Regeling van werkzaamheden

De voorzitter:

Ik stel voor, aanstaande donderdag ook te stemmen over de motie-De Rouwe/Boelhouwer (31936, nr. 27).

Ik stel voor, tijdens het verantwoordingsdebat van aanstaande donderdag de volgende spreektijden te hanteren: CDA en PvdA elk 15 minuten, SP en VVD elk 12 minuten, PVV, GroenLinks en ChristenUnie elk 10 minuten, D66, PvdD en SGP elk 8 minuten en mevrouw Verdonk 4 minuten.

Voorts stel ik voor, te spreken in de zogenaamde begrotingsvolgorde.

Overeenkomstig de voorstellen van de voorzitter wordt besloten.

De voorzitter:

Op verzoek van de PvdA-fractie benoem ik:

  • - in de algemene commissie voor Wonen, Wijken en Integratie het lid Albayrak tot lid in de bestaande vacature;

  • - in de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het lid Albayrak tot lid in de bestaande vacature;

  • - in de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer het lid Albayrak tot lid in de bestaande vacature;

  • - in de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het lid Albayrak tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • - in de vaste commissie voor de Rijksuitgaven het lid Albayrak tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • - in de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat het lid Albayrak tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • - in de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het lid Albayrak tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature.

Ik stel voor, toe te voegen aan de agenda het VAO ICT bij de overheid (algemeen overleg van 12 mei 2010), met als eerste spreker het lid Gerkens.

Daartoe wordt besloten.

De voorzitter:

Het woord is aan de heer Van der Ham.

De heer Van der Ham (D66):

Voorzitter. Ik doe een verzoek om een heropening van de plenaire behandeling van het initiatiefwetsvoorstel-Koşer Kaya/Blok in verband met een discussie die wat ons betreft nog gevoerd zou moeten worden over een gewijzigd amendement. Het debat hoeft niet deze week plaats te vinden, dat kan na de verkiezingen.

De voorzitter:

Wij zullen het toevoegen aan de agenda.

Het woord is aan de heer Dibi.

De heer Dibi (GroenLinks):

Mevrouw de voorzitter. Zoals u weet, presenteert de parlementaire werkgroep Toekomstverkenning Jeugdzorg vandaag zijn eindrapport. U neemt het eerste exemplaar in ontvangst. Ongeveer een maand geleden heeft ook het kabinet zijn visie op de jeugdzorg gepresenteerd. Ik zou te zijner tijd, uiteraard na de verkiezingen, graag met minister Rouvoet een debat willen voeren over de toekomst van de jeugdzorg. Dit verzoek doe ik mede namens de SP-fractie.

De heer Heijnen (PvdA):

Als voorzitter van de algemene commissie voor Jeugd en Gezin zou ik het gewaardeerde lid van de werkgroep de heer Dibi willen vragen om dit punt morgen in de procedurevergadering van de commissie verder te bespreken. Daarna zijn er nog genoeg gelegenheden om eventueel een verzoek om een plenaire behandeling te doen.

De heer Dibi (GroenLinks):

Als ik kan rekenen op de steun van de PvdA-fractie, doe ik dat met alle liefde.

De voorzitter:

Waarvan akte. Daar trek ik geen conclusies uit; dat is te ingewikkeld.

Voordat we gaan stemmen, deel ik de Kamer het volgende mee. Eerder vandaag heeft in de Oude Zaal – sommigen zullen dat gehoord hebben; ik althans wel – de presentatie plaatsgevonden van de vernieuwde leskoffer van de Derde Kamer. Deze vernieuwde leskoffer wordt mij vandaag officieel overhandigd door leerlingen van groep 7 en 8 van basisschool Triangel uit Delfgauw. Zij zitten in de Voorzittersloge. Ik kan u melden dat we hier te maken hebben met echte sterren, want zij spelen een rol in de nieuwe dvd die in de leskoffer zit.

Ik verzoek de Kamerbewaarder om, net als op Prinsjesdag, de koffer op te halen.

(applaus)

De voorzitter:

Vijf jaar geleden lanceerden de Eerste Kamer en Tweede Kamer gezamenlijk het lesprogramma voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool. Dat programma is een combinatie van een lespakket en een interactieve website. Hierdoor leren kinderen op school wat democratie is en hoe de politiek werkt. Ze krijgen een indruk van wat wij hier allemaal doen. De leskoffer is helemaal vernieuwd en er is een dvd aan toegevoegd.

Ik wil deze gelegenheid dan ook gebruiken om u allen een nieuwe koffer aan te bieden en u te attenderen op dit project. Vorige week heb ik het eerste exemplaar van het pakket "Politiek maak je zelf, polderen voor beginners" overhandigd aan de voorzitter van de MBO Raad. Ik hoop dat u zelf ook echt naar scholen toe gaat om mensen enthousiast te maken voor onze democratie. Ik weet dat u het druk hebt, maar het is toch buitengewoon belangrijk, want wie zijn er nu betere ambassadeurs dan de 150 volksvertegenwoordigers?

U krijgt straks allemaal de koffer. Het lijkt mij goed dat we er straks voor zorgen dat de leden van het kabinet ook zo'n koffer krijgen. Het is immers altijd goed om daar kennis van te nemen.

Wij gaan nu stemmen.

Naar boven