Aan de orde zijn de stemmingen over moties, ingediend
bij het debat over de Transportraad, te weten:
- de motie-De Krom/Van Heugten over het instemmen met internalisering van externe
kosten (21501-33, nr. 184);
- de motie-Roefs
over de methodiek van doorberekening van externe kosten (21501-33,
nr. 186);
- de motie-Roefs c.s. over het opnemen van vrachtautoparkeerplaatsen
in de bewegwijzering (21501-33, nr. 187);
- de motie-Van Heugten c.s. over de rij- en rusttijdenregeling voor chauffeurs
in het beroepsgoederenvervoer (21501-33, nr. 188);
- de motie-Vendrik over externe kosten die in de kilometerheffing kunnen worden
opgenomen (21501-33, nr. 189).
(Zie vergadering van 7 oktober 2008.)
De voorzitter:
De motie-De Krom/Van Heugten (21501-33, nr. 184) is in die zin gewijzigd
dat zij thans luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de rendementen in het beroepsgoederenvervoer op de weg
zwaar onder druk staan;
overwegende dat het beleid van de Europese Commissie en de Nederlandse
regering moet zijn gericht op het optimaliseren van de logistieke ketens,
de infrastructuur in Europa en verbetering van de concurrentiepositie van
de Nederlandse transportsector;
overwegende dat het EC-voorstel voor een richtlijn ter wijziging van Richtlijn
1999/62/EC inzake "het in rekening brengen van gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen
aan zware voertuigen" leidt tot kostenverhogingen voor het beroepsgoederenvervoer
over de weg terwijl de andere modaliteiten voorlopig buiten schot blijven;
overwegende dat internalisering van externe kosten geen doel op zich mag
zijn maar een Europees kader wél van belang kan zijn om lidstaten aan
banden te leggen om de introductie van allerlei ad-hocmaatregelen te voorkomen
waardoor de interne markt niet nóg verder onder druk komt te staan;
verzoekt de regering, bij de onderhandelingen over de aanpassing van de
Eurovignetrichtlijn, in te zetten op een geharmoniseerd gemeenschappelijk
Europees kader inzake de internalisering van externe kosten voor alle modaliteiten
in het goederentransport, ter bevordering van het functioneren van de interne
markt en ter voorkoming van disproportionele en concurrentievervalsende kosten
voor de transportsector;
verzoekt de regering, zich in te zetten voor gelijke behandeling van alle
transportmodaliteiten, bronbeleid en volledige cabotagevrijheid,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt de indiening van deze gewijzigde motie voldoende
ondersteund.
Zij krijgt nr. 190 (21501-33).
Ik stel vast dat wij hierover nu kunnen stemmen.
Aangezien de motie-Roefs (21501-33, nr. 186) is ingetrokken, maakt zij
geen onderwerp van behandeling meer uit.
In stemming komt de gewijzigde motie-De Krom/Van Heugten (21501-33, nr.
190).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de VVD, de SGP,
het CDA, de PVV en het lid Verdonk voor deze gewijzigde motie hebben gestemd
en de aanwezige leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Roefs c.s. (21501-33, nr. 187).
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
In stemming komt de motie-Van Heugten c.s. (21501-33, nr. 188).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fractie van GroenLinks tegen
deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ervoor, zodat zij
is aangenomen.
In stemming komt de motie-Vendrik ( 21501-33, nr. 189).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, de PvdA,
GroenLinks, D66, de PvdD en de ChristenUnie voor deze motie hebben gestemd
en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De heer Vendrik (GroenLinks):
Voorzitter. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft gisteren feitelijk
aanneming van mijn motie (21501-33, nr. 189) ontraden. De Transportraad vindt
morgenochtend plaats, dus misschien kunnen wij het als volgt doen. Wij kunnen
ervan uitgaan dat de motie wordt uitgevoerd en dat de minister morgen in het
Brusselse overleg dienovereenkomstig handelt. Als dat niet kan, wil ik graag
binnen een uur een brief daarover zodat er de mogelijkheid is van een aanvullend
debat.
De voorzitter:
Wij zullen dit deel van het stenogram doorgeleiden naar het kabinet, in
het bijzonder naar de minister van Verkeer en Waterstaat.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Voorzitter: Van Beek