Aan de orde zijn de stemmingen in verband met het
wetvoorstel Wijziging van de Leerplichtwet 1969, de Wet educatie en
beroepsonderwijs, de Wet op de expertisecentra, de Wet verzelfstandiging Informatiseringsbank
en de Wet op het voortgezet onderwijs in verband met onder meer het vereenvoudigen
van de procedure voor verzuimmelding (31829), en over:
- de motie-Biskop over de leerplicht voor Nederlandse leerlingen die in België
onderwijs genieten (31829, nr. 11);
- de motie-Depla/Biskop over het overplaatsen van kinderen die zich ernstig
misdragen hebben op school naar een andere school (31829, nr.
12).
(Zie vergadering van 19 mei 2009.)
De voorzitter:
De motie-Biskop (31829, nr. 11) is in die zin gewijzigd dat zij thans
luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat een groot aantal Nederlandse leerlingen, woonachtig in
Nederland, in België onderwijs geniet;
overwegende dat de leerplicht voor deze kinderen in België dient
te worden nageleefd;
overwegende dat de Nederlandse leerplichtambtenaar geen zicht heeft op
het verzuim in België;
verzoekt de regering om het toezicht op naleving van de leerplicht voor
Nederlandse leerlingen die in België onderwijs genieten te regelen, zodat
verzuim gemeld wordt en verzoekt de regering om de Kamer voor de begrotingsbehandeling
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 2010 te berichten,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt de indiening van deze gewijzigde motie voldoende
ondersteund.
Zij krijgt nr. 14 (31829).
Ik stel vast dat wij hierover nu kunnen stemmen.
In stemming komt het gewijzigde amendement-Depla/Biskop (stuk nr. 13).
De voorzitter:
Ik constateer dat dit gewijzigde amendement met algemene stemmen is aangenomen.
In stemming komt het wetsvoorstel, zoals op onderdelen gewijzigd door
de aanneming van het gewijzigde amendement-Depla/Biskop (stuk nr. 13).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, de PvdA,
GroenLinks, D66, de PvdD, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de PVV en het
lid Verdonk voor dit wetsvoorstel hebben gestemd en de aanwezige leden van
de fractie van de VVD ertegen, zodat het is aangenomen.
In stemming komt de gewijzigde motie-Biskop (31829, nr. 14).
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
De motie Depla/Biskop (31829, nr. 12) is tijdens het debat aangehouden.