35 026 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2019)

35 030 Wijziging van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 en de Invorderingswet 1990 in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2016/1164 van de Raad van 12 juli 2016 tot vaststelling van regels ter bestrijding van belastingontwijkingspraktijken welke rechtstreeks van invloed zijn op de werking van de interne markt (PbEU 2016, L 234/26) (Wet implementatie eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking)

Nr. 56 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 november 2018

Zoals gebruikelijk tijdens de behandeling van het pakket Belastingplan geef ik in deze brief mijn appreciatie met betrekking tot de ter zake van de wetsvoorstellen in het pakket Belastingplan 2019 (Kamerstukken 35 026 t/m 35 029 en Kamerstukken 35 031 t/m 35 033) ingediende amendementen en moties die vandaag in stemming worden gebracht. In deze brief geef ik tevens mijn oordeel over de ter zake van het wetsvoorstel Wet implementatie eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking (Kamerstuk 35 030) ingediende amendementen en moties.

Bekendmaking percentage eigenwoningforfait

Verder wil ik graag van de gelegenheid gebruikmaken om uw Kamer te informeren over de indexering van het eigenwoningforfait (ewf-percentage), nu in 2014 is toegezegd om uw Kamer hierover jaarlijks te informeren.1 De wettelijke indexering van het ewf-percentage vindt plaats aan de hand van de ontwikkeling van het indexcijfer van de woninghuren (stijging van 2,3% voor vaststelling percentage 2019)2 en de ontwikkeling van de woningwaarden (stijging van 8,3% voor vaststelling percentage 2019). Het op basis daarvan geïndexeerde ewf-percentage wordt naar beneden afgerond op een veelvoud van 0,05%-punt. Het ewf-percentage voor 2019 bedraagt 0,65%. Dit is een verlaging met 0,05%-punt ten opzichte van het jaar 2018.

Bekendmaking tabelcorrectiefactor en arbeidskorting

In dezelfde brief heb ik u tevens toegezegd dat ik uw Kamer jaarlijks bij het Belastingplan zal informeren over de hoogte van de tabelcorrectiefactor en de arbeidskorting als ik de voor de vaststelling benodigde gegevens heb ontvangen (Kamerstuk 34 000 IX, nr. 5).

De tabelcorrectiefactor voor 2019 bedraagt 1,012. De wettelijke indexering van de arbeidskorting wordt naast de hiervoor genoemde tabelcorrectiefactor mede bepaald aan de hand van de ontwikkeling van het wettelijk minimumloon (WML) per 1 januari van het lopende jaar ten opzichte van het WML per 1 januari van het daaropvolgende jaar. Het WML bedroeg per 1 januari 2018 € 1.578,0 per maand. Het WML bedraagt per 1 januari 2019 € 1.615,8 per maand. Hierna zijn de uiteindelijke parameters voor de arbeidskorting weergegeven voor het jaar 2019 zoals deze voortvloeien uit de indexatie en de voorgestelde beleidsmatige wijzigingen. Tot een inkomen van € 9.694 per jaar geldt een arbeidskorting van 1,754% van het arbeidsinkomen, met een maximum van € 170. Bij een arbeidsinkomen vanaf € 9.694 per jaar geldt een arbeidskorting van € 170 vermeerderd met 28,712% van het arbeidsinkomen boven die € 9.694 met een maximum van in totaal € 3.399. Dit maximum wordt bereikt bij een arbeidsinkomen van € 20.940. Boven een inkomen van € 34.060 per jaar wordt de berekende arbeidskorting verminderd met 6,0% van het inkomen boven die € 34.060. De arbeidskorting is volledig afgebouwd bij een arbeidsinkomen vanaf € 90.710.

Ingediende amendementen en moties

In de bijlage treft u een overzicht aan van de ingediende amendementen en moties met daarbij mijn oordeel. Tevens treft u als bijlage de quickscans aan waarmee de Belastingdienst de amendementen beoordeelt op uitvoeringsaspecten3.

De Staatssecretaris van Financiën, M. Snel

BIJLAGE 1

Overzicht oordeel amendementen pakket Belastingplan 2019 en het wetsvoorstel Wet implementatie van de eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking

Nummer

Korte omschrijving amendement

Indiener(s)

Oordeel

Opmerking

Kamerstuk 35 026, nr. 27

Er wordt een extra verlaagd btw-tarief geïntroduceerd voor kraanwater (6%).

Leijten

Laçin

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 25

Kamerstuk 35 026, nr. 33

De drempel voor de giftenaftrek wordt vanaf 2020 geleidelijk verlaagd naar structureel 0,7% in 2023.

Stoffer

Ontraden

 

Kamerstuk 35 026, nr. 34

De Nederlandse sportvrijstelling treedt een jaar later in werking.

Leijten

Ontraden

 

Kamerstuk 35 026, nr. 35

De verhoging van het verlaagde btw-tarief gaat niet door.

Snels

Leijten

Nijboer

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 8

Kamerstuk 35 026, nr. 36

De vaste voet in de inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) behouden en een afbouwtraject IACK introduceren.

Snels

Ontraden

 

Kamerstuk 35 026, nr. 37

De expatregeling wordt afgetopt met overgangsecht.

Snels

Leijten

Ontraden

 

Kamerstuk 35 026, nr. 39

Vanaf 1 januari 2020 bestaat bij lonen (inclusief kostenvergoedingen en dergelijke) boven € 178.000 geen recht op toepassing van de 30%-regeling of op het onbelast vergoeden van de werkelijke extraterritoriale kosten.

Voor op 31 december 2018 bestaande gevallen geldt dit pas vanaf 2021.

Nijboer

Stoffer

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 32

Kamerstuk 35 026, nr. 40

Overdrachtsbelasting voor de verkrijging van een eerste woning verlagen naar 0% om starters tegemoet te komen.

Nijboer

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 17

Kamerstuk 35 026, nr. 42

De ZW-uitkering blijft meetellen als inkomen dat bepalend is voor de hoogte van de arbeidskorting en de IACK

Nijboer

Gijs van Dijk

Ontraden

 

Kamerstuk 35 026, nr. 43

De introductie van het tweeschijvenstelsel in de IB en de daarmee samenhangende tariefpercentages wordt tegengegaan.

Snels

Leijten

Nijboer

Ontraden

 

Kamerstuk 35 026, nr. 44

Het amendement ziet op het per direct afschaffen van én de 30%-regeling voor ingekomen werknemers én het lage inkomensvoordeel (LIV).

Van Rooijen

Van Brenk

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 19

35 026, nr. 52

Gemeenten de mogelijkheid bieden voor bepaalde sbbi’s en anbi’s voor de onroerendezaakbelasting (OZB) het (veelal lagere) eigenaarstarief voor woningen vast te stellen, in plaats van het (veelal hogere) gebruikerstarief of eigenaarstarief voor niet-woningen.

Omtzigt

Bruins

Van Weyenberg

Stoffer

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 026, nr. 41

Kamerstuk 35 027, nr. 10

Het percentage van de S&O-regeling verlagen tot nul en daarmee de aftrek feitelijk afschaffen.

Van Aalst

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 027, nr. 8

Kamerstuk 35 028, nr. 6

Afschaffing dividendbelasting ongedaan maken.

Azarkan

Achterhaald

 

Kamerstuk 35 028, nr. 19

Verhoging van het tarief in de tweede tariefschijf van de vennootschapsbelasting.

Nijboer

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 9.

Kamerstuk 35 028, nr. 20

Het niet verlagen van de tarieven in de vennootschapsbelasting.

Van Rooijen

Ontraden

 

Kamerstuk 35 028, nr. 23

Verhoging van het hoge tarief van de vennootschapsbelasting.

Kwint

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 12

Kamerstuk 35 028, nr. 24

Verlaging tarief verhuurderheffing met 0,15%-punt.

Dekking via verhoging hoge vpb-tarief met 1%-punt.

Beckerman

Leijten

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 10

Kamerstuk 35 028, nr. 27

Dit amendement regelt dat fiscale beleggingsinstellingen niet meer mogen investeren in Nederlands vastgoed.

Leijten

Beckerman

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 25

Kamerstuk 35 028, nr. 28

Het niet verlagen van de tarieven in de vennootschapsbelasting.

Snels

Leijten

Nijboer

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 15

Kamerstuk 35 028, nr. 29

Verhoging van het tarief van de innovatiebox van 7% naar 10%.

Snels

Nijboer

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 16

Kamerstuk 35 028, nr. 30

Dit amendement regelt dat fiscale beleggingsinstellingen niet meer mogen investeren in Nederlands vastgoed.

Leijten

Beckerman

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 028, nr. 25.

Dubbel met Kamerstuk 35 028, nr. 27

Kamerstuk 35 028, nr. 31

Verhoging 25%-tarief Vpb met 0,24%-punt.

Nijboer

Gijs van Dijk

Ontraden

 

Kamerstuk 35 029, nr. 11

Regelt dat de belasting op leidingwater komt te vervallen.

Van Rooijen

Van Brenk

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 029, nr. 10

Kamerstuk 35 029, nr. 12

De verlaging van de belastingvermindering in de energiebelasting (EB) met € 51 gaat niet door.

Snels

Ontraden

 

Kamerstuk 35 029, nr. 14

De verlaging van de belastingvermindering in de energiebelasting (EB) met € 51 gaat niet door.

Leijten

Beckerman

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 029, nr. 13

Kamerstuk 35 029, nr. 18

Vrijstelling van afvalstoffenbelasting voor afzonderlijk aangeboden asbestafval van daken die t/m 2024 nog moeten worden gesaneerd (ca. 80 miljoen m2).

Stoffer

Omtzigt

Ziengs

Oordeel Kamer

Vervangt Kamerstuk 35 029, nr. 16

Kamerstuk 35 029, nr. 19

Het amendement beoogt de afschaffing van de BPM-teruggaafregeling voor taxi- en openbaar vervoer voertuigen niet te laten doorgaan.

Leijten

Laçin

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 029, nr. 17

Kamerstuk 35 030, nr. 5

Het opnemen van een uitzondering voor woningbouwcorporaties in de earningsstrippingmaatregel uit ATAD1.

Beckerman

Leijten

Ontraden

 

Kamerstuk 35 030, nr. 10

Het voorgestelde tarief van 7% bij de beoordeling of sprake is van een laagbelastende staat wordt verhoogd naar 9%.

Van Weyenberg

Omtzigt

Bruins

Snels

Oordeel Kamer

 

Kamerstuk 35 030, nr. 12

Dit amendement verruimt het toepassingsbereik van de aanvullende CFC-maatregel door de uitzondering voor CFCs met «wezenlijke economische activiteiten» te laten vervallen.

Leijten

Ontraden

 

Kamerstuk 35 030, nr. 13

De earningsstrippingmaatregel beperkt de aftrekbaarheid van het saldo aan rente tot 30% van de fiscale EBITDA. Met dit amendement wordt dit percentage verlaagd van 30% tot 10%, waardoor minder rente aftrekbaar is.

Leijten

Ontraden

 

Kamerstuk 35 030, nr. 15

Het tarief van 7% bij de beoordeling of sprake is van een laagbelastende staat te verhogen naar 10%.

Nijboer

Leijten

Ontraden

 

Kamerstuk 35 030, nr. 17

In beginsel alle (in)directe dochters van een NL belastingplichtige aanmerken als CFC (ongeacht vestigingsland of van toepassing zijnde tarief) en is de aanvullende CFC-maatregel alleen niet van toepassing als de CFC een «wezenlijke economische activiteiten» uitoefent.

Leijten

Snels

Nijboer

Ontraden

Vervangt Kamerstuk 35 030, nr. 11

Overzicht oordeel moties pakket Belastingplan 2019 en het wetsvoorstel Wet implementatie van de eerste EU-richtlijn antibelastingontwijking

Nummer

Korte omschrijving motie

Indiener(s)

Oordeel

Kamerstuk 35 026, nr. 45

Over terugdraaien van de btw-verhoging op boodschappen

Mulder

Ontraden

Kamerstuk 35 026, nr. 46

Over het afschaffen van de expatregeling

Mulder

Ontraden

Kamerstuk 35 026,

nr. 47

Over het intrekken van de ANBI-status van islamitische organisaties

Mulder

Ontraden

Kamerstuk 35 026, nr. 48

Over het onderzoeken van de mogelijkheid om de IACK zo vorm te geven dat er meer evenwicht komt tussen een- en tweeverdieners

Snels

Stoffer

Ontraden

Kamerstuk 35 026, nr. 49

Over het verzoek om het in Handboek loonheffingen naar werkgevers op te nemen welke mogelijkheden er zijn om een studietoelage te verstrekken aan de studerende kinderen van werknemers

Omtzigt

Bruins

Oordeel Kamer

Kamerstuk 35 026, nr. 50

Over het verzoek om in overleg te treden met gemeenten en commerciële sportuitbaters en ze één jaar te geven om oplossingen in hun organisatie te vinden

Leijten

Ontraden

Kamerstuk 35 026, nr. 51

Over het om met ingang van volgend jaar zo veel mogelijk fiscale wetten gespreid over het jaar in te dienen.

Nijboer

Oordeel Kamer

Kamerstuk 35 026, nr. 53

Over het verzoek om de algemene heffingskorting voor gepensioneerden en die voor werkenden gelijk te trekken

Van Rooijen

Ontraden

Kamerstuk 35 026, nr. 54

Over het verzoek om het afbouwpercentage van de ouderenkorting van 15% naar 5% te verlagen

Van Rooijen

Ontraden

Kamerstuk 35 026, nr. 55

Over het verzoek een poging te doen om in kaart te brengen hoeveel mensen bij benadering een letselschadevergoeding hebben, wat het financiële beslag is op het moment dat letselschadevergoedingen uitgezonderd worden van de vermogensbelasting en op welke wijze deze vergoedingen buiten de vermogensbelasting gehouden zouden kunnen worden en de uitvoerbaarheid van de Belastingdienst in kaart te brengen.

Leijten

Lodders

Ontraden

Kamerstuk 35 027, nr. 11

Over het verzoek aan de regering om binnen een half jaar met een voorstel te komen om zowel de registratieplicht te handhaven als wanbetalers met een buitenlands kenteken op te sporen

Omtzigt

Oordeel Kamer

Kamerstuk 35 028, nr. 32

Over het verzoek om bij bedrijven die niet aan hun wettelijke fiscale verplichtingen voldoen zo veel als mogelijk de te weinig afgedragen belasting terug te vorderen

Van Raan

Ontraden

Kamerstuk 35 029, nr. 20

Over het ontwikkelen van een voorstel waarmee zonnepanelen buiten de OZB gehouden worden en het onderzoeken hoe vormen van verduurzaming in de toekomst niet ontmoedigd worden door middel van hogere lokale lasten

Lodders

Van Weyenberg

Oordeel Kamer

Kamerstuk 35 029, nr. 21

Over het verzoek om de afschaffing van de teruggaafregeling in de bpm bij autobrief III of later opnieuw aan de uw Kamer aan te bieden.

Leijten

Laçin

Ontraden

Kamerstuk 35 029, nr. 22

Over het monitoren van de beschikbaarheid van zeer zuinige of emissievrije voertuigen in het zorg- en doelgroepenvervoer

Van Weyenberg

Lodders

Omtzigt

Bruins

Snels

Nijboer

Stoffer

Azarkan

Van Rooijen

Van Raan

Oordeel Kamer

Kamerstuk 35 030, nr. 18

Over het monitoren en evalueren van de effecten van de maatregelen van ATAD1 en hierover uiterlijk in 2024 aan uw Kamer te rapporteren

Lodders

Oordeel Kamer

Kamerstuk 35 030, nr. 19

Over het verzoek om een vervolgonderzoek te laten uitvoeren om te kijken of meer inzicht gegeven kan worden in andere geldstromen en belastingconstructies, en zo mogelijk daar nulmetingen uit te voeren

Leijten

Van Weyenberg

Oordeel Kamer

Kamerstuk 35 031, nr. 7

Over het verzoek om de Wet aanpassing kansspelbelasting voor sportweddenschappen met één jaar uit te stellen

Van Rooijen

Ontraden

Kamerstuk 35 033, nr. 8

Over de mogelijkheid tot het handhaven van de jaaraangifte voor kleine ondernemers/natuurlijke personen en samenwerkingsverbanden

Lodders

Omtzigt

Bruins

Oordeel Kamer


X Noot
1

Bijlage bij Kamerstuk 34 000 IX, nr. 5.

X Noot
2

Conform de op 13 september 2018 door het CBS gepubliceerde cijfers in het Statistisch Bulletin nr. 9, Jaargang 74.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven