35 510 Parlementaire ondervraging kinderopvangtoeslag

Nr. 136 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 juli 2023

In de brief van 17 mei 2023 inzake de beantwoording op vragen van de vaste Kamercommissie voor Financiën over de brief van 10 februari 2023 en in het debat van 23 mei jl. over de opvolging van het rapport «Ongekend onrecht», is toegezegd om te reconstrueren wat er is gebeurd met de aangetroffen mail van 5 juni 2019 van mevrouw González Pérez aan de secretaresse van de voormalig Staatssecretaris de heer Snel.1 De reconstructie – voor zover dit te achterhalen was – treft u hieronder aan. Daarnaast informeer ik u over de toezegging uit de brieven van 21 december 2022 en 29 maart 20232 om (nog niet openbare) documenten die zijn aangeleverd voor de parlementaire enquête fraudebeleid en dienstverlening (PEFD) en die relevant zijn voor de toeslagenaffaire te identificeren en openbaar te maken op het Informatiepunt Kinderopvangtoeslag (KOT).

De mail van 5 juni 2019 is met bovengenoemde brief van 17 mei 2023 reeds aan uw Kamer verstrekt. De bijlage van deze mail bevatte twee gespreksverslagen die met deze brief openbaar zijn gemaakt. Tevens bevatte de bijlage vier transcripties, die vertrouwelijk aan uw Kamer zijn verstrekt. In onderstaande reconstructie zal nader in worden gegaan op wat er is gebeurd met de mail van 5 juni 2019. Daarbij worden verschillende documenten genoemd uit de periode 2016–2019, met aan het eind een samenvattend overzicht van deze documenten.

Reconstructie van de mail van 5 juni 2019

Op 22 maart 2023 heeft de vaste Kamercommissie voor Financiën vragen gesteld. Daarbij heeft de heer Omtzigt gevraagd of er e-mailcorrespondentie tussen mevrouw González Pérez en de directe secretaresse van (voormalig) Staatssecretaris Snel rondom de maanden mei–juni 2019 bestaat die bedoeld was om hem de zaak duidelijk te maken voordat mevrouw González Pérez bij hem op gesprek kwam op 11 juni 2019. Daarop zijn de mailboxen van de secretaresses van de voormalig Staatssecretaris de heer Snel doorzocht. In een van deze mailboxen is een mail van 5 juni 2019, met o.a. transcripties in de bijlage, aangetroffen.

Op 5 juni 2019 werd een crisisteam CAF 11 opgezet. De aanleiding voor het instellen van het crisisteam was de aanhoudende publieke aandacht, de vele Kamervragen, de gebrekkige informatievoorziening en de koerswijziging in de CAF 11-zaak.3 Na ontvangst van de mail van mevrouw González Pérez op 5 juni 2019, heeft de secretaresse van de toenmalige Staatssecretaris de mail doorgestuurd naar de secretaris van het crisisteam CAF 11.4 Op 10 juni 2019 is de mail nogmaals door de secretaresse doorgestuurd naar de secretaris en de voorzitter van het crisisteam CAF 11, de toenmalige plaatsvervangend directeur-generaal Fiscale Zaken. De mail is vervolgens voor zover bekend niet verder doorgestuurd aan anderen. Uit de reconstructie en uit navraag bij enkele betrokkenen blijkt niet dat de mail van 5 juni 2019 is betrokken in de voorbereiding op het gesprek van 11 juni 2019 tussen voormalig Staatssecretaris Snel en mevrouw González Pérez.

Voor dit gesprek op 11 juni 2019 geldt dat bij het uitvoeren van deze reconstructie uit navraag bij enkele betrokkenen bleek dat hier een verslag van is gemaakt en bewaard door de ambtenaar die het verslag heeft opgesteld. Dit verslag is ook niet eerder openbaar gemaakt, hoewel dit wel had gemoeten bij bijvoorbeeld de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Het verslag van het gesprek is wel diezelfde maand nog toegezonden aan mevrouw González Pérez. Helaas is voor verschillende stappen in het zoekproces voor de POK niet gelogd welke documenten zijn verzameld en welke documenten vervolgens als (niet) relevant zijn beoordeeld. Daarom is ook hier niet mogelijk gebleken om met zekerheid vast te stellen waarom dit verslag niet aan de POK is verstrekt. Dit verslag treft u aan als bijlage bij deze brief.

De mail van 5 juni 2019 en de bijlagen (waaronder de transcripties) zijn niet aan de POK geleverd. Zoals eerder vermeld in de brief van 10 februari 2023 (Kamerstuk 35 510, nr. 115) hadden de vorderingen van de POK «betrekking op de ministeriële commissie Aanpak Fraude en de opvolging van het rapport van de Nationale ombudsman «Geen powerplay maar fair play»». Er is informatie gevorderd die het niveau van plaatsvervangend directeur-generaal of hoger heeft bereikt. De mailbox van de plaatsvervangend directeur-generaal Fiscale Zaken is in het kader van de informatievordering wel doorzocht en diens mails zijn aan de POK geleverd. Deze betreffende mail van 5 juni 2019 zat niet bij de geleverde mails, hoewel deze wel in de mailbox van de plaatsvervangend directeur-generaal Fiscale Zaken is teruggevonden. Zoals hierboven reeds is aangegeven is helaas voor verschillende stappen in het zoekproces voor de POK niet gelogd welke documenten zijn verzameld en welke documenten vervolgens als (niet) relevant zijn beoordeeld. Daarom is het ook voor deze mail niet mogelijk gebleken om vast te stellen waarom deze niet aan de POK is verstrekt. In dit geval is het een mogelijkheid dat de mail en bijlagen weliswaar zijn verzameld, maar als niet relevant zijn aangemerkt, omdat de transcripties primair informatie over individuele dossiers van ouders bevatten. Een andere mogelijkheid is dat de mail niet is geselecteerd als gevolg van het geautomatiseerde zoek- en selectieproces.

De mail en bijlagen hadden ook naar boven moeten komen in het kader van verschillende onderzoeken en Wob/Woo-verzoeken over het CAF 11-dossier. Er valt niet te reconstrueren waarom dit niet is gebeurd. De mail van 5 juni 2019 is geen onderdeel van het PwC-onderzoek naar het memo Palmen.5 Op basis van de door PwC toegepaste zoekstrategie, is deze niet naar voren gekomen. Twee van de vier transcripties (van 28 juni 2016 en 10 april 2017) zijn wel door PwC betrokken in het onderzoek, doordat ze als onderdeel van een groter geheel (circa 700 pagina’s) besloten zaten in een van de onderzoeksbronnen, het digitale documentenmanagementsysteem Digidoc, en daar vanuit de toegepaste zoektermen naar boven zijn gekomen. Deze informatie heeft PwC echter als niet-relevant beoordeeld voor de onderzoeksvragen in het kader van de reconstructie en tijdlijn van het memo Palmen, nu er geen informatie instond die relevant was voor de onderzoeksvragen van PwC. Zoals vermeld in de brief van 1 juni 20236 geldt voor het PwC-onderzoek naar het memo Palmen dat PwC binnen een door PwC gekozen selectie van periode en bronnen vrij heeft kunnen zoeken naar stukken die zij relevant vonden voor het onderzoek.7 Daaronder bevond zich ook de mailbox van de voorzitter van het crisisteam CAF 11, de toenmalige plaatsvervangend directeur-generaal Fiscale Zaken, waar de mail van 5 juni 2019 in zat.

Tot slot zijn er geen eigen gespreksverslagen vanuit de Belastingdienst/Toeslagen aangetroffen die zien op de bijeenkomsten van 28 juni 2016, 10 april 2017 en 8 mei 2017. Wel is er op 15 mei 2017 een brief naar de advocate gestuurd naar aanleiding van het gesprek van 10 april 2017 en 8 mei 2017 waarin de gemaakte afspraken worden bevestigd.8 Ook in de correspondentie van 21 juni 2017, 6 juli 2017, 21 juli 2017 en 18 augustus 2017 tussen Belastingdienst/Toeslagen en de advocate wordt nog verwezen naar de gesprekken van 10 april 2017 en 8 mei 2017.9 Deze documenten zijn allen eerder openbaar gemaakt.

Document

Openbaar

Vindplaats

Onderdeel POK

Verslag gesprek voormalig Staatssecretaris Snel en de advocate 11 juni 2019

Nog niet

Bijlage bij deze Kamerbrief

Nee

Bijlagen mail 5 juni 2019, transcripties van de gesprekken op:

(1) 28 juni 2016

(2) 10 april 2017

(3) 8 mei 2017 (deel 1)

(4) 8 mei 2017 (deel 2)

Vertrouwelijk verstrekt aan de Tweede Kamer

Vertrouwelijk gedeeld gelijktijdig met de Kamerbrief van 17 mei 2023

Nee

Bijlagen mail 5 juni 2019, gespreksverslagen:

(5) 16 juni 2016

(6) 24 juni 2016

Ja

Bijlage bij de Kamerbrief van 17 mei 2023

Nee

Brieven waarin verwezen wordt naar de gesprekken van 10 april en 8 mei 2017:

     
       

– Brief van 15 mei 2017 aan de advocate

Ja

– Informatiepunt KOT: 126-brief-bt-nav-gesprek-met-gemachtigde-2-gob-op-8-5-2017-1.pdf (rijksoverheid.nl)

Ja

       

– Correspondentie van 21 juni 2017, 6 juli 2017, 21 juli 2017 en 18 augustus 2017 tussen de advocate en Belastingdienst/Toeslagen

Ja

– Stuk 23 t/m 26 op Informatiepunt KOT: Informatiepunt Kinderopvangtoeslag.Rijksoverheid.nl

Ja

Bijlagen van mail A.10.70

In de brief van 1 juni 202310 is ingegaan op de toezegging aan de heer Omtzigt om uw Kamer te informeren over de bijlagen van mail A.10.68 uit de Reconstructie en tijdlijn van het memo-Palmen van PwC.11 Mail A.10.68 heeft 11 bijlagen, die grotendeels al eerder openbaar zijn gemaakt. De twee bijlagen die niet eerder openbaar zijn gemaakt betreffen een intranetbericht en een inventarislijst. Er is toegezegd dat van een van de bijlagen bij mail A.10.68, namelijk mail A.10.70, de bijlagen worden gecontroleerd op niet eerder openbaar gemaakte stukken. Mail A.10.70 heeft 19 bijlagen, die grotendeels eerder openbaar zijn gemaakt.

Vijf bijlagen zijn (gedeeltelijk) nog niet openbaar gemaakt. Het gaat om twee mails die feitelijke informatie bevatten, twee conceptversies van een notitie en een document met daarin enkele vragen vanuit de media over de CAF 11-casus. De aangetroffen bijlagen, die nog niet openbaar zijn gemaakt, worden voor de volledigheid alsnog als bijlage met deze Kamerbrief meegestuurd. In onderstaande tabel wordt per bijlage de vindplaats aangegeven.

Nr.

Naam bijlage

Vindplaats

1

170314 Verslag MT dag 170314 CONCEPT (ALLEEN VOOR HET MT)

Bijlage bij de brief van 1 juni 2023.1

2

Algemene brief GP

Informatiepunt KOT.2

3

Bijlage brief burgers GP

Informatiepunt KOT.3

4

Brief burgers GP

Informatiepunt KOT.4

5

Brief XXX aan GP met verzendbewijs 21 juni 2017

Informatiepunt KOT.5

6

Correspondentie trail

Informatiepunt KOT.6

7

Mail aan XXX met twee memo’s

Bijlage van deze brief. De mail bevat twee Kamerbrieven als bijlage, nr. 8 en 9.

8

Reactie op rapport No «geen powerplay maar fair play»

Bijlage van nr. 7. Kamerstukken II 2019/20, 31 066, nr. 572.

9

Geen powerplay maar fairplay (16022018)

Bijlage van nr. 7. Kamerstukken II 2017/18, 31 066, nr. 396.

10

Mail van mij aan XXX dd 19 oktober en XXX reactie daarop.

Bijlage A.10.69 van het PwC-onderzoek. De reactie op de mail is nog niet eerder openbaar gemaakt. Deze treft u aan in de bijlage van deze brief.

11

Memo aan stas met zijn aantekeningen vwb excuses

Informatiepunt KOT.7

12

Notitie bij reactie aan Nationale ombudsman over onderzoek stoppen KOT_ 2014

Dit is een conceptversie van de reeds openbare memo van 31 oktober 2017.8 Deze treft u aan in de bijlage van deze brief.

13

Notitie voor de Staatssecretaris 7 augustus 2017

Dit is een conceptversie van de reeds openbare nota van 9 augustus 2017.9 Deze treft u aan in de bijlage van deze brief.

14

Ondertekende brief XXX aan GP 21 juli 2017

Informatiepunt KOT.10

15

Reactie brief XXX 21 juni 2017

Informatiepunt KOT.11

16

Reactie brief XXX 21 september 2017

Bijlage A.10.27 van het PwC-onderzoek.

17

Reactie op brief XXX 21 september 2017

Zelfde stuk als nummer 15. Bijlage A.10.27 van het PwC-onderzoek.

18

Vragen media

Bijlage van deze brief.

19

Vragenformulier 22-10-2020

Kamerstukken II 2020/21, vraag 2020Z19469.

Openbaarmaking van aanvullende stukken

In de brieven van 21 december 2022 en 29 maart 2023 is toegezegd dat de stukken die zijn aangeleverd in het kader van de parlementaire enquête fraudebeleid en dienstverlening (PEFD) worden doorzocht 12 en dat daarbij nog niet eerder gepubliceerde documenten over de toeslagenaffaire worden gepubliceerd op het Informatiepunt KOT.

Bij de selectie van deze documenten voor de PEFD is, vanwege een andere vordering, breder gekeken dan naar documenten die zien op de toeslagenaffaire. Ook geldt dat de informatievorderingen van de POK zich richtte op de ministeriële commissie Aanpak Fraude en de opvolging van het rapport van de Nationale ombudsman «Geen powerplay maar fair play». Er is bij de POK bovendien alleen informatie gevorderd die het niveau van plaatsvervangend directeur-generaal of hoger heeft bereikt. Het onderzoek van de PEFD is veel breder.13 Hierdoor zijn logischerwijs ook andere documenten die zien op toeslagen naar boven gekomen. Het gaat om een zeer grote hoeveelheid informatie. Voor de PEFD is in beeld gebracht hoeveel documenten er in totaal zijn en er bleken op de netwerkschrijven van de Belastingdienst (inclusief Toeslagen) ca. 4 miljard documenten te staan verdeeld over 9000 servers. Deze zeer grote hoeveelheid informatie is versnipperd en daarmee lastig centraal doorzoekbaar.

Het is frustrerend dat er nog documenten gevonden worden die nog niet openbaar zijn. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat er ook na deze zoekslag niet uitgesloten kan worden dat er op een later moment documenten gevonden worden die niet eerder openbaar zijn gemaakt. In een organisatie van dergelijke omvang als de Belastingdienst en Toeslagen bestaat nu eenmaal een grote hoeveelheid documenten. Maar ook hier geldt hoe gerichter de zoekvragen, hoe gerichter men kan zoeken naar een bepaald (relevant) stuk. En anderzijds hoe breder en/of omvangrijker de zoekvraag, hoe meer documenten er gevonden worden.

De geleverde documenten met een relatie tot de kinderopvangtoeslagaffaire worden de komende periode in twee batches gepubliceerd op het Informatiepunt KOT. Vanwege de hoeveelheid aan documenten was het niet mogelijk deze inhoudelijk te beoordelen. Het kan niet op voorhand worden uitgesloten dat er in de documenten gedeeltelijk nieuwe informatie staat.

Vandaag wordt een eerste set van ca. 1000 stukken op het Informatiepunt KOT geplaatst. Het anonimiseren van persoonsgegevens van deze hoeveelheid documenten is een enorme inspanning en kost veel tijd. Inzet is dat de overige stukken kort na het zomerreces op het Informatiepunt KOT worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Financiën, A. de Vries

Naar boven