Aan de orde is de behandeling van:

de brief van het Presidium over het voorstel om een parlementair onderzoek in te stellen (31007, nr. 1).

De voorzitter:

Ik geef gelegenheid tot het afleggen van een stemverklaring vooraf.

De heer Dibi (GroenLinks):

Voorzitter. Zoals u weet, is de fractie van GroenLinks sinds lang voorstandster van een parlementair onderzoek naar de onderwijsvernieuwingen. Toch is dit parlementair onderzoek een gemiste kans. Tegen de wens van de fractie van GroenLinks in is besloten om het onderzoek te concentreren op de overheidsaansturing van vooral de basisvorming en de tweede fase. De oorspronkelijke aanleiding van het parlementair onderzoek, het "nieuwe leren", een omstreden didactische methode, ontbreekt in de beperkte opzet nagenoeg. Evenmin is er bijvoorbeeld aandacht voor het vmbo, terwijl daar de onderwijsproblemen het grootst zijn. Daardoor wordt onvoldoende gehoor gegeven aan de roep uit het onderwijsveld zelf en lijkt de Tweede Kamer zichzelf vooral een bijspijkercursus voor te schrijven. De fractie van GroenLinks vreest dat het onderzoek door de beperkte opzet geen tanden krijgt en stemt dan ook slechts met grote reserves in.

De voorzitter:

Ik stel voor, in te stemmen met het voorstel van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Daartoe wordt besloten.

De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.

Naar boven