Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | nr. 105, pagina 7628-7629 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | nr. 105, pagina 7628-7629 |
Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 19 juni 2008 over zorgzwaartefinanciering.
Mevrouw Agema (PVV):
Voorzitter. Deze middag zijn na het debat over de AWBZ de nieuwe voorlopige prijzen van de zorgzwaarteverpleegpakketten bekend geworden. Ik sluit niet uit dat ik de Kamer terug zal roepen van het zomerreces om hierover nader te spreken. Ik heb twee moties.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het aantal uren zorg uit de indicatie wordt gehaald;
overwegende dat het voor kwetsbare ouderen in verpleeg- en verzorgingshuizen van belang is om als leidraad een component te benoemen voor dat deel van het zzp dat bestemd is voor uren zorg;
verzoekt de regering, het gemiddeld aantal uren zorg voor de cliënt wél in de indicatie te blijven vermelden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Agema. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 262(26631).
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het aantal medewerkers dat AWBZ-gefinancierde zorg levert, zeer uitgebreid gespecificeerd is in de formatieplanning;
constaterende dat de overige functies, waaronder de overhead en staf, niet nader gespecificeerd zijn in deze formatieplanning;
overwegende dat de overhead meestal niet krimpt bij bezuinigingen, terwijl het aantal handen aan het bed wel afneemt;
verzoekt de regering, naast de specificatie van de medewerkers die de AWBZ-gefinancierde zorg verlenen, ook de overhead, staf, ondersteunende diensten en medewerkers die de verblijfscomponent leveren nader te specificeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Agema. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 263(26631).
Mevrouw Leijten (SP):
Voorzitter. Ik wil één motie indienen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het systeem dat gebruikt wordt voor registratie en indicatie voor het vaststellen van zorgzwaartepakketten ondoorzichtig is;
constaterende dat de regering de evaluatie van deze regeling overlaat aan hetzelfde bedrijf dat de regeling uitvoert;
van mening dat de evaluatie van dit systeem door een onafhankelijke derde moet worden uitgevoerd;
verzoekt de regering, de evaluatie te laten uitvoeren door een onafhankelijke derde,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Leijten. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 264(26631).
Mevrouw Wolbert (PvdA):
Voorzitter. Ook ik heb één motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het Fokuswonen al meer dan 25 jaar voorloper is in het wonen met zorg voor mensen met een lichamelijke handicap;Wolbert
overwegende dat bij de voorgenomen afbouw van de bouw- en aanpassingssubsidies per 1 januari 2009 en de voorgenomen overheveling van de ADL-assistentie naar de reguliere bekostiging van de AWBZ per 1 januari 2012 onvoldoende garanties zijn gegeven dat mensen met een zware lichamelijke handicap in de toekomst blijvend een beroep kunnen blijven doen op deze wijze van zelfstandig wonen met 24-uurszorgverlening op afroep;
verzoekt de regering, de Kamer voor 1 september 2008 aan te geven op welke wijze gewaarborgd wordt dat ADL-clusterwonen, zoals Fokus deze biedt, aangeboden kunnen blijven worden, zodat mensen met een zware lichamelijke handicap zelfstandig kunnen blijven wonen met eigen regie over leven, wonen en zorg;
verzoekt de regering tevens, daarbij aan te geven hoe gegarandeerd wordt dat woningbouwcorporaties en gemeenten zonder bouwsubsidie ADL-clusters zullen blijven bouwen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Wolbert en Van Miltenburg. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 265(26631).
Staatssecretaris Bussemaker:
Voorzitter. Ik ontraad aanneming van de motie van mevrouw Agema op stuk nr. 262. In deze motie wordt ons verzocht het gemiddeld aantal uren voor de cliënt wél in de indicatie te blijven vermelden. Hierover is uitgebreid gediscussieerd tijdens het algemeen overleg. Ik heb toen gezegd dat ik geen "uurtje, factuurtje" wil en dus ook geen urenfixatie. Ik wil de zorg voor de cliënt via een zorgplan regelen, opdat ook cliënten bij gezamenlijke ondersteuning ondersteund kunnen worden.
Mevrouw Agema (PVV):
Even voor de notulen: het moge duidelijk zijn dat mijn fractie ook niet voor een situatie van "uurtje, factuurtje" is. Wij willen dat er een garantie ligt voor een fatsoenlijk aantal gemiddelde uren zorg per cliënt.
Staatssecretaris Bussemaker:
Dan is de motie overbodig, want ik wil ook goede zorg. Ik wil dat echter niet via een "uurtje, factuurtje" regelen, dus ik ontraad aanneming van deze motie.
Mevrouw Agema (PVV):
Voorzitter, dit kan...
De voorzitter:
De staatssecretaris vervolgt haar betoog.
Staatssecretaris Bussemaker:
Voorzitter. In de volgende motie van mevrouw Agema, op stuk nr. 263, wordt de regering verzocht om naast het specificeren van de medewerkers in AWBZ-gefinancierde zorg ook de overhead, staf, ondersteunende diensten en medewerkers nader te specificeren. Dit lijkt mij onwenselijk. Er is vandaag een hoofdlijnendebat gevoerd over de AWBZ, waarbij is opgemerkt dat wij allen de bureaucratie niet verder willen vergroten, maar juist verkleinen. Met het oog daarop moet er juist niet om overbodige en aanvullende specificaties gevraagd worden. Ik ben het wel eens met mevrouw Agema dat overhead zo min mogelijk deel moet uitmaken van de directe zorg en dat zo veel mogelijk middelen besteed moeten worden aan de directe zorg en aan de werkers op de werkvloer.
In de motie van mevrouw Leijten op stuk nr. 264 wordt gevraagd om de evaluatie van de zzp's te laten uitvoeren door een onafhankelijke derde. Ik ontraad aanneming van de motie, omdat deze overbodig is. Het gevraagde is namelijk al uitgevoerd, door PricewaterhouseCoopers. Als de Kamer dat wil, kan zij die evaluatie krijgen.
Mevrouw Leijten (SP):
Bij dezen verwacht ik dan in ieder geval die evaluatie. Ik hou mijn motie echter wel gewoon op de lijst.
Staatssecretaris Bussemaker:
Ik zal mevrouw Leijten de evaluatie toesturen. Ik hoop dat zij die morgen al ontvangt.
In de motie van mevrouw Wolbert op stuk nr. 265 wordt de regering verzocht om voor 1 september aan te geven op welke wijze gewaarborgd wordt dat ADL-clusterwoningen aangeboden kunnen blijven worden. Tevens wordt de regering verzocht, aan te geven hoe gegarandeerd wordt dat woningbouwcorporaties en gemeenten zonder de bouwsubsidie ADL-clusters zullen blijven bouwen. Ik heb moeite met deze motie. In het algemeen overleg is over dit onderwerp gediscussieerd. Het is duidelijk dat er door zowel de Kamer als mijzelf veel belang wordt gehecht aan de ADL-clusterwoningen. Het gaat om mensen die al huur betalen. Feitelijk is juist bij deze groep de scheiding tussen wonen en zorg al doorgevoerd. Daarom is het een beetje vreemd te vragen om juist voor deze mensen specifieke voorzieningen te treffen. Ik snap tegelijkertijd de zorg van mevrouw Wolbert over de ADL-clusterwoningen. Als ik de motie zo mag lezen dat ik de komende drie jaar voldoende middelen beschikbaar blijf stellen voor de bouw van en woningaanpassing voor de ADL-clusterwoningen, dan kan ik ermee leven. Het huidige subsidiebedrag voor de bouw van ADL-clusterwoningen is 2,1 mln. In het onderhandelingsakkoord dat mijn collega voor WWI in september heeft gesloten met de woningbouwcorporaties, is afgesproken dat de corporaties zich zullen blijven inzetten voor het realiseren van dit soort woningen. Ik heb al eerder toegezegd, dit zeer goed te blijven volgen. Samen met onder andere de aanbieder Fokus zal ik monitoren of er in de komende periode voldoende gebouwd wordt. Mocht dat niet het geval zijn, zo begrijp ik de motie, dan zal ik toezien dat er middelen beschikbaar blijven tot een maximum van 2,1 mln. Als ik de motie zo mag interpreteren, laat ik het oordeel erover aan de Kamer.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Ik dank de staatssecretaris voor haar oordeel over de moties. Aan het eind van de avond wordt over de moties gestemd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20072008-7628-7629.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.