Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 102, pagina 6185-6186 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 102, pagina 6185-6186 |
De voorzitter:
Ik deel aan de Kamer mede dat zijn ingekomen berichten van verhindering van de leden:
Van Dijken en Leerdam, wegens ziekte, de gehele week;
Weisglas, voor de avondvergadering en de rest van de week, wegens het bijwonen van een vergadering van Kamervoorzitters in New York in de Verenigde Staten.
Deze berichten worden voor kennisgeving aangenomen.
De voorzitter:
De ingekomen stukken staan op een lijst die op de tafel van de griffier ter inzage ligt. Op die lijst heb ik voorstellen gedaan over de wijze van behandeling. Als aan het einde van de vergadering daartegen geen bezwaren zijn ingekomen, neem ik aan dat de Kamer zich met de voorstellen heeft verenigd.
Geachte medeleden. Aan het begin van deze vergaderweek wil ik iets zeggen over de grote ramp die New Orleans in de Verenigde Staten en de wijde omgeving van die plaats heeft getroffen. Hoewel delen van de stad uit voorzorg werden geëvacueerd, overtrof de orkaan Katrina toch alle voorspellingen, zeker toen twee dagen later de dijken doorbraken, waardoor New Orleans en omgeving onder water kwam te staan.
Mensen en hun bezittingen werden verzwolgen door de verwoestende kracht van het water. De hulpverlening kwam traag op gang. Schokkende beelden van verdronken mensen en dieren riepen pijnlijke herinneringen op aan de tsunami van Kerst 2004. En sommigen van ons zullen ook hebben gedacht aan Zeeland en Zuid-Holland in februari 1953. Mede door gebrek aan eten, drinkwater, vervoer en onderdak ontstonden onhoudbare situaties.
Wij kunnen ons nauwelijks een voorstelling maken van het enorme leed dat de afgelopen dagen zoveel mensen is overkomen. Een ramp van deze omvang gaat ons bevattingsvermogen bijna te boven en doet ons beseffen hoe onvoorstelbaar de kracht van de natuur is.
Wij leven mee met de slachtoffers en hun familie en vrienden en met hen die in tergende onzekerheid zijn over het lot van anderen.
Toevallig ben ik in de gelegenheid om deze week persoonlijk de gevoelens van deelneming van de Kamer over te brengen aan de Voorzitter van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden.Voorzitter
Ik wil graag twaalf nieuwe medewerkers van het, eveneens nieuwe, Afghaanse parlement welkom heten, die op de publieke tribune hebben plaatsgenomen. U komt hier om te zien hoe wij werken. U komt hier om te leren en om zo veel mogelijk ervaring op te doen. Toen de vaste commissies voor Defensie en voor Buitenlandse Zaken in Kabul waren, is dit plan ontstaan. Ik ben erg blij om u hier in Nederland in de Tweede Kamer te mogen begroeten. Ik wens u een zeer leerzame week toe in Nederland en ik wens u alle succes toe bij het opzetten van een goed werkend parlement in uw land. Wij zijn er trots op dat wij daaraan ook op deze manier ons steentje kunnen bijdragen. Hartelijk welkom!
(Applaus)
De voorzitter:
Geachte medeleden. Op uw tafeltje treft u een koffertje aan, dat het lespakket De Derde Kamer der Staten-Generaal bevat. Ik heb dit lespakket eerder vanmiddag overhandigd aan kinderen van de openbare Montessorischool Oog in Al uit Utrecht. Sommigen van u waren zo vriendelijk, daarbij aanwezig te zijn.
Die kinderen zijn nu op de tribune tegenover mij aanwezig. Ik verzoek de leden van de Kamer om dat lespakket straks mee te nemen, ernaar te kijken – het zou te ver voeren en te veel tijd kosten, hier nu de hele bedoeling van het pakket uiteen te zetten – en het lespakket aan een school in uw omgeving of elders in Nederland aan te bieden. Op die manier zet u een school via een persoonlijk contact met u aan het werk met de inhoud van dit lespakket. Alle scholen zouden het natuurlijk enorm op prijs stellen indien u ook zelf op die school betrokken zou willen zijn bij dit project. Ik dank u allen voor uw medewerking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20042005-6185-6186.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.