Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | nr. 54, item 8 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | nr. 54, item 8 |
Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 10 februari 2011 over ondernemerschap, kredietverstrekking en regeldruk bedrijven.
Mevrouw Verburg (CDA):
Voorzitter. In het algemeen overleg heeft de minister een aantal toezeggingen gedaan, waarvoor dank. Er zijn twee punten waarover wij een motie willen indienen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het regionaal economisch beleid van de rijksoverheid wordt geschrapt en gedecentraliseerd;
van mening dat de overdracht van het staatsaandeel in de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM) alsmede het stopzetten van de rijkszeggenschap hieraan een belangrijke bijdrage kunnen leveren;
verzoekt de regering, de staatsdeelnemingen per ROM per 1 april 2011 over te dragen onder het gelijktijdig terugtrekken van de rijksvertegenwoordiging inclusief rijkszeggenschap,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Verburg. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 64 (31311).
Mevrouw Verburg (CDA):
Voorzitter. Er was vandaag een spoed-AO gepland over het Waddenfonds. Dat overleg kon helaas niet doorgaan. Ik heb aan het belang van de decentralisatie van het Waddenfonds ook aandacht besteed in het algemeen overleg over regeldruk. Ik dien de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het Waddenfonds is opgericht en gevuld voor herstel alsmede economische en ecologische ontwikkeling van het waddengebied;
van mening dat besluitvorming over de aanwending van dit fonds hoort te liggen bij de mensen over wie en de regio waarom het gaat;
verzoekt de regering, het Waddenfondsbudget via de zogeheten maartcirculaire van het Rijk, alsmede de volledige zeggenschap per 1 april 2011 over te dragen aan de waddenprovincies,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Verburg en De Rouwe. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 65 (31311).
De heer Verhoeven (D66):
Voorzitter. Mijn fractie dient de volgende motie in over de koppeling en integratie van ondernemersgegevens.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat ondernemers de overheid als één geheel zien, ongeacht of het hier gaat om de lokale, provinciale of nationale overheid;
overwegende dat ondernemers voortdurend dezelfde gegevens moeten aanleveren voor bijvoorbeeld Wabo of gebruiksmelding brandveiligheid;
constaterende dat de regering bezig is om bestaande systemen te koppelen met als doel dat ondernemers hun gegevens nog maar één keer hoeven op te geven;
verzoekt de regering, het resultaat van deze inspanningen te toetsen door de ervaringen van ondernemers te inventariseren;
verzoekt de regering, concrete vervolgstappen te zetten voor het opzetten van één geïntegreerd systeem, indien blijkt dat systeemkoppeling niet maakt dat ondernemers hun gegevens minder vaak hoeven op te geven;
verzoekt de regering, hierover de Kamer voor 1 september 2011 te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Verhoeven en Braakhuis. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 66 (31311).
De heer Groot (PvdA):
Voorzitter. Ik dien een motie in over Actal, de toezichthouder op de regeldruk.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat Actal naast de ex ante toetsing op een beperkt aantal zware dossiers ook verantwoordelijk wordt voor een steekproefsgewijze systeemtoetsing op de aanpak van regeldruk;
overwegende dat het voor een goede steekproefsgewijze systeemtoetsing nodig kan zijn dat ook individuele dossiers worden onderzocht;
verzoekt de regering, vast te leggen dat Actal bij de uitvoering van de steekproefsgewijze systeemtoetsing toegang blijft houden tot de onderliggende individuele dossiers, indien Actal dat gewenst acht,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Groot, Braakhuis en Dijkgraaf. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 67 (31311).
De heer Groot (PvdA):
Voorzitter. Nog één zin ter toelichting. Wij willen niet afdoen aan het principe dat Actal op afstand wordt ...
De voorzitter:
Neen, neen, mijnheer Groot, geen toelichtingen; dat is de essentie van het kerstregime.
De heer Groot (PvdA):
Goed, dan laat ik het hierbij.
De heer Dijkgraaf (SGP):
Voorzitter. Ik dien de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
van mening dat na de voorgestelde wijziging van het takenpakket van Actal de onafhankelijkheid van dit adviescollege gewaarborgd moet blijven;
verzoekt de regering, de benoeming van de voorzitter van Actal in handen van de Tweede Kamer te geven en de wettelijke basis voor Actal in overleg met het Presidium dienovereenkomstig aan te passen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Dijkgraaf, Groot, Braakhuis en Paulus Jansen. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 68 (31311).
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Minister Verhagen:
Voorzitter. Het algemeen overleg ging over vermindering van de regeldruk, maar ik stel vast dat de indieners van de moties onderwerpen aan de orde stellen die op zich niets met regeldruk te maken hebben. Ik kom allereerst bij de motie van mevrouw Verburg en de heer De Rouwe over het Waddenfonds. Er was een spoeddebat gepland met de minister van Infrastructuur en Milieu, maar dat heeft de Kamer zelf uitgesteld. Als de Kamer hecht aan een uitspraak op dit punt, had het voor de hand gelegen dat spoeddebat door te laten gaan. Maar dat is uiteraard aan de Kamer. Gelet op het feit dat hierover nog uitvoerig gesproken gaat worden met minister Schultz raad ik de indieners aan, de motie aan te houden tot een VAO over het Waddenfonds als het overleg daartoe aanleiding geeft. De algemene lijn van de motie stemt overeen met de inhoud van het regeerakkoord. Minister Schultz heeft tegelijkertijd aangegeven dat zij na de decentralisatie voldoende aandacht wil geven aan de economische doeleinden van het Waddenfonds. Ik verzoek de indieners de motie aan te houden.
De voorzitter:
Het helpt als u even zegt over welke motie het gaat.
Minister Verhagen:
Het is de motie van mevrouw Verburg en De Rouwe over het Waddenfonds op stuk nr. 65.
De voorzitter:
Het zou prettig zijn als u de volgorde van de moties aanhoudt.
Minister Verhagen:
Dat zal ik doen en daarom ga ik nu even terug naar de eerst ingediende motie.
Voorzitter. Mevrouw Verburg heeft ook een motie ingediend over het regionaal economisch beleid. Dat onderwerp heeft de Kamer besproken met de staatssecretaris van ELI. Tot mijn spijt moet ik deze motie ten zeerste ontraden omdat staatssecretaris Bleker met de provincies en de directeuren en voorzitters van regionale ontwikkelingsmaatschappijen op dit moment in gesprek is. Er worden procesafspraken gemaakt over de rol die de ontwikkelingsmaatschappijen bij het economisch beleid en bij de agenda's voor de topsectoren kunnen gaan spelen. De motie doorkruist echt het overleg dat de staatssecretaris op dit moment voert met de provincies en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Hij zal per 1 juli de Kamer informeren over de uitkomsten van dat overleg. Ik ontraad dus deze motie.
De leden Verhoeven en Braakhuis hebben een motie ingediend met als strekking dat bedrijven niet meerdere malen informatie hoeven te verstrekken. Zij verzoeken mij om de Kamer daarover voor 1 september te informeren en daarbij te bezien of er een systeemkoppeling kan plaatsvinden. Ik sta daar sympathiek tegenover en laat het oordeel aan de Kamer. Ik vind het een prima motie.
De motie op stuk nr. 67 van de leden Groot, Dijkgraaf en Braakhuis gaat over de positie van Actal. De indieners willen dat Actal toegang blijft houden tot onderliggende individuele dossiers zonder afbreuk te doen aan het op afstand plaatsen. Ook over deze motie laat ik het oordeel aan de Kamer. Op zich ben ik gaarne bereid om dat mogelijk te maken.
Ten slotte de motie van de heren Dijkgraaf, Groot, Braakhuis en Paulus Jansen op stuk nr. 68 waarin staat dat de Tweede Kamer de voorzitter van Actal moet benoemen. Ik ontraad deze motie ten stelligste. Dit soort benoemingen moet het kabinet doen. De Kamer controleert en de regering regeert. Hiermee zou de Kamer op de stoel van de regering gaan zitten.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Ik dank de minister voor de antwoorden. Wij stemmen vanavond over de ingediende moties.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20102011-54-8.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.