Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | C nr. R |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | C nr. R |
Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 mei 2014
Het kabinet heeft in het Regeerakkoord opgenomen nader te willen kijken naar de positionering van zelfstandige bestuursorganen (zbo’s).1 In mijn brief met de Hervormingsagenda van het kabinet van 22 mei 2013 is dat nogmaals bevestigd.2
In het Regeerakkoord «Bruggen slaan» staan de volgende uitspraken over zbo’s:
«Niet alleen de bedrijfsvoering van zbo’s wordt tegen het licht gehouden, ook kijken we of de zbo-vorm de meest geëigende is» (pag. 43).
Hieraan worden de volgende normen toegevoegd:
• Publieke taken worden uitbesteed of uitgevoerd binnen het publieke domein,
• Indien binnen het publieke domein, dan «agentschap, tenzij»,
• Als het toch een zbo moet zijn, dan een publiekrechtelijk zbo zonder eigen rechtspersoonlijkheid.
«Alle ministeries en zbo’s nemen deel aan rijksbrede shared services onder meer op het gebied van de bedrijfsvoering» (pag. 42).
Met deze brief informeert het kabinet uw Kamer over zijn beleid ten aanzien van zbo’s.
Zelfstandige bestuursorganen hebben voor- en nadelen
Zelfstandige bestuursorganen (zbo’s) hebben een bijzondere positie binnen de Rijksoverheid. Het zijn ten eerste bestuursorganen; dat betekent meestal dat zij openbaar gezag uitoefenen.3 Zij zijn ten tweede zelfstandig, wat betekent: niet hiërarchisch ondergeschikt aan een Minister. Dit houdt in dat de ministeriële verantwoordelijkheid wettelijk is ingeperkt, hetgeen algemeen wordt gezien als een fors nadeel. De ministeriële verantwoordelijkheid is immers de basis voor de controle van het parlement op de Regering, en daarmee een belangrijk borgingsmechanisme voor publieke belangen. Aan de andere kant heeft het concept zbo zich ook bewezen. Zo heeft vrijwel niemand moeite met de zogenaamde APK-garages; zo efficiënt had deze keuringstaak niet bij een overheidsorganisatie kunnen worden belegd. Er worden ook weinig vraagtekens gezet bij zbo’s die onafhankelijk van de politiek dienen te opereren, zoals markttoezichthouders. De zbo-status van de Kiesraad staat al helemaal buiten kijf.
Het concept van het zbo heeft dus voor- en nadelen. Het verzelfstandigingsbeleid (in het vervolg: zbo-beleid) is ervoor om de goede balans hiertussen te bewaren. Het is «intern beleid» in de zin dat burgers er – als het goed is – niets van merken.
Eerste doelstelling van het zbo-beleid: transparantie voor het parlement
Het eerste doel van het zbo-beleid is transparante verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor de uitvoering van publieke taken.
Dit wordt bereikt door:
• zo weinig mogelijk zbo’s; publieke taken van de centrale overheid worden zoveel mogelijk onder volledige ministeriële verantwoordelijkheid uitgevoerd;
• standaardisatie van de bevoegdheden van de vakminister; als toch een taak bij een zbo moet worden belegd, dan geldt tenminste de bevoegdhedenverdeling tussen vakminister en zbo zoals in de Kaderwet zbo’s is vastgelegd, tenzij de wetgever zelf hierop uitzonderingen maakt.
Het parlement moet de uitvoering van overheidsbeleid kunnen controleren. Daartoe kan het de vakminister aanspreken op de wijze waarop hij zijn wettelijke verantwoordelijkheden invult en zijn bevoegdheden gebruikt. Voor het parlement is de situatie maximaal transparant, als de publieke taak onder volledige ministeriële verantwoordelijkheid wordt uitgevoerd. De Minister is dan op alle aspecten van de uitvoering aanspreekbaar. Uitvoering van publieke taken onder volledige ministeriële verantwoordelijkheid is dan ook de norm die centraal staat in het zbo-beleid. Een zbo-status gaat ten koste van de transparantie voor het parlement. De verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn dan immers verdeeld tussen Minister en zbo, waar idealiter alleen de Minister verantwoordelijk is.
Niettemin besluit de wetgever soms tot instelling van een zbo. Een deel van bovenbedoelde transparantie wordt dan willens en wetens opgeofferd voor een ander publiek belang, een publiek belang dat de burger directer raakt dan de interne organisatie van de Rijksoverheid.
Sinds de Kaderwet zbo’s kan een zbo uitsluitend worden ingesteld indien:
a. er behoefte is aan onafhankelijke oordeelsvorming op grond van specifieke deskundigheid4;
b. er sprake is van strikt regelgebonden uitvoering in een groot aantal individuele gevallen;
c. participatie van maatschappelijke organisaties in verband met de aard van de betrokken bestuurstaak bijzonder aangewezen moet worden geacht.
Deze drie instellingscriteria (die ook in de Kaderwet zbo’s zijn benoemd) zijn noodzakelijke, maar niet-voldoende voorwaarden voor een zbo-status. Er is dus altijd een aanvullende motivering nodig, bijvoorbeeld dat internationale regelgeving vereist dat onafhankelijkheid vorm krijgt door zelfstandigheid, of dat de zbo-status noodzakelijk is om interbestuurlijke samenwerking mogelijk te maken.
Zoals gezegd, de instelling van een zbo gaat gepaard met enige «transparantieschade» voor het parlement. Om deze schade te beperken zet de Kaderwet zbo’s de standaard voor de verdeling van bevoegdheden tussen de Minister en het zbo. Het parlement weet daardoor relatief eenvoudig waarop het de Minister kan aanspreken en waarop niet. Alleen bij wet kan van deze standaard worden afgeweken.
De standaard, die de Kaderwet zbo’s zet, voorziet niet in andere wettelijk organen dan de Minister en het zbo. Dat ligt voor de hand gezien de primaire doelstelling van die wet: een transparante verdeling van verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen Minister en zbo. Ieder extra wettelijk orgaan vermindert die transparantie en dat mag niet zonder goede reden gebeuren.
De Kaderwet zbo’s deelt bevoegdheden toe aan de Minister, zoals benoeming en schorsing van bestuurders, vaststelling van hun bezoldiging, het goedkeuren van de begroting en van de jaarrekening. Dat zijn precies de bevoegdheden die in de private sfeer zijn belegd bij een Raad van Commissarissen of een Raad van Toezicht.
Het huidige zbo-beleid laat in bijzondere gevallen wel ruimte voor een extra wettelijk orgaan naast de Minister en het zbo. Het kabinet concludeert echter dat, als een extra wettelijk orgaan bij een zbo nodig is, de noodzaak ervan in de Memorie van Toelichting van het desbetreffende wetsvoorstel degelijk moet worden toegelicht. Een Raad van Advies ligt in deze gevallen eerder in de rede dan een Raad van Toezicht. Bovendien behoort in deze gevallen een extra wettelijk orgaan geen «Raad van Toezicht» te worden genoemd, als zij niet over vergelijkbare bevoegdheden beschikt als raden van toezicht in de private sector.
Enkele bestaande zbo’s kennen momenteel nog een Raad van Toezicht. De meeste functioneren in de praktijk als een Raad van Advies, binnen de grenzen van de standaard-bevoegdheidsverdeling van de Kaderwet zbo, zeker wanneer het gaat om publiekrechtelijke zbo’s. Het kabinet tilt aan het risico van verwarring niet zo zwaar dat terstond naamsverandering van de huidige raden bij bestaande zbo’s bij wet zou moeten worden geregeld. Daarmee kan worden gewacht op een natuurlijk moment, bijvoorbeeld als er om een meer inhoudelijke reden aanpassing van de instellingswet aan de orde is.
Mocht er behoefte bestaan aan extra toezicht op de besteding van publieke middelen, dan kan er door de vakminister een «audit committee» worden ingesteld, waarin ook externe leden zitting kunnen hebben. Een dergelijk committee is binnen ministeries al gebruikelijk en ook enkele tariefgefinancieerde zbo’s kennen al een dergelijk orgaan.
Tweede doelstelling van het zbo-beleid: zbo’s behoren ook bij het «concern Rijk»
Het tweede doel van het zbo-beleid is ervoor te zorgen dat alle uitvoeringsorganisaties op rijksniveau optimaal kunnen samenwerken, en dat dus de zelfstandigheid van zbo’s daarvoor geen onnodige belemmering betekent.
Deze doelstelling is vooral actueel sinds er wordt gewerkt aan een rijksbrede bedrijfsvoeringsinfrastructuur. Doordat afzonderlijke onderdelen van de Rijksoverheid gebruik maken van infrastructurele voorzieningen, zal het Rijk meer als «één concern» functioneren. Verschillende projecten binnen de Hervormingsagenda nemen de bedrijfsvoering (inkoop, HRM, ICT, huisvesting enzovoort) als aangrijpingspunt om de Rijksoverheid effectiever en efficiënter te maken. Zij standaardiseren rijksbreed onderdelen van de bedrijfsvoering voor zover deze redelijkerwijs zijn te ontvlechten uit de primaire processen.
In de discussie met het parlement is de laatste jaren verscheidene keren de vraag naar voren gekomen of de zelfstandigheid van zbo’s niet leidt tot ineffectiviteit en inefficiëntie op het niveau van de Rijksoverheid. Met name de moties Koopmans/Heijnen en Heijnen/Schouw gingen hierop in.5 Het vorige kabinet gaf als zijn reactie dat het zbo-beleid inderdaad meer kan doen om te voorkomen dat de zelfstandigheid van zbo’s onnodig in de weg staat van het doelmatig functioneren van de Rijksoverheid als geheel.6 Het huidige kabinet sluit zich bij dit standpunt aan.
Kort samengevat:
• De zelfstandigheid van zbo’s brengt een risico van suboptimalisatie op rijksniveau met zich mee.
• Dat risico lijkt overigens niet bijzonder groot. Waar het speelt, gaat het vooral om regelgebonden zbo’s, die met andere uitvoeringsorganisaties uitvoeringsketens vormen.
• Het kabinet acht een aanpassing van de Kaderwet zbo’s gewenst om tot optimaal gebruik van de rijksbrede infrastructuur voor bedrijfsvoering te kunnen komen7.
De Hervormingsagenda trekt de één-concerngedachte overigens door naar primaire processen. De uitvoering wordt bij voorkeur naar proces en/of doelgroep georganiseerd. Met andere woorden, het kabinet streeft ernaar de uitvoering te organiseren volgens de logica van de burger en niet naar departementale kokers. Ook dit principe geldt voor alle uitvoerende organisaties van de Rijksoverheid.
Het zbo-beleid, zoals in het voorgaande geschetst, vormt de context voor de acties die het kabinet in het kader van de Hervormingsagenda specifiek ten aanzien van de huidige zbo’s in gang heeft gezet. Hieronder geef ik hiervan in het kort een overzicht.
Onderzoek naar de herpositionering van zbo’s
Onder regie van het overleg der secretarissen-generaal (SGO) is onderzocht of de zelfstandige status van de bestaande zbo’s in het licht van het huidige beleid nog te rechtvaardigen is.8 Deeltijd-zbo’s zijn niet meegenomen in het onderzoek. De conclusies van het kabinet naar aanleiding van dit onderzoek zijn de volgende:
a) Voor het merendeel van de bestaande zbo’s is de zelfstandige status gerechtvaardigd. Niettemin is een sanering gewenst. Een aantal zbo’s kan worden opgeheven en een aantal zbo’s kan fuseren. In bijlage 19 bij deze brief staan de kabinetsvoornemens per zbo vermeld.
Iedere vakminister organiseert de implementatie van de voornemens ten aanzien van de onder hem/haar ressorterende zbo’s. De implementatie is verdeeld in tranches: (I) de zbo’s waarover het kabinet direct kan besluiten; (II) de zbo’s waarvoor het kabinet pas kan besluiten na nader onderzoek. Over de zbo’s in de tranche I bestaat nu al een behoorlijke zekerheid; de implementatie geschiedt in drie subtranches, namelijk in 2014, 2015 en 2016. Over de zbo’s in tranche II zal het kabinet uiterlijk eind 2014 besluiten, zodat realisatie nog kan plaatsvinden voor eind 2016. De monitoring wordt georganiseerd door het SGO. De Minister voor Wonen en Rijksdienst zal jaarlijks over de voortgang rapporteren aan de Tweede Kamer in de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk.
b) Het kabinet vindt het belangrijk dat ook na deze sanering uiterst terughoudend wordt omgegaan met het toebedelen van publieke taken aan een zbo of aan een andere organisatie op afstand (stichtingen). Wanneer een vakminister wil voorstellen wettelijke taken te beleggen bij zelfstandige organisaties, zal hij dat goed moeten motiveren, bijvoorbeeld in de Memorie van Toelichting. De Ministers voor Wonen en Rijksdienst (zbo’s) en de Minister van Financiën(stichtingen) zullen de desbetreffende kabinetskaders bewaken.
De tabel hierna geeft weer wat de sanering naar verwachting oplevert in kwantitatieve zin.
20121 |
Na sanering2 |
|
---|---|---|
Aantal zbo’s |
||
Publiekrechtelijke zbo’s, onderdeel Staat |
23 |
12–24 |
Publiekrechtelijke zbo’s, eigen rechtspersoon |
39 |
24–39 |
Privaatrechtelijke zbo’s |
56 3 |
33–38 |
Totaal |
118 |
76–89 |
Raden van Toezicht (RvT)4 |
||
Publiekrechtelijke zbo’s met RvT |
9 |
5–6 |
Privaatrechtelijke zbo’s met RvT |
11 |
4–6 |
Openbaar gezag |
||
zbo’s zonder openbaar gezag |
55 |
1–3 |
Deze kolom geeft de stand van zaken per 30 december 2012, zoals die is vastgesteld in het door het SGO geregisseerde onderzoek naar de herpositionering van zbo’s.
Deze kolom geeft het resultaat na de sanering. Er wordt gewerkt met een bandbreedte, omdat voor sommige zbo’s in de tweede tranche nog een besluit moet worden genomen over de toekomstige positionering. Zij zijn nu nog in meerdere categorieën meegeteld. Na de besluitvorming zullen zij uiteraard slechts in één categorie meegeteld worden. Deze telwijze maakt tevens dat de bandbreedte bij «Totaal» geen optelsom is van de bandbreedtes van de verschillende deelcategorieën.
Hiervan zijn 14 deeltijd-zbo: meestal organisaties die keurings- of certificeringstaken uitoefenen.
Het betreft raden van toezicht, die minder bevoegdheden hebben dan hun naamgenoten in de private sector.
Er zijn nu 5 zbo’s zonder openbaar gezag: Koninklijke Bibliotheek en KNAW (beide OCW); BBL, TNO en SBB (alle EZ).
«Governance» van zbo’s: eigenaar en opdrachtgevers
In het rapport «Onderzoek naar de herpositionering van zbo’s» wordt gesignaleerd dat ministeries goede ervaringen hebben met het expliciet (onder-)scheiden van de rol van eigenaar en opdrachtgever. Deze aan het agentschapsmodel ontleende rollen laten zich als volgt omschrijven:
• De eigenaar is vooral aanspreekbaar op vraagstukken die het zbo als organisatie betreffen. De hoofdvraag waarmee de eigenaar zich bezig houdt luidt: hoe is het zbo ook in de toekomst het best opgewassen tegen de taken die het krijgt toebedeeld? Daaruit volgt een scala aan subvragen. Werkt het zbo effectief en efficiënt? Levert het zbo kwaliteit en is het transparant? Worden de risico’s naar behoren beheerst? Hoe staat het met de financiële continuïteit en de rechtmatigheid van de uitgaven door het zbo?
• De opdrachtgever kijkt vooral naar de taken die het zbo uitvoert. Dit behelst onder andere de zorg voor een goede taakomschrijving en bijvoorbeeld het tijdig betrekken van het zbo bij onvoorziene beleidsontwikkelingen die invloed hebben op de wettelijke taak. Weliswaar zijn die taken wettelijk aan het zbo opgedragen, maar de Minister blijft «systeemverantwoordelijk». Als opdrachtgever specificeert hij de kwaliteit van de taakuitvoering.
Overigens is deze wijze van organiseren het meest transparant voor het parlement, wanneer één vakminister verantwoordelijk is en blijft voor alles wat het zbo aangaat. Voor het parlement wordt dit «governance»-model meer relevant in situaties waarin één zbo meer opdrachtgevende Ministers heeft. Dergelijke situaties zijn niet nieuw en zullen zich steeds vaker (moeten) voordoen. De uitvoering van publieke taken wordt bij voorkeur naar procestype en/of naar doelgroep geordend, omdat dit de beste kans geeft om de dienstverlening te optimaliseren. Dit principe geldt niet alleen voor zbo’s; ook agentschappen kunnen opdrachtgevers van meer dan één ministerie hebben.
Het kabinet streeft ernaar om de rollen van eigenaar en opdrachtgever in de regel hoogambtelijk te scheiden (bij grote zbo’s) of tenminste te onderscheiden (bij kleine zbo’s). De precieze invulling kan van geval tot geval verschillen. Zo is de invulling van de rollen en de rolverdeling van eigenaar/opdrachtgever bij een onafhankelijk zbo anders dan bij een regelgebonden zbo, en weer anders dan bij een participatie-zbo. Datzelfde geldt eveneens voor tariefgefinancierde in vergelijking met budgetgefinancierde zbo’s.
Het beleid ten aanzien van de «governance» van zbo’s wordt in 2014 in samenwerking met het Ministerie van Financiën nader uitgewerkt in een circulaire van de Minister voor Wonen en Rijksdienst, geïnspireerd door de regeling voor agentschappen van de Minister van Financiën.10
Wetsvoorstel Kaderwet zbo’s in verband met deelname van zbo’s aan de rijksbrede bedrijfsvoeringsinfrastructuur ingediend
De regering heeft inmiddels het wetsvoorstel bij uw Kamer ingediend om de Kaderwet zbo’s zo aan te passen dat voltijds-zbo’s kunnen deelnemen aan de rijksbrede bedrijfsvoeringsinfrastructuur11. Voor zbo’s met regelgebonden taken gaat de regering met dit wetsvoorstel een stap verder. De Minister voor Wonen en Rijksdienst zou deze zbo’s moeten kunnen verplichten deel te nemen aan een gemeenschappelijke voorziening, als dit leidt tot een effectievere en efficiëntere overheid. Dit besluit wordt dan wel genomen in overeenstemming met de Minister die de voorziening beheert en de Ministers die verantwoordelijk zijn voor de betrokken zbo’s.
Jaarlijkse verzelfstandigingsbrief
In de kabinetsreactie op het rapport «Verbinding Verbroken?» van de Parlementaire Onderzoekscommissie Privatisering en Verzelfstandiging Overheidsdiensten van de Eerste Kamer is toegezegd dat ik voortaan jaarlijks een brief naar het parlement zal sturen over de stand van zaken met betrekking tot het verzelfstandigingsbeleid. Deze brief kan worden gezien als een eerste proeve daarvan. De bedoeling is de brief over verzelfstandigingen jaarlijks in mei aan u toe te sturen.
De Minister voor Wonen en Rijksdienst, S.A. Blok
ZBO |
Voornemen kabinet |
Tranche I 2014 |
Tranche I 2015 |
Tranche I 2016 |
Tranche II |
Huidige zbo-status blijft gehandhaafd |
---|---|---|---|---|---|---|
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties |
||||||
Bureau Architectenregister |
Akkoord met het advies «Herpositionering zbo’s»17. Aandachtspunt is het inbouwen van voldoende waarborgen ten aanzien van herkenbaarheid van het bureau. SG VenJ heeft inmiddels een voorstel gedaan voor een verkenning naar clustering van beroepenregistraties met mogelijk een verbrede reikwijdte. Dit biedt voor het Bureau nieuwe mogelijkheden om het advies op te kunnen volgen. Tweede tranche. |
x |
||||
Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting |
Akkoord met het advies «Herpositionering zbo’s». Parallel aan het in procedure brengen van de novelle Woningwet is de mogelijkheid verkend om naast het toezicht het «zbo"deel van de saneringstaak onder ministeriële verantwoordelijkheid te plaatsen. Hierbij is de begrotingsconstructie een specifiek aandachtspunt. Uitkomst van de verkenning is dat dit kan en dat het zbo CFV daarom in zijn geheel kan worden opgeheven Na afronding van het wetgevingstraject van de novelle en de Herzieningswet, volgens planning 1 januari 2015, kan de implementatie gaan plaatsvinden. |
x |
||||
Huurcommissie |
In lijn met het advies «Herpositionering zbo’s» heeft BZK al contact met EZ (dg Agro) om gezamenlijk de (on-)mogelijkheden van een samenvoeging met de Grondkamers te inventariseren. Bij EZ wordt gewacht met verdere stappen in dit traject vanwege de evaluatie van het pachtrecht. EZ geeft in haar reactie aan op basis van de uitkomsten van de evaluatie in 2014/2015 te besluiten of het pachtsysteem in de huidige vorm zal blijven bestaan en of een samenvoeging met de Huurcommissie wenselijk is. BZK zal de ontwikkelingen bij EZ blijven volgend en periodiek zal met EZ worden besproken welke voorgang kan worden gemaakt in het proces. BZK overweegt daarnaast een verkenning naar de mogelijkheden van privatisering van taken van de Huurcommissie, bijvoorbeeld door middel van een verplichte aansluiting van verhuurders bij een goedgekeurd geschilleninstituut. Tweede tranche. EZ wacht de uitkomsten van de evaluatie van het pachtrecht af alvorens verder te gaan met mogelijke samenvoeging. Besluitvorming hierover vindt in 2014/2015 plaats. |
x |
||||
Keuringsinstanties bouwproducten (Cluster) |
In opdracht van de Interdepartementale Commissie Normalisatie en Certificatie (ICN) is een werkgroep gestart verantwoordelijk voor de analyse van de procedures van ministeries voor de aanmelding van aangewezen keuringsinstellingen (AKI’s) en aangemelde instanties (Notified Bodies), die werkzaamheden verrichten in het kader van Europese regelgeving. Doel is om te komen tot harmonisatie van aanmeldingsprocedures en toezicht op deze instellingen. Opdrachtnemer is de IG van de NVWA. In het tweede kwartaal van 2014 zal een advies worden uitgebracht aan de ICN. |
x |
||||
Kiesraad |
Akkoord met het advies «Herpositionering zbo’s». Vereist geen verdere actie. |
x |
||||
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen |
BZK heeft vorig jaar overlegd met VWS over het herpositioneren van de taken van de SAIP en de CAOR (zowel de uitvoerende als de bestuurlijke taken). Conform het advies zouden de uitvoerende taken kunnen worden ondergebracht bij de SVB. De consequenties van de overstap naar de SVB bleken in december 2013 in financiële zin echter zo aanmerkelijk dat de huidige uitvoeringspraktijk wordt gecontinueerd. Wel zal uiterlijk begin 2015 een verkenning worden afgerond naar de positionering van de bestuurlijke taken, inclusief de zbo-status van de SAIP. |
x |
||||
Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen |
In overleg met het WEW wordt prioriteit gegeven aan het onderzoeken en implementeren van een aantal zaken die ook raken aan de status van de instelling. Zo is de Kamer op 31 oktober 2013 geïnformeerd dat het WEW per 1 januari 2015 een premie van 0,15% zal afdragen voor het achtervangrisico van het Rijk. Aanvullend wordt in 2014 een werkgroep opgericht met deelname van WB/WM-WEW-FEZ-OBR, die gevraagd wordt om de toekomstige status van het WEW fundamenteel te bezien op basis waarvan beslissingen op politiek/bestuurlijk niveau kunnen worden genomen. In het eindrapport van de werkgroep moet concreet antwoord worden gegeven op de twee gegeven adviezen en worden ingegaan op de genoemde elementen zoals relevantie voor de staatsschuld. Tegelijkertijd zal dit jaar ook een discussie worden gevoerd over de toekomstige ontwikkeling van NHG in bredere zin. Daarna zal politieke besluitvorming plaatsvinden over de status van het WEW (naar verwachting eind 2014). |
x |
||||
Economische Zaken |
||||||
Autoriteit Consument en Markt |
Het kabinet heeft besloten het advies om de zbo-status te behouden over te nemen, t.w. zbo zonder eigen rechtspersoonlijkheid en zonder eigen personeel. Bij de evaluatie van de Wet marktordening gezondheidszorg en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in 2014 door de Minister van VWS zal aandacht besteed worden aan de positionering van onderdelen van de NZa. Bij de eerste evaluatie van de ACM op grond van artikel 39 van de Kaderwet ZBO’s in 2015 zal aandacht worden besteed aan de positionering van de Kansspelautoriteit. |
x |
x |
|||
Bureau Beheer Landbouwgronden |
Besluitvorming over de rol en de positie van BBL moet bezien worden in samenhang met het proces van opsplitsing van Dienst Landelijk Gebied (DLG), die per 1-1-2015 zal ophouden te bestaan. Gedurende dit proces zullen Rijk en Provincies besluiten welke taken BBL blijft uitvoeren en wat de meest geëigende vorm is. De huidige ZBO status van BBL blijft vooralsnog gehandhaafd |
x |
x |
|||
Centrale commissie voor de statistiek |
Het kabinet onderschrijft de conclusie in het rapport «Herpositionering zbo’s» dat twee zbo's een onnodig zware inrichting vormen en dat het de voorkeur heeft om hier één zbo van te maken. Naar de nadere inrichting moet nog grondig gekeken worden. Uitgangspunten daarbij zijn in ieder geval het waarborgen van de onafhankelijke statistiekproductie en de betrouwbaarheid van de statistieken. Besluit 2014.Wet 2014. Omzetting 2015. |
x |
||||
College voor de toelating van gewasbescher-mingsmiddelen en biociden |
Het kabinet heeft conform het advies in het rapport «Herpositionering zbo’s» besloten dat het Ctgb als publiekrechtelijk zbo met eigen rechtspersoonlijkheid gehandhaafd blijft. De voor- en nadelen van onderbrengen van het personeel in een agentschap kunnen in een later stadium nog aan de orde komen. |
x |
x |
|||
De i.h.k.v. Metrologiewet art. 11 en 12 erkende keurders en aangewezen instanties (Cluster) |
In overeenstemming met het advies «Herpositionering zbo’s» heeft het kabinet besloten om de positie van deze privaatrechtelijke deeltijd-zbo’s niet te wijzigen. |
x |
||||
Directeur-generaal Centraal Bureau van de Statistiek |
Het kabinet onderschrijft de conclusie in het rapport «Herpositionering zbo’s» dat twee zbo's een onnodig zware inrichting vormen en dat het de voorkeur heeft om hier één zbo van te maken. Naar de nadere inrichting moet nog grondig gekeken worden. Uitgangspunten daarbij zijn in ieder geval het waarborgen van de onafhankelijke statistiekproductie en de betrouwbaarheid van de statistieken. Besluit 2014. Wet 2014. Omzetting 2015. |
x |
||||
Faunafonds |
Het bij uw Kamer aanhangige wetsvoorstel Natuurbescherming voorziet in de belegging van de taken van het Faunafonds bij de provincies en in het opheffen van het zbo Faunafonds. Op het moment dat deze wet in werking treedt, zal het zbo opgeheven zijn. |
x |
||||
Grondkamers (Cluster) |
Het kabinet zal, met inachtneming van de uitkomsten van de evaluatie van de Pachtwet, nader besluiten over de positionering van de Grondkamers. Het advies tot vormen van één zbo en het samengaan met de huurcommissie worden in deze besluitvorming meegenomen. Het voornemen is om uiterlijk eind 2014 hierover besloten te hebben. |
x |
||||
Kamer voor de Binnenvisserij |
Voor de Kamer voor de Binnenvisserij is besloten dat de zbo-status kan komen te vervallen. Hiertoe zal een wetswijzigingstraject worden gestart. De consequenties hiervan voor het takenpakket van de Kamer en de afweging of, en op welke wijze, deze taken moeten worden gecontinueerd, maken deel uit van dit traject. |
x |
||||
Kamers van Koophandel en Fabrieken (Cluster) |
De op 1 januari in werking getreden nieuwe Wet op de Kamer van Koophandel, waarmee de 12 voorheen afzonderlijke Kamers van Koophandel zijn samengevoegd tot één zbo is in lijn met het advies in het rapport «Heroverweging zbo’s |
x |
||||
Keuringsinstanties als bedoeld in artikel 10.3 Telecommunicatie-wet (Cluster) |
In overeenstemming met het advies «Herpositionering zbo’s» heeft het kabinet besloten om de positie van deze privaatrechtelijke deeltijd zbo’s niet te wijzigen. |
x |
||||
Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek TNO |
Het kabinet beziet de positionering van TNO in het kader van de bredere Beleidsvisie «Toegepast Onderzoek» die vorig jaar naar uw Kamer is gestuurd (Kamerstuk 32 637, nr 68). Een substantieel deel van het toegepaste onderzoek in Nederland wordt immers uitgevoerd bij 6 instituten: TNO, DLO, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR), ECN, Deltares en Marin. Deze instituten werken samen in een federatie (TO2). Met de instituten zal een nadere harmonisatie van voorwaarden en werkwijzen worden uitgewerkt. Wat betreft het juridisch kader verkent het kabinet de wenselijkheid alle instituten onder eenzelfde wettelijke kader te brengen. Daarbij zal het kabinet het advies «Herpositionering zbo’s» betrekken. De Minister van EZ heeft uw Kamer (Kamerstuk 32 637, nr. 123) geïnformeerd aan welke onderwerpen gedacht wordt om te willen borgen vanuit het publieke belang. Het kabinet zal uw Kamer voor de zomer informeren over de wijze waarop deze borging gerealiseerd zal worden. |
x |
||||
Raad voor Accreditatie |
De huidige zbo-status van de Raad voor Accreditatie (RvA), te weten een privaatrechtelijke zbo met eigen rechtspersoonlijkheid, zal worden gehandhaafd. De voor- en nadelen van onderbrengen van het personeel in een agentschap kunnen in een later stadium nog aan de orde komen. |
x |
x |
|||
Raad voor plantenrassen |
Het Kabinet is voornemens de taken van de keuringsdiensten die actief zijn in de land- en tuinbouw te bundelen in twee nieuwe publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorganen: één zbo-plant en één zbo-dier, ieder met behoud van een eigen rechtspersoonlijkheid. Hierbij zullen onder andere de uitkomsten van de herbezinning op het systeem van keuring en toezicht, zoals genoemd in het Plan van aanpak NVWA worden betrokken. Het streven is in augustus 2014 een blauwdruk voor één of meer nieuw te vormen organisaties te hebben. In het proces naar de blauwdruk wordt de mogelijkheid onderzocht of de Raad voor Plantenrassen onderdeel zou kunnen zijn van de zbo-plant. |
x |
||||
Staatsbosbeheer |
Het kabinet heeft besloten om de zbo-status van Staatsbosbeheer te handhaven. Deze status past het beste bij de opgave waarvoor Staatsbosbeheer zich de komende jaren gesteld ziet. Om een nieuwe balans tussen bescherming, beleving en benutting van natuur te vinden en te sturen op de gewenste vermaatschappelijking en de opdracht tot meer ondernemen, worden in een convenant nieuwe sturingsafspraken vastgelegd tussen het Rijk en Staatsbosbeheer. Bij de nieuwe sturingsafspraken wordt ook rekenschap gegeven van de decentralisatie van het natuurbeleid naar de provincies en de daarmee veranderende relatie tussen Staatsbosbeheer en de provincies. Een uitvoerige onderbouwing van de keuze voor het handhaven van de zbo-status vindt u in de Kamerbrief d.d. 28 januari 2014 van de Staatssecretaris van Economische Zaken over de toekomstige positie van Staatsbosbeheer (TK 29 659, nr. 122). |
x |
||||
Stichting Bloembollen-keuringsdienst |
Het Kabinet is voornemens de taken van de keuringsdiensten die actief zijn in de land- en tuinbouw te bundelen in twee nieuwe publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorganen: één zbo-plant en één zbo-dier, ieder met behoud van een eigen rechtspersoonlijkheid Hierbij zullen onder andere de uitkomsten van de herbezinning op het systeem van keuring en toezicht, zoals genoemd in het Plan van aanpak NVWA worden betrokken. Het streven is in augustus 2014 een blauwdruk voor één of meer nieuw te vormen organisaties te hebben. |
x |
||||
Stichting Centraal Orgaan voor Kwaliteits-aangelegenheden in de Zuivel |
Het Kabinet is voornemens de taken van de keuringsdiensten die actief zijn in de land- en tuinbouw te bundelen in twee nieuwe publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorganen: één zbo-plant en één zbo-dier, ieder met behoud van een eigen rechtspersoonlijkheid. Hierbij zullen onder andere de uitkomsten van de herbezinning op het systeem van keuring en toezicht, zoals genoemd in het Plan van aanpak NVWA worden betrokken. Het streven is in augustus 2014 een blauwdruk voor één of meer nieuw te vormen organisaties te hebben. |
x |
||||
Stichting Controlebureau voor Pluimvee, Eieren en Eiproducten |
De wetgeving die de zbo-status van CPE opheft, is reeds van kracht. In het Besluit dierlijke producten onder de Wet dieren is overgangsrecht voor CPE overgenomen. |
x |
||||
Stichting Kwaliteits-controlebureau |
Het Kabinet is voornemens de taken van de keuringsdiensten die actief zijn in de land- en tuinbouw te bundelen in twee nieuwe publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorganen: één zbo-plant en één zbo-dier, ieder met behoud van een eigen rechtspersoonlijkheid Hierbij zullen onder andere de uitkomsten van de herbezinning op het systeem van keuring en toezicht, zoals genoemd in het Plan van aanpak NVWA worden betrokken. Het streven is in augustus 2014 een blauwdruk voor één of meer nieuw te vormen organisaties te hebben. |
x |
||||
Stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor Zaaizaad en Pootgoed Landbouw-gewassen |
Het Kabinet is voornemens de taken van de keuringsdiensten die actief zijn in de land- en tuinbouw te bundelen in twee nieuwe publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorganen: één zbo-plant en één zbo-dier, ieder met behoud van een eigen rechtspersoonlijkheid. Hierbij zullen onder andere de uitkomsten van de herbezinning op het systeem van keuring en toezicht, zoals genoemd in het Plan van aanpak NVWA worden betrokken. Het streven is in augustus 2014 een blauwdruk voor één of meer nieuw te vormen organisaties te hebben. |
x |
||||
Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst voor de Tuinbouw (Naktuinbouw) |
Het Kabinet is voornemens de taken van de keuringsdiensten die actief zijn in de land- en tuinbouw te bundelen in twee nieuwe publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorganen: één zbo-plant en één zbo-dier, ieder met behoud van een eigen rechtspersoonlijkheid. Hierbij zullen onder andere de uitkomsten van de herbezinning op het systeem van keuring en toezicht, zoals genoemd in het Plan van aanpak NVWA worden betrokken. Het streven is in augustus 2014 een blauwdruk voor één of meer nieuw te vormen organisaties te hebben. |
x |
||||
Stichting Skal |
Het Kabinet is voornemens de taken van de keuringsdiensten die actief zijn in de land- en tuinbouw te bundelen in twee nieuwe publiekrechtelijke zelfstandige bestuursorganen: één zbo-plant en één zbo-dier, ieder met behoud van een eigen rechtspersoonlijkheid. Hierbij zullen onder andere de uitkomsten van de herbezinning op het systeem van keuring en toezicht, zoals genoemd in het Plan van aanpak NVWA worden betrokken. Het streven is in augustus 2014 een blauwdruk voor één of meer nieuw te vormen organisaties te hebben. |
x |
||||
Verispect BV |
In overeenstemming met het advies «Herpositionering zbo’s» heeft het kabinet besloten om de positie van dit privaatrechtelijke deeltijd-zbo niet te wijzigen. |
x |
||||
Waarborginstellingen (Cluster) |
In overeenstemming met het advies «Herpositionering zbo’s» heeft het kabinet besloten om de positie van deze privaatrechtelijke deeltijd zbo’s niet te wijzigen. |
x |
||||
Financiën |
||||||
Autoriteit Financiële Markten |
Aan het advies om het toezicht op bedrijfsmatige en beheersmatige aspecten te versterken via de SG-eigenaarslijn zal gevolg worden gegeven door het contact hierover tussen de SG van Financiën en de raad van toezicht van de AFM verder te intensiveren en te structureren. Hier zullen op korte termijn afspraken over worden gemaakt met de toezichthouder. |
x |
x |
|||
Commissie Eindtermen Accountantsopleiding |
De Minister heeft de afweging gemaakt in het licht van de huidige kwaliteitsproblemen binnen de accountantssector. Mogelijk kan deze aanbeveling in de toekomst overgenomen worden. |
x |
||||
De Nederlandsche Bank |
Aan het advies om het toezicht op bedrijfsmatige en beheersmatige aspecten te versterken via de SG-eigenaarslijn zal gevolg worden gegeven door het contact hierover tussen de SG van Financiën en de raad van commissarissen van DNB verder te intensiveren en te structureren. Hier zullen op korte termijn afspraken over worden gemaakt met de toezichthouder. |
x |
x |
|||
Stichting Afwikkeling Maror-gelden Overheid |
Voor de SAMO is in «Herpositionering zbo’s» geen aanbeveling gedaan, omdat in het rapport is opgenomen dat de SAMO zal worden opgeheven. De SAMO is een stichting die zich bezig houdt met de afwikkeling van Joodse tegoeden. Op 6 september jl. heeft de Minister van Financiën een brief gestuurd aan het bestuur van de SAMO met een dringend moreel appel om het ontbinden van de SAMO te bespoedigen. |
|||||
Waarderingskamer |
Er is geen aanbeveling geformuleerd in «Herpositionering zbo’s» die opvolging vraagt. |
x |
||||
Infrastructuur en Milieu |
||||||
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen |
Al volledig onder de Kaderwet zbo’s en komt materieel al overeen met de voorstellen uit het rapport »Herpositionering zbo’s». |
x |
||||
Commissie Stuurlieden-examens |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. De zbo-status is per 1-1-2014 opgeheven. |
x |
||||
Commissie van Beroep als bedoeld in art. 3 Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. De zbo-status zal per 1-7-2014 worden opgeheven. |
x |
||||
Commissie voor de Examens van scheepswerktuig-kundigen |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. De zbo-status is per 1-1-2014 opgeheven. |
x |
||||
Commissie voor de Zeevisvaart-examens |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. De zbo-status is per 1-1-2014 opgeheven. |
x |
||||
Dienst voor het kadaster en de openbare registers |
Al volledig onder de Kaderwet zbo’s en komt materieel al overeen met de voorstellen uit het rapport «Herpositionering zbo’s». |
x |
||||
Erkenninghouders Algemene Periodieke Keuring (Cluster) |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. |
x |
||||
Examencommissie Certificaatloodsen |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. De zbo-status is per 1-1-2014 opgeheven. |
x |
||||
Havenbeheerders (Cluster) |
Privaatrechtelijk deeltijd-zbo;geen onderdeel van de doorlichting zbo’s. |
x |
||||
HISWA Vereniging |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. De zbo-status zal voor de zomer 2014 worden opgeheven De intrekking van de aanwijzing is in voorbereiding. |
x |
||||
Keuringsinstanties geluidshinder (Cluster) |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. |
x |
||||
Keuringsinstanties I & M overig (Cluster) |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. |
x |
||||
Keuringsinstanties pleziervaartuigen (Cluster) |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. |
x |
||||
Keuringsinstanties uitrusting zeeschepen (Cluster) |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's |
x |
||||
Klassebureau's Scheepvaart (Cluster) |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. |
x |
||||
Landelijke- en Regionale Examencommissies verkeersinformatie en verkeers-aanwijzingen (Cluster) |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. De zbo-status is per 1-1-2014 opgeheven. |
x |
||||
Luchtverkeersleiding Nederland |
Al volledig onder de Kaderwet zbo’s en komt materieel al overeen met de voorstellen uit het rapport «Herpositionering zbo’s». |
x |
||||
Nederlandse Emissieautoriteit |
Alleen het bestuur is zbo en valt volledig onder de Kaderwet, het apparaat is agentschap. Daarmee is de NEa volledig in lijn met het regeerakkoord. |
x |
||||
RDW (Dienst Wegverkeer) |
Al volledig onder de Kaderwet zbo’s en komt materieel al overeen met de voorstellen uit het rapport «Herpositionering zbo’s». |
x |
||||
Rijkshaven-meesters (Cluster) |
Privaatrechtelijk deeltijd-ZBO. Valt buiten onderzoek. Bij wetswijziging wordt positionering opnieuw bekeken. |
x |
||||
Stichting Airport Coordination Netherlands |
Individuele businesscase moet meerwaarde aantonen en (financiële) risico's in beeld brengen van de optie om SACN om te vormen tot publiekrechtelijk zbo met eigen rechtspersoonlijkheid. Tevens wordt EU verordening afgewacht. Uiterlijk 31-12-2015. |
x |
||||
Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie |
Individuele businesscase moet meerwaarde aantonen en (financiële) risico's in beeld brengen van de opties die genoemd worden in het rapport «Herpositionering zbo’s». Uiterlijk 31-12-2014. |
x |
||||
Stichting Vaarbewijs- en marifoonexamens |
Individuele businesscase moet meerwaarde aantonen en (financiële) risico's in beeld brengen van de onderbrenging van zbo en taken bij het CBR. Uiterlijk 31-12-2014. |
x |
||||
Stichting VAM (Stg Vakopleiding Automobiel- en Motorrijwielbedrijf (VAM/IBKI)) |
Geen onderdeel van doorlichting zbo's. |
x |
||||
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap |
||||||
College voor Examens |
Wet CvE wordt voor 1 oktober 2014 geëvalueerd. Hierbij zal ook de zbo-status worden meegenomen. |
x |
||||
Commissariaat voor de Media |
De eigen rechtspersoonlijkheid van het Commissariaat blijft gehandhaafd i.v.m. de onafhankelijkheid van media-toezicht. Het Commissariaat moet zelfstandig rechtsbetrekkingen en overeenkomsten kunnen aangaan met o.a. private partijen en zelfstandig kunnen opereren in juridische procedures. |
x |
||||
Kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven (Cluster) |
Zbo-status vooralsnog handhaven; vervolg implementatie: scenario ontwikkelen voor het onderbrengen van taken bij SBB en MBO-instellingen. |
x |
||||
Koninklijke Bibliotheek |
De positionering is geregeld in het wetsvoorstel nieuwe bibliotheekwet die bij de Kamer ligt. De ZBO-status wordt gehandhaafd, beoogde datum inwerkingtreding wet is 1-1-2015 |
x |
||||
Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen |
Besluitvorming over opheffing zbo-status en voortzetting als stichting voor 31-12-2014. Implementatie bestaat o.m. uit: overleg KNAW, wetswijziging, oprichten stichting. |
x |
||||
Landelijke geschillen-commissie weer samen naar school |
De geschillencommissie wordt per 01-08-2014 opgeheven. |
x |
||||
Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek |
De eerste stap is verdere ontwikkeling subsidieloket, eerst voor departement, daarna voor zbo's. Vervolgens opzetten businesscase om te bepalen wanneer en op welke wijze zbo's van OCW eventueel kunnen aansluiten bij subsidieloket. Daarna besluitvorming over onderbrengen uitvoerende werkzaamheden van NWO bij subsidieloket naar verwachting voor 01-01-2017. |
x |
x |
|||
Nederlandse Publieke Omroep |
Geen wijzigingen voorzien. |
x |
||||
Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie voor het hoger onderwijs |
Geen wijzigingen voorzien. |
x |
||||
Regionale verwijzingscommissies voortgezet onderwijs (Cluster) |
De RVC's worden vanaf 01-08-2015 opgeheven. |
x |
||||
Stichting Creatieve Industrie |
De eerste stap is onderzoek naar clustering van cultuurfondsen en inrichting van het cultuurstelsel; rapportage medio 2015. De tweede stap is besluit t.b.v. cultuurnota 2017. Daarna verdere ontwikkeling subsidieloket, eerst voor departement, daarna voor zbo's. De laatste stap is opzetten businesscase om te bepalen wanneer en op welke wijze zbo's van OCW eventueel kunnen aansluiten bij subsidieloket. |
x |
||||
Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie |
x |
|||||
Stichting Mondriaan Fonds |
x |
|||||
Stichting Nederlands Fonds voor de Film |
x |
|||||
Stichting Nederlands Fonds voor Podiumkunsten+ |
x |
|||||
Stichting Nederlands Letterenfonds |
x |
|||||
Stichting Participatiefonds voor het Onderwijs |
OCW onderzoekt samen met het Participatiefonds of en wanneer eventuele privatisering mogelijk is. Besluitvorming voor 31-12-2014. |
x |
||||
Stichting Vervangingsfonds en Bedrijfsgezond-heidszorg voor het Onderwijs |
OCW onderzoekt samen met Vervangingsfonds of en wanneer eventuele privatisering mogelijk is. Besluitvorming voor 31-12-2014. |
x |
||||
Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties |
Besluitvorming over opheffing heeft plaatsgevonden. |
x |
||||
Stimuleringsfonds voor de Pers |
Geen wijzigingen voorzien. |
x |
||||
Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
||||||
Sociale Verzekeringsbank |
Het streven is de instelling van een Audit Committee bij SVB in 2014 te implementeren. Conform het advies rapport «Herpositionering zbo’s» zal op termijn onderzocht worden wat de voor- en nadelen zijn van een scenario waarbij UWV en SVB samengevoegd worden. Het voornemen is dit onderzoek uit te voeren in 2017/2018, het moment waarop de beleidsvoornemens van het kabinet Rutte II moeten zijn ingevoerd, de taakstellingen Rutte I en Rutte II vrijwel zijn gerealiseerd en de resultaten van de hervormingsagenda in de organisaties voldoende zijn verankerd. |
x |
x |
|||
Uitvoeringsinstituut Werknemers-verzekeringen |
Het streven is de instelling van een Audit Committee bij UWV in 2014 te implementeren. Conform het rapport «Herpositionering zbo’s» zal op termijn onderzocht worden wat de voor- en nadelen zijn van een scenario waarbij UWV en SVB samengevoegd worden. Het voornemen is dit onderzoek uit te voeren in 2017/2018, het moment waarop de beleidsvoornemens van het kabinet Rutte II moeten zijn ingevoerd, de taakstellingen Rutte I en Rutte II vrijwel zijn gerealiseerd en de resultaten van de hervormingsagenda in de organisaties voldoende zijn verankerd. |
x |
x |
|||
Veiligheid en Justitie |
||||||
Bureau Financieel Toezicht |
Niet enkel het bestuur van BFT dient over eigen rechtspersoonlijkheid te beschikken, maar gehele organisatie. Een onderzoek naar clustering van BFT met de AFM wordt als niet voor de hand liggend gezien. Het onderzoeksvoorstel uit «Herpositionering zbo’s» om een mogelijke clustering te onderzoeken zou onderschreven kunnen worden met een datum van afronding in 2016. |
x |
||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers |
De Kamer is in april 2013 door de Staatssecretaris van VenJ geïnformeerd over zijn visie op de toekomst van het COA en op de samenwerking in de keten (TK 2012–2013, 33 042, nr. 21). In 2014 wordt een businesscase uitgevoerd, op basis waarvan een besluit kan worden genomen over de toekomstige status van het COA, en over de verdergaande samenwerking tussen dan wel integratie van de IND, het COA en de DT&V. |
x |
||||
College bescherming persoonsgegevens |
Huidige status blijft gehandhaafd. |
x |
||||
College gerechtelijk deskundigen |
Het College gerechtelijk deskundigen erkent dat beoordeling de primaire taak isvan het college, en registreren een afgeleide taak. Vanuit dit uitgangspunt zal in 2014 nadere verkenning worden verricht naar de mogelijkheden van clustering van diverse beroepenregisters. |
x |
||||
College van toezicht collectieve beheersorganisaties auteurs- en naburige rechten |
Huidige status blijft gehandhaafd. |
x |
||||
College voor de Rechten van de Mens |
Huidige status blijft gehandhaafd. |
x |
||||
Commissie schadefonds geweldsmisdrijven |
Voor SGM loopt een onderzoek of en op welke wijze de samenwerking tussen Slachtofferhulp Nederland, het SGM en het CJIB binnen één nieuwe dienst synergievoordelen en betere dienstverlening aan slachtoffers kan opleveren. Daarbij worden ook de verschillende organisatievormen betrokken. De vraag of de rechtsvorm «agentschap» daarbij past is nu nog niet te beantwoorden. Na afronding onderzoek nader bepalen wat meest geëigende organisatie- en rechtsvorm is. |
x |
||||
Gerechtsdeurwaarders (Cluster) |
Buiten scope rapport,Herpositionering zbo’s (deeltijd-zbo). |
x |
||||
IFV |
Het IFV is geen zbo op rijksniveau, maar een zbo van en voor de veiligheidsregio's met de 25 voorzitters van de regio's als bestuur. Het onderzoeksvoorstel uit «Herpositionering zbo’s naar het scheiden van de opleidingstaken en inkooptaken, het beleggen van de opleidingstaken in een stichting of bij een instelling die ook de opleidingen van politie en andere hulpverleningsdiensten organiseert en het bundelen van de inkooptaken als shared serviceorganisatie zou onderschreven kunnen worden met een datum van afronding in 2016. |
x |
||||
Kansspelautoriteit |
Bij de behandeling in de Tweede Kamer is zwaar ingezet op de onafhankelijke positionering. De Kansspelautoriteit moet op eigen titel aan rechtsverkeer kunnen deelnemen en in MR is eerder besloten tot niet samengaan met ACM omdat aard toezicht anders is, de kansspelmarkt sterk in beweging is en samenvoeging met geheel andere taken van ACM sterk zou afleiden. Op een termijn van 5 jaar opnieuw bezien of samengaan met ACM zinvol is. |
x |
||||
Landelijk Bureau Inning Onderhouds-bijdragen |
Huidige status blijft gehandhaafd; het LBIO is per 1-1-2014 onder werking van de Kaderwet zbo gebracht (TK-dossier 33554). |
x |
||||
Notarissen (Cluster) |
Buiten scope rapport »Herpositionering zbo’s (deeltijd-zbo). |
x |
||||
Onderzoeksraad voor veiligheid |
Huidige status blijft gehandhaafd. |
x |
||||
Politieacademie (v/h Landelijk Selectie- en Opleidingsinstituut Politie, LSOP) |
Huidige status blijft gehandhaafd. |
x |
||||
Raad voor Rechtsbijstand |
Huidige status blijft gehandhaafd. |
x |
||||
Stichting Donorgegevens Kunstmatige Bevruchting |
Er zal nader onderzocht worden of de voordelen van een eventuele omvorming van deze stichting naar een publiekrechtelijk zbo zonder eigen rechtspersoonlijkheid opwegen tegen de daarvoor benodigde wetswijziging. Besluitvorming zal plaatsvinden voor eind 2014. Ook nu al worden de ondersteunende werkzaamheden uitgevoerd door het CIBG. |
x |
||||
Stichting Nidos |
Huidige status blijft gehandhaafd. |
x |
||||
Volksgezondheid, Welzijn en Sport |
||||||
Argonaut Advies BV |
Argonaut Advies BV is een deeltijd-zbo welke beslissingen neemt inzake het toekennen van een persoonlijk kilometerbudget. Op basis van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep treedt de uitvoerder van die taak voor dat deel van zijn werkzaamheden op als een zbo. Gezien het deeltijdkarakter van het zbo valt Argonaut niet onder de Kaderwet zbo's. VWS zet de verkenning van een eventuele decentralisatie van deze taak voort. Hierover vindt momenteel overleg met veldpartijen plaats. Die decentralisatie kan naar verwachting pas in 2018 worden gerealiseerd. In 2014 wordt de taak opnieuw aanbesteed. |
x |
||||
CAK |
Het CAK is pas recentelijk omgezet van een privaatrechtelijk naar een publiekrechtelijk zbo. Omzetting naar een agentschap zou gemoeid gaan met (hoge) transitiekosten. Besluitvorming over een eventuele toekomstige wijziging van status kan pas plaatsvinden na afronding van overheveling van taken van het CVZ. |
x |
||||
Centrale Commissie voor Mensgebonden Onderzoek |
Bij het VWS-onderzoek naar de herinrichting van de «geneesmiddelenketen», dat aan de Tweede Kamer is toegezegd in het kader van de onderzoeksrapporten over het functioneren van de IGZ, wordt gekeken of, en zo ja hoe een mogelijke samenvoeging van de CCMO met het CBG en de METC's tot één zbo met een publiekrechtelijke status zonder eigen rechtspersoonlijkheid (conform de huidige situatie bij het CBG) een reële optie is. Dit mede i.v.m. de gewenste combinatie van uitvoering (METC's) en het toezicht daarop (CCMO) in een hand. De resultaten van de eerste fase van het onderzoek worden in het voorjaar van 2014 aan de Tweede Kamer gestuurd. |
x |
||||
Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) |
In het kader van de hervorming van de langdurige zorg en de totstandkoming van een nieuwe wet voor die langdurige zorg en de WMO zullen de taken van het CIZ wijzigen. Besluitvorming over de status van het CIZ vindt plaats na de consultatie van het wetsvoorstel in het veld. In het wetsvoorstel is een publiekrechtelijk ZBO beoogd, waarop de Kaderwet ZBO's van toepassing is. |
x |
||||
College bouw zorginstellingen |
CBZ heeft geen wettelijke taken meer en moet formeel nog worden opgeheven. Dit vereist een wetswijziging. Afhankelijk van de keuze in welke wet dit meeloopt is de opheffing voorzien per 1 januari 2015, danwel 1 januari 2016. |
x |
x |
|||
College sanering zorginstellingen |
Met betrekking tot het CSZ is het voornemen dit als zelfstandig college op te heffen en de resterende taken over te hevelen naar de NZa. Voor definitieve opheffing is een wetswijziging vereist. Afhankelijk van de keuze in welke wet dit meeloopt is de opheffing voorzien per 1 januari 2015, danwel 1 januari 2016. |
x |
x |
|||
College ter Beoordeling van Geneesmiddelen |
Er wordt geen wijziging van de status van het CBG beoogd. |
x |
||||
College voor Zorgverzekeringen (per 1.4.2014: Zorginstituut Nederland) |
In 2014 wordt een evaluatieonderzoek opgestart. Najaar 2014 worden de resultaten verwacht. Eventuele besluitvorming over herpositionering van (taken van) het CVZ kan pas plaatsvinden na de afronding van overheveling van taken naar het CAK. |
x |
||||
Commissie Algemene Oorlogsongevallen-regeling Indonesië |
CAOR en PUR: Het wetsvoorstel dat de integratie van taken regelt, zal in het voorjaar van 2014 aan de Tweede Kamer worden verzonden. De integratie van de taken is voorzien per 1 januari 2015. |
x |
||||
Keuringsinstanties VWS (Cluster) |
Er wordt geen wijziging van de status beoogd. |
x |
||||
Medisch- ethische toetsingscommissies (Cluster) |
Bij het VWS-onderzoek naar de herinrichting van de «geneesmiddelenketen», dat aan de Tweede Kamer is toegezegd in het kader van de onderzoeksrapporten over het functioneren van de IGZ, wordt gekeken of, en zo ja hoe een mogelijke samenvoeging van de CCMO met het CBG en de METC's tot één zbo met een publiekrechtelijke status zonder eigen rechtspersoonlijkheid (conform de huidige situatie bij het CBG) een reële optie is. Dit mede i.v.m. de gewenste combinatie van uitvoering (METC's) en het toezicht daarop (CCMO) in een hand. De resultaten van de eerste fase van het onderzoek worden in het voorjaar van 2014 aan de Tweede Kamer gestuurd. |
x |
||||
Nederlandse Transplantatie Stichting |
Er wordt geen wijziging van de status beoogd. |
x |
||||
Nederlandse Zorgautoriteit |
Er vindt een wettelijk verplichte evaluatie van de NZa plaats in het kader van de Kaderwet ZBO's waarbij het markttoezicht centraal staat (2014). |
x |
||||
Pensioen- en Uitkeringsraad |
CAOR en PUR: Het wetsvoorstel dat de integratie van taken regelt, zal in het voorjaar van 2014 aan de Tweede Kamer worden verzonden. De integratie van de taken is voorzien per 1 januari 2015. |
x |
||||
Registratiecommissies KNMG, KNMP en NMT (Cluster) |
De huidige opzet van de registratiecommissies, waarbij het veld zelf de registratie verzorgt en de kosten daarvoor draagt, past bij die verantwoordelijkheid en werkt naar tevredenheid. Er is daarom geen reden voor een statuswijziging. |
x |
||||
Stichting Afwikkeling Rechtsherstel Sinti en Roma |
De opheffing is voorzien in 2014. De stichting blijft in ieder geval tot 1 januari 2015 bestaan als formeel vangnet. VWS en SZW werken samen met de doelgroep aan een zorgvuldige, structurele oplossing. |
x |
||||
Uitvoerings-organen AWBZ (Cluster) |
In het kader van de Hervorming Langdurige Zorg is inmiddels besloten dat de status van uitvoeringsorganen en zorgkantoren niet wordt gewijzigd. |
x |
||||
Zorg Onderzoek Nederland/Medische Wetenschappen |
In het rapport «Herpositionering zbo’s» wordt voorgesteld ZON te laten samengaan met NWO. Samenvoeging met NWO is slechts te overwegen indien de voor VWS noodzakelijke kennis tot stand blijft komen. Hiervoor is noodzakelijk dat de integraliteit van fundamenteel onderzoek, toegepast onderzoek en implementatie behouden blijft, de derde geldstroom wordt gehandhaafd en VWS invloed houdt op de samenstelling van het bestuur en de programmering. Uit het onderzoek naar een gedeeld subsidieloket moet in ieder geval blijken dat de betrokkenheid van ZonMw bij het proces gedurende de gesubsidieerde onderzoeken gewaarborgd blijft. |
x |
||||
Zorgkantoren Awbz |
In het kader van de Hervorming Langdurige Zorg is inmiddels besloten dat de status van uitvoeringsorganen en zorgkantoren niet wordt gewijzigd. |
x |
Zie het Regeerakkoord «Bruggen slaan» (XIII Bestuur, p. 43): «Niet alleen de bedrijfsvoering van zbo’s wordt tegen het licht gehouden, ook kijken we of de zbo-vorm de meest geëigende is.»
Een orgaan kan op twee manieren bestuursorgaan zijn. Ten eerste door het uitoefenen van openbaar gezag, ten tweede doordat het krachtens publiek recht is ingesteld. Dit vloeit voort uit artikel 1.1.1 van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Motie Koopmans/Heijnen: Kamerstukken II 2010/2011, 31 490, nr. 58
Motie Heijnen/Schouw: Kamerstukken II 2011/2012, 33 240 VII, nr. 9
Om tot een weloverwogen advies aan de Minister van WenR te komen heeft het SGO onderzoek laten verrichten door de heer J.F. de Leeuw van ABDTOPConsult. Deze bracht eind mei 2013 het rapport «Onderzoek naar de herpositionering van zbo’s» uit aan het SGO, die dit heeft benut voor verdere interne discussie. Het rapport is toegezonden aan de Kamer (Kamerstukken II, 2013 – 2014, 25 268, nr. 79).
Regeling van de Minister van Financiën van 28 september 2012 over instelling, opzet en werking van agentschappen (Regeling agentschappen), Staatscourant nr. 20688, 15 oktober 2012
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-C-R.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.