Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | nr. 60, item 4 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | nr. 60, item 4 |
Vragen van het lid Agema aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het voornemen van Thuiszorg Groningen zich te laten overnemen door de slecht presterende TSN.
MevrouwAgema (PVV):
Voorzitter. Thuiszorg Groningen en Thuiszorg Service Nederland (TSN) willen samengaan. TSN is al jaren een van de grootste, zo niet de grootste thuiszorgorganisatie van Nederland. Zij is de laatste jaren veel in het nieuws geweest door de overname van andere thuiszorgorganisaties. Dat ging gepaard met nogal wat problemen. Gemeenten zoals Amersfoort, Geertruidenberg en Drimmelen en de Abvakabo hebben de laatste jaren heel wat keren geklaagd over de dienstverlening van deze zorggigant.
Het is het soort problemen dat lijkt te horen bij fusies in de zorg, bij bestuurders die bezig zijn met het verwerven van een "marktaandeel" dat "status" oplevert en hoge salarissen legitimeert, maar geen enkele bijdrage levert aan goede zorg. Integendeel. Het gefuseerde monster Meavita was een bouwval en ging failliet. De 100.000 patiënten waren de dupe van een organisatie met meer dan vijf managementlagen.
Thuiszorg Groningen, zo lazen wij, heeft echter van de NZa opdracht gekregen om een samenwerkingspartner te zoeken. Ik vraag de staatssecretaris of dit klopt.
Wij willen buurtzorg, wij willen kleinschalige zorg, wij willen kleinere zorginstellingen. Wij hebben daar allerlei maatregelen voor opgenomen in het gedoogakkoord. Wij willen een fusietoets en een mededingingstoets en wij willen dat de IGZ de bevoegdheid krijgt om zorginstellingen op te splitsen als de kwaliteit niet naar behoren is. Hoe staat het daarmee?
StaatssecretarisVeldhuijzen van Zanten-Hyllner:
Voorzitter. Ik ga in op de eerste vraag van mevrouw Agema. Zij zei dat Thuiszorg Groningen van de NZa de opdracht heeft gekregen om een samenwerkingspartner te zoeken. Dat klopt niet. Toen Meavita failliet ging, is de organisatie Thuiszorg Groningen nieuw in stand gehouden als een tijdelijke constructie. De volledige naam luidt Stichting Continuering Uitvoering AWBZ en Wmo Groningen e.o. Het is een tijdelijke stichting die gehouden is, inspanningen te doen om een koper te vinden die dit onderdeel met continuïteit van zorg zou borgen. Dat staat ook in de statuten. Dat heeft de stichting gedaan en dat was ook haar opdracht.
Dan ga ik in op de tweede vraag. Hoe gaan wij nu kijken naar de kwaliteit van enorm grote instellingen? Ik denk dat dit de feitelijke vraag van mevrouw Agema op dit moment rechtvaardigt. Meavita is failliet gegaan. Van verschillende zijden is heel veel geld en energie gestoken in de continuïteit van de zorg. Wij zouden niet met droge ogen willen aanzien dat vervolgens op de wijze die mevrouw Agema schetst, een nieuwe constructie wordt gecreëerd waardoor wij helemaal van voren af aan moeten beginnen. Dat is ook niet het geval.
Voordat deze overname gestalte kan krijgen, moet namelijk nog een aantal stappen worden gezet. De eerste stap is dat de NMa deze overname nog moet goedkeuren. Gelet op de kwaliteit, is het daarbij heel belangrijk dat de NMa zich overtuigt van de zienswijze van de NZa, die zich op haar beurt uitgebreid op de hoogste stelt van de zienswijze van de IGZ, de ondernemingsraad en van de cliëntenraad. Ik ben ervan overtuigd dat dit zeker zal gebeuren. Dat is het instrumentarium dat er op dit moment is.
MevrouwAgema (PVV):
Ik dank de staatssecretaris voor haar beantwoording. Je ziet dat de opgesplitste, failliete boedel van Meavita niet zorgt voor kleinere zorginstellingen, die wij zo graag willen, maar dat opnieuw een zorggigant ontstaat. Als deze twee thuiszorginstellingen samengaan, hoe groot wordt dan het cliëntenbestand? Hoeveel mensen komen daar dan te werken? Hebben de mensen die zorg nodig hebben, nog wel de mogelijkheid om voor een ander te kiezen als zij niet tevreden zijn?
Ik val in herhaling: wij hebben met elkaar afgesproken dat wij buurtzorg willen, kleinschalig georganiseerde thuiszorg. Die levert een hogere kwaliteit van zorg, heeft minder management en minder overhead. Ook hebben we afgesproken dat de IGZ de bevoegdheid krijgt om grote instellingen op te splitsen als er sprake is van zorg die niet voldoet. Mijn tweede vraag aan de staatssecretaris is: wanneer zet zij de eerste stap om de afspraken die wij hebben gemaakt, te realiseren?
StaatssecretarisVeldhuijzen van Zanten-Hyllner:
Die stappen gaan we samen maken. De eerste stappen die met goed bestuur te maken hebben, waarover we vaker hebben gesproken met de Kamer, kunnen heel snel worden gezet, want deze zijn op verschillende plekken opgenomen in de Wet cliëntenzorg die nu bij de Kamer ligt, dus die zouden we voortvarend kunnen aanpakken. Verder staan er in het regeer- en gedoogakkoord heel concrete aanwijzingen die te maken hebben met maatregelen die we willen toepassen, zoals de defusie-ingreep bij de IGZ. Deze heeft ermee te maken dat de inspectie bij bedreiging van de kwaliteit van zorg inderdaad kan aanbevelen dat een organisatie zich weer opsplitst. Deze maatregelen hebben te maken met wetgeving, waarvoor voorstellen voorliggen, maar dat duurt natuurlijk nog even. Als het gaat om het instrumentarium dat wij op dit moment hebben, kunnen we aan de gang met de brief over de AWBZ die de Kamer krijgt, met de Wet cliëntenzorg en met de alertheid die wij met z'n allen hebben om bij deze gebeurtenis te laten merken dat het niet de bedoeling is dat het de ouderwetse, verkeerde kant op groeit, maar de nieuwe kant die wij op willen; naar kleiner en beter.
MevrouwAgema (PVV):
Hoe zal de staatssecretaris dat laten merken? We hebben natuurlijk een wetswijziging nodig. De kwaliteitswet en de rechtspersonenwet moeten worden aangepast om de inspectie de bevoegdheid te geven om heel grote zorggiganten kleiner te maken. Wanneer komen deze wijzigingsvoorstellen naar de Kamer? Ik heb ook een vraag gesteld over de omvang van de organisatie; hoeveel mensen, hoeveel patiënten. Ik snap dat de staatssecretaris dat niet zomaar paraat heeft. Kan zij hierover een brief aan de Kamer sturen?
StaatssecretarisVeldhuijzen van Zanten-Hyllner:
Dat is een terechte vraag. Er zijn 27.000 medewerkers bij TSN. Het is een grote organisatie, die vraagt om meerdere organisatielagen. Dat heb ik net als mevrouw Agema opgemerkt. Bij mijn weten ligt de Wet cliëntenzorg bij de Kamer, dus daarmee zouden we meteen aan de slag kunnen. Wat betreft de andere maatregelen deel ik het ongeduld van mevrouw Agema om ermee aan de gang te gaan.
MevrouwAgema (PVV):
Ik heb nog gevraagd wat de staatssecretaris zal laten merken, want zij zegt dat zij dit zal laten merken. Laat zij merken dat wij dit liever niet willen en dat het in het gedoogakkoord staat? Wat gaat zij doen?
StaatssecretarisVeldhuijzen van Zanten-Hyllner:
Ik heb de inspectie gevraagd om extra alert te zijn, zoals wij dat in de toekomst wettelijk willen regelen bij organisaties die in een overname of in financiële problemen zitten. Ik heb gezegd dat wij dit straks bedoelen en gevraagd om nu alvast een vinger aan de pols te houden. Ik heb ook gevraagd of zij mystery guests kunnen vormgeven. We zullen zien. Een sprong vooruit als het enigszins kan.
Devoorzitter:
Ik dank de staatssecretaris.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20102011-60-4.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.