Aan de orde zijn de stemmingen over moties, ingediend
bij het debat over orgaandonatie,
te weten:
- de
motie-Koşer Kaya over een onderzoek naar het beperken van de rol van
nabestaanden (28140, nr. 39);
- de motie-Kant/Koşer
Kaya over een integraal plan vóór 1 juli aanstaande (28140, nr. 40);
- de motie-Kant/Koşer Kaya
over een actief donorregistratiesysteem (28140, nr. 41).
(Zie vergadering van 6 juni 2007.)
De voorzitter:
Op verzoek van mevrouw Kant stel ik voor, haar motie (28140, nr. 41) van
de agenda af te voeren.
De voorzitter:
Ik geef gelegenheid tot het afleggen van een stemverklaring vooraf.
Mevrouw Gill'ard (PvdA):
Voorzitter. Voor ons was het hoogtepunt in het debat van vorige week de
mededeling dat de wachtlijsten worden aangepakt. Wij zijn blij dat minister
Klink ons verzoek om een uitgebreid en inclusief masterplan orgaandonatie,
waarin de ambitie moet doorklinken dat de wachtlijsten in drie jaar worden
weggewerkt, heeft gehonoreerd. Hoewel de leden van de fractie van de PvdA
sympathie hebben voor de bedoelingen van de moties zijn wij ervan overtuigd
dat de wachtlijsten alleen zullen teruglopen wanneer alle goede strategieën
bij elkaar worden gebracht in dat masterplan. De leden van de PvdA-fractie
zullen daarom, in afwachting van dat plan in september van dit jaar, tegen
alle moties over orgaandonatie stemmen.
In stemming komt de motie-Koşer Kaya (28140, nr. 39).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van D66, de PvdD
en de PVV voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen,
zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Kant/Koşer Kaya (28140, nr. 40).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks,
D66 en de PVV voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties
ertegen, zodat zij is verworpen.