Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | nr. 105, pagina 7632-7633 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | nr. 105, pagina 7632-7633 |
Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 3 juli 2008 over ammoniak.
De voorzitter:
Ik heet de minister welkom.
Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Voorzitter. Ik dien één motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat in 75% van de natuurgebieden de stikstofdepositie te hoog is om de aanwezige natuurwaarden adequaat te beschermen en dat een forse inspanning nodig is om de kritische depositiewaarde te bereiken;
overwegende dat een krimp van de veestapel een effectieve maatregel kan zijn om dit doel dichterbij te brengen, maar nu nog geen duidelijk onderdeel uitmaakt van een instrumentarium van het ammoniakbeleid;Ouwehand
verzoekt de regering, een krimp van de veestapel als instrument op te nemen in het ammoniakbeleid,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Ouwehand. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 53(30654).
Mevrouw Schreijer-Pierik (CDA):
Voorzitter. Ik wil graag de volgende motie indienen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat in het ontwerpbesluit tot aanwijzing van het Wierdense Veld als Natura 2000-gebied wisselende selectiecriteria zijn toegepast en dat door tussentijdse aanpassing van instandhoudingsdoelstellingen de juridische houdbaarheid van de aanwijzing onzeker is geworden;
overwegende dat voor een integrale, zorgvuldige besluitvorming over de aanwijzing naast ecologische, óók economische belangen voldoende gewogen moeten worden;
voorts overwegende dat er twijfel is bij de onderbouwing van de aanwijzing van het Wierdense Veld;
roept het kabinet op, in overleg te treden met de provincie Overijssel en derhalve niet over te gaan tot aanwijzing van het Wierdense Veld als Natura 2000-gebied,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Schreijer-Pierik, Cramer, Van der Vlies en Snijder-Hazelhoff. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 54(30654).
Minister Verburg:
Voorzitter. De eerste motie naar aanleiding van het verslag van het algemeen overleg over ammoniak is ingediend door mevrouw Ouwehand. Zij verzoekt de regering om een krimp van de veestapel op te nemen als instrument in het ammoniakbeleid. De task force Trojan heeft verschillende elementen aangereikt voor de handreiking die geschreven kan worden voor het bevoegd gezag. In de meeste situaties is dat de provincie. Trojan schrijft ook in zijn analyse en in zijn rapport dat veel bereikt kan worden door middel van innovatie en het toepassen van technologie. Er is ook iets mogelijk in het kader van het voerbeleid. Dat is voor mij de reden om bij het ammoniakbeleid niet eenzijdig in te zetten op de krimp van de veestapel als instrument. Dat is de reden waarom ik deze motie ontraad.
Dan de tweede motie, die van mevrouw Schreijer-Pierik. Vanmorgen hebben wij het in een vrij vroeg VAO, om een uur of negen, gehad over de rolverdeling in het kader van de ecologische hoofdstructuur. Toen heb ik gezegd dat de provincie in veel gevallen een belangrijke speler is. Dat zeg ik vanavond ook. Ik wil niet op de stoel gaan zitten van de provincies. Ik vind dat wij dat niet hebben afgesproken. Uit de eerste berichten, maar ook uit een second opinion van Arcadis blijkt dat het Wierdense Veld terecht is aangewezen als Natura 2000-gebied. Ik ben altijd bereikbaar voor provinciebestuurders, voor gedeputeerden uit alle provincies dus ook uit Overijssel. Ik ben te allen tijde bereid met hen te overleggen en zaken zorgvuldig af te wegen. Ik doe niet anders; die handreiking doe ik hier graag. Omdat ik graag bereikbaar ben voor overleg, maar ook vind dat de provincie de eerstverantwoordelijke op dat punt is, ontraad ik aanneming van deze motie.
Mevrouw Ouwehand (PvdD):
De minister heeft mijn motie niet goed begrepen. Ik vraag om een krimp van de veestapel op te nemen als instrument. Dat betekent dus een van de instrumenten die wij kunnen gebruiken in het ammoniakbeleid. De minister ontraadt de motie omdat zij er niet veel voor voelt om hier eenzijdig op in te zetten. Het is bedoeld als instrument. Je kunt nog van mening verschillen over hoe hard je dat instrument moet inzetten, maar neem het nu op, omdat het effectief kan zijn. Is de mening van de minister over de motie na deze uitleg anders?
Minister Verburg:
Nee, alles overwegende blijft mijn oordeel hetzelfde. Ik ontraad aanneming van deze motie.
Mevrouw Schreijer-Pierik (CDA):
Ik wil de minister erop attenderen dat de provincie Overijssel kritiek heeft op het Alterra-rapport. Dat staat met name omschreven in de brief die de commissie heeft gekregen en die ook naar de minister gezonden is. Dat is ook de reden voor deze motie.
Minister Verburg:
Dan resten mij twee opmerkingen. Vanuit alle Natura 2000-gebieden zijn er zienswijzen van de provincies en bezwaarschriften geschreven. Dat gebeurt in alle Natura 2000-gebieden. Mijn belangrijkste punt is echter dat de provincie de eerstverantwoordelijke is. Mijn telefoon is altijd bereikbaar, behalve als ik slaap of in de kerk zit. Ik ben graag bereid tot overleg, maar ik vind dat dit soort zaken vanuit het verantwoordelijke bestuursorgaan moet komen. Rest mij te blijven bij mijn oordeel: ik ontraad aanneming van deze motie.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Ik dank de minister voor haar antwoorden. Volgens mij is dit vandaag het laatste VAO van deze minister. Wij zien elkaar niet meer. Wij zijn met elkaar begonnen en bleven twaalf uur lang in elkaars gezelschap. Dat is toch niet mis. Vanavond wordt over de motie gestemd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20072008-7632-7633.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.