Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | nr. 71, item 12 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | nr. 71, item 12 |
Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 26 maart 2013 over Valys/Doelgroepenvervoer.
De voorzitter:
Ik heet de staatssecretaris van VWS opnieuw van harte welkom.
Mevrouw Bergkamp (D66):
Voorzitter. De tariefmaatregel op het vervoer die in het AO besproken is, leidt voor twee groepen tot problemen bij het vervoer naar dagbesteding en lvg-behandelcentra, namelijk voor kinderen en rolstoelgebonden cliënten. Wij moeten voorkomen dat het vervoer voor deze groepen in gevaar komt. Hiervoor is ook geen alternatief. Daarom wil ik samen met de PvdA een motie indienen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de tariefmaatregel op het vervoer naar dagbesteding in de AWBZ leidt tot meer efficiëntie en betere kwaliteit van de administratie van vervoer;
overwegende dat volgens de NZa de tariefmaatregel op het vervoer naar dagbesteding in de AWBZ echter leidt tot problemen bij het vervoer van twee specifieke groepen cliënten, namelijk van kinderen en rolstoelgebonden cliënten naar gespecialiseerde dagcentra of lvg-behandelcentra, en dat het voortbestaan van gespecialiseerde dagbesteding voor deze cliënten mogelijk in gevaar komt;
overwegende dat er volgens de NZa geen mogelijkheid tot substitutie is van financiering van dit vervoer vanuit posten voor andere doelgroepen en deze gespecialiseerde dagcentra of lvg-behandelcentra zonder oplossing voor vervoer zullen moeten stoppen met bestaan;
constaterende dat er nauwelijks alternatieven zijn voor deze gespecialiseerde zorg voor deze doelgroepen;
constaterende dat er bij het ministerie en de NZa nog geen zicht is op de daadwerkelijke kosten van vervoer voor deze twee groepen;
verzoekt de regering, de NZa een signalement/onderzoek te laten uitvoeren naar eventuele knelpunten bij vervoer voor deze twee groepen en de Kamer daarover voor 1 september 2013 te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Bergkamp en Otwin van Dijk. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 113 (25847).
Mevrouw Leijten ziet af van het woord.
Mevrouw Dik-Faber (ChristenUnie):
Voorzitter. Ik heb slechts één motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de tariefmaatregelen op het doelgroepenvervoer per 1 januari 2013 zijn ingegaan;
constaterende dat de NZa knelpunten constateert bij specifieke doelgroepen, te weten kinderen die naar gespecialiseerde kinderdagcentra of naar lvg-behandelcentra gaan en rolstoelgebonden cliënten, en adviseert om onderzoek te doen naar de daadwerkelijke kosten van het vervoer van specifiek deze cliënten;
verzoekt de regering, het advies van de NZa over te nemen en overgangstarieven voor deze groepen cliënten te hanteren zolang er nog geen onderzoek is verricht naar de daadwerkelijke kosten, en voor de begroting 2014 met een structurele oplossing te komen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Dik-Faber. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 114 (25847).
De heer Otwin van Dijk (PvdA):
Voorzitter. Tijdens het algemeen overleg over Valys hebben we ook gesproken over vervoer voor mensen die naar AWBZ-dagbesteding gaan. In het Lenteakkoord is een korting van 150 miljoen euro afgesproken. Dat heeft in veel gevallen geleid tot creatieve oplossingen, die ook geld besparen. Voor twee doelgroepen, te weten kinderen met een verstandelijke beperking die naar gespecialiseerde dagopvang gaan en mensen in een rolstoel, lijkt er een probleem te ontstaan. De NZa heeft dat ook in haar advies aangekaart en vraagt om oplossingen. Vandaar dat wij samen met D66 een motie indienen – collega Bergkamp heeft dat zojuist gedaan – waarin de staatssecretaris wordt gevraagd te onderzoeken wat de eventuele knelpunten zijn, en de Kamer daarover te informeren. Dan weten wij, en ook de mensen waar het gaat, of er een probleem is en, zo ja, wat dat probleem is.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Staatssecretaris Van Rijn:
Voorzitter. In de motie op stuk nr. 113 van de leden Bergkamp en Otwin van Dijk wordt de regering verzocht, de NZa een signalement/onderzoek te laten uitvoeren naar eventuele knelpunten. Ik wil benadrukken dat het niet gaat om een nieuw kostenonderzoek. Dat is namelijk al gedaan. Op basis daarvan hebben wij bekeken hoe een en ander het meest efficiënt georganiseerd kan worden. Op grond daarvan zijn de tarieven vastgesteld. In de motie wordt gevraagd, te kijken of er knelpunten zijn. Ik had al eerder gezegd dat we dat onderzoek willen laten doen, zodat we ruim voor 2014 informatie krijgen over de manier waarop het in de praktijk gaat. Deze motie versnelt dat weer wat: de Kamer moet voor 1 september worden geïnformeerd. Ik heb nog steeds een beetje moeite met het punt dat er nog geen zicht is op de daadwerkelijke kosten, want die worden gedeeltelijk veroorzaakt door de wijze van organisatie. Dat is precies de reden dat destijds dat onderzoek is gedaan. Dat neemt niet weg dat het aansluit bij mijn opvatting dat we de knelpunten heel goed in de gaten moeten houden. Ik wil mijn best doen om de Kamer voor 1 september 2013 te informeren. Ik laat het oordeel over deze motie aan de Kamer.
Mevrouw Dik-Faber heeft op stuk nr. 114 een motie ingediend die een slagje verder gaat. In de motie wordt gesteld dat, zolang het onderzoek er nog niet is, een overgangstarief moet worden gecreëerd. We zijn nu juist bezig druk uit te oefenen op betrokkenen om het vervoer op een zo efficiënt mogelijke manier te organiseren, zodat de kosten omlaag kunnen. Het zou een verkeerd signaal zijn om te zeggen: dat hoeft even niet. Bovendien zou dit een dekkingsprobleem opleveren, omdat we dan nu al weten dat dit het budget, inclusief het knelpuntenbudget, te boven zal gaan. Het lijkt mij goed om het signalement van de NZa af te wachten. Op 1 september krijgen we die informatie, en dan kunnen we uitgebreid praten over de tarieven. Om die reden ontraad ik de motie.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Komende dinsdag zullen we stemmen over de ingediende moties.
De vergadering wordt van 16.15 uur tot 16.20 uur geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20122013-71-12.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.