Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 94, item 5 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 94, item 5 |
Nettarieven
Aan de orde is het tweeminutendebat Nettarieven (CD d.d. 14/05).
De voorzitter:
Dan gaan we direct door naar het volgende tweeminutendebat, want daarvoor zijn dezelfde mensen aanwezig. Dat is het tweeminutendebat Nettarieven. De eerste spreker is mevrouw Rooderkerk van D66.
Mevrouw Rooderkerk (D66):
Dank, voorzitter. Ik heb een tweetal moties.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de ABN AMRO en Rabobank aangeven dat er forse economische schade ontstaat door overstromingen, funderingsproblemen en gebrekkig geïsoleerde woningen;
constaterende dat Ecorys becijfert dat nu niet voldoende investeren in het net kan resulteren in het mislopen van 30 miljard per jaar aan maatschappelijke opbrengsten;
constaterende dat de Rekenkamer becijfert dat de vermeden kosten voor netverzwaring niet mee zijn genomen in de subsidies voor warmtenetten;
van mening dat het nodig is om deze en andere onderzoeken samen te voegen om zo een integraal beeld te krijgen van de kosten van niet handelen op het gebied van klimaat- en energiebeleid;
verzoekt de regering een syntheseonderzoek uit te voeren op het gebied van de verborgen kosten van niet handelen in klimaat- en energiebeleid, en dit voor het einde van het jaar aan de Kamer te sturen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Rooderkerk (D66):
En dan de volgende motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat uit onderzoek van Netbeheer Nederland blijkt dat door de opkomst van kunstmatige intelligentie het elektriciteitsverbruik van datacentra mogelijk vergelijkbaar zal zijn met 40% tot 70% van de huidige totale Nederlandse elektriciteitsvraag;
overwegende dat TenneT stelt dat deze extra groei onmogelijk is als we de huidige industrie, vervoer, woningen en bedrijven ook moeten elektrificeren;
overwegende dat extra verzwaring van het elektriciteitsnet zal leiden tot nog hogere nettarieven voor huishoudens en bedrijven;
overwegende dat kunstmatige intelligentie in toenemende mate een rol zal gaan spelen in de samenleving en economie;
overwegende dat datacentra op eigen bodem een belangrijke rol spelen bij digitale strategische autonomie;
overwegende dat datacenters door hun schaal en mogelijkheden tot inzet van buffers en vraagsturing een waardevolle rol kunnen spelen in het versterken van duurzame energie-infrastructuur;
verzoekt de regering een strategie en visie te ontwikkelen zodat het energiesysteem kan omgaan met de verwachte groei en het verbruik van datacenters in Nederland,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. Dan is het woord aan mevrouw Kröger van GroenLinks-PvdA.
Mevrouw Kröger (GroenLinks-PvdA):
Voorzitter. We hebben een goed debat gevoerd over het ibo. Wat mij betreft gaat dat ook over hoe wij als Kamer beter grip hebben op de investeringen en op de plannen die gemaakt worden. Vandaar de volgende twee moties.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat aan de basis van de keuzes over investeringen in het transportnetwerk een maatschappelijk weging ten grondslag zou moeten liggen, waarbij netuitbreiding plaatsvindt op plekken waarvan de maatschappelijke waarde groot genoeg is en past bij andere maatschappelijke inrichtingskeuzes;
overwegende dat de Kamer op dit moment weinig zicht heeft op de keuzes die worden gemaakt bij het opstellen van de investeringsplannen en beperkte mogelijkheden heeft om bij te sturen op de investeringsplannen;
verzoekt de regering bij het toetsen van de investeringsplannen van de netbeheerders aan de Kamer duidelijk te maken op welke manier maximaal gebruik wordt gemaakt van flexibiliseringsmaatregelen en het bij elkaar brengen van lokale opwek, vraag en opslag,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het ibo elektriciteitsnetinfrastructuur constateert dat de huidige besluitvorming rondom investeringsprognoses, verwachte nettarieven en de financieringsbehoefte van de netbeheerders op dit moment een "langgerekt en getrapt" proces is;
overwegende dat de Kamer een halfjaarlijkse voortgangsrapportage over de aanpak van netcongestie ontvangt, maar dat deze vooralsnog geen totaalbeeld geeft van de acties, realisaties, geplande investeringen in het elektriciteitsnet en of dit op koers ligt voor het doelbereik;
verzoekt de regering om de halfjaarlijkse voortgangsrapportage te verbeteren zodat de Kamer de realisatie van de doelstellingen, op de korte en op de lange termijn, goed kan volgen en deze rapportages in lijn te brengen met de begrotingscyclus,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. "Ibo" staat voor interdepartementaal beleidsonderzoek, voor degenen die zich dat afvragen. Dan is het woord aan de heer Grinwis van de ChristenUnie.
De heer Grinwis (ChristenUnie):
Voorzitter. Ik heb geen moties. Die heb ik net al ingediend. Maar ik heb wel twee vragen. Allereerst een vraag naar aanleiding van de zorg over de netkosten voor onze industrie en een motie die ik eerder heb ingediend, de motie op stuk nr. 36 (36378), over het met onze buurlanden harmoniseren van de nettarieven. Ik ben er toch een beetje bezorgd over of we daar wel voldoende aan doen. Ook na het klimaatpakket van de minister blijven er zorgwekkende geluiden uit de industrie komen dat de verschillen met de ons omringende landen gewoon te groot zijn. Ik vraag dus nog een keer aandacht voor deze motie.
Ik sta ook onder een motie die zo meteen door collega Flach wordt ingediend over dit onderwerp. Onze energiekosten in Nederland zijn gewoon te hoog. Dat is ook een bedreiging voor verduurzaming, want door die te hoge kosten wordt er niet meer in ons land geïnvesteerd, maar net over de grens. Dat is leuk voor de gebieden over de grens, maar dat is minder leuk voor ons eigen land.
Dan nog een vraag over het sociaal tarief. Daar hebben we tijdens het debat over gesproken. Het nadeel van het noodfonds is dat het heel snel leeg was. Blijkbaar zijn de vraag en de behoefte onder ons volk heel groot naar een ondersteuning in de kosten voor energie voor huishoudens die relatief veel aan energie kwijt zijn. Het noodfonds gaat aflopen. Het Social Climate Fund is te klein qua middelen. Een sociaal tarief wil het ministerie niet. Maar hoe gaan we dan wél huishoudens helpen? Het is de bedoeling om op de lange termijn goed geïsoleerde huizen te realiseren, maar hoe gaan we dat de komende jaren vormgeven? Ik wil nog een keer een pleidooi houden voor het sociaal tarief. Dat heeft echt niet alleen de nadelen die het ministerie ziet, maar ook voordelen, die er niet zijn bij het noodfonds en bij het Social Climate Fund. Mijn vraag aan de minister is dus: hoe dan wel? Hoe gaan we in de komende jaren huishoudens helpen die echt in energienood zitten of komen?
De voorzitter:
Dank u wel. Dan is het woord aan mevrouw Postma van Nieuw Sociaal Contract.
Mevrouw Postma (NSC):
Dank, voorzitter. Ik heb twee korte moties.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de kosten van het stroomnet onevenredig zijn verdeeld over huishoudens en bedrijven, waarbij de huishoudens relatief (veel) zwaarder worden belast;
overwegende dat de ACM de nettarieven vaststelt;
verzoekt de regering om in overleg te treden met de ACM over de werking van het cascademodel en het effect daarvan op de netkosten voor huishoudens en bedrijven, en de Kamer daarover in het eerste kwartaal van 2026 te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat er op het stroomnet een reservecapaciteit is van 40% om ook bij (grootschalige) storingen leveringszekerheid te kunnen garanderen (de "reservestrook");
overwegende dat het net minder uitgebreid zou hoeven worden indien een deel van deze reservecapaciteit zou worden ingezet;
verzoekt de regering om eind 2025 de Kamer te informeren over de inzet van een deel van de reservecapaciteit ("reservestrook") van het stroomnet,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Postma (NSC):
Dank u wel, voorzitter.
De voorzitter:
Dank u wel. Dan is de volgende spreker op de lijst de heer Kops van de PVV.
De heer Kops (PVV):
Dank u wel, voorzitter. "Zet ook de knop om!" U kent misschien wel die vreselijk irritante spotjes op radio en tv. Het is een klimaatcampagne van het ministerie voor een duurzamer en klimaatbewuster leven. Op de bijbehorende website lezen we een scala aan uiteenlopende, maar vooral wezenloze tips en oproepen: neem je eigen beker of waterfles mee, gebruik een herbruikbaar tasje, gebruik wasbare luiers, ruil je kleding, leen spullen uit, maak je eigen minibieb, kies voor een refurbished smartphone, kook met seizoengroenten, kies vaker voor groente en fruit uit blik, pot of de vriezer, eet vaker vega, maak je eigen compost, douch korter, ga autodelen, fiets voor het goede doel, vind een energiefixer, vier vakantie met de trein in plaats van met het vliegtuig enzovoorts, enzovoorts. Recent is er dus ook de oproep aan huishoudens om vooral minder elektriciteit te gaan verbruiken. Daarom de volgende motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat huishoudens middels de overheidscampagne "Zet ook de knop om" worden opgeroepen om tussen 16.00 uur en 21.00 uur zo min mogelijk elektriciteit te verbruiken;
constaterende dat huishoudelijke apparaten, zoals wasmachines, drogers en vaatwassers, niet zwaar drukken op het net;
overwegende dat huishoudens niet schuldig zijn aan netcongestie, maar dat het klimaat- en energiebeleid hieraan ten grondslag ligt;
verzoekt de regering te stoppen met de campagne "Zet ook de knop om",
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Kops (PVV):
Dank u wel.
De voorzitter:
Dank u wel. Dan is tot slot het woord aan de heer Flach van de SGP.
De heer Flach (SGP):
Voorzitter, dank u wel. Elektrolysers, power to heat met warmteopslag en grootschalige batterijopslag op de juiste locaties zijn nodig om het stroomnet te balanceren, de congestieproblematiek aan te pakken en de netkosten te beheersen. Deze projecten lopen aan tegen hoge nettarieven, terwijl ze juist bijdragen aan het verlagen van de netkosten. De ACM zet stappen, onder meer via een tijdsduurgebonden transportrecht met een korting van 65%, maar dat is onvoldoende voor een goede businesscase. In Duitsland, waar evenals in Nederland sprak is van relatief hoge nettarieven, geldt voor elektrolyse gewoon een vrijstelling voor de nettarieven. De Kamer heeft al enkele moties aangenomen waarin wordt aangedrongen op stappen richting zo'n vrijstelling. De minister is in overleg met de ACM en hoopt na de zomer meer te kunnen vertellen. Ik wil hier graag wat druk op zetten: komt dit voor Prinsjesdag naar de Kamer? En wordt er niet alleen gekeken naar het belang van deze elektrolysers en opslagsystemen voor de korte termijn, maar juist ook voor de lange termijn?
Voorzitter. Tot slot heb ik één motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de kosten voor een netaansluiting onder meer voor de industrie sterk oplopen en het verschil met bedrijven in omliggende landen steeds groter wordt;
overwegende dat de oplopende netkosten de gewenste elektrificatie van de industrie belemmeren en de concurrentiepositie verzwakken;
overwegende dat de indirecte kostencompensatie slechts met een termijn van drie jaar is verlengd, terwijl in omliggende landen tot 2030 compensatie wordt verstrekt;
overwegende dat de volumecorrectieregeling is afgeschaft, terwijl deze in omliggende landen wordt gehandhaafd;
verzoekt de regering zich in te zetten voor verdere verlaging van de netkosten voor de industrie en het verkleinen van de verschillen met omliggende landen, en de Kamer hierover te informeren voor het volgende begrotingsdebat Klimaat en Groene Groei,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. Daarmee zijn we aan het einde van de inbreng van de kant van de Kamer gekomen. De minister heeft aangegeven ongeveer vijf minuten nodig te hebben voor het bestuderen van de moties, dus ik schors tot 11.25 uur.
De vergadering wordt van 11.18 uur tot 11.25 uur geschorst.
De voorzitter:
Ik heropen de vergadering. Aan de orde is het tweeminutendebat Nettarieven. Het woord is aan de minister van Klimaat en Groene Groei.
Minister Hermans:
Voorzitter. Ik begin met de moties. Tot slot ga ik bij de motie van de heer Flach nog in op de door hem aan mij gestelde vraag.
De motie op stuk nr. 579 van mevrouw Rooderkerk. Hierin wordt verzocht een syntheseonderzoek uit te voeren op het gebied van verborgen kosten als je niet handelt op het gebied van klimaat en energie. De vraag is om dit voor het eind van het jaar aan de Kamer te sturen. In het debat heb ik gezegd dat ik van plan ben om in de Klimaatnota en de Energienota die op Prinsjesdag verschijnen, uitgebreider in te gaan op de kosten; de systeemkosten van de energietransitie. Ik wil daar een samenvatting of een analyse aan toevoegen van een heel aantal onderzoeken dat er al ligt. Het gaat om onderzoeken naar wat de kosten zijn als we niets doen. Als ik de motie zo mag interpreteren dat ik het op die manier kan doen, namelijk door de inzichten die er zijn in een samenvatting bij te voegen aan de Klimaatnota en de Energienota, dan kan ik de motie oordeel Kamer geven.
De voorzitter:
Ik kijk even naar mevrouw Rooderkerk. Kan zij met die interpretatie leven? Dat is het geval. Daarmee krijgt de motie op stuk nr. 579 oordeel Kamer.
Minister Hermans:
Voorzitter. Dan de motie op stuk nr. 580 van mevrouw Rooderkerk om een strategie en visie te ontwikkelen, zodat het energiesysteem kan omgaan met de verwachte groei en het verbruik van datacenters in Nederland. Ook deze motie geef ik oordeel Kamer. We hebben allebei het rapport gelezen waarin we zagen wat de impact van AI in datacenters is op het energieverbruik. Ik denk dat het goed is om daarop in te gaan. In de startnotitie van het Programma Energiehoofdstructuur, die voor de zomer naar de Kamer gaat, zal ik er een eerste reactie op geven.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 580 krijgt oordeel Kamer. Dan de motie op stuk nr. 581.
Minister Hermans:
De motie op stuk nr. 581 van mevrouw Kröger om bij het toetsen van investeringsplannen van netbeheerders ook duidelijk te maken op welke wijze maximaal gebruik wordt gemaakt van flexibiliseringsmaatregelen en het bij elkaar brengen van lokale opwek, vraag en opslag. Ik geef de motie oordeel Kamer. Ik heb er twee opmerkingen bij. Eén. Het is niet zo dat het ministerie de investeringsplannen toetst, maar we kijken er natuurlijk wel naar en er zijn gesprekken over. Twee. Volgens mij bespraken we dat ook in het debat: we zijn al bezig met het beter maximaal benutten van alle decentrale mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van opwek en opslag. Daar loopt een onderzoek naar. Ik verwacht dat het eind van het jaar is afgerond. Dat kan ik dan allemaal bij elkaar brengen. Oordeel Kamer, dus.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 581 krijgt oordeel Kamer, maar mevrouw Kröger is nog niet helemaal tevreden. Een korte vraag.
Mevrouw Kröger (GroenLinks-PvdA):
Ik heb twee vragen. Eén. De minister noemde een onderzoek. Bedoelt zij daarmee de visie op het decentrale energiesysteem dat voor de zomer naar de Kamer zou komen? Twee. Het gaat om de tijd. Wanneer worden wij als Kamer geïnformeerd over de keuzes in de investeringsplannen en hoe die aansluiten op de maatschappelijke weging die wij hier met z'n allen maken over een energiesysteem?
Minister Hermans:
De investeringsplannen van TenneT worden getoetst door de ACM. Ik kom er straks nog op terug naar aanleiding van een motie van mevrouw Postma, als ik het goed heb. Ik ben naar aanleiding van het ibo met de minister van Financiën aan het kijken hoe we in de informatievoorziening naar de Kamer de goede momenten kunnen inbouwen, zodat we er hier met elkaar het debat over kunnen hebben. Die governance kan en moet strakker. Mevrouw Kröger zei dat zelf net ook in haar inbreng. Daar wordt dus sowieso aan gewerkt. Dan komt er een visie op de decentrale energiesystemen. Los daarvan gebeurt er veel tegelijk en soms ook parallel. De resultaten lopen daardoor niet altijd gelijk in de tijd. Het onderzoek naar hoe we, onder andere door opslag en opwek, de decentrale flexibiliseringsmogelijkheden beter kunnen benutten, loopt nog. Dat komt dus later dan de visie, want die had ik al eerder toegezegd. Er lopen dus verschillende dingen naast elkaar. Ik kan het niet mooier maken dan het is. Er wordt wel aan alles gewerkt.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 581 krijgt oordeel Kamer. De motie op stuk nr. 582.
Minister Hermans:
De motie op stuk nr. 582 is een motie van mevrouw Kröger en dus niet van mevrouw Postma, zoals ik eerder zei. Hierin staat het verzoek om de halfjaarlijkse voortgangsrapportage van het LAN — volgens mij refereerde mevrouw Kröger daar expliciet aan — te verbeteren. In de kabinetsreactie op het ibo heb ik al aangegeven dat we nog komen met een actualisatie van de maatregelen rondom Beter Benutten. Dat raakt natuurlijk ook aan een van de sporen uit het Landelijk Actieprogramma Netcongestie. Ik denk dat die eind van dit jaar volgt. Tegelijkertijd ben ik in overleg met de minister van Financiën over hoe we de informatie naar de Kamer kunnen verbeteren. Dat was eigenlijk waar het net in de interruptie even over ging. Dat ging over welke informatie we beter kunnen stroomlijnen in bijvoorbeeld de Voorjaarsnota en de Miljoenennota. De voortgangsrapportages van het LAN actualiseren en verbeteren we eigenlijk voortdurend. Dat doe ik dus allemaal. Dat gezegd hebbend geef ik deze motie oordeel Kamer.
De voorzitter:
Hierover heeft mevrouw Kröger ook nog een vraag.
Mevrouw Kröger (GroenLinks-PvdA):
Ja, zeker. Die voortgangsrapportage gaat namelijk niet over het LAN. Wij hebben als Kamer gezegd, volgens mij nu driekwart jaar geleden, dat wij vinden dat we onvoldoende zicht hebben en beter geïnformeerd willen worden. We hebben een zogenaamd informatiearrangement met het ministerie afgesproken. Hoe worden wij als Kamer goed geïnformeerd over de aanpak van netcongestie? Het is namelijk een gigantisch maatschappelijk probleem. Daar moet je als Kamer op mee kunnen kijken. Dat is dus die halfjaarlijkse voortgangsrapportage en die loopt nu niet gelijk …
De voorzitter:
En uw vraag is?
Mevrouw Kröger (GroenLinks-PvdA):
Die loopt nu niet gelijk met de begrotingscyclus, dus dat is het verzoek in de motie.
Minister Hermans:
Volgens mij rapporteren wij nu in maart en oktober. U vraagt mij om in april en september te rapporten. Dan komt eentje dus later en één een maand vroeger, dus dan is de tweede over een kortere periode. Laat ik het zo zeggen: ik heb hier sympathie voor. Ik denk, ook gezien mijn ervaring van de afgelopen maanden, dat het best goed is om dingen die zo nauw aan elkaar raken meer met elkaar in balans te brengen. Ik wil oppassen en voorkomen dat ik nu een zorgvuldig opgebouwde systematiek doorkruis. Mag ik even terugkomen op de vraag of ik dat zo kan toezeggen? Ik snap namelijk de behoefte, maar ik wil het gewoon echt even checken.
De voorzitter:
Dat betekent dat de motie op stuk nr. 582 wel oordeel Kamer krijgt? Of zegt u dat u er voor de stemmingen van dinsdag nog op terugkomt?
Minister Hermans:
Ik kom er voor de stemmingen op terug.
De voorzitter:
Oké. Dan krijgen we nog een oordeel over de motie op stuk nr. 582 voor de stemmingen van dinsdag aanstaande. Dan de motie op stuk nr. 583.
Minister Hermans:
De motie op stuk nr. 583, over het cascademodel en daarover in overleg te treden met de ACM. Die krijgt oordeel Kamer. Ik ben bereid om in overleg te treden, maar ik blijf wel zeggen dat het primair aan de ACM is. Die is bevoegd om de tarieven vast te stellen, maar overleg kan altijd.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 583: oordeel Kamer.
Minister Hermans:
De motie op stuk nr. 584, over de reservecapaciteit en de reservestrook van het stroomnet krijgt oordeel Kamer. Er loopt een onderzoek naar het benutten van die reservecapaciteit. Dat onderzoek is eind van het jaar afgerond.
Dan de motie op stuk nr. 585, van de heer Kops, over stoppen met de campagne. Ik ontraad die motie. Ik had het net met mevrouw Kröger even over netcongestie. Dat is een ongelofelijk groot probleem, dat niet alleen de investeringsbereidheid en investeringszekerheid van bedrijven op dit moment raakt, maar ook potentieel grote woningbouwprojecten kan vertragen. We moeten dus alles op alles zetten om de capaciteit die we hebben optimaal en zo flexibel mogelijk te benutten. Daar is deze campagne voor bedoeld.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 585 wordt ontraden. Dan de motie op stuk nr. 586.
Minister Hermans:
Dan de motie op stuk nr. 586 van de heer Flach en de heer Grinwis, over mij inzetten voor de verdere verlaging van de netkosten en het verkleinen van de verschillen met ons omliggende landen. De heer Grinwis refereerde ook aan een eerdere motie die hij daarover heeft ingediend en die is aangenomen. Ik deel van harte de strekking van de al aangenomen motie-Grinwis en de hier voorliggende motie van de heren Flach en Grinwis. Ik denk dat het echt van groot belang is dat wij verder vorm en inhoud geven aan die harmonisatie. Ik zet daar zelf op dit moment verdere stappen in. Eén. In gesprekken met de Europese Commissie zorg ik ervoor dat er door de Commissie stappen worden gezet en stappen worden aangekondigd om iets te doen aan het grid package, dat aan het einde van dit jaar gepubliceerd moet worden; excuus voor het gebruik van het Engelse woord. Tegelijk ben ik in gesprek met collega's van ons omliggende landen. Maandag zal ik bijvoorbeeld met mijn nieuwe Duitse collega het gesprek over dit onderwerp voeren als ik in Luxemburg ben.
De voorzitter:
Daarmee krijgt de motie op stuk nr. 586 oordeel Kamer?
Minister Hermans:
Zeker. Tot slot nog een vraag van de heer Flach en een vraag van de heer Grinwis. Ik begin met de vraag van de heer Flach, over elektrolysers en de vrijstelling: kijk ik niet alleen naar het belang op de korte termijn maar ook naar het belang op de lange termijn? Op die vraag is het antwoord volmondig ja. Zowel de ACM als het kabinet kijkt nadrukkelijk naar het belang van elektrolysers op de lange termijn. Zoals ik net al zei, zetten we ons in Europa in voor een gelijk speelveld langs de twee lijnen die ik net noemde. Dat grid package, waar ik aan refereerde, verwachten we vanuit Europa in het vierde kwartaal. De Kamer informeren vóór Prinsjesdag wordt dus te kort dag, denk ik, want ik verwacht dat het pakket vanuit Europa er dan nog niet is.
Voorzitter. Tot slot de vraag van de heer Grinwis, die refereerde aan het sociaal tarief. Wat doen we nou, hoe helpen we mensen, als we niet dat sociaal tarief hanteren? Het kabinet neemt een aantal maatregelen. Bij de Voorjaarsnota is er nog een verlaging van de energiebelasting voor alle huishoudens aangekondigd. In het Social Climate Fund zijn middelen gereserveerd. De heer Grinwis zei dat die middelen onvoldoende zijn. Ik denk dat er echt een goed bedrag gereserveerd is als je het vergelijkt met wat we nu voor dit jaar en volgend jaar beschikbaar hebben in een constructie waarbij we ervan afhankelijk zijn dat het voor twee derde wordt aangevuld met private middelen. Minister Keijzer gaat onverminderd voort met alle isolatiemiddelen. Als er meer middelen nodig zijn, dan is het aan een volgend kabinet om daar middelen voor te reserveren. Wij hebben nu beschikbaar gesteld wat kan en wat mogelijk is binnen de beschikbare ruimte.
De voorzitter:
Dank u wel. Daarmee zijn we aan het einde gekomen van het tweeminutendebat over nettarieven.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Over de moties, ook van de vorige tweeminutendebatten, wordt aanstaande dinsdag gestemd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-94-5.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.