Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | nr. 91, pagina 5455-5460 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | nr. 91, pagina 5455-5460 |
Noot 1 (zie blz. 5414)
REGEERAKKOORD CDA, LPF, VVD & VERKIEZINGSPROGRAMMA «RUIMTE, RESPECT EN VOORUITGANG»
EEN VERGELIJKING (Vergelijking «Ruimte, respect en vooruitgang» met regeerakkoord 2002–2006)
Hoofdstuk 1: «Ruimte voor individuele vrijheid en ontplooiing»
Onderdeel | Punt | Strekking | Akkoord? | Niet in tekst | Bedrag |
---|---|---|---|---|---|
Zorg | 1 | Meer ruimte voor patiënten, zorgaanbieders en verzekeraars | Ja | ||
idem | Marktconforme tariefvorming (DBC's) | Ja | |||
2 | Nieuw stelsel: drie compartimenten | Ja | |||
3 | Zoveel mogelijk PGB's | Ja | |||
idem | Scheiden wonen-zorg | Ja | |||
4 | Uitvoering 2e compartiment: particuliere verzekeraars | Ja | |||
idem | Eigen risico | Ja | |||
5 | Acceptatieplicht | Ja | |||
idem | Nominale premie | Ja | |||
idem | Concurrentie tussen verzekeraars op prijs, kwaliteit en service | Ja | |||
idem | Verevening van objectieve risico's | Ja | |||
6 + 8 | Zorgaanbieders bepalen zelf aantal verrichtingen/prestatiefinanciering | Ja | |||
6 | Aandacht voor omstandigheden/privacy van mensen in verpleeghuis | X | |||
7 | Opleidingscapaciteit voor artsen/tandartsen/numerus fixus | Ja | |||
idem | Vrije vestiging van artsen en specialisten | X | |||
idem | Handen aan het bed vergroten | Ja | |||
8 | Toezicht | X | |||
9 | Overgangsmaatregelen naar nieuw stelsel | Ja | |||
10 | Lastenverlichting tbv invoering nominale premies | Ja | 1,5 mld | ||
Onderwijs | 1 | Maatwerk leveren, autonomie creëren | Ja | ||
idem | investeren van 1,16 miljard euro | Deels | 0,50 | ||
2 | invoeren vouchers | X | |||
3 | Verkleinen van de klassen | X | |||
idem | Alert reageren op kindermishandeling | X | |||
idem | Bijspijkeren Nederlandse taal | Ja | |||
idem | OALT afschaffen | Ja | |||
idem | Voortijdig schoolverlaten bestrijden | Ja | |||
4 | Leerplichtambtenaren/politie sturen leerplichtigen naar school | X | |||
5 | Betrokkenheid ouders stimuleren | X | |||
6 | Financiële en pedagogische autonomie aan scholen geven | Ja | |||
7 | Bemoeienis centrale overheid beperken tot eindtermen | Ja | |||
idem | Meer ruimte voor voortgezet onderwijs | Ja | |||
8 | impuls beroepsonderwijs | Ja | |||
idem | Financiële impuls ICT | X | |||
idem | Afstemming binnen beroepskolom | Ja | |||
9 | Selectie en diff. Collegegeld in hoger onderwijs | Ja | |||
10 | Modernisering lerarenbeleid | Ja | |||
11 | inspectie-rapportage openbaar | X | |||
Innovatie | 1 | Impuls fundamenteel wetenschappelijk onderzoek | X | ||
2 | Bureaucratische lasten verminderen | X | |||
3 | Stimuleren publiek/private samenwerking | X | |||
4 | Ruimte voor technologische ontwikkeling m.n. biotechnologie | Nee | |||
5 | Zorgvuldige afweging morele keuzes biotechnologie | Ja | |||
6 | Stringente voorwaarden dierproeven | X | |||
Cultuur | 1 | Rol overheid voorwaardenscheppend | X | ||
Kwaliteit belangrijkste criterium bij beoordeling subsidieaanvragen | X | ||||
Financiële impuls cultureel erfgoed van 50 miljoen euro | Nee | ||||
Sport | 1 | Ondersteuning, vooral van gehandicaptentransport | X | ||
2 | Huidige beleid voortzetten | X | |||
Diversiteit | 1 | Nederlandse taal leren | Ja | ||
2 | Individu als uitgangspunt | X | |||
3 | Drie integratieniveaus onderscheiden qua politieke interventie | Deels |
Hoofdstuk 2: «Ruimte voor optimale benutting van de omgeving»
Onderdeel | Punt | Strekking | Akkoord? | Niet in tekst | Bedrag |
---|---|---|---|---|---|
RO | 1 | Functie-combinatie leidraad | X | ||
2 | Nationaal RO-beleid op hoofdlijnen | Ja | |||
3 | Behoud groene bufferzones | X | |||
4 | Grondbeleid overheid in dienst van publieke doelen | X | |||
5 | Exploitatievergunning voor gemeenten | X | |||
6 | Faciliterend grondbeleid door gemeenten | X | |||
7 | PPS/aanbestedingsbeleid | X | |||
Wonen | 1 | Meer ruimte voor wonen | Ja | ||
idem | Gemeenten bepalen woningbouwprogramma's | Ja | |||
idem | Plattelandsgemeenten bouwen voor natuurlijke groei | Ja | |||
2 | Bevorderen eigen woningbezit | Ja | |||
3 | Afschaffen OZB (woningen) | Ja | |||
4 | Aftrek hypotheekrente handhaven | Ja | |||
5 | Grotere woonvariëteit oude stadswijken | Ja | |||
6 | Corporaties betalen zelf verbetering woningbestand | X | |||
7 | Ontwikkeling nieuwe woninglocaties, particulier opdrachtgeverschap, hoger percentage koopwoningen etc. | X | |||
8 | Indexering IHS gekoppeld aan gemiddelde huurstijging | X | |||
Mobiliteit | 1 | Gebruiker betaalt (o.a. betaalstroken) | Ja | ||
2 | Bouwen met extra budget | Ja | 0,42 | ||
idem | Versnellen procedures | Ja | |||
3 | Knelpunten oplossen + benutten | Ja | |||
4 | Kilometerheffing | Nee | |||
5 | Modern, technologisch verkeersmanagement | Ja | |||
6 | OV decentraliseren (muv NS) + meer tariefsvrijheid | X | |||
idem | OV tijdig regelen bij nieuwbouwlocaties | Ja | |||
7 | Concurrentie «om het spoor» | X | |||
Bedrijfsterreinen | 1 | Ruimte scheppen waar nodig | X | ||
2 | Aansluiten op infra en economische functionaliteit voorop | X | |||
3 | Kleinschalige oplossingen, ook in (stads)wijken | X | |||
4 | Mainports verder ontwikkelen | X | |||
Milieu | 1 | Marktconforme maatregelen | Ja | ||
2 | Verhandelbare emissierechten | Ja | |||
3 | Flexibele CO2-reductie (meer in buitenland) | Ja | |||
4 | Geen verhoging milieubelastingen | Ja | |||
idem | Milieuwetgeving afstemmen op EU-regels | X | |||
5 | Duurzame energie bevorderen en kernenergie niet uitsluiten | Ja | |||
Natuur | 1 | Combineren van functies, centrale rol mede-overheden | Ja | ||
2 | Verhoging budget voor natuuraankopen met 0,1 mrd euro | Nee | |||
idem | Besparingen door ander beheer | Ja | 0,09 | ||
3 | Andere verdeling aankoop-beheer | Ja | |||
4 | Meer nadruk op agrarisch en particulier natuurbeheer | Ja | |||
Water | 1 | Waterhuishouding integraal onderdeel van ruimtelijke ordening | Ja | ||
2 | Verdeling bevoegdheden in het waterbeleid | X | |||
3 | Extra geld voor waterbeleid uit extra budget voor infrastructuur | X | |||
Land & Tuinbouw | 1 | Versterking zelfstandig economisch draagvlak van primaire productie | X | ||
idem | Instandhouden economisch draagvlak niet-stedelijk Nederland | Ja | |||
idem | Samenhang agr. Grondgebruik en ontwikkeling natuur | Ja | |||
2 | Ontwikkeling lange termijn visie | Ja | |||
3 | Geleidelijke beëindiging EU prijs- en inkomensbeleid | Ja | |||
4 | Vermindering administratieve lasten | Ja | |||
idem | Fundamentele discussie non-vaccinatiebeleid | Ja | |||
idem | Toelatingsbeleid gewasbeschermingsmiddelen | X | |||
5 | Discrepantie strafmaat vergelijkbare vergrijpen strafwet en administratieve veterinaire regelgeving ongedaan maken | X | |||
6 | Natuur- en landschapsbeleid zoveel mogelijk realiseren door inschakeling boeren en particuliere landeigenaren | Ja | |||
Veilig voedsel | 1 | Consumenten belang staat voorop | Ja | ||
2 | Oprichting Europese Voedselautoriteit | Ja |
Hoofdstuk 3: «Ruimte voor een bloeiende economie»
Onderdeel | Punt | Strekking | Akkoord? | Niet in tekst | Bedrag |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1 | Afschaffen OZB | Deels (wonen) | ||
2 | Arbeidskorting verhogen | Ja | |||
3 | Toptarief verlagen | Nee | |||
4 | Inning premies door Belastingdienst | Ja | |||
5 | Schenkingen & erfenissen minder belasten | Ja | |||
6 | Lastenverlichting tbv compensatie zorgpremies | Ja | |||
Arbeidsmarkt | 1 | Arbeidsaanbod stimuleren mbv lastenverlichting (OZB + Arbeidskorting) | Ja | ||
2 | Vrijstelling 57+ afschaffen | Ja | |||
3 | ID-banen bevriezen, WIW budgetten omzetten | Ja | |||
4 | Bijstand decentraliseren | Ja | |||
5 | SPAK afschaffen | Ja | |||
6 | CAO's niet AVV-en | Deels | |||
7 | Preventieve ontslagtoets afschaffen | X | |||
Sociale zekerheid | 1 | WAO structureel terugdringen (300.000) | X | ||
2 | Referte-eis WAO | Nee | |||
3 | Laagste klassen arbeidsongeschiktheid afschaffen | Ja | |||
4 | Ziektewet eventueel met jaar verlengen | Ja | |||
5 | Bij vaststelling uitkering inkomsten uit vroegere arbeid meetellen | Ja | |||
6 | Intensievere keuring arbeidsongeschikten | Ja | |||
7 | Fraudebestrijding mbv koppeling bestanden | Ja | |||
8 | Woonlandbeginsel AKW | Ja | |||
Marktwerking | 1 | Vaart zetten achter privatisering | Deals (bv. Schiphol) | ||
2 | Markten doorlichten | X | |||
3 | Toezicht en Inspectie omvormen | X | |||
4 | Deregulering intensiveren | Ja | |||
Energiemarkten | 1 | Verdere privatisering energiebedrijven | Ja | ||
2 | Toezicht marktwerking | X | |||
3 | Transportnetten privatiseren | X | |||
Begroting | 1 | Zalmnormen handhaven | Ja | ||
2 | Staatsschuld aflossen in 2025 | Ja | |||
3 | Mee- en tegenvallers | Ja | |||
4 | Meevallerformule bij overschot +3% | Deels (+1% en +2,5%) | |||
5 | Overzicht verdeling intensiveringen | Nvt | |||
7 | Uitgavenreserve | Ja | |||
8 | Uitgaven zorgsector | Ja | |||
9 | Toelichting herschikking en grondslagverbreding | Nvt | |||
10 | Overzicht verdeling lastenverlichting | Nvt | |||
11 | Taakstelling volume & efficiency Rijk | Ja | |||
12 | Overzicht verdeling Besparingen | Nvt |
Hoofdstuk 4: «Ruimte voor een slagvaardige overheid»
Onderdeel | Punt | Strekking | Akkoord? | Niet in tekst | Bedrag |
---|---|---|---|---|---|
Bestuur | 1 | Minder regels en minder bureaucratie | Ja | ||
2 | Kleine slagvaardige overheid | Deels | |||
3 | Cascademodel: overheid of particulier | Ja | |||
4 | Bepaalde taken op afstand van de departementen (ZBO'S) | Ja | |||
5 | Voorbereidingsprocedure AWB Ministeriële regelingen/amvb's | X | |||
6 | Gedoogbeleid terugdringen | X | |||
7 | Binnenlands bestuur: drie bestuurslagen | Ja | |||
idem | Kaderwet Bestuur in verandering wordt afgebouwd | Ja | |||
idem | Voor A'dam en R'dam een speciale bestuurlijke oplossing | X | |||
idem | Samenwerking tussen gemeenten kan worden opgelegd | Ja | |||
8 | Regionale samenwerking wordt met bestaande instrumenten voortgezet | Ja, WGR uitbreiden | |||
9 | Samenwerking GHOR verbeteren | X | |||
10 | Werkterrein ABD uitbreiden | X | |||
11 | Privacybescherming mag opsporing niet belemmeren | Ja | |||
12 | Bestuursrechtelijke Advocaat-generaal | X | |||
13 | AWB kritisch evalueren | X | |||
Koninkrijksrelaties | 1 | Ontwikkelingshulp aan Antillen/Aruba geleidelijk verminderd.Begrotingssteun onder toezicht IMF | Ja | ||
2 | Als maatregelen geen effect sorteren om toestroom van Antillianen en Arubanen naar Nederland te verminderen dan een visumplicht | X | |||
Democratie | 1 | Een minister per departement | Nvt | ||
2 | Controlerende taak TK verbeteren | X | |||
3 | Positie TK: afschaffen vragenuurtje | X | |||
4 | Beperkte ministeriële verantwoordelijkheid voor Koninklijke Familie | X | |||
5 | Invulling ministeriële verantwoordelijkheid | X | |||
6 | Contacten TK en Rekenkamer institutionaliseren | X | |||
7 | Het toetsen van wetten aan de Grondwet | Deels | |||
Veiligheid | 1 | Ophelderingspercentages verbeteren | Impliciet | ||
idem | Vastleggen doelen en rapportage voortgang. | Ja | |||
2 | Overdracht taken aan administratief personeel/meer gebruik stadswachten | Ja | |||
idem | Flexibele arbeidsvoorwaarden politie | Ja | |||
idem | Inspelen op technologische ontwikkelingen | Ja | |||
idem | Strikte handhaving en lik-op-stuk beleid | Ja | |||
3 | Versterking veiligheidsketen | Ja | |||
idem | Invoering Algemene identificatieplicht | Ja | |||
idem | Verhoging budget met 0,75 miljard euro | Ja | |||
Uitbreiding politiesterkte met 5000 fte | X | ||||
Maatregelen jeugdcriminaliteit | Ja | ||||
Intensivering aanpak computercrim. | X | ||||
Bredere toepassing DNA- en biometrische technieken | Ja | ||||
Versterking know how fin. Crim. | Ja | ||||
Versterking OM plus rechters | Ja | ||||
Intensivering maatregelen recidive | Ja | ||||
Strafrechtelijke opvang verslaafden | Ja | ||||
Verbetering rampenpreventie- en bestrijding | Ja | ||||
4 | Mensen en middelen ingezet op basis van crim. Cijfers | X | |||
idem | Afrekening korpsen op ophelderingspercentages | Ja | |||
5 | Slagvaardig OM, efficiënte bedrijfsvoering, goed management | X | |||
6 | Grensoverschrijdende samenwerking | Ja | |||
7 | Versterking positie slachtoffers | Ja | |||
8 | Recidive als strafverzwaringsgrond | Ja | |||
9 | Inlichten burgemeester bij vestiging ontuchtplegers | X | |||
10 | Gebruik videocamera's en DNA-materiaal bij opsporing | Ja | |||
11 | Stoppen oneigenlijke taken politie | Ja | |||
12 | Aanpak productie en handel drugs | Ja | |||
idem | Verslaafden harde kern aanpak met behulp geïntegreerde zorg | Ja | |||
idem | Medisch gecontroleerde strekking van opiaten | X | |||
13 | Nagaan legalisering soft drugs binnen EU | X | |||
Omroep | 1 | Groter onderscheid publieke en private omroep | Nee | ||
idem | Kabel, ether moeten «vrij» zijn | X | |||
2 | Meer publieke middelen tbv democratische transparantie | X | |||
3 | Minder budget, betere verantwoording besteding publieke middelen | Nee | |||
Immigratie | 1 | Wet consequent(er) uitvoeren | Ja | ||
2 | Asiel aanvragen in de regio | Ja | |||
2 | Modernisering Vluchtelingenverdrag | Ja | |||
3 | Europees asielbeleid: asiel vragen direct bij binnenkomst in de EU | Ja | |||
4 | Landgebonden asielbeleid beperken | Ja | |||
idem | Ongedocumenteerden: geen document, dan gesloten opvang | Ja | |||
idem | Asielaanvraag afwijzen bij tegenwerking | Ja | |||
idem | Driejarenregeling beëindigen | Ja | |||
idem | Gratis rechtshulp voor asielzoekers beperken tot één beroepsprocedure | Ja | |||
idem | Per asielzoeker één asielaanvraag | Ja | |||
idem | Ama's die geen verblijfsvergunning krijgen direct terugsturen | Ja | |||
5 | Terugkeerbeleid streng uitvoeren | Ja | |||
idem | Gemeenten mogen geen vervangende opvang bieden | Ja | |||
idem | Asielzoekers die niet vertrekken worden in bewaring genomen | Ja | |||
idem | Weigering staat om eigen onderdanen terug te nemen wordt afgestraft | Ja | |||
6 | Beleid inzake gezinshereniging en gezinsvorming aanscherpen | Ja | |||
7 | Inburgeringscursus (verplichte deelname) voor diegenen die Nederland binnenkomen Sanctie bij niet-nakoming | Ja, RA gaat zelfs verder; kosten cursus zelf meebetalen | |||
idem | Inburgeringscursus voor oudkomers. Sanctie bij niet-nakoming | Ja | |||
8 | Illegalen verdacht van strafbaar feit in voorlopige hechtenis tot aan zitting | Ja | |||
idem | Criminele illegalen in vreemdelingenbewaring tot uitzetting mogelijk is | Ja |
Hoofdstuk 5: «Ruimte voor Internationale Samenwerking»
Onderdeel | Punt | Strekking | Akkoord? | Niet in tekst | Bedrag |
---|---|---|---|---|---|
EU/Europa | 1 | Doel Europees integratieproces | X | ||
2 | Vasthouden aan «Kopenhagen criteria» | Ja | |||
idem | Financiering uitbreiding mbv hervorming landbouwbeleid en structuurprogramma's | Ja | |||
3 | Vasthouden aan stabiliteitspakt | Ja | |||
idem | Harmonisatie directe belastingen alleen tbv functioneren interne markt | X | |||
4 | Behoud en versterking communautaire methode met centrale rol EC | X | |||
idem | Besluitvorming bij meerderheid | X | |||
idem | Transparantie en openbaarheid | X | |||
idem | Uitbreiding medebeslissingsrecht EP | X | |||
idem | GLB onder interne markt | X | |||
5 | Geen «eindmodel» EU vastleggen | X | |||
6 | Subsidiariteitsbeginsel duidelijker toepassen | X | |||
7 | Effectiviteit GBVB en crisisbeheersing in kader NAVO vergroten | X | |||
idem | Geen doublering van NAVO-middelen | X | |||
8 | Euregio's | X | |||
Atlantisch | 1 | Samenwerking met VS nastreven | X | ||
Wereldwijd | 1 | Samenwerking in kader VN versterken | X | ||
idem | Ontwikkelen en handhaven internationaal recht | X | |||
2 | HGIS niet koppelen aan BNP | Nee | |||
idem | Financiële impuls diplomatiek apparaat | Nee | |||
idem | Budget programma's voor MOE-landen verhogen | Nee | |||
OS | 1 | Behoud concentratie bilaterale hulp op beperkt aantal landen | X | ||
2 | 0.7% BNP voor OS | Nee | |||
3 | Staatssecretaris voor OS | ?? | |||
Vrijhandel | 1,2 | Liberalisering plus stimulatie vrije markttoegang ontwikkelingslanden | Ja | ||
2 | Tariefvrijheid voor industrieproducten & liberalisering handel landbouwproducten | X | |||
4 | Bereiken doorbraak anti-dumpingbeleid binnen WTO | X | |||
Defensie | 1 | Zowel Europese als Atlantische defensiesamenwerking | Ja | ||
2 | Aandacht voor Defensie als werkgever | X | |||
3 | Verhoging budget met € 0,1 miljard voor paraatheid & personeel | Nee | € 0.05 mld EVDB |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20012002-5455-5460.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.