Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | nr. 36, pagina 97-98 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | nr. 36, pagina 97-98 |
Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 16 december 2010 over de Milieuraad.
Mevrouw Ouwehand (PvdD):
Voorzitter. Ik dien de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de Cancún-akkoorden betekenen dat ook de EU meer inspanningen moet leveren om de doelstelling om de temperatuurstijging te beperken tot maximaal 2 graden binnen bereik te houden;
constaterende dat het Europees Parlement nu al 30% reductie bepleit binnen de EU;
verzoekt de regering, zich in te zetten voor een Europese afspraak voor 30% reductie van de uitstoot van broeikasgassen in 2020,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Ouwehand, Van Veldhoven en Van Tongeren. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 345(21501-08).
Mevrouw Van Tongeren (GroenLinks):
Voorzitter. Ik dien de volgende motie in.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat streng Europees bronbeleid een van de belangrijkste pijlers is waarmee de regering tracht de CO2-reductie van de sector verkeer terug te dringen;
constaterende dat het aanscherpen van de CO2-normen voor bestelauto's vanaf 2014 aanzienlijke besparingseffecten kan hebben op het uit bijna 1 miljoen voertuigen bestaande Nederlandse bestelwagenpark;
overwegende dat het compromisvoorstel van het Europees Parlement dat voorligt al sterk afgezwakt is ten opzichte van het oorspronkelijk voorstel van de Europese Commissie;
verzoekt de regering, tijdens de Europese Raad het standpunt in te nemen dat de emissienorm voor bestelauto's minimaal gesteld moet worden op 175 gram CO2/km in 2014 en 140 gram CO2/km in 2020,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door het lid Van Tongeren. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 346(21501-08).
Staatssecretaris Atsma:
Voorzitter. Ik heb met meer dan gewone belangstelling kennisgenomen van de moties van de geachte afgevaardigden Ouwehand en Van Tongeren. De motie die door mevrouw Ouwehand namens de fractie van de Partij voor de Dieren is ingediend, heeft betrekking op de Europese ambities in relatie tot de afspraken die vorige week zijn gemaakt in Cancún met het oog op het mondiale klimaatakkoord. Zoals ik eerder in het debat met uw Kamer heb aangegeven en zoals ook vorige week tijdens de klimaatconferentie in Cancún naar voren is gekomen, is de Europese inzet een reductie van 20% van de CO2-uitstoot als eerste ambitie. Vervolgens heeft Europa gezegd dat op het moment dat er wereldwijd een afspraak wordt gemaakt waarin wij ons kunnen vinden en waaraan iedereen gaat werken, wij bereid zijn om eventueel tot een reductie van 30% over te gaan. Dat is een collectieve afspraak waaraan alle 27 Europese landen zich hebben gecommitteerd. Ik heb geen enkel signaal gekregen dat het anders zal zijn. Ik ben blij met de uitkomsten van de klimaatconferentie in Mexico omdat daar toch flinke stappen zijn gezet, stappen die niet door iedereen werden verwacht, maar achteraf wel door velen worden toegejuicht.
In de motie wordt de regering verzocht om zich in te zetten voor een Europese afspraak voor 30% reductie van de uitstoot van broeikasgassen in 2020. Dat is het dictum dat aan mij wordt voorgelegd. Ik kan niet anders dan concluderen dat dit een overbodige motie is, omdat Europa heeft gezegd te gaan voor 20% en op het moment dat daartoe aanleiding is, namelijk als alle geïndustrialiseerde landen zich houden aan alle afspraken en ook daadwerkelijk toezeggingen doen met betrekking tot de uitvoering, bereid te zijn om tot 30% te gaan. Kortom, deze motie is in mijn beleving overbodig.
De motie-Van Tongeren voorziet in een CO2-reductie door datgene wat technologisch is aan te brengen in bestelauto's. We hebben daar zeer recent, namelijk een uur geleden, uitvoerig over gesproken. Ik heb aangegeven dat er in de raad komende maandag een compromisvoorstel op tafel ligt, dat uitgaat van 147 gram uitstoot per kilometer voor bestelauto's. Dat is een compromis tussen de Commissie en het Europees Parlement. Het is een ambitieus compromis, temeer daar het aanvankelijke voorstel vanuit de raad meer ruimte bood. Het zal nog erg ingewikkeld zijn om de raad te overtuigen van de wenselijkheid van het compromis. Nederland gaat uit van een ambitieuze en scherpe doelstelling. De 147 gram uitstoot per kilometer voor bestelauto's is in die zin ambitieus en nog best ingewikkeld te realiseren. Dat is mijn inzet komende maandag. Ik ga dus niet in op het dictum van de motie van mevrouw Van Tongeren en ik ontraad het aannemen van deze motie.
De voorzitter:
Ik dank de staatssecretaris voor zijn aanwezigheid en ik dank de deelnemers aan het debat voor hun inzet.
De beraadslaging wordt gesloten.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20102011-36-97.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.