Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | nr. 105, pagina 7613-7614 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | nr. 105, pagina 7613-7614 |
Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 2 juli 2008 over het preferentiebeleid van apothekers.
De heer Van Gerven (SP):
Voorzitter. Ik dien twee moties in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat apothekers in financiële problemen dreigen te komen door het gevoerde preferentiebeleid;
van mening dat dit ongewenst is;
overwegende dat apotheken die recent een investering hebben gedaan in de apotheek, sneller in de problemen kunnen komen dan apotheken die dat niet hebben gedaan;
overwegende dat de minister de kwaliteit, toegankelijkheid en continuïteit van de geneesmiddelenvoorziening dient te waarborgen;
overwegende dat de minister heeft aangegeven dat apotheken in financiële problemen zich onder andere kunnen wenden tot de NZa;
overwegende dat ook apotheekhoudende huisartsen in financiële problemen kunnen komen;
verzoekt de regering, de NZa opdracht te geven om binnen vier weken transparante en redelijke criteria neer te leggen in beleidsregels op grond waarvan apotheken en apotheekhoudende huisartsen bij de NZa in aanmerking kunnen komen voor tijdelijke financiële steun,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Van Gerven. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 59(29477).
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de Nederlandse Zorgautoriteit heeft vastgesteld dat de receptregelvergoeding voor apothekers niet kostendekkend is;
constaterende dat apothekers en apotheekhoudende huisartsen uit het bedingen van kortingen en bonussen hun praktijkkosten dienen te financieren;
constaterende dat het onderhandelen over kortingen en bonussen ten koste gaat van de zorgverlening;
van mening dat de apotheker in eerste plaats een zorgverlener is;
verzoekt de regering, de NZa de opdracht te geven, een kostendekkend tarief vast te stellen voor apothekers,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Van Gerven. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 60(29477).
Mevrouw Schippers (VVD):
De inhoud van de laatste motie begrijp ik niet goed. De heer Van Gerven wil het tarief omhoogtrekken, terwijl de kortingen en bonussen gewoon in het systeem opgenomen blijven. Dat is toch dubbel op?
De heer Van Gerven (SP):
Wij willen dat de apotheker een kostendekkend tarief in rekening kan brengen, opdat hij zonder kortingen en bonussen een optimale zorgverlening kan realiseren. Die kortingen en bonussen moeten de wereld uit, bijvoorbeeld met aanscherping van de Prijzenwet geneesmiddelen. Die kwestie moet dus langs een andere weg opgelost worden.
Minister Klink:
Mevrouw de voorzitter. Met zijn eerste motie verzoekt de heer Van Gerven de regering om de NZa de "opdracht te geven binnen vier weken transparante en redelijke criteria neer te leggen in beleidsregels op grond waarvan apotheken en apotheekhoudende huisartsen bij de NZa in aanmerking kunnen komen voor tijdelijke financiële steun". Voor deze motie ben ik gevoelig. Ik weet alleen niet of het lukt om de criteria binnen vier weken op te stellen. Daarom weet ik niet wat ik moet doen. Een termijn van vier weken lijkt mij te kort, maar de strekking van de motie spreekt mij aan. Vanwege het feit dat in de motie wordt gesproken over vier weken, moet ik aanneming ervan toch ontraden.
Met zijn tweede motie verzoekt de heer Van Gerven de regering om de NZa de opdracht te geven een kostendekkend tarief vast te stellen voor apothekers. Daarover hebben wij uitvoerig gedebatteerd. Op dit moment wil ik hiertoe niet overgaan. Ik heb aangegeven dat ik wel een vangnetconstructie wil, maar niet voordat ik de gegevens van de NZa-monitor heb of althans beschik over de NZa-rapportage. Om die rapportage heeft de Kamer gevraagd.
De heer Van Gerven (SP):
Voorzitter. Voor de minister is het hanteren van een termijn van vier weken voor het opstellen van de criteria een probleem. Die termijn mag van mij ook wel vijf of zes weken bedragen. Het gaat mij erom dat die criteria er op korte termijn komen. Als ik voor die formulering kies, neemt de minister de motie dan over?
Minister Klink:
Ja, dan wordt het: binnen afzienbare termijn.
De heer Van Gerven (SP):
Dan trek ik mijn eerste motie in.
De voorzitter:
Aangezien de motie-Van Gerven (29477, nr. 59) is ingetrokken, maakt zij geen onderwerp van beraadslaging meer uit.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Vanavond wordt over de ingediende moties gestemd. Ik schors de vergadering voor een snackpauze tot kwart voor zeven.
De vergadering wordt van 18.20 uur tot 18.45 uur geschorst.
Voorzitter: De Pater-van der Meer
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20072008-7613-7614.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.