Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | nr. 74, item 15 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | nr. 74, item 15 |
Noot 1 (zie item 13)
Vergaderjaar 2012–2013
Vragen gesteld door de leden der Kamer
Interpellatievragen van het lid Agema (PVV) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht dat de extra investeringsmiddelen slecht worden besteed (ingezonden 10 april 2013).
Vraag 1
Bent u ervan op de hoogte dat uit een belronde van het Algemeen Dagblad bleek dat in 100% van de gevallen sprake lijkt te zijn van verkeerde bestedin-gen van de Agemagelden terwijl de benchmark van ActiZ spreekt van een percentage van 3%? Wie heeft er nu gelijk, en waarop baseert u dat?
Vraag 2
Hoeveel extra zorgmedewerkers zijn er sinds januari 2012 bijgekomen? Als u dat niet weet, waarom weet u dat niet of waarom heeft u niet de moeite genomen deze gegevens wel paraat te hebben?
Vraag 3
Hoeveel zorgmedewerkers zijn inmiddels geschoold naar een hoger kwalifica-tieniveau, of is daar momenteel voor in opleiding? Als u dat niet weet, waarom weet u dat niet of waarom heeft u niet de moeite genomen deze gegevens wel paraat te hebben?
Vraag 4
Hoeveel plannen. waarin de gelden verkeerd besteed worden, zijn goedgekeurd door zorgkantoren? Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Om wat voor verkeerde bestedingen gaat het?
Vraag 5
Wat gaat u doen om dit geld terug te vorderen? Als het geld nog niet teruggevorderd is, waarom is dat dan niet gebeurd?
Vraag 6
Welk deel van de gelden is in 2012 niet uitgegeven aan extra handen aan het bed of scholing van personeel, maar wordt door zorginstellingen gebruikt om aan andere zaken, zoals vermogensopbouw, te doen?
Vraag 7
Welk deel van de gelden is gebruikt om de tariefkortingen door zorgkantoren op te vangen? Wat gaat u doen om dit geld terug te vorderen?
Vraag 8
Welk deel van de gelden is ingezet voor het opleidingsbudget (dat op basis van de cao VVT Artikel 10.1 sub 5, twee procent van de loonsom moet bedragen)?
Vraag 9
Waarom maakt de monitor van Panteia en SEOR geen onderscheid tussen het opleidingsbudget op instellingsniveau, gefinancierd vanuit de gelden of gefinancierd uit de cao VVT Artikel 10.1 sub 5?
Vraag 10
Hoe houdt de monitor rekening met het gegeven dat een toenemend aantal fte’s ook het gevolg kan zijn van meer cliënten en/of cliënten met een zwaardere indicatie?
Vraag 11
Hoe wordt er gecontroleerd of het geld dat uitgegeven wordt aan scholing daadwerkelijk scholing naar een hoger kwalificatieniveau van helpenden en verzorgenden betreft? Wat gaat u doen wanneer instellingen het extra geld uitgegeven hebben aan bijvoorbeeld scholing van managers?
Vraag 12
Welke invloed heeft het sluiten van verzorgingshuizen op de extra gelden? Hoe gaan zorginstellingen en zorgkantoren om met de aanstaande sluiting van verzorgingshuizen?
Vraag 13
Kan uiteengezet worden hoe de extra gelden zich verhouden tot de korting op de groei van de kapitaallasten, de taakstelling op het vervoer, de korting als gevolg van het extramuraliseren en de korting op de groeiruimte? Hoeveel extra budget hebben zorginstellingen nu netto daadwerkelijk echt gekregen?
Vraag 14
In hoeverre zijn de gelden ingezet door zorginstellingen om bovengenoemde kortingen op te vangen?
Vraag 15
Bent u op de hoogte van het feit dat de monitor van Panteia en SEOR de prestaties van de zorginstellingen enkel op geaggregeerd sectorniveau meet? Geven de resultaten van deze meting voldoende informatie om uitspraken te doen over adequate besteding van de gelden? Zo ja, waarom? Zo nee, hoe gaat u wel aan voldoende informatie komen die inzicht geeft in adequate besteding?
Vraag 16
Wat is er eigenlijk nog over van het convenant investeringen langdurige zorg 2011–2015?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20122013-74-15.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.