Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 26399 nr. 16 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 26399 nr. 16 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 mei 2016
Hierbij biedt de vaste commissie voor Financiën u de jaarlijkse rapportage aan over de werking en toepassing van de Regeling Grote Projecten in 2015.1 De commissie heeft de jaarrapportage in haar procedurevergadering van 28 april 2016 vastgesteld. In artikel 21 van de Regeling Grote Projecten is vastgelegd dat de commissie voor de Rijksuitgaven, waarvan de taken momenteel zijn ondergebracht bij de commissie Financiën, jaarlijks op de derde woensdag in mei (Verantwoordingsdag) een rapport uitbrengt over de werking en toepassing van de regeling.
Begin 2015 waren tien eerder door de Kamer aangewezen grote projecten in uitvoering, gedurende het jaar is daar één groot project aan toegevoegd en zijn er geen grote projecten beëindigd.
De Kamer kan besluiten tot aanwijzing van een groot project indien zij van mening is dat haar controlerende taak vereist dat toegesneden informatie periodiek door de regering wordt verstrekt. De criteria die de Kamer in acht neemt voor het aanwijzen van grote projecten zijn omschreven in artikel 2, tweede lid, van de genoemde regeling.
Bij de grote projecten ERTMS (European Rail Traffic Management System), EHS (Ecologische Hoofdstructuur) en RRAAM (Rijks-regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer) waren rapporteurs actief namens de desbetreffende vaste commissies. Bij vijf grote projecten zijn in 2015 veranderingen aangebracht, waarover in paragraaf 3.4 van het jaarverslag meer informatie te vinden is.
Tot slot wil ik u wijzen op het feit dat de commissie Financiën de Regeling Grote Projecten momenteel laat evalueren. De resultaten van deze evaluatie zijn naar verwachting in het najaar van 2016 bekend.
De voorzitter van de commissie, Duisenberg
De griffier van de commissie, Berck
− Eind 2015 is er een nieuw groot project aangewezen. De Tweede Kamer heeft op 15 december 2015 het project vervanging van de huidige Nederlandse onderzeeboten2 als groot project aangewezen. In 2016 zal een uitgangspuntennotitie worden opgesteld.
− Er zijn in 2015 geen grote projecten beëindigd.
− In totaal waren er in 2015 elf grote projecten in uitvoering. Bij de grote projecten ERTMS (European Rail Traffic Management System), EHS (Ecologische Hoofdstructuur) en RRAAM (Rijks-regioprogramma Amsterdam-Almere-Markermeer) waren rapporteurs actief namens de desbetreffende vaste commissies.
− Bij vijf grote projecten zijn in 2015 veranderingen aangebracht. In paragraaf 3.4 van deze jaarrapportage wordt nader ingegaan op de uitkomsten van deze overleggen.
De Tweede Kamer heeft op 22 juni 2006 de (huidige) Regeling Grote Projecten vastgesteld (Kamerstuk 30 351, nrs. 3 t/m 5). Artikel 21 van de Regeling luidt: «De commissie voor de Rijksuitgaven brengt jaarlijks op de derde woensdag in mei een verslag uit aan de Tweede Kamer over de werking en toepassing van deze regeling in het voorafgaande kalenderjaar.»
In deze jaarrapportage geeft de commissie Financiën3 een overzicht van de werking en toepassing van de regeling over het kalenderjaar 2015. Indien relevant worden ook enkele ontwikkelingen geschetst die zich na de rapportageperiode hebben voorgedaan. Deze aanvullende informatie is actueel tot en met 31 maart 2016.
Tot 2004 rapporteerde de commissie voor de Rijksuitgaven over grotere tijdvakken dan een kalenderjaar.4 In 2005 heeft de commissie voor de Rijksuitgaven besloten de jaarrapportages ook daadwerkelijk jaarlijks op te stellen en de jaarrapportage tegelijk met de departementale jaarverslagen uit te brengen op de derde woensdag in mei (Verantwoordingsdag). De jaarrapportages over de kalenderjaren 2004 tot en met 2014 zijn te vinden in Kamerstuk 26 399, nrs. 5 t/m 15. De opzet en indeling van de jaarrapportage zijn voor de onderlinge vergelijkbaarheid ieder jaar in grote lijnen hetzelfde gehouden.
Begin 2015 bevonden zich elf grote projecten in de uitvoeringsfase. De Tweede Kamer heeft op 15 december 2015 één nieuw groot project aangewezen, namelijk «Onderzeeboten». Er zijn in 2015 geen grote projecten beëindigd. Tabel 1 laat de ontwikkeling van het aantal grote projecten sinds 2004 zien.
Jaar |
Aantal grote projecten (per einde jaar) |
Waarvan nieuwe grote projecten |
Waarvan afgesloten grote projecten |
---|---|---|---|
2004 |
15 |
1 |
6 |
2005 |
15 |
1 |
1 |
2006 |
14 |
1 |
2 |
2007 |
13 |
1 |
2 |
2008 |
11 |
0 |
2 |
2009 |
9 |
0 |
2 |
2010 |
9 |
1 |
1 |
2011 |
9 |
1 |
1 |
2012 |
9 |
0 |
0 |
2013 |
10 |
1 |
0 |
2014 |
10 |
0 |
0 |
2015 |
11 |
1 |
0 |
Tabel 2 biedt een overzicht van de budgetten van de grote projecten die zich in 2015 in de uitvoeringsfase bevonden.
Commissie |
Groot Project |
Budget |
Peildatum |
---|---|---|---|
DEF |
Vervanging F-16/Verwerving F-35 |
4.500 |
31-12-2015 |
DEF |
Pantservoertuigen |
2.021 |
31-12-2014 |
DEF |
Onderzeeboten1 |
– |
– |
EZ |
Ecologische Hoofdstructuur2 |
– |
– |
I&M |
HSL-Zuid |
7.353 |
30-06-2015 |
I&M |
Hoogwater Beschermingsprogramma (HWBP-2) |
3.226 |
30-06-2015 |
I&M |
Zandmaas / Grensmaas |
371 |
30-06-2015 |
I&M |
Project Mainport Rotterdam |
1.298 |
30-06-2015 |
I&M |
RRAAM |
1913 |
30-06-2014 |
I&M |
Ruimte voor de Rivier |
2.382 |
30-06-2015 |
I&M |
ERTMS |
2.580 |
30-09-2015 |
De voortgangsrapportage over de Ecologische Hoofdstructuur (Kamerstuk 30 825, nr. 214) bevat geen informatie over het totale projectbudget.
De bijdrage van het Rijk (via het Ministerie van BZK) is gemaximeerd tot de gerealiseerde opbrengst van de verkoop van rijksgrond voor maximaal 15.000 standaardkavels.
In 2015 heeft de Tweede Kamer op basis van de Regeling Grote Projecten twaalf voortgangsrapportages en vier jaarrapportages (Ecologische Hoofdstructuur, Pantservoertuigen, PMR en RRAAM) ontvangen.
Op grond van de Regeling Grote Projecten maken commissie en bewindspersoon afspraken over frequentie en verschijningstijdstip. De afgesproken norm is maximaal drie maanden na de peildatum van de rapportages. In het geval van de voortgangsrapportages Verwerving F-355 en Ecologische Hoofdstructuur is afgesproken een langere termijn te hanteren, namelijk 3,5 en 8,5 maanden. In tabel 3 is de snelheid weergegeven waarmee de voortgangsrapportages na afloop van de rapportageperiode (peildatum) aan de Tweede Kamer werden aangeboden.
Ontvangst |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Binnen afgesproken termijn (standaard = 3 maanden) |
4 (20%) |
6 (30%) |
4 (20%) |
3 (17%) |
8 (50%) |
8 (53%) |
7 (46%) |
3 (25%) |
8 (57%) |
6 (43%) |
7 (54%) |
11 (69%) |
Binnen 1 maand na afgesproken termijn |
12 (60%) |
8 (40%) |
8 (40%) |
13 (72%) |
7 (44%) |
7 (47%) |
8 (53%) |
8 (67%) |
5 (36%) |
7 (50%) |
6 (46%) |
3 (19%) |
Meer dan 1 maand na afgesproken termijn |
4 (20%) |
6 (30%) |
8 (40%) |
2 (11%) |
1 (6%) |
0 (0%) |
0 (0%) |
1 (9%) |
1 (7%) |
1 (7%) |
2 (13%) |
|
Totaal |
20 |
20 |
20 |
18 |
16 |
15 |
15 |
12 |
14 |
14 |
13 |
16 |
De Tweede Kamer heeft de zevende voortgangsrapportage over de Ecologische Hoofdstructuur (Kamerstuk 30 825, nr. 214) niet in 2014 ontvangen; deze is in maart 2015 nagestuurd.
In artikel 13, lid 1, van de Regeling Grote Projecten staat: «Bij voortgangsrapportages wordt periodiek, op basis van een nader te bepalen frequentie, doch ten minste één maal per jaar, een accountantsrapport gevoegd met een oordeel over de kwaliteit en volledigheid van de financiële en niet-financiële informatie in de voortgangsrapportage en over de beheersing en het beheer van het project».
In lid 4 staat: «Het accountantsrapport wordt als afzonderlijk document aan de Tweede Kamer gezonden, uiterlijk twee weken na verschijning van de voortgangsrapportage waarop het accountantsrapport betrekking heeft».
Daarmee is de uiterlijke termijn waarop het accountantsrapport aan de Kamer moet worden aangeboden vier maanden na de verslagperiode.
Ontvangst |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
< 4 maanden |
4 |
9 |
4 |
2 |
8 |
9 |
6 |
4 |
5 |
4 |
5 |
9 |
4 – 5 maanden |
2 |
1 |
5 |
2 |
2 |
0 |
2 |
2 |
2 |
4 |
2 |
0 |
> 5 maanden |
4 |
1 |
0 |
2 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Totaal |
10 |
11 |
9 |
6 |
10 |
9 |
8 |
7 |
8 |
8 |
7 |
9 |
In 2015 heeft de Tweede Kamer bij negen grote projecten accountantsrapporten ontvangen. In vergelijking met 2014 is de tijdigheid van het opsturen van accountantsrapporten in 2015 verbeterd. Alle accountantsrapporten zijn binnen de afgesproken termijn ontvangen.
De commissies hebben de mogelijkheid om voortgangsrapportages voor kennisgeving aan te nemen, dan wel ze te behandelen door feitelijke vragen te stellen en/of deze te agenderen voor een overleg (algemeen overleg, wetgevingsoverleg of nota overleg).
Over 8 van de 16 voortgangsrapportages zijn in 2015 feitelijke vragen gesteld. Daarnaast zijn 11 voortgangsrapportages geagendeerd voor een algemeen overleg. In de bijlage van deze evaluatie staat een overzicht van de exacte behandeling per voortgangsrapportage.
In 2015 hebben zich ontwikkelingen voorgedaan die betrekking hebben op de status van enkele grote projecten. Alhoewel deze jaarrapportage het jaar 2015 betreft, worden ook enkele ontwikkelingen beschreven die zich na de rapportageperiode hebben voorgedaan. Onderstaande informatie is actueel tot en met 31 maart 2016.
EZ: groot project Ecologische Hoofdstructuur (EHS)
De afgelopen jaren heeft het Groot project Ecologische Hoofdstructuur (EHS) in het teken gestaan van de decentralisatie van het natuurbeleid. De EHS, een belangrijk instrument van dit beleid, is overgeheveld naar de provincies. Daarmee is de democratische controle op de EHS, en haar opvolger het Natuurnetwerk Nederland (NNN) een zaak geworden tussen Gedeputeerde en provinciale staten. De Tweede Kamer wil, onder meer vanwege de verantwoordelijkheid van het rijk voor het behalen van internationale en Europese doelstellingen, goed geïnformeerd worden over de voortgang van het natuurbeleid.
De Staatssecretaris heeft in een brief van 1 november 2012 aangegeven dat een nieuwe monitoringssystematiek medio mei 2013 gereed zou zijn.6 Dit bleek echter niet het geval.7 Vervolgens heeft de Staatssecretaris in de brief «Evaluatie en monitoring Natuurpact» van 6 november 20138 aangegeven te willen stoppen met de jaarlijkse voortgangrapportages over de EHS. De commissie EZ heeft de Staatssecretaris er vervolgens op gewezen dat zij, vanwege de Groot projectstatus, niet eenzijdig kon stoppen met de voortgangsrapportages EHS.
In de procedurevergadering van 3 juni 2014 heeft de commissie EZ besloten om pas een besluit over de Groot projectstatus EHS te nemen als de Staatssecretaris duidelijkheid had gegeven over:
a. de evaluatie van het Natuurpact, en
b. de (nieuwe opzet van de) voortgangsrapportages.
Op 24 maart 2015 heeft de Staatssecretaris het evaluatiekader van het Natuurpact naar de Kamer gestuurd.9 De rapporteurs hebben in een notitie aan de commissie EZ op 17 april 2015 geconstateerd dat zij van mening zijn dat dit evaluatiekader een goede basis biedt om eens in de drie jaar de voortgang van het natuurbeleid te kunnen beoordelen. Over de (nieuwe opzet van de) voortgangsrapportages is echter nog geen duidelijkheid, omdat er nog geen eenduidige monitoringssystematiek bestaat. De Staatssecretaris heeft in zijn brief van 18 december 2015 geschreven dat hij met de provincies in overleg zal gaan om te komen tot een eenduidige systematiek voor het bepalen van de verworven hectares Natuurnetwerk, de uitkomsten daarvan zal opnemen in een overzichtskaart, en de Kamer daarover voor de zomer van 2016 zal informeren.10 De rapporteurs zullen na ontvangst van deze stukken de commissie EZ adviseren over het in gang zetten van de procedure ter beëindiging van de Groot projectstatus van de EHS.
I&M: groot project RRAAM
Om de afspraken over de informatievoorziening te herzien heeft de vaste commissie voor I&M in de procedurevergadering op 25 maart 2015 de Tweede Herziene Uitgangspuntennotitie Informatievoorziening Groot Project RRAAM opgesteld.11 De commissie wil de voortgangsinformatie voortaan in de context van de agglomeratiekracht van de Noordelijke Randstad geplaatst zien met verwijzingen naar bestaande verantwoordingsinformatie over de grondopbrengsten, de Rijksbijdrage aan het Fonds Verstedelijking Almere (FVA) en de beoogde en gerealiseerde resultaten van projecten die uit het FVA worden gefinancierd. De jaarlijkse voortgangsrapportage hoeft niet langer vergezeld te gaan van een afzonderlijk accountantsrapport. De Minister geeft aan dat met een «light» maatwerkinvulling van de eisen uit de Regeling Grote Projecten, wordt voldaan aan de behoefte van integraliteit en «serieusheid», zonder de organisatie onnodig te belasten.12
I&M: groot project PMR
In de procedurevergadering van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu van 9 december 2015 is gesproken over de brief van de Minister van I&M over de rijksrol in het Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR) na 2015.13 De commissie gaat akkoord met een eenvoudiger governancestructuur voor het project, maar wenst wel dat de Minister een coördinerende taak voor het totale project handhaaft. De commissie stemt tevens in met het voorstel van de Minister de voortgangsrapportage over het project voortaan te laten bestaan uit de jaarlijkse monitorinformatie van de Tafel van Borging zonder afzonderlijk accountantsrapport. De commissie wenst de grootprojectstatus en de reikwijdte van het groot project PMR voorlopig te handhaven, vanwege de resterende aandachtspunten voor het gebruik van de Tweede Maasvlakte, de natuurcompensatie en de kwaliteit van de leefomgeving.
I&M: groot project ERTMS
De Staatssecretaris heeft op 14 januari 2016 aan de commissie laten weten14, het van belang te vinden dat het programma ERTMS meer tijd neemt voor de planuitwerkingsfase. Zij wijst hierbij op de gesprekken met de Europese Commissie en andere lidstaten over de planning van ERTMS tot 2030, de noodzaak om de aanbevelingen van de parlementaire enquête Fyra serieus te nemen en adequaat te borgen in het programma en de kritiek van de Auditdienst Rijk op de huidige programmabeheersing. De Staatssecretaris wil de onbenutte middelen inzetten voor actuele infrastructurele knelpunten. In het Algemeen Overleg Spoorveiligheid/ERTMS op 3 februari 201615 heeft de Staatssecretaris toegezegd dat zij in de zomer 2016 met een nieuwe planning komt. Voor de zomer zal zij de Kamer informeren over de eventuele toekenning van ERTMS-gelden aan station Schiphol.
Defensie: groot project Vervanging F-16/Verwerving F-35
De vaste commissie voor Defensie heeft in haar procedurevergadering van 3 april 2014 besloten tot het herijken van de informatievoorziening rondom het groot project Vervanging F-16. Daartoe heeft de commissie een uitgangspuntennotitie opgesteld. De Minister van Defensie en de Minister van Economische Zaken hebben middels twee brieven gereageerd op de notitie.16 Op 1 juli 2014 heeft de vaste commissie voor Defensie in een algemeen overleg17 met de Minister van Defensie gesproken over de uitgangspuntennotitie. Naar aanleiding van het overleg is de notitie aangepast en in de procedure vergadering van 3 juli 2014 door de commissie vastgesteld. De uitgangspuntennotitie18 vormt de basis voor halfjaarrapportages over het groot project Vervanging F-16. Aan deze uitgangspuntennotitie is een bijlage toegevoegd met de toezeggingen die de Minister in het algemeen overleg aan de Kamer heeft gedaan. In 2014 is tevens besloten de naamgeving van het project te wijzigen in «Verwerving F-35». Met ingang van 2015 is een rapportagefrequentie van twee maal per jaar afgesproken omdat het project in de (voorbereiding op de) test- en uitvoeringsfase is beland. Daarnaast is in de meest recente voortgangsrapportage19 een nieuw element toegevoegd, namelijk een hoofdstuk «Voorbereidingen op de invoering F-35 in Nederland».
Overige grote projecten
In de status van de overige grote projecten is niets veranderd.
De commissie voor de Rijksuitgaven heeft in 2015 besloten om de Regeling te evalueren. De voorgaande evaluatie dateert van 2005. Het presidium heeft op 3 december 2015 ingestemd met het voorstel van de commissie voor de Rijksuitgaven20 voor deze evaluatie. De commissie Financiën heeft op 14 januari 2016 een begeleidingscommissie ingesteld bestaande uit de leden (Aukje) De Vries (VVD) en Ronnes (CDA). Deze begeleidingscommissie heeft de uitvoering van de evaluatie ter hand genomen. In april 2016 is een extern onderzoeksbureau gevraagd de Regeling Grote projecten te evalueren. In het najaar van 2016 volgt een eindrapportage.
Ministerie |
Groot project |
Document |
Kamerstuk |
Peildatum |
Verschenen op |
Behandeld op |
Behandelwijze |
Kamerstuk |
Rapporteur |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DEF |
Vervanging F16 |
VGR 2014 |
30-11-2014 |
30-3-2015 |
16-6-2015 |
feitelijke vragen |
|||
Vervanging F16 |
Accountantsrapport |
26 488, nr. 383 bijlage |
30-11-2014 |
30-3-2015 |
16-6-2015 |
feitelijke vragen |
|||
Verwerving F-35 |
VGR 2015 |
31-5-2015 |
15-9-2015 |
29-9-2015 |
algemeen overleg |
||||
Verwerving F-35 |
Accountantsrapport |
26 488, nr. 393 bijlage |
31-5-2015 |
15-9-2015 |
idem |
idem |
idem |
||
Pantservoertuigen |
16e VGR |
31-12-2014 |
31-3-2015 |
10-6-2015 |
feitelijke vragen |
||||
Pantservoertuigen |
Accountantsrapport 16e VGR |
26 396, nr. 100 bijlage |
31-12-2014 |
31-3-2015 |
11-6-2015 |
feitelijke vragen |
|||
Onderzeeboten |
Brief over het aanwijzen van het project vervanging van de huidige Nederlandse onderzeeboten als groot project |
9-12-2015 |
|||||||
EZ |
Ecologische Hoofdstructuur |
7e VGR |
31-12-2013 |
24-3-2015 |
23-3-2016 |
algemeen overleg |
Van Veldhoven (D66) Ziengs (VVD) |
||
I&M |
HSL-Zuid |
36e VGR |
31-12-2014 |
7-4-2015 |
29-4-2015 |
algemeen overleg |
|||
HSL-Zuid |
37e VGR |
30-6-2015 |
1-10-2015 |
19-11-2015 |
algemeen overleg |
||||
HSL-Zuid |
auditrapport |
30-6-2015 |
26-10-2015 |
idem |
idem |
idem |
|||
HWBP-2 |
7e VGR |
31-12-2014 |
1-4-2015 |
8-6-2015 |
Feitelijke vragen |
||||
HWBP-2 |
8e VGR |
30-6-2015 |
25-9-2015 |
4-11-2015 |
Feitelijke vragen |
||||
HWBP-2 |
30-11-2015 |
algemeen overleg |
|||||||
HWBP-2 |
Accountantsrapport 8e VGR |
30-6-2015 |
9-10-2015 |
idem |
idem |
idem |
|||
Zandmaas/ Grensmaas |
27e VGR |
31-12-2014 |
1-4-2015 |
8-6-2015 |
feitelijke vragen |
||||
Zandmaas/ Grensmaas |
Accountantsrapport 27e VGR |
31-12-2014 |
20-4-2015 |
||||||
Zandmaas/ Grensmaas |
28e VGR |
30-6-2015 |
1-10-2015 |
30-11-2015 |
algemeen overleg |
||||
Project Mainport Rotterdam |
14e VGR |
30-6-2015 |
13-10-2015 |
5-11-2015 |
algemeen overleg |
||||
Project Mainport Rotterdam |
Accountantsrapport 14e VGR |
30-6-2015 |
27-10-2015 |
idem |
idem |
idem |
|||
Project Mainport Rotterdam |
Rijksrol in het Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR) na 2015 |
9-11-2015 |
9-12-2015 |
schriftelijk overleg |
|||||
RRAAM |
Tweede herziene uitgangspuntennotitie informatievoorziening Groot Project RRAAM |
26-3-2015 |
|||||||
RRAAM |
Reactie op Tweede herziene uitgangspuntennotitie |
20-4-2015 |
20-5-2015 |
schriftelijk overleg |
|||||
RRAAM |
VGR 2015 |
30-6-2015 |
15-11-2015 |
24-3-2016 |
algemeen overleg |
Jacobi (PvdA) |
|||
Ruimte voor de Rivier |
25e VGR |
31-12-2014 |
2-4-2015 |
8-6-2015 |
Feitelijke vragen |
||||
Ruimte voor de Rivier |
26e VGR |
30-6-2015 |
16-10-2015 |
30-11-2015 |
algemeen overleg |
||||
Ruimte voor de Rivier |
Accountantsrapport 26e VGR |
30-6-2015 |
26-10-2015 |
idem |
idem |
idem |
|||
ERTMS |
2e VGR |
31-12-2014 |
31-3-2015 |
2-6-2015 |
Feitelijke vragen |
R. Dijkstra (VVD) |
|||
17-6-2015 |
algemeen overleg |
||||||||
ERTMS |
Accountantsrapport 2e VGR |
31-12-2014 |
28-4-2015 |
idem |
idem |
idem |
|||
ERTMS |
3e VGR |
30-6-2015 |
1-10-2015 |
15-1-2016 |
Feitelijke vragen |
||||
3-2-2016 |
algemeen overleg |
Regeling Grote projecten, zoals vastgesteld in de vergadering van 22 juni 2006; Handelingen II, 2005/06, nr. 94, blz. 5751, Kamerstuk 30 351.
Gelet op de samenvoeging van de taken van de commissie voor de Rijksuitgaven bij de commissie Financiën wordt de jaarrapportage Grote Projecten 2015 door de commissie Financiën opgesteld.
1e rapportage over de periode 1996–1997 (Kamerstuk 26 399, nr. 1); 2e rapportage over de periode 1998–juli 2000 (Kamerstuk 26 399, nr. 2); 3e rapportage over de periode juli 2000–juli 2004 (Kamerstuk 26 399, nr. 3).
Bij het project Verwerving F-35 zijn er twee termijnen: 1. 3 maanden voor de voortgangsrapportages die uiterlijk 1 maart binnen moet zijn (rapportageperiode 1 juni t/m 30 november). 2. 3,5 maand voor de voortgangsrapportage die op de derde dinsdag in september naar de Kamer wordt gezonden (rapportageperiode 1 december t/m 31 mei). De voortgangsrapportage van de derde dinsdag in september dient te worden vergezeld van een accountantsrapport over het voorafgaande boekjaar. Daarnaast geldt voor VGR 2014 Vervanging F-16 nog een termijn van 5 maanden.
Op dat moment was de samenvoeging van de commissie voor de Rijksuitgaven met de commissie Financiën al een feit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26399-16.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.