36 200 IX Vaststelling van de begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) en de begrotingsstaat van Nationale Schuld (IXA) voor het jaar 2023

E VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 17 mei 2023

De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft op 16 maart 2023 een brief gestuurd aan de Minister van Financiën inzake de halfjaarlijkse stand van zaken ten aanzien van de toezeggingen die door de bewindspersonen aan de Eerste Kamer zijn gedaan.

De Minister heeft op 17 mei 2023 gereageerd.

De vaste commissie voor Financiën1 brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Financiën, De Man

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE EERSTE KAMER DER STATEN-GENERAAL

Aan de Minister van Financiën

Den Haag, 16 maart 2023

De Eerste Kamer maakt halfjaarlijks de stand van zaken op ten aanzien van de toezeggingen die door de bewindspersonen aan deze Kamer zijn gedaan.

Door middel van deze brief attendeer ik u op het gebruikelijke halfjaarlijkse overzicht van openstaande en deels voldane toezeggingen. Vandaag ontvangt u digitaal een overzicht van de toezeggingen waarvan de termijn volgens onze informatie op 1 januari 2023 is verstreken. Daarbij treft u tevens, ter informatie, een overzicht aan van de openstaande of deels voldane toezeggingen waarvan de termijn op 1 juli 2023 verloopt. Beide lijsten zijn terug te vinden via de volgende links:

Rappel: https://www.eerstekamer.nl/rappel?rappel=vm1ef7mfytuw&ministerie=vghyngkof7kh

Vooruitblik: https://www.eerstekamer.nl/rappel?rappel=vm1eh7x81op9&ministerie=vghyngkof7kh

Teneinde een geactualiseerd overzicht aan de verantwoordelijke commissie(s) voor te kunnen leggen, verneemt de Kamer graag vóór vrijdag 5 mei 2023 eventuele correcties en een prognose van de termijnen waarop de toezeggingen zullen worden nagekomen. Het betreft daarbij voornamelijk de toezeggingen waarvan de deadline reeds is verstreken.

De Eerste Kamer tracht de toezeggingenregistratie zo actueel mogelijk te houden. De Kamer en de regering zijn er derhalve bij gebaat als brieven, nota’s en dergelijke, die samenhangen met toezeggingen aan de Eerste Kamer, rechtstreeks aan deze Kamer worden gezonden, onder vermelding van het toezeggingenregistratienummer.

De voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, J.A. Bruijn

BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 mei 2023

In uw brief van 16 maart 2023 (kenmerk 172886.09U) heeft u mij verzocht om een reactie op het door u opgestelde overzicht van (deels) openstaande toezeggingen teneinde en geactualiseerd overzicht aan de verantwoordelijke commissies voor te kunnen leggen. In de bijlage vindt u het geactualiseerde overzicht.

Ik vertrouw erop u, mede namens de staatssecretarissen van Financiën, hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Minister van Financiën, S.A.M. Kaag

Nummer

Toezegging

Stand van zaken

T02389

Toezegging Evaluatie algemene zorgplicht Wet op het financieel toezicht (33 632) (T02389)

In behandeling. Op 15 december 2021 is uw Kamer geïnformeerd dat de evaluatie nog niet heeft plaatsgevonden aangezien er nog onvoldoende ervaring met de zorgplicht is opgedaan. De evaluatie wordt aangehouden tot er meer zicht is op de formele handhavingspraktijk en ontwikkeling in de bestuursrechtelijke rechtspraak. In 2016 heeft een evaluatie plaatsgevonden van de algemene zorgplicht uit artikel 4:24a Wft. De evaluatie gaf geen aanleiding tot het treffen van maatregelen. Wel is een nieuwe evaluatie aangekondigd voor 1 januari 2022 omdat de Autoriteit Financiële Markten ten tijde van de evaluatie nog niet formeel had gehandhaafd en er daardoor geen bestuursrechtelijke rechtspraak tot stand was gekomen. Gebleken is dat de reden voor de nieuwe evaluatie – meer zicht op de formele handhavingspraktijk en ontwikkeling in de bestuursrechtelijke rechtspraak – zich in de tussentijd niet heeft voorgedaan. Dit doet aan de positieve werking van de algemene zorgplicht niet af, zo gaven veel belanghebbenden tijdens de eerdere evaluatie aan. Er worden aanpassingen aangebracht zodat het niet tot formele handhaving hoeft te komen (normerende werking) en er wordt terughoudend (handhavings)gebruik van gemaakt, gelet op het karakter van de bepaling (functie van vangnet). Wel is om die reden de nieuwe evaluatie aangehouden tot er meer zicht is op de formele handhavingspraktijk en ontwikkeling in de bestuursrechtelijke rechtspraak. Hier is geen termijn aan verbonden omdat het zich in de afgelopen 9 jaar niet heeft voorgedaan. https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20211215/brief_regering_evaluatie_algemene/info

T02510

Toezegging Het nader informeren van de Eerste Kamer over het toezicht op en de fiscale aspecten van blockchains en bitcoins (34 775/34 700) (T02510)

Afgedaan via brief aan de Eerste Kamer, op 28 mei 2018 (EK 34 775/34 700 AA)

T02634

Toezegging In EU bespreken bruikbaarheid structurele saldo (35 000) (T02634)

Het vervangen van het structureel saldo met een andere regel is onderdeel van de Nederlandse SGP inzet (ook uiteengezet in een brief naar de EK van 4 maart (35 925 R). In het verslag van de Ecofinraad op 13-14 maart zijn wij expliciet ingegaan op dit punt (21 501-07)

T02637

Toezegging Onderzoeksresultaten WRR en SER inzake zorgkosten aanbieden (35 000) (T02637)

Rapporten zijn gepubliceerd:

1. Het WRR-rapport Kiezen voor houdbare zorg, gepubliceerd op 15 september 2021: https://www.wrr.nl/binaries/wrr/documenten/rapporten/2021/09/15/kiezen-voor-houdbare-zorg/Kiezen+voor+houdbare+zorg_Mensen_middelen+en+maatschappelijk+draagvlak_WRRrapport+104.pdf

2. De SER-verkenning Zorg voor de toekomst, gepubliceerd op 19 juni 2020: https://www.ser.nl/-/media/ser/downloads/adviezen/2020/zorg-voor-de-toekomst.pdf

De Ministers van Financiën en VWS hebben voortdurend aandacht voor de beheersing van de zorguitgaven en zijn continu in gesprek daarover via het reguliere begrotingsproces. Daarnaast hebben zij in september 2022 de Technische werkgroep macrobeheersing zorguitgaven ingesteld om ten behoeve van de volgende kabinetsperiode verschillende uitvoeringsvarianten te verkennen om de beheersing van de zorguitgaven op macroniveau te verbeteren. De Technische werkgroep is gevraagd uiterlijk in de zomer van 2023 haar eindrapport op te leveren.

T02690

Toezegging Het onderzoeken van de garantieregeling voor polishouders van verzekeraars en de besmettingsrisico’s specifiek voor de Nederlandse situatie (34 842) (T02690)

Afgedaan. Bij brief van 5 april 2022 (Kamerstukken I, 2021–2022, 34 842, nr. H) is de Eerste Kamer geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek naar de kosten en baten van een verzekeringsgarantiestelsel in Nederland. Daarnaast zijn op 6 september 2022 vragen beantwoord van de leden van de fractie van de PvdD in de Eerste Kamer, die betrekking hadden op voornoemde onderzoeksresultaten (Kamerstukken I, 2022–2023, 34 842, nr. I).

T02775

Toezegging De Kamer een afschrift verzenden van een uiteenzetting over de wijze waarop EU-lidstaten omgaan met opties binnen de EU-arbitragerichtlijn (35 110) (T02775)

Om aan deze toezegging tegemoet te komen en nuttige informatie te kunnen verschaffen is het van belang te bezien hoe lidstaten in de praktijk omgaan met de (beperkte) bevoegdheden onder de richtlijn. In de praktijk hebben zich tot op heden echter nog geen arbitrageprocedures onder de richtlijn voorgedaan (vandaar de keuze voor 2024). Enkel informatie over de formele keuzes die de lidstaten nu hebben gemaakt – zonder verdere informatie over hoe ze met deze keuzes omgaan – geeft een onvolledig/vertekend beeld. Er wordt een evaluatie van de wet fiscale arbitrage gepland voor eind 2024. Een afschrift daarvan zal t.z.t met de EK worden gedeeld.

T02802

Toezegging De Kamer informeren over het overleg met de WRR en de SER inzake de zorguitgaven (35 300) (T02802)

Zie toezegging T02637

T02918

Toezegging Jaarlijks de wenselijkheid te inventariseren van aanvullende wetgeving teneinde FATF-standaarden te implementeren (35 245) (T02918)

Afgedaan. Zie Kamerstukken II 2021/22, 22 112, nr. 3202, Kamerstukken II 2021/22, 31 477, nr. 79 en Kamerstukken II 2021/22, 31 477, nr. 41. De FATF heeft geevalueerd of de Nederlandse wetgeving voldoet aan de standaarden. De afwijkingen kwamen voort uit Europese regelgeving en worden aangepast in het AML-pakket waar op dit moment over wordt onderhandeld in Europa.

Mochten de FATF standaarden in de toekomst gewijzigd worden, dan zal alsdan geïnventariseerd worden in hoeverre Nederlandse wet- en regelgeving aanpassing behoeft om te blijven voldoen aan de FATF standaarden. De FATF-standaarden als geheel worden regelmatig bijgewerkt. De toezegging zag specifiek toe op standaarden t.a.v. crypto's en virtuele valuta. Er zijn momenteel geen voornemens om deze aan te passen. Er is geen vast moment voor revisie, of vaste periodes van evaluatie van specifieke standaarden. Daarom zien wij deze toezegging als (volledig) afgedaan, omdat er met de genoemde nieuwe EU-voorstellen volledig voldaan gaat worden aan de standaarden t.a.v. crypto's/virtuele valuta.

T02989

Toezegging Kamer informeren over monitoring inkomenspositie werknemers KLM bij de herstructureringsplannen (35 505) (T02989)

Conform afspraak ontvangt de EK zolang de steun aan KLM loopt (gelijktijdig met TK) de rapportages van de staatsagent waarin dit onderwerp wordt behandeld. https://www.eerstekamer.nl/nonav/behandeling/20220623/brief_regering_derde_rapportage/info

T02990

Toezegging Informeren over invulling steunmaatregelen KLM en in het bijzonder de duurzaamheidsvoorwaarden (35 505) (T02990)

Conform afspraak ontvangt de EK zolang de steun aan KLM loopt (gelijktijdig met TK) de rapportages van de staatsagent waarin dit onderwerp wordt behandeld. https://www.eerstekamer.nl/nonav/behandeling/20220623/brief_regering_derde_rapportage/info

T03169

Toezegging Ernaar kijken of het mogelijk is om in de monitoring de bronbelasting op royalty’s en rente te betrekken en ernaar kijken of er rekening mee gehouden zou kunnen worden in de vormgeving van toekomstige conditionele bronbelastingen (35 572) (T03169)

Het eerste deel van deze toezegging is afgedaan door in de jaarlijkse brief over de monitoring van de effecten van de aanpak van belastingontwijking de financiële stromen naar offshore financial centers ook in kaart te berengen. De monitoringsbrief wordt ook aan de EK gestuurd (toezegging T-3506 aan het lid Vendrik). Het tweede deel van de toezegging is afgedaan met de invoering van de conditionele bronbelasting op dividenden. Het kabinet heeft het wetsvoorstel van de conditionele bronbelasting op dividenden op 24 maart 2021 naar de Tweede Kamer gestuurd (35 779, nr. 2). In dat wetsvoorstel heeft het kabinet ervoor gekozen om aan te blijven sluiten bij de bestaande definitie van laagbelastende jurisdicties in de Wet bronbelasting 2021 en deze definitie niet aan te passen. De Eerste Kamer heeft het ongewijzigde wetsvoorstel op 2 november 2021 als hamerstuk afgedaan. Uit de monitoring van de effecten van de aanpak van belastingontwijking (Kamerstukken I 2021/22, 25 087 / 35 927 R) volgt dat er geen indicaties zijn dat stromen worden verlegd naar doorstroomjurisdicties die geen laagbelastende jurisdictie zijn.

T03225

Toezegging Stand van zaken werkgaranties delen met de Eerste Kamer (35 570) (T03225)

De Minister van SZW streeft ernaar om dit jaar een afschrift van de brief te verzenden naar de Eerste Kamer.

T03230

Toezegging Notitie over de uitvoeringsproblematiek bij Ministerie van Financiën (35 570) (T03230)

De informateur heeft op 12 april 2021 een brief ontvangen namens 5 grote uitvoeringsorganisaties waarin zij aangeven wat nodig is om de uitvoering van beleid structureel te verbeteren (https://rbbgroep.nl/file/download/9f2cee22–882d-462e-95a7–26129cc8333c/20210412-def-pamflet-grote-5-getekend.pdf). Op uitnodiging van de formateur hebben de ondertekenaars de inhoud van de brief nader toegelicht. De directeur-generaal Belastingdienst was één van de ondertekenaars, de problematiek van het Ministerie van Financiën heeft daarmee een plek gekregen in de brief aan de formateur en het gesprek met hem. In het coalitieakkoord zijn de in de brief genoemde suggesties over de invoeringstoets, hardheidsclausules, aandacht voor de uitvoeringstoets en beslisruimte voor professionals geland. Ook is op verzoek van de informateurs Remkes en Koolmees door het Ministerie van SZW op 15 oktober 2021 aanvullende informatie gestuurd over de stand van een betere dienstverlening en een stavaza Werk aan Uitvoering (https://www.kabinetsformatie2021.nl/documenten/brieven/2022/02/15/antwoordbrief-szw-werk-aan-uitvoering)

T03231

Toezegging Terugkoppeling subsidie fossiele brandstoffen en fossiele industrie (35 570) (T03231)

In de Kamerbrief van 13-4-2022 is een overzicht gegeven van uitgaven en gederfde inkomsten fossiele brandstoffen. Betreft Kamerstukken I 2020–2021, T03231

T03236

Toezegging Parlementaire goedkeuring Lelylijn (35 570) (T03236)

Toezegging is afgehandeld middels deze brief: https://www.eerstekamer.nl/nonav/behandeling/20201201/brief_van_de_ministers_van_fin_en/f=y.pdf

T03237

Toezegging Code voor maatschappelijk verantwoord ondernemen bij grote bedrijven (35 570) (T03237)

In behandeling. Eind dit jaar ontvangt de Eerste Kamer een brief met een reactie op deze toezegging.

T03444

Toezegging Conceptnota Staatsdeelnemingen (36 108) (T03444)

De Nota is gedeeld met de TK en EK. De Nota bevat een duidelijke focus op MVO, klimaat en investeringen in de energietransitie. Voor buitenlandse investeringen wordt voortaan getoetst aan MVO en de bijdage aan het Nederlandse publiek belang. In de oplegnotitie bij de Nota is conform toezegging ingegaan op de motie-Alkaya. Met de TK heeft een SO en een notaoverleg plaatsgevonden. Ook met de EK is een SO gevoerd, dat is op 17 november 2022 vastgesteld. https://www.eerstekamer.nl/overig/20220701/nota_deelnemingenbeleid/meta

T02630

Toezegging De Kamer nader informeren over de implementatie van de vierde anti-witwasrichtlijn in andere EU-lidstaten (34 808) (T02630)

In behandeling. De Kamer zal worden geïnformeerd naar aanleiding van de nog te publiceren trendrapportage van de Europese Commissie over de implementatie van de vierde anti-witwasrichtlijn in de lidstaten.

T02631

Toezegging Toezicht DNB op eventueel weigeren door banken van politiek prominenten als klanten (34 808) (T02631)

Afgedaan. In Kamerstukken I 2021/22, 34 808 M is de nationale evaluatie van AMLD4 opgenomen. In deze evaluatie is ook aandacht besteed aan eventuele weigering van politiek prominenten. Met DNB is hierover contact geweest.

T02691

Toezegging De Kamer de evaluatie van de Wet herstel en afwikkeling van verzekeraars aanbieden (34 842) (T02691)

Op dit moment wordt in de Raad onderhandeld over een voorstel van de Europese Commissie voor een richtlijn herstel en afwikkeling van verzekeraars. Gelet op deze ontwikkelingen is het voornemen om, zodra er meer helderheid is over de inhoud en totstandkoming van deze in onderhandeling zijnde Europese richtlijn, uw Kamer te informeren over de wijze waarop invulling kan worden gegeven aan de aan uw Kamer toegezegde evaluatie van de Nederlandse Wet herstel en afwikkeling van verzekeraars.

T02976

Toezegging Evalueren effectiviteit UBO-register (35 179) (T02976)

In behandeling. Er is een periodieke gebruikersraad UBO-register waaraan onder andere Transparency International deelneemt. Daarnaast zal één jaar na de vulling van het UBO-register de privacy-impact worden geëvalueerd. Daar wordt deze toezegging ook in meegenomen.

T02979

Toezegging Overzicht implementatie van het UBO-register in verschillende Europese lidstaten (35 179) (T02979)

In behandeling. Rond de zomer ontvangt u een brief over dit onderwerp van Financiën en JenV.

T03139

Toezegging Voortgangsrapportage over € 30.000-regeling voor gedupeerde ouders die zich na 15 februari 2021 melden (35 704) (T03139)

Deze toezegging is afgedaan via 7e VGR KOT van d.d. 22 juni 2021 (31 704 I), paragraaf 1.2: «Mede op verzoek van de leden van de SGP fractie van de Eerste Kamer wil ik benadrukken dat we ernaar streven zo spoedig mogelijk de aanvragen te behandelen. Hierbij strijden snelheid en zorgvuldigheid maar ik wil een termijn van maximaal zes maanden hiervoor hanteren».

T03180

Toezegging Verdragen voorzien van antimisbruikbepalingen (35 572) (T03180)

In de Kamerbrief over verdragsonderhandelingen (jaarlijks eerste kwartaal) voor 2023 wordt deze toezegging afgedaan. Brief verstuurd 21-2-23, Kamerstuknr. 25 087-312.

T03234

Toezegging Kloof een- en tweeverdieners en eerlijke belastingheffing (35 570) (T03234)

Dit is afgedaan in Kamerbrief «Aanbiedingsbrief rapport Commissie Draagkracht» van 22 maart 2021. https://www.eerstekamer.nl/overig/20210322/rapport_van_de_commissie/meta.

T03241

Toezegging Intergenerationele effecten van het Herstelfonds (35 711) (T03241)

De Minister van Financiën zegt toe bij de eerstvolgende mogelijkheid waarbij dit onderwerp logischerwijs ter sprake gebracht kan worden, te vragen om de intergenerationele effecten in kaart te laten brengen.

T03242

Toezegging Rol van artikel 116 van het werkingsverdrag Europese Unie (35 711) (T03242)

Kan pas in behandeling worden genomen, nadat de analyse of het voorstel van de Europese Commissie is ontvangen. Het is nog onduidelijk wanneer de EC met de analyse komt.

T03259

Toezegging Europese oplossing voor hybridemismatch (35 241 C) (T03259)

Bij de implementatie van de tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (ATAD2) is gesignaleerd dat de toepassing van deze richtlijn kan leiden tot dubbele belastingheffing in zogenoemde cost-plussituaties. Per 31 oktober 2022 is het Beleidsbesluit Hybridemismatches geactualiseerd (Staatscourant 2022, 29035), waardoor de dubbele belastingheffing in cost-plussituaties is opgelost.

T03260

Toezegging Voorwaarden dubbele belastingheffing onder ATAD2 (35 572 F) (T03260)

Zie hierboven, met de toevoeging dat op 1 oktober 2021, nr. 2021–20014 (Stcrt. 2021, 42915) reeds een eerste versie van het Beleidsbesluit Hybridemismatches is gepubliceerd, waarin op basis van de eerste ervaringen met de nieuwe wetgeving een aantal beleidsstandpunten zijn opgenomen met betrekking tot de toepassing van de hybridemismatchmaatregelen om duidelijkheid te verstrekken aan de praktijk. Over de publicatie van dit beleidsbesluit is de EK niet afzonderlijk geïnformeerd.

T03261

Toezegging Implementatie ATAD1 (35 030 E) (T03261)

Zie hierboven.

T03313

Toezegging Aanbevelingen Europese Rekenkamer t.a.v. boekhouding en IT-systeem douane verwerken (35 925) (T03313)

De Douane heeft de aanbeveling van de ERK opgevolgd en eind 2022 het IT-systeem aangepast.

T03435

Toezegging Inperking gokreclames (35 788) (T03435)

Deze toezegging is door min J&V afgedaan met de brief d.d. 16 maart 2022 Uitvoering moties kansspelen op afstand over reclame, waarschuwende tekst en deelname door jongeren tijdens (Kamerstukken I 2021–2022, 33 996 nr. U).

T03446

Toezegging Analyse prijspad Wet minimum CO2-prijs (35 216) (T03446)

Toezegging afgedaan middels brief aan EK: 35 216 H (https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20220314/brief_van_de_staatssecretaris_van/document3/f=/vlr9cv4f2fz2_opgemaakt.pdf)

T03448

Toezegging Analyse financiële impact klimaatbeleid voor Nederlandse huishoudens en bedrijfsleven (35 216) (T03448)

EZK: «Het Fit for 55 pakket is op dit moment nog in onderhandeling in Brussel. Een deel is in de triloogfase met het Europees Parlement (CO2 voertuigen, ESR en LULUCF), terwijl andere delen nog in bespreking zijn in de raad, zoals het decarbonisatiepakket. Naar verwachting kunnen de onderhandelingen over het hele pakket medio 2023 zijn afgerond. Dit zal ook deels in nationaal beleid vertaald moeten worden. Op het moment dat het hele pakket is afgerond en duidelijk is wat de gevolgen voor het nationale beleid zijn zal deze analyse mogelijk zijn.»

T03450

Toezegging Appreciatie IPCC-rapport (35 216) (T03450)

EZK heeft een Kamerbrief hierover in voorbereiding.

T03481

Toezegging Pariteit en rente (36 120 IX) (T03481)

Toezegging is afgehandeld middels deze brief (TK, 1825): https://www.eerstekamer.nl/eu/kamerstukdossier/europese_raad?df1=all&df2=kst&start_docList=50.

T03483

Toezegging Belasten excessieve winsten energiemaatschappijen (36 120 IX) (T03483)

Toezegging is afgehandeld middels deze brief; https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2022/07/01/belasting-op-excessieve-winsten-van-energiebedrijven.

T03484

Toezegging Algemene onbelaste cheque (36 120 IX/36 120 XV) (T03484)

De toezegging is overgedragen aan de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen. Zij meldt dat op Prinsjesdag een groot pakket aan maatregelen is aangekondigd die in 2023 de koopkracht van mensen versterken. Eveneens zijn er aanvullende maatregelen gepresenteerd om de gevolgen van de stijgende energierekening te verzachten, zoals het prijsplafond. Het pakket aan maatregelen van Prinsjesdag komen ook met name ten goede aan de laagste inkomens. Zo is in 2023 een energietoeslag van 800 euro beschikbaar om mensen met een laag inkomen extra te ondersteunen. Het is daarmee niet opportuun om een extra cheque in te voeren. Daarnaast betekent het invoeren van een cheque een te grote extra belasting van de uitvoering.

T02187

Toezegging SNS (34 300) (T02187)

Doorlopend. Jaarlijks wordt er gerapporteerd over de voortgang van de bank voor een besluit over haar toekomst, door middel van een rapportage van NLFI. De meest recente rapportage is op 7 juli 2022 met de Tweede Kamer gedeeld (Kamerstukken II, 2021–2022, 33 532-92). De Eerste Kamer heeft hiervan een afschrift ontvangen (Kamerstukken I, 2021–2022, 33 532 C). De Minister van Financien heeft daarnaast op 22 februari 2023 de Tweede Kamer geinformeerd over het proces om tot een richtinggevend besluit over de toekomst van de Volksbank te komen (Kamerstukken II, 2022–2023, 33 532, nr. 93).

T02389

Toezegging Evaluatie algemene zorgplicht Wet op het financieel toezicht (33 632) (T02389)

In behandeling. Op 15 december 2021 is Uw kamer geïnformeerd dat de evaluatie nog niet heeft plaatsgevonden aangezien er nog onvoldoende ervaring met de zorgplicht is opgedaan. De evaluatie wordt aangehouden tot er meer zicht is op de formele handhavingspraktijk en ontwikkeling in de bestuursrechtelijke rechtspraak.


X Noot
1

Samenstelling:

Essers (CDA) (voorzitter), Prast (PvdD), Backer (D66), Kennedy-Doornbos (CU), Faber-van de Klashorst (PVV), Van Apeldoorn (SP), Van Strien (PVV), Jorritsma-Lebbink (VVD), N.J.J. van Kesteren (CDA), Schalk (SGP), Van Rooijen (50PLUS), Vos (VVD), Van Ballekom (VVD), Berkhout (Fractie-Nanninga), Crone (PvdA), Frentrop (Fractie-Frentrop), Geerdink (VVD), Karimi (GL) (ondervoorzitter), Van der Linden (Fractie-Nanninga), Otten (Fractie-Otten), Rietkerk (CDA), Rosenmöller (GL), De Boer (GL), Van der Voort (D66), Raven (OSF) en Fiers (PvdA).

Naar boven