40 Duurzaam vervoer

Duurzaam vervoer

Aan de orde is het tweeminutendebat Duurzaam vervoer (CD d.d. 22/04).

De voorzitter:

Ik heropen de vergadering. Ik heet de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat van harte welkom voor het te voeren tweeminutendebat Duurzaam vervoer. De eerste spreker van de zijde van de Kamer en tevens de aanvrager van dit debat is, als ik het goed heb, de heer Heutink van de PVV. Hij heeft het woord.

De heer Heutink (PVV):

Voorzitter. Eén motie over zero-emissiezones.

Motie

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat er aan ondernemers maandelijks duizenden waarschuwingen worden uitgedeeld door gemeenten met een zero-emissiezone;

constaterende dat ondernemers, zelfs na jaren van voorbereiding, niet voldoende in staat zijn om de transitie naar zero-emissievervoer mee te maken;

constaterende dat er problemen zijn met de automatische herkenning van buitenlandse kentekens door middel van de ANPR-camera, waardoor buitenlandse ondernemers in de praktijk vrijuit gaan;

verzoekt de regering om, zolang het systeem niet functioneert en er nog steeds duizenden waarschuwingen worden uitgedeeld, geen nieuwe zero-emissiezones in Nederland toe te staan,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door het lid Heutink.

Zij krijgt nr. 515 (31305).

De heer Heutink (PVV):

Dank u wel.

De voorzitter:

Dank u wel, meneer Heutink. Meneer De Hoop, GroenLinks-Partij van de Arbeid.

De heer De Hoop (GroenLinks-PvdA):

Voorzitter, ik heb twee moties.

Motie

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat het stimuleren van (elektrische) deelmobiliteit kan bijdragen aan de verduurzaming van het verkeer;

overwegende dat uit onderzoek naar de top tien maatregelen deelmobiliteit blijkt dat de overheid als launching customer deelmobiliteit een zeer effectieve bijdrage kan leveren, maar dat veel overheden dit nog niet doen;

verzoekt de regering om deelmobiliteit, zowel fiets als auto, onderdeel te maken van de mobiliteitskaarten van de rijksoverheid en de nodige stappen te zetten om ook te voldoen aan de vraag;

verzoekt de regering om met andere overheden tot concrete afspraken te komen om deelmobiliteit effectief onderdeel te laten zijn van het eigen mobiliteitsbeleid,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door het lid De Hoop.

Zij krijgt nr. 516 (31305).

De heer De Hoop (GroenLinks-PvdA):

Mijn tweede motie.

Motie

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat bijna zes jaar geleden het nationale Klimaatakkoord is gesloten, waarin overheid en bedrijfsleven niet-vrijblijvende afspraken hebben gemaakt over te nemen klimaatmaatregelen;

overwegende dat nog vrijwel geen enkele maatregel op het gebied van mobiliteit is uitgevoerd;

verzoekt de regering om zich aan de afspraken te houden en alsnog de beloofde mobiliteitsmaatregelen te nemen dan wel vervangende programma's te realiseren die even effectief zijn binnen hetzelfde tijdsbestek, en de Kamer hierover na de zomer te informeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door het lid De Hoop.

Zij krijgt nr. 517 (31305).

Dank u wel. De heer Pierik, BoerBurgerBeweging.

De heer Pierik (BBB):

Dank u wel, voorzitter. Van onze kant één motie dit keer.

Motie

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de productie en het gebruik van groen gas bijdraagt aan het terugdringen van de uitstoot van stikstof, methaan en CO2, wat goed is voor ondernemers in de transportsector en voor boeren die hun bedrijfs- en verdienmodel willen verbreden en de mestproblematiek willen oplossen;

overwegende dat het invoeren, het via het (internationale) gasnetwerk transporteren en vervloeien van geproduceerd groen gas, op basis van massabalans, de zogeheten terminalroute, in Nederland bijdraagt aan betere betaalbaarheid, beschikbaarheid en leveringszekerheid van deze brandstof;

overwegende dat het regeringsbeleid uitgaat van het principe "geen nationale koppen op Europees beleid" en de terminalroute in Duitsland en België reeds is toegestaan;

verzoekt de regering bij de implementatie van de RED III, zoals door Europese wetgeving voorgeschreven, geen belemmeringen op te werpen tegen de terminalroute;

verzoekt de regering ook de vergunningverlening voor mestvergisters te versnellen met expliciete ruimte voor mede-eigenaarschap van boeren zelf,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door de leden Pierik en Vermeer.

Zij krijgt nr. 518 (31305).

Dank u wel. Tot slot mevrouw Veltman, VVD.

Mevrouw Veltman (VVD):

Voorzitter. De VVD heeft eerder haar zorgen uitgesproken over de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan de zero-emissiezones, omdat dit bij veel ondernemers die de overgang naar zero-emissiezones niet kunnen maken tot problemen leidt. De monitoring, die iedere twee maanden naar de Kamer komt, houden wij goed in de gaten. Door zicht te hebben op het aantal waarschuwingen dat wordt verstuurd in de boetevrije periode en straks op het aantal boetes, kunnen we beoordelen of bijsturen nodig is.

In het commissiedebat is de staatssecretaris ingegaan op het feit dat bestelbusjes met een buitenlands kenteken geen boete krijgen in zero-emissiezones omdat zij niet door de camera's gedetecteerd worden. De heer Heutink heeft daar in het commissiedebat ook vragen over gesteld. Dit is echt heel moeilijk te verkroppen voor al die Nederlandse ondernemers die zich aan de regels van de zero-emissiezones moeten houden. Dit is pas echt een ongelijk en oneerlijk speelveld. Ik heb hier uitgebreid over gesproken met mensen in bijvoorbeeld Nijmegen, een grensgemeente. De staatssecretaris heeft in het debat aangegeven dat het ministerie eraan werkt om dit op Europees niveau te regelen, maar dat bijvoorbeeld Duitsland een lastig geval is. We weten natuurlijk allemaal dat dit vaak lange trajecten zijn om in Europa te bespreken. Ondertussen organiseren gemeenten fysieke handhaving, dus boa's die fysieke controles doen in de zero-emissiezones, alsof de boa's geen betere of andere dingen te doen hebben. Mijn vragen aan de staatssecretaris zijn de volgende. Wat zegt hij tegen alle Nederlandse ondernemers die wél boetes krijgen? Hoelang gaat dit nog duren? Wanneer heeft de staatssecretaris dit probleem opgelost?

Dank u wel, voorzitter.

De voorzitter:

U heeft één interruptie, van de heer Heutink.

De heer Heutink (PVV):

Het verhaal klinkt eigenlijk net zoals datgene wat ik net in ons voorstel heb opgelezen, namelijk: duizenden waarschuwingen voor al die ondernemers en een systeem dat niet werkt omdat buitenlandse busjes vrijuit gaan. Ik hoor de VVD daar geen consequentie aan verbinden. Ik wil weten wat de VVD zegt tegen al die ondernemers. Zeggen zij het volgende tegen die ondernemers? "Wij gaan de motie van de PVV steunen en gaan dus zorgen voor het volgende. Zolang we weten dat er duizenden waarschuwingen worden uitgedeeld en dat er problemen zijn met het systeem, gaan we er in ieder geval voor zorgen dat er geen nieuwe zero-emissiezones worden bijgeplust als dit nog niet werkt."

Mevrouw Veltman (VVD):

Ik ben het gewoon eens met de PVV en de heer Heutink dat dit een groot probleem is. Ik zei net in mijn bijdrage dat we kunnen bijsturen als wij zien dat dat nodig is. Dat gaan we dan beoordelen. Ik heb overigens vanuit de VVD op veel meer punten opmerkingen gemaakt als het gaat over de uitvoering en hoe we dingen beter moeten regelen. Gelukkig is de staatssecretaris met een aantal van die zaken aan de gang, maar we zijn er nog lang niet.

Tot zover.

De voorzitter:

Dank u wel. Ik schors vijf minuten, tot 22.13 uur.

De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.

De voorzitter:

Ik heropen de vergadering en geef het woord aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat voor de appreciatie van de moties en de beantwoording van de vragen.

Staatssecretaris Jansen:

Dank, voorzitter. Dank ook aan de commissieleden. Ik zal beginnen met de vragen van de VVD, van mevrouw Veltman. Zij stelt mij eigenlijk drie vragen. Die waren verpakt in één vraag, maar goed. Er waren drie onderdelen. Mijn antwoord is als volgt. Half juni — 12 juni, zeg ik uit mijn hoofd — heb ik overleg met de gemeenten die zijn overgegaan tot de invoering van de zero-emissiezones, dus dan kan ik meer antwoord geven op de vragen die nu gesteld worden. Alle voertuigen in een zero-emissiezone moeten gewoon aan de regels voldoen en kunnen door boa's beboet worden. Daar zal ik ook zo direct bij de appreciatie van de motie van de PVV nog wat uitgebreider op ingaan.

De voorzitter:

Gaat uw gang.

Staatssecretaris Jansen:

Ik kom bij de motie op stuk nr. 515, van de heer Heutink, van de PVV. Het oordeel is: ontraden. Die motie verzoekt de regering om het onmogelijk te maken om nieuwe zero-emissiezones toe te staan. Deze motie zal leiden tot een lappendeken aan lokaal beleid. Ondernemers zouden daar dus de dupe van zijn. Dit gaat ook verder dan de in het hoofdlijnenakkoord en regeerprogramma gemaakte afspraken. Ook hebben we natuurlijk recent, in april, het nieuwe convenant over zero-emissiezones ondertekend met gemeenten en brancheorganisaties, om te zorgen voor geharmoniseerde uitvoering van de zero-emissiezones. Daarom is het oordeel: ontraden.

De voorzitter:

De motie op stuk nr. 515 is ontraden. Dan de motie op stuk nr. 516.

Staatssecretaris Jansen:

De motie op stuk nr. 516 krijgt van mij oordeel Kamer.

De voorzitter:

De motie op stuk nr. 516: oordeel Kamer. Dan de motie op stuk nr. 517.

Staatssecretaris Jansen:

De motie op stuk nr. 517 moet ik ook ontraden. We houden ons als kabinet natuurlijk aan de doelen van de Klimaatwet. Ieder jaar kijken we bij de Klimaat- en Energieverkenning of we op koers liggen. Bij mobiliteit zorgen de maatregelen voor een extra verlaging van 1,5 megaton CO2-uitstoot. Daarmee liggen we wat ons betreft voor mobiliteit op koers, dus ik ontraad deze motie.

De voorzitter:

De motie op stuk nr. 517 is ontraden. Tot slot de motie op stuk nr. 518.

Staatssecretaris Jansen:

De motie op stuk nr. 518 bestaat eigenlijk uit twee delen. Wat betreft het eerste deel: als we groen gas gaan claimen, leidt dat tot hoge gasprijzen voor de huishoudens. Dat willen we nadrukkelijk voorkomen. Om die reden moet ik dat onderdeel dus ontraden. Het tweede deel gaat over vergunningverlening voor mestvergisters. Dat is overbodig omdat dat op dit moment door de minister van LVVN wordt uitgezocht. Het eindoordeel is dus: ontraden.

De voorzitter:

De motie op stuk nr. 518 is ontraden. Daarmee zijn we aan het … Nee, u heeft nog vragen te beantwoorden. Of was u daar ook al doorheen?

Staatssecretaris Jansen:

Die heb ik net al beantwoord.

De voorzitter:

Dan zijn we aan het einde gekomen van het tweeminutendebat Duurzaam vervoer.

De beraadslaging wordt gesloten.

Naar boven