Aan de orde is de behandeling van:

het wetsvoorstel Wijziging van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 1999 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) (26533).

De algemene beraadslaging wordt geopend.

Mevrouw Verburg (CDA):

Voorzitter! Misschien kunnen wij nog voor de 24ste dit debat afronden, want ik heb maar een paar minuutjes nodig.

Ik wil het hebben over een post op de suppletore begroting waarop de minister 55 mln. vrijmaakt voor eventuele bezuinigingen bij het CBS. Daarvoor haalt zij onder meer 25 mln. weg bij de post bedrijfsgerichte technologiestimulering. Mijn fractie heeft daarover een vraag gesteld in de schriftelijke ronde. De minister heeft daarop geantwoord dat een en ander geen consequenties zal hebben voor de toezeggingen en de hele gang van zaken dit jaar. Mijn fractie vindt dit onbegrijpelijk. Het is van tweeën één: óf deze post zit al jarenlang te ruim in zijn jasje waardoor er sprake is van onderbenutting en dan deugt de klaagzang van het bedrijfsleven niet dat hiervoor nooit te veel aandacht kan zijn, óf de redenering van de minister is niet helemaal duidelijk. Feit is dat mijn fractie al in de schriftelijke ronde heeft aangegeven hiertegen bezwaar te hebben. Dat bezwaar wordt niet opgeheven, zeker niet nu de reorganisatie bij het CBS nog onvoldoende vorm heeft om er op deze manier op vooruit te lopen.

Minister Jorritsma-Lebbink:

Voorzitter! Wij hebben gepoogd dit in de schriftelijke antwoorden goed uit te leggen. Ik kan de verzekering geven dat als niet het CBS aan de orde was geweest, binnen het kabinet over hetzelfde geld ook een discussie had plaatsgevonden. Het gaat om een vorm van onderuitputting. Misschien zou de minister van Financiën het geld goed hebben kunnen gebruiken om een deel van de taakstelling te realiseren die nodig is om de begroting voor dit jaar nog sluitender te maken. Misschien ook zou hij mij hebben toegestaan om met dat geld leuke dingen te doen. In elk geval was het geld niet nodig voor de beleidsdoelen waarvoor het beoogd was. Ik zal proberen dat nog een keer uit te leggen.

Het is waar dat behoorlijke bedragen vrijgemaakt zijn op een groot aantal artikelen, waarbij artikelen zitten als specifieke, bedrijfsgerichte technologiestimulering, speur- en ontwikkelingswerk en toepassing energiebesparingstechnologie en duurzame energie. Laat ik de kern nog maar eens noemen. Er is geen sprake van aantasting van lopend of voorgenomen EZ-beleid. Al het in het verleden gevoerde beleid en in de toekomst te voeren beleid kan gewoon worden uitgevoerd. Beleid voeren is in dit geval synoniem voor het mogen aangaan van verplichtingen. Verplichtingen kennen altijd een bepaalde kasuitfinanciering. Deze vindt vaak plaats na het jaar waarin de verplichtingen zijn aangegaan. Het is een feit dat je in de loop van het jaar kunt zien hoe het gaat met de kas. Recente inzichten in de kasbetalingen van dit jaar die plaatsvinden op basis van de aangegane of nog aan te gane verplichtingen, geven aan dat bepaalde kasbetalingen trager of niet geheel zullen plaatsvinden. Het betreft veelal aflopende reeksen. Die ruimte in de kasuitfinanciering wordt aangewend ter financiering van de CBS-plannen. Dit betekent niet dat het geld weg is. In feite doen wij onder de condities die wij hebben afgesproken een investering welke zichzelf aan het eind van de rit terugbetaalt. Het betekent dat de inzet van die middelen het EZ-beleid niet aantast. Per saldo is er sprake van een temporele verschuiving.

De algemene beraadslaging wordt gesloten.

De voorzitter:

Ik stel voor, op een nader te bepalen tijdstip te stemmen.

Daartoe wordt besloten.

Sluiting 23.36 uur

Naar boven