Noot 1 (zie blz. 218)
Interpellatievragen van de leden Hofstra (VVD) enReitsma (CDA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de proef met het
Rekeningrijden.
1
Kunt u bevestigen dat u, gelet op beantwoording van de schriftelijke vragen
van het lid Hofstra, blijkbaar toegeeft dat u de regio's onder druk zet om
mee te werken aan de proef met het rekeningrijden, omdat deze regio's gestraft
worden met heroverweging van de grote infrastructurele projecten wanneer ze
niet met de proef meedoen?
2
Via de meewerkpremie van f 250,– miljoen per regio alsmede
de 2 jaar opbrengst van de heffingen, heeft u toch voldoende middelen om de
regio's te bewegen aan de proef mee te doen? Zo neen, is er dan wel voldoende
draagvlak voor de proef?
3
Deelt u de mening dat alle genoemde infrastructuurprojecten een primaire
Rijkstaak betreffen, en dat de budgetten hiervoor komen uit de opbrengsten
van Rijksbelastingen, en dat de genoemde projecten alle hoognodig zijn, los
van de vraag of er wel een experiment met Rekeningrijden komt?
4
In welke zin bestaat er samenhang tussen de grote infrastructuurprojecten
en het Rekeningrijden dat slechts als kleinschalige en kortdurende proef wordt
beoogd. Kunt u hier voorbeelden van noemen?
5
Herinnert u zich nog dat u weigerde om de Kamer de intensiteitsgegevens
te overleggen? Is het niet vreemd dat u nu met effecten van de proef naar
voren komt, die toch zeer moeilijk zijn vast te stellen, en pas achteraf zullen
blijken? Wordt de onderlinge samenhang door u niet overdreven? Zo neen, waarom
ligt deze samenhang dan niet vast in het Regeerakkoord?
6
Wilt u, voordat de slotonderhan- delingen op korte termijn worden afgerond,
uitspreken dat bij het niet meedoen aan de proef Rekeningrijden, uitsluitend
de bewuste f 250,– miljoen alsmede de opbrengst van de tolpoortjes
voor de betreffende regio's vervallen en dat de overige Rijksgelden voor (infra)projecten
volledig overeind blijven conform uw uitspraak «Ze worden niet gestraft»?
7
Als de proef mislukt in de wel meewerkende regio's, gaat u dan in die
regio's achteraf ook alle projecten heroverwegen?
8
Waarom sprak de beleidsnotitie BOR, d.d. 19 mei jl. wel over een totaal-
pakket, maar werd alleen de f 250,– miljoen geschrapt bij niet
meewerken en nu blijkbaar ook de (grote) infrastructuurprojecten?
9
Hoe komt u tot de conclusie in uw brief aan de regiobestuurders d.d. 31
augustus jl. dat de Kamer in hoofd- lijnen akkoord zou zijn gegaan met het
BOR?