Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 88, item 39 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 88, item 39 |
Auto
Aan de orde is het tweeminutendebat Auto (CD d.d. 17/04).
De voorzitter:
We gaan verder met het tweeminutendebat Auto. Ik geef daarvoor het woord aan de heer Eerdmans namens JA21. Meneer Eerdmans, u heeft het woord.
De heer Eerdmans (JA21):
Voorzitter. Ik ga gewoon van start met een aantal goede voorstellen, anders haal ik het niet in de tijd.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de spitsproblematiek op veel snelwegen samenhangt met fysieke knelpunten;
overwegende dat spitsheffingen of tijdslots de oorzaak niet wegnemen maar de gevolgen eenzijdig afwentelen op de automobilist;
verzoekt de regering geen spitsheffing in te voeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de minister een mentaliteitsverandering van "spreiden en mijden" wil;
constaterende dat hij daarmee bedoelt dat automobilisten niet meer in de spits mogen reizen;
constaterende dat het wel lijkt alsof ik hier een GroenLinkswethouder hoor;
verzoekt het kabinet werk te maken van meer asfalt in plaats van te kletsen over spreiden en mijden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Eerdmans (JA21):
Dan zijn we al bij de derde motie, voorzitter.
De voorzitter:
Er is een interruptie van de heer De Hoop. Met een lidmaatschapskaart?
De heer De Hoop (GroenLinks-PvdA):
Voordat deze minister het verdient om lid te worden van GroenLinks-Partij van de Arbeid moet er nog wel wat gebeuren, voorzitter. Hoor ik nou goed dat de heer Eerdmans in zijn constatering opgenomen heeft dat als hij luistert naar de heer Madlener, het lijkt alsof hij luistert naar een GroenLinkswethouder?
De heer Eerdmans (JA21):
Voor mij is dat een belediging, maar voor u misschien een compliment. Een mentaliteit van spreiden en mijden, van al die forenzen de spits uit duwen, vind ik GroenLinksbeleid. Dat heb ik ook weleens in steden meegemaakt, ook in een van de grotere steden van Nederland. Daar is JA21 niet zo van. Wij willen graag dat mensen rijden, ook in de spits. Als het opstopt, moet er meer asfalt bij komen. Dat zou PVV-beleid moeten zijn, maar ik hoor vooral veel GroenLinksterminologie in het debat.
De voorzitter:
Uw volgende motie.
De heer Eerdmans (JA21):
Voorzitter. Daar zijn we.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de automobilist met een prijsexplosie wordt geconfronteerd vanwege extra CO2-heffing en een hogere benzineaccijns per 1 januari;
constaterende dat de automobilist vanwege die accijnsverhoging in 2026 maar liefst €0,26 per liter benzine extra moet betalen aan de pomp;
overwegende dat mobiliteit op deze manier onbetaalbaar wordt;
verzoekt het kabinet de verhoging van de brandstofaccijns per 1 januari 2026 te voorkomen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Eerdmans (JA21):
En de laatste, voorzitter.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat oldtimers een zeer beperkte milieu-impact hebben door hun beperkte gebruik en zeer lange levensduur;
overwegende dat oldtimers bijdragen aan cultureel erfgoed en circulaire duurzaamheid;
verzoekt de regering bij de ontwikkeling van milieubeleid expliciet rekening te houden met het uitzonderingskarakter van oldtimers, en ze te erkennen en behandelen als duurzaam mobiel erfgoed,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Eerdmans (JA21):
Voorzitter, dank.
De voorzitter:
Dank u wel, meneer Eerdmans. Het woord is aan mevrouw Veltman namens de fractie van de VVD.
Mevrouw Veltman (VVD):
Voorzitter. Naar aanleiding van het commissiedebat Auto heeft de VVD twee moties. We dienen een derde mede in met de heer Heutink, die 'm straks voor zal lezen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de auto voor veel mensen het belangrijkste vervoersmiddel is om van A naar B te reizen voor bijvoorbeeld hun werk;
overwegende dat er de komende jaren veel nieuwbouwwijken gebouwd gaan worden om de woningnood het hoofd te kunnen bieden;
constaterende dat een aantal gemeenten in nieuwbouwprojecten geen of onvoldoende ruimte vrijmaakt voor parkeervoorzieningen;
constaterende dat dit een onnodige druk legt op de omringende wijken vanwege uitwijkeffecten;
overwegende dat voor binnenstedelijk gebied een lagere parkeernorm kan gelden;
verzoekt de regering bij de toekenning van rijksinvesteringen in woningbouw en bereikbaarheid van nieuwe woonwijken de landelijke norm van 1,7 parkeerplek per woning, conform de CROW-richtlijn, voorwaardelijk te maken,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het drugsgebruik onder jongeren sterk aan het toenemen is;
constaterende dat de politie bij controles automobilisten geregeld betrapt op het rijden onder invloed van drugs en dat de laatste jaren het aantal verkeersdoden als gevolg van drank en drugs aanzienlijk is gestegen;
overwegende dat gebruik van drugs in het verkeer leidt tot een verhoogde kans op ongevallen en slachtoffers in het verkeer;
overwegende dat nog weinig onderzoek wordt gedaan naar verkeersonveiligheid als gevolg van drugs in het verkeer;
overwegende dat een landelijke aanpak om gebruik van drugs in het verkeer tegen te gaan en daarmee het aantal verkeersslachtoffers als gevolg van drugs in het verkeer omlaag te brengen, vraagt om een combinatie van onderzoek, preventie, educatie en handhaving;
verzoekt de regering te onderzoeken welke rol drugs in het verkeer spelen bij het toenemend aantal verkeersslachtoffers en ongevallen, en de Tweede Kamer hier zo spoedig mogelijk over te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Veltman (VVD):
Dank u, voorzitter.
De voorzitter:
Dank u wel. Het woord is aan de heer Van Houwelingen van de fractie van Forum voor Democratie.
De heer Van Houwelingen (FVD):
Dank. Ik heb twee moties.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de accijnskorting op brandstof per 31 december 2025 vervalt;
overwegende dat dit per 1 januari 2026 leidt tot een forse prijsstijging van 25,8 cent aan de pomp;
verzoekt de regering de accijnskorting op brandstof ook in 2026 te verlengen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Van Houwelingen (FVD):
De laatste.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het Europese ETS2-systeem vanaf 2027 leidt tot forse kostenverhogingen voor burgers, waaronder een stijging van de brandstofprijzen met circa €0,11 tot €0,13 per liter;
constaterende dat dit schadelijk is voor de koopkracht van Nederlanders;
verzoekt de regering zich in EU-verband in te zetten voor afschaffing van ETS2,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. Het woord is aan de heer Olger van Dijk van Nieuw Sociaal Contract. Ik constateer ook dat er een aantal moties ingediend zijn aan het adres van de staatssecretaris van Financiën, dus ik verwacht dat we daar rekening mee moeten houden bij de appreciatie van het kabinet.
De heer Olger van Dijk (NSC):
Dat zal ik dan niet doen, want ik ga geen moties indienen. Wel heb ik twee vragen. Het is duidelijk dat het autoverkeer in Nederland weer vastloopt. Ik zou het mijden van de spits geen linkse aanpak, maar een slimme aanpak willen noemen. Daar zijn we als Nieuw Sociaal Contract dan ook heel erg voor. We investeren natuurlijk ook in knelpunten en het is nog belangrijker om ook onnodige files tegen te gaan. Daarom hebben we tijdens het debat aandacht gevraagd voor de vele tunnelsluitingen. Zoals wij hebben gelezen, zijn dat er wel meer dan zestien op een dag. Daar moeten we echt niet aan beginnen. Gelukkig heeft deze minister daar ook wat aan willen doen en heeft hij Rijkswaterstaat gevraagd om daartegen op te treden. Wij zijn eigenlijk wel benieuwd wat dat gaat opleveren. Onze vraag vandaag aan deze minister is of hij kan toezeggen dat deze Kamer voor de begrotingsbehandeling van IenW wordt geïnformeerd over de stand van zaken. Hoever zijn de diverse acties met betrekking tot die tunnelsluitingen? Denk ook aan de betere handhaving. En wat levert dat nu concreet op?
Dan onze tweede vraag. Het is duidelijk dat er meer aandacht moet komen voor militaire mobiliteit. Nederland heeft een belangrijke rol in het transport van defensiematerieel, ook voor onze bondgenoten, van de Rotterdamse haven naar het achterland. Kan de minister voor de begrotingsbehandeling een overzicht toesturen van wegen die militaire prioriteit hebben en daarbij ook knelpunten inventariseren vanwege het zwaardere transport. De bodem is immers niet overal even stevig, bijvoorbeeld in het oosten van het land. Dus zou hij dat ook kunnen toezeggen?
Dank u wel.
De voorzitter:
Dank u wel. Dan is het woord aan de heer De Hoop van GroenLinks-Partij van de Arbeid.
De heer De Hoop (GroenLinks-PvdA):
Voorzitter. Ik ben het natuurlijk zeer eens met wat de heer Olger van Dijk net zei, namelijk dat die linkse keuzes vaak slimme keuzes zijn, zeker als je kijkt naar zaken als betalen naar gebruik. Ik hoorde de heer Eerdmans zeggen dat hier een GroenLinksminister zou zitten. Nou, ik heb hem toch wel betrapt op een aantal keuzes die niet zo slim zijn. Een daarvan is toch de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's. Het is een beetje een technisch verhaal, maar daar heb ik wel een motie over. Het raakt inderdaad de staatssecretaris van Financiën, maar volgens mij is het een vrij voorspelbare motie, dus ik acht de minister wel in staat om daar een appreciatie van te geven.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het voor het verduurzamen van de automobiliteit van groot belang is dat elektrische auto's niet zwaarder worden belast dan fossiele auto's;
overwegende dat de nu voorgestelde correctie op de mrb een kortingspercentage van het bedrag is en niet een korting op het gewicht en dat daarmee grotere, zwaardere en duurdere EV's een groter voordeel krijgen dan kleine en middenklasse-EV's;
overwegende dat de belastingcorrectie hiermee bij de verkeerde doelgroep terechtkomt en kleine EV's nog steeds zwaarder belast zijn dan vergelijkbare fossiele auto's;
verzoekt de regering om de mrb-korting voor EV's in te richten als een gewichtscorrectie voor een vast aantal kilo's (bijvoorbeeld 500 kilogram) waarover de mrb-korting wordt berekend in plaats van een percentage van het totale belastingbedrag,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer De Hoop (GroenLinks-PvdA):
Dank u wel.
De voorzitter:
Dank u wel. Mevrouw Vedder, CDA.
Mevrouw Vedder (CDA):
Voorzitter, dank u wel. Ik heb in het commissiedebat aandacht gevraagd voor straatraces. Afgelopen weekend was er in Monaco een straatrace, maar wel van de formule 1. Maar in Nederland worden ook straatraces gehouden, gewoon op de openbare weg. Heel veel mensen ervaren daar overlast van. De minister heeft in het commissiedebat toegezegd om samen met de minister van JenV nog voor de zomer een brief te sturen over betere handhaving op straatraces. Ik zou de minister willen vragen of hij in dat overleg met de minister van JenV en in die brief een aantal dingen zou willen betrekken, te weten de bevindingen van TeamAlert waarin jongeren zelf aangeven dat strenger straffen en hogere straffen, in het bijzonder het eerder afpakken van het rijbewijs, het beste zouden werken. Het tweede is het gerichter inzetten van flitspalen en stoplichten rondom uitvalswegen, waar vaak straatraces plaatsvinden. En het derde is of de minister bereid is om overleg te voeren met de organisatoren van car shows over standaard aanwezigheid van voorlichting over straatraces.
Dat was het, voorzitter.
De voorzitter:
Dank u wel, mevrouw Vedder. Het woord is aan de heer El Abassi, DENK.
De heer El Abassi (DENK):
Dank, voorzitter. Ik heb allereerst ook een motie over de accijnsverhoging. Die zal ik meteen voorlezen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat per 1 januari 2026 een accijnsverhoging van €0,26 per liter op brandstof dreigt;
overwegende dat brandstofkosten een grote dagelijkse kostenpost vormen voor miljoenen Nederlanders;
overwegende dat deze stijging vooral mensen met een laag en middeninkomen treft;
verzoekt de regering om de accijnskorting op brandstoffen in 2026 te verlengen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer El Abassi (DENK):
Dan een tweede motie. Ik heb het in mijn bijdrage gehad over autovrije en autoluwe zones waardoor mensen moeilijk hun huis konden bereiken. Vandaar mijn tweede motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat in diverse steden nieuwe woonwijken worden ontwikkeld met een autovrije of autoluwe opzet;
overwegende dat voor veel mensen de auto geen luxe is, maar een noodzaak;
overwegende dat autoluwe plannen de keuzevrijheid en bereikbaarheid beperken;
verzoekt de regering om gemeenten te ontmoedigen bij het onnodig realiseren van autovrije of autoluwe wijken,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer El Abassi (DENK):
En dan mijn laatste motie. We hebben het er vaker over gehad: 130 kilometer per uur. Nou goed, ik ga maar over naar de motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat momenteel slechts op drie snelwegtrajecten weer 130 kilometer per uur gereden mag worden;
overwegende dat 130 kilometer per uur jarenlang de norm was en door veel Nederlanders wordt gewenst;
overwegende dat files en uitstoot vooral worden veroorzaakt door stagnatie, niet door een hogere maximumsnelheid bij goede doorstroming;
verzoekt de regering om alles op alles te zetten om op korte termijn op meerdere wegen uitbreiding mogelijk te maken van trajecten waar 130 kilometer per uur gereden kan worden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer El Abassi (DENK):
Ik dacht: ik ga deze motie iets minder streng formuleren, in de hoop dat we straks een meerderheid hebben.
Dank u wel.
De voorzitter:
Dank u wel. Het woord is aan de heer Grinwis, ChristenUnie.
De heer Grinwis (ChristenUnie):
Voorzitter, dank. We hebben het vele malen mogen hebben over koeien, maar vanavond ga ik het hebben over heilige koeien. En die worden toch een partij uitgemolken, daar kunnen onze koeien een puntje aan zuigen. Daarom heb ik de volgende motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het kabinet op dit moment werkt aan de contourenbrief hervorming autobelastingen;
constaterende dat de uitvoering van de bpm fraudegevoelig is, veel kostbare capaciteit vergt van de Belastingdienst én van de fiscale rechtspraak;
constaterende dat het budgettair belang van de bpm in 2035 naar verwachting is gedaald tot 500 miljoen euro, wat een alternatieve invulling binnen het geheel van de autobelastingen (jaarlijks circa 18 miljard euro) mogelijk maakt en dat het uitfaseren van de bpm als belastingmaatregel kan bijdragen aan het vereenvoudigen van het fiscale stelsel;
overwegende dat dit vooralsnog geen onderdeel is van de contourenbrief autobelastingen en de Kamer een afgewogen keuze moet kunnen maken op basis van verschillende beleidsopties;
verzoekt de regering in de aangekondigde contourenbrief autobelastingen scenario's te schetsen waarin de bpm budgetneutraal per 2035 eventueel kan worden uitgefaseerd en daarbij verschillende dekkingsmogelijkheden binnen het domein van de autobelastingen in kaart te brengen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Grinwis (ChristenUnie):
Tot zover.
De voorzitter:
Ik dacht dat u kwam met fosfaatrechten op auto's, meneer Grinwis. Toch maar niet. De heer Heutink van de PVV.
De heer Heutink (PVV):
Voorzitter. Dan zal ik maar twee moties indienen waar deze minister wel daadwerkelijk over gaat.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het plan Verzorgingsplaats van de Toekomst ertoe kan leiden dat een bestaande pomphouder moet kiezen tussen fossiel, laden of een shop;
overwegende dat er dan geen garanties meer zijn dat een bestaande pomphouder een winstgevende shop naast een pomp kan exploiteren;
overwegende dat pomphouders wel laadfaciliteiten willen aanbieden, maar dat vanwege een tijdelijke beleidsmaatregel niet mogen;
van mening dat concurrentie tussen de laadplekken van pompstations en de kavel "laden" zorgt voor goedkopere prijzen en keuzevrijheid voor automobilisten;
verzoekt de regering om bij de verdere uitwerking van de Verzorgingsplaats van de Toekomst in te zetten op het veilen van ten minste één kavel die zowel fossiel als laden als een shop bevat,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Heutink (PVV):
Tot slot mijn laatste motie. Ik hoop dat de heer Eerdmans goed luistert.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de regering met de campagne Spitsmijden probeert Nederlanders buiten de spits om te laten rijden teneinde de drukte op de wegen te verminderen;
overwegende dat de campagne zich vooral richt op symptoombestrijding en niets doet aan de onderliggende problematiek;
van mening dat deze campagne er niet voor moet zorgen dat de regering zich minder gaat inspannen om autogebruik voor iedere Nederlander te blijven faciliteren;
verzoekt de regering te erkennen dat het mijden van de spits niet voor iedereen is weggelegd en dat de overheid autogebruik, op welk moment dan ook, moet faciliteren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. Ik schors tot 21.45 uur. Dan gaan we naar de beantwoording van het kabinet.
De vergadering wordt van 21.36 uur tot 21.47 uur geschorst.
De voorzitter:
Ik heropen de vergadering. Ik verzoek de leden om hun plaatsen in te nemen en de minister om de moties te appreciëren. Het woord is aan de minister.
Minister Madlener:
Ik begin met de moties. Daarna heb ik nog wat vragen.
De motie op stuk nr. 500 is van het lid Eerdmans en verzoekt de regering om geen spitsheffing in te voeren. Nou, dat is een prima motie, maar dat ga ik ook niet doen. We gaan geen spitsheffing invoeren. Dat wil ik hier nogmaals duidelijk zeggen. Daarmee is deze motie dus overbodig.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 500 is overbodig. Dan de motie op stuk nr. 501.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 501 van het lid Eerdmans "verzoekt het kabinet werk te maken van meer asfalt in plaats van te kletsen over spreiden en mijden en gaat over tot de orde van de dag". Dat vind ik wel heel negatief ingestoken door de heer Eerdmans. Aan de oproep "spreiden en mijden" voeg ik overigens altijd toe dat dat niet voor iedereen weggelegd is. Heel vaak kan het niet, omdat je baas of je klant wil dat je ergens op een bepaalde tijd begint. Dat is in heel veel gevallen dus zeker niet mogelijk, maar in sommige gevallen wel. We hebben tijdens de coronacrisis gezien dat als 10% van de mensen de spits mijdt, dat gigantisch scheelt in de files. Daar kan je niet tegenop bouwen. Ik zou zeggen: laten we het beide doen; we moeten inzetten op meer asfalt, maar we moeten zeker niet vergeten dat als we met z'n allen ons best doen en iets spreiden en mijden … Heel veel mensen doen dat al, want niemand staat graag voor de lol in de file. Maar toch: alle beetjes helpen, zeker als het gaat om het spitsmijden. Ik wil deze motie ontraden.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 501 is ontraden. Dan de motie op stuk nr. 502.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 502 van het lid Eerdmans verzoekt het kabinet de verhoging van de brandstofaccijns per 1 januari 2026 te voorkomen. Ik heb drie van deze moties gekregen. Natuurlijk maak ik mij heel erg veel zorgen over de betaalbaarheid van onze heilige koe, onze auto. Ik heb hier ook al diverse malen aangegeven dat ik inderdaad van mening ben dat dit ook voor bijvoorbeeld de inflatie in Nederland en de kosten van heel veel mensen een hele slechte zaak zou zijn. Ik ben het dus eens met heel veel partijen in deze Kamer die dit ongewenst vinden. Ik uit dit ook in de ministerraad. Mensen weten waar ik mijn best voor doe. Maar zonder dekking lukt het niet. Het gaat hier om structureel ruim 1,5 miljard per jaar. Ik gun iedereen natuurlijk een betaalbare auto, maar die 1,5 miljard moeten we dekken. Geen van de drie moties die ik vandaag heb gekregen uit de Kamer, hoe sympathiek ook, bevat enig spoor van een dekking. Ik kan deze dus niet oordeel Kamer geven. Ik beloof wel dat ik de zorgen van de Kamer, die ik toch breed voel, meeneem in de ministerraad. Ik hoop dat alle Kamerleden ook in hun partij dit geluid laten horen, want als we het met z'n allen willen, dan vinden we een dekking. Maar in dit geval is er geen dekking, dus ik kan deze niet oordeel Kamer geven.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 502: ontraden. Interrupties sta ik alleen toe op de eigen moties, en slechts één keer. We gaan dus naar de motie op stuk nr. 503.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 503, ook van de heer Eerdmans, verzoekt de regering bij de ontwikkeling van milieubeleid expliciet rekening te houden met het uitzonderingskarakter van oldtimers en ze te erkennen en behandelen als duurzaam mobiel erfgoed. Dat is een sympathieke motie. We zijn reeds in gesprek met de rijdend-erfgoedsector. Ze hebben ons gevraagd om hier een plan voor uit te werken. Dat gaan we ook met hen doen. In die zin vind ik de motie overbodig, maar wel sympathiek. Ik ben het ermee eens dat ons rijdend erfgoed behouden moet blijven. Ik vind het altijd weer leuk om zo'n oudere auto te zien. Ze zijn over het algemeen wel vervuilender. Soms worden ze omgebouwd, maar vaak zijn ze vervuilender. We moeten ze dus liever niet voor het dagelijkse woon-werkverkeer gebruiken, zou ik zeggen. Maar het is wel leuk om ze nog in het straatbeeld te zien, dus ik denk wel dat het sympathiek is. We zijn in gesprek.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 503: overbodig. U hoeft het dictum niet per se integraal op te lezen; u kunt ook gelijk naar het oordeel. De motie op stuk nr. 504.
Minister Madlener:
Het is ook al laat. Misschien kijkt er niemand meer naar dit debat, dus oké.
De motie op stuk nr. 504, van Veltman en De Groot van de VVD, wil ik ontraden.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 504: ontraden. De motie op stuk nr. 505.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 505 moet ik wel even oplezen. Die verzoekt de regering te onderzoeken welke rol drugs in het verkeer spelen bij het toenemend aantal verkeersslachtoffers. Als ik deze motie zo mag interpreteren dat ik laat verkennen wat nodig is om te onderzoeken welke rol drugs spelen in het verkeer, dan kan ik 'm oordeel Kamer geven.
De voorzitter:
Mag de minister 'm zo interpreteren? Dat is het geval. Daarmee krijgt de motie oordeel Kamer, met die interpretatie. De motie op stuk nr. 506.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 506 is weer een accijnsmotie zonder dekking, dus: ontraden.
De voorzitter:
Ja, ontraden. De motie op stuk nr. 507.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 507 van Van Houwelingen verzoekt de regering zich in EU-verband in te zetten voor afschaffing van ETS2. Dat is inderdaad wel een punt, maar het is nu eenmaal zo dat ETS2 al vastgesteld is. De motie is daarmee niet uitvoerbaar. Ik wil ook geen ruzie met de minister van KGG natuurlijk, dus ik moet de motie ontraden.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 507: ontraden. Dan de motie op stuk nr. 508.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 508 van De Hoop gaat over de mrb-korting voor elektrische voertuigen. We hebben nu een tariefkorting van 30%. De heer De Hoop heeft een ander voorstel, namelijk om een vast kiloaantal af te trekken van het gewicht. Dat is voor de Belastingdienst erg moeilijk uitvoerbaar of misschien zelfs helemaal niet uitvoerbaar. Om die reden moet ik de motie ontraden. Bovendien hebben kleine auto's soms niet eens 500 kilo aan accugewicht. Grote auto's zitten er soms juist overheen, dus voor die 30% is ook wel iets te zeggen.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 508: ontraden. Dan de motie op stuk nr. 509.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 509 is de motie van El Abassi, die ook vraagt om de accijnskorting te verlengen. Die moet ik ook ontraden wegens geen dekking.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 509 is ontraden. Dan de motie op stuk nr. 510.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 510 van El Abassi verzoekt om autovrije of autoluwe wijken te ontmoedigen. Die moet ik ook ontraden. Dit is de verantwoordelijkheid van gemeenten. Ik ga ervan uit dat zij een goede lokale afweging maken. Maar ik wil wel de oproep aan alle gemeenten doen om in de gaten te houden dat dit niet leidt tot maatschappelijk ongewenste gevolgen, bijvoorbeeld dat mensen de stad of het dorp niet meer kunnen bereiken.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 510 is ontraden. Dan de motie op stuk nr. 511.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 511 vraagt om alles op alles te zetten om trajecten met 130 kilometer per uur uit te breiden. Dat is ook mijn beleid. Daar span ik me voor in. Het is wel lastig omdat we dat stikstofprobleem in ons land hebben. Ook geluid speelt soms een rol. Maar als ik het op kan lossen of als we die rekenkundige ondergrens voor stikstof zouden kunnen krijgen, dan ben ik natuurlijk geholpen. Ik wil deze motie daarom oordeel Kamer geven.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 511: oordeel Kamer. Dan de motie op stuk nr. 512.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 512 van Grinwis, over autobelastingen en scenario's schetsen, kan ik oordeel Kamer geven.
De voorzitter:
Mooi. De motie op stuk nr. 512: oordeel Kamer. Dan de motie op stuk nr. 513.
Minister Madlener:
De motie op stuk nr. 513 van Heutink, Pierik en Veltman moet ik ook even voorlezen. De motie "verzoekt de regering om bij de verdere uitwerking van de verzorgingsplaats van de toekomst in te zetten op het veilen van ten minste één kavel die zowel fossiel als laden als een shop bevat". We hebben nu een soort variant gemaakt. We hebben een onderzoek, gedaan door de ACM. Ik wil aanbieden om bij het uitwerken van het wetsvoorstel serieus te kijken naar deze variant. In het huidige voorstel is het ook wel mogelijk om drie kavels te winnen bij een veiling, zodat je ze alle drie in handen hebt, maar het is niet gegarandeerd. Ik wil het dus zeker niet uitsluiten. Ik wil aanbieden dat we dit absoluut serieus meenemen in het uiteindelijke voorstel. Als het om een inspanningsverplichting gaat, dan kan ik de motie oordeel Kamer geven.
Mevrouw Veltman (VVD):
Als indieners keken we elkaar even aan. Dat zou kunnen, maar dan heb ik wel een aanvullende vraag. Als u de motie op die manier bekijkt, zou u dan ook meteen kunnen bekijken of de tijdelijke beleidsregel die hiervoor geldt, die nu blokkeert dat het kan, zo snel mogelijk opgezegd of ingetrokken kan worden?
Minister Madlener:
Ja. Mijn ambitie is ook zeker om daar zo snel mogelijk van af te komen. Maar zolang wij nog geen nieuw beleid hebben, moet ik die in stand houden. Dat zal niet zo heel lang meer duren. Dat zal ik inderdaad graag doen.
De voorzitter:
De hoofdindiener van de motie, de heer Heutink.
De heer Heutink (PVV):
Ik mag toch wel hopen dat als de Kamer zich uitspreekt voor deze motie, deze richting dan ook echt het voorkeursscenario gaat zijn in het hoofd van de minister als het gaat om de uitwerking en het daarnaartoe werken Uiteindelijk moet de minister natuurlijk de ruimte krijgen om te bekijken hoe hij die herinrichting van de verzorgingsplaatsen gaat doen. Daar bieden we hem alle ruimte voor, maar ik verwacht wel dat hij de Kamer tegemoet gaat komen.
Minister Madlener:
Dat kan ik niet toezeggen. Ik wil als inspanningsverplichting afspreken dat ik mijn best ga doen. Ik kan niet toezeggen dat dat ook tot resultaat gaat leiden. Ik wil ook de Autoriteit Consument & Markt hierover bevragen. Ik wil ook met de branche spreken. Er zullen partijen zijn die hiervoor zijn, maar er zullen ook partijen zijn voor wie dat niet geldt. Ik kan nu niet voorzien of dit leidt tot hele lastige vraagstukken. Ik wil echt mijn best doen om dit serieus te bekijken. Als ik de motie zo mag interpreteren — ik zie een knikkende heer Heutink — dan zal ik de motie oordeel Kamer geven.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 513 wordt met deze interpretatie aan het oordeel van de Kamer gelaten. Tot slot de motie op stuk nr. 514 van de heer Heutink.
Minister Madlener:
De motie-Heutink op stuk nr. 514 verzoekt de regering te erkennen dat het mijden van de spits niet voor iedereen is weggelegd. Ik heb dat al heel vaak gezegd, dus deze motie kan ik oordeel Kamer geven.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 514: oordeel Kamer. Daarmee zijn we aan het einde gekomen ...
Minister Madlener:
Nee, ik heb nog vragen gekregen.
De voorzitter:
Een vraag.
Minister Madlener:
Er zijn nog drie vragen gesteld. Ten eerste vroeg de heer Van Dijk van NSC om de toezegging dat de Kamer voor de zomer wordt geïnformeerd over het plan van aanpak van de hoogtemeldingen in tunnels. Het antwoord is ja. Ik heb het eerder toegezegd en dat bevestig ik hier ook. Ik kom voor de zomer met een plan van aanpak om files door tunnelsluitingen te verminderen.
Dan nog een vraag van het lid Van Dijk: kan de minister vóór de begrotingsbehandeling een overzicht sturen van wegen die militaire prioriteit hebben en daarbij ook de knelpunten inventariseren vanwege het zware transport? Vertrouwelijk kan ik de Tweede Kamer informeren over die routes en knelpunten. Het gaat niet alleen om zware transporten, maar ook om volumineuze, grote transporten. We hebben nog niet alles in beeld. Defensie moet dit natuurlijk ook aanleveren. We kunnen vertrouwelijk inzage geven. Maar u begrijpt dat we dit om veiligheidsredenen niet in de volle openbaarheid kunnen doen.
De voorzitter:
Ik wilde eigenlijk naar een afronding van dit tweeminutendebat gaan, want we hebben er nog een paar. Meneer Olger van Dijk, heel kort?
De heer Olger van Dijk (NSC):
Toch het verzoek om een tijdsaanduiding. Ik ben op zich blij met de toezegging — zo beluister ik het — dat het vertrouwelijk kan. Kan het in ieder geval vóór de begrotingsbehandeling of zo veel eerder als mogelijk?
Minister Madlener:
Dat antwoord hebben de ambtenaren er niet voor mij bij geschreven, dus ik overspeel mijn hand misschien als ik dit zeg. Laat ik zeggen dat ik zeker mijn best ga doen en dat ik verwacht dat het wel kan, ja.
De voorzitter:
Daarmee zijn we aan het einde gekomen van ...
Minister Madlener:
Ik heb nog één vraag, van het lid Vedder: kan de minister in het gesprek met JenV straatraces meenemen, waarbij de bevindingen van TeamAlert een rol spelen om flitspalen gericht in te zetten? Ze vroeg ook of ik bereid ben om overleg te voeren met de organisatoren van car races en een soort voorlichting te geven. Ja, ik ben bereid die thema's mee te nemen in het gesprek met de minister van JenV. De Kamerbrief komt na de zomer naar uw Kamer.
Dat was 'm.
De voorzitter:
Daarmee zijn wij nu echt aan het einde gekomen van het tweeminutendebat Auto. Ik dank de minister voor zijn aanwezigheid, net als de aanwezige leden. Enkelen van hen blijven hier waarschijnlijk.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Ik schors enkele ogenblikken. Daarna begint het tweeminutendebat Duurzaam vervoer, dat we gaan voeren met de staatssecretaris.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-88-39.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.