Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 49, pagina 3183-3185 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 49, pagina 3183-3185 |
Aan de orde zijn de stemmingen in verband met het wetsvoorstel Wijziging van een aantal wetten in verband met de invoering van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Aanpassingswet Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen) (29765).
(Zie vergadering van 3 februari 2005.)
Hoofdstuk 1, afdeling A, en hoofdstuk 1, afdeling B, artikel 1, worden zonder stemming aangenomen.
In stemming komt het gewijzigde amendement-Noorman-den Uyl (stuk nr. 15, I) tot het invoegen van een artikel II.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, de Groep Lazrak, de ChristenUnie en de SGP voor dit gewijzigde amendement hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is verworpen.
Ik stel vast dat door de verwerping van dit gewijzigde amendement de overige op stuk nr. 15 voorkomende gewijzigde amendementen als verworpen kunnen worden beschouwd.
Hoofdstuk 1, afdeling B, en hoofdstuk 1, afdelingen C t/m E, worden zonder stemming aangenomen.
Hoofdstuk 1 wordt zonder stemming aangenomen.
In stemming komt het amendement-Verburg/Weekers (stuk nr. 13).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fractie van de LPF tegen dit amendement hebben gestemd en die van de overige fracties ervoor, zodat het is aangenomen.
Hoofdstuk 2, artikel I, zoals het is gewijzigd door de aanneming van het amendement-Verburg/Weekers (stuk nr. 13), wordt zonder stemming aangenomen.
Hoofdstuk 2, artikelen II en III, wordt zonder stemming aangenomen.
In stemming komt het amendement-Vendrik c.s. (stuk nr. 10, I) tot het invoegen van een artikel IIa aan hoofdstuk 2.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, de Groep Lazrak, D66, de VVD, het CDA, de ChristenUnie en de SGP voor dit amendement hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is aangenomen.
Ik stel vast dat door de aanneming van dit amendement het andere op stuk nr. 10 voorkomende amendement als aangenomen kan worden beschouwd.
Hoofdstuk 2, artikel III, zoals het is gewijzigd door de aanneming van het amendement-Vendrik c.s. (stuk nr. 10, II), wordt zonder stemming aangenomen.
Hoofdstuk 2 en de beweegreden worden zonder stemming aangenomen.
De voorzitter:
Ik geef gelegenheid tot het vooraf afleggen van stemverklaringen over de wetsvoorstellen op de stukken nrs. 29764 en 29765.
Mevrouw Noorman-den Uyl (PvdA):
Mijnheer de voorzitter. De harmonisatie van inkomensafhankelijke regelingen vindt de PvdA-fractie een groot goed. Wij zijn daar een warm voorstander van. Doel van de harmonisatie is het tegengaan van armoedeval en het verlagen van de marginale druk. Het gevolg van de gekozen systematiek in het nieuwe voorstel is soms echter een forse armoedeval, bijvoorbeeld als iemand door ziekte of werkloosheid met een grote inkomensdaling wordt geconfronteerd. Het gekozen systeem leidt ertoe dat mensen onvoldoende huursubsidie krijgen en zo door het sociaal minimum heen schieten. Het vangnet, dat de ergste problemen zou oplossen, is zojuist door deze Kamer verworpen. Ook de marginale druk neemt bij de huursubsidie fors toe. Voor een alleenstaande loopt dat op tot meer dan 60%. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft gezegd dat er geen geld is voor de reparatie.
De PvdA-fractie voorziet grote problemen bij de overheveling van de huursubsidie volgend jaar naar de Belastingdienst/Toeslagen. Twee jaar geleden was een veel kleinere wijziging van de huursubsidie een regelrechte puinhoop voor vele huurders. Ons voorstel om het wat voorzichtiger aan te pakken, is zojuist afgewezen.
Een wet is niet alleen papier. De PvdA-fractie toetst de wet op hoe zij uitpakt voor de mensen.
De voorzitter:
Nu moet u uw motivering geven van voor of tegen.
Mevrouw Noorman-den Uyl (PvdA):
Dank u.
De voorzitter:
U zegt "dank u", maar voor of tegen moet u zelf zeggen!
Mevrouw Noorman-den Uyl (PvdA):
Goed, dat zal ik duidelijk maken. De PvdA vindt de systematiek onvoldragen. Mensen wordt onvoldoende recht gedaan. Dat kunnen wij niet voor onze rekening nemen. Wij blijven voor harmonisatie van inkomensafhankelijke maatregelen, maar niet op deze manier. De PvdA-fractie zal tegen beide wetsvoorstellen stemmen.
De heer Vendrik (GroenLinks):
Mijnheer de voorzitter. De Awir is naar de mening van de fractie van GroenLinks in grote lijnen een goede wet. Er komt één regime en één loket voor burgers die een beroep doen op een inkomensafhankelijke regeling. Dat werd hoog tijd en dit had eigenlijk al veel eerder moeten gebeuren. De regering had wat ons betreft nog veel radicaler te werk mogen gaan op weg naar een negatieve inkomstenbelasting. Dat is pas echt eenvoud. Maar goed, elke revolutie heeft zo haar aanloopproblemen. Daarom stemmen wij voor beide wetsvoorstellen, maar wel met drie kanttekeningen.
De fractie van GroenLinks wenst een vangnetregeling voor mensen die in een lopend jaar plotseling en onvoorzien meer dan 30% in inkomen terugvallen. De techniek van de wetsvoorstellen Awir, met het actuele jaarinkomen als toetsinkomen, kan dan leiden, maar alleen dán tot forse liquiditeitsproblemen. Het amendement van mevrouw Noorman zag toe op deze vangnetregeling, maar is ondanks de sympathie van de VVD ervoor, niet in de wet gekomen. Onze motie op dat punt heeft het ook niet gehaald.
Wij hebben het amendement op stuk nr. 30 gesteund waarmee de bepaling in de wet Awir ter zake van illegaal verblijf geschrapt zou worden. Ook dat amendement is gesneuveld en daarom willen wij geacht worden, tegen dat onderdeel van het wetsvoorstel te stemmen, te weten artikel 9, tweede en derde lid.
Ten slotte is voor de fractie van GroenLinks een kraakvrije invoering van deze wet van het allergrootste belang. Herhaling van de puinhoop bij de huursubsidie van enkele jaren geleden is wat ons betreft onaanvaardbaar. De rechthebbenden kunnen namelijk meestal financieel geen kant op. En met de zorgtoeslag heeft de wet Awir per 1 januari 2006 betekenis voor ongeveer of misschien wel meer dan 6 miljoen Nederlandse burgers. Ik denk dat de staatssecretaris van Financiën en de Belastingdienst deze klus moeten klaren. Gelukkig, zo is gebleken tijdens het debat, is de staatssecretaris van Financiën goed op de hoogte van de mogelijke consequenties indien dat vertrouwen wordt beschaamd.
De voorzitter:
Mijnheer Vendrik, hoewel het niet aan mij is, te twijfelen aan uw voorspellend vermogen, merk ik op dat u sprak over een motie uwerzijds die verworpen was, maar over die motie moet nog gestemd worden ...
Mevrouw Gerkens (SP):
Het mankement van de AWIR is voor ons dat mensen buiten de boot vallen. Het stelt mij bijzonder teleur dat het amendement voor een goede vangnetregeling vandaag is afgewezen. Dit had gewoon geregeld moeten worden.
Desondanks is mijn fractie van mening dat het een goed wetsvoorstel is. Er komt één loket en meer mensen krijgen recht op huursubsidie. Mensen die er meer dan 15% op achteruit gaan, krijgen na aanvaarding van het wetsvoorstel direct meer huursubsidie en niet pas het jaar daarop. Dat is voor mijn fractie reden, voor het wetsvoorstel te stemmen.
Mevrouw Verburg (CDA):
Voorzitter. Met de AWIR wordt een belangrijke stap gezet in het vereenvoudigen en het doorzichtiger maken van een aantal rechten waarop mensen aanspraak kunnen maken. Het is belangrijk dat die versimpeling plaatsvindt, de uitvoering in één hand komt en het beleid bij de departementen blijft die beleidsverantwoordelijk zijn. Mijn fractie benadrukt dat het niet-gebruik zal afnemen, omdat voorheen mensen onvoldoende wisten waarop zij recht hebben of opzagen tegen de enorme bureaucratie die met een aantal huidige regelingen gepaard gaat. Mensen kunnen nu sneller zien waarop zij recht hebben. De toekenning zal ook sneller geregeld worden. Om die reden juichen wij deze eerste belangrijke stap toe. Wij verwachten dat er de komende tijd verdergaande stappen gezet zullen worden. De AWIR zorgt ervoor dat het niet-gebruik van regelingen zal worden teruggedrongen. Op dit moment betreft het ongeveer een derde van alle regelingen en dus een derde van de burgers die er belang bij hebben. Wij zullen dan ook voor dit wetsvoorstel stemmen. Wij zien graag een soepele invoering en een zorgvuldige uitvoering tegemoet.
In stemming komt het wetsvoorstel 29764.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de Groep Wilders, D66, de VVD, de ChristenUnie, de SGP, het CDA en de LPF voor het wetsvoorstel hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is aangenomen.
In stemming komt het wetsvoorstel 29765.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de Groep Wilders, D66, de VVD, de ChristenUnie, de SGP, het CDA en de LPF voor het wetsvoorstel hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is aangenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20042005-3183-3185.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.