25 422 Opwerking van radioactief materiaal

Nr. 119 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 december 2014

Tijdens een aantal verschillende debatten heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over de stand van zaken van verschillende onderwerpen betreffende nucleaire veiligheid en stralingsbescherming. Hierbij stuur ik uw Kamer de toegezegde informatie.

Autoriteit nucleaire veiligheid en stralingsbescherming

Ik heb uw Kamer in mijn brief van 20 oktober 2014 (Kamerstuk 25 422, nr. 113) geschreven dat het de bedoeling was om de ANVS per 1 januari 2015 feitelijk te laten starten als dienst bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ik kan u inmiddels melden dat dit ook daadwerkelijk het geval zal zijn. Nadat de benodigde wetgeving in werking is getreden, kan de ANVS een zelfstandig bestuursorgaan worden. De planning is dat dat op 1 januari 2016 het geval zal zijn.

Nucleaire installaties

Stand van zaken uitkomsten tienjaarlijkse evaluatie veiligheid Borssele

De tienjaarlijkse evaluatie van de nucleaire veiligheid Borssele is in uitvoering. De stand van zaken is dat de KFD een verklaring van geen bezwaar heeft afgegeven op de globale beoordeling. Naar aanleiding van deze fase van het proces, de evaluatiefase, heeft EPZ 127 potentiële maatregelen voorgesteld. Deze potentiële maatregelen zijn onder te verdelen in 80 technische en 47 organisatorische, personele of administratieve maatregelen.

In de volgende fase, de conceptuele fase, worden de potentiële maatregelen verder uitgewerkt en de wijze van uitvoering van de maatregelen bepaald. EPZ zal op basis van een gedocumenteerd en door de KFD beoordeeld selectieproces, waarin de veiligheidsimpact tegen de benodigde kosten wordt afgewogen, uit de maatregelen een verbeteringsplan opstellen. Dit verbeteringsplan zal in mei 2015 ter beoordeling aan de KFD worden voorgelegd.

Borssele Benchmark Commissie

Hierbij informeer ik uw Kamer over de nieuwe samenstelling van de Benchmark Commissie Borssele. De Commissie is belast met de taak om te beoordelen of de kerncentrale Borssele behoort, zoals in 2006 afgesproken in het Convenant, tot de 25% veiligste kerncentrales van vergelijkbare types in Europa, de Verenigde Staten en Canada. De commissieleden zijn internationale onafhankelijke deskundigen benoemd door de convenantspartijen.

Als voorzitter van de commissie is benoemd de heer Pier Nabuurs, voormalig CEO van KEMA. Als nieuw lid heb ik benoemd de heer Lyons thans in dienst van het Internationaal Atoomagentschap in Wenen. Zijn benoeming gaat 1 maart 2015 in, na zijn pensionering, om zijn huidige werkzaamheden gescheiden te houden van het werk van de Commissie. De andere leden van de Commissie zijn ongewijzigd: de heer B. Tomic (algemene directeur Consultancy Bureau ENCONET, Wenen), de heer A. Versteegh (voormalig directeur Nuclear Research and consultancy Group, NRG, Petten) en de heer R. Stück (hoofd divisie Reaktorsicherheitsanalysen bij het Gesellschaft für Anlagen- und Reaktorsicherheit, GRS, Keulen).

Stralingsbescherming

Toezegging ondergrondse eindberging

Op 27 september 2011 heeft mijn voorganger tijdens een mondeling vragenuur toegezegd ambtelijke informatie over ondergrondse eindberging van radioactief afval in België te delen met gedeputeerden in Noord-Brabant en, indien zij dat wensen, in overleg te treden met hen (Handelingen II 2011/12, nr. 4, item 5). In lijn met deze toezegging wil ik uw Kamer op de hoogte stellen van de voortgang.

Er heeft een bestuurlijk overleg plaatsgevonden waarbij het belang van de provincie Noord-Brabant bij een veilige eindberging van radioactief afval in België is erkend. Ook is de afgelopen jaren een aantal maal per brief aan de provincie Noord-Brabant toegezegd alle relevante informatie die op het ministerie aanwezig is te delen. Op 21 november jl. is aan de provincie gemeld dat de Belgische afvalorganisatie NIRAS tot de kerst wetenschappelijke proefboringen verricht in Postel1. Deze boringen veranderen niets aan het Belgische afvalplan. Tot op heden heeft de Belgische regering nog geen principebeslissing genomen. Er wordt ook nog geen locatie gekozen.

Nationaal Afval programma

Eerder is tijdens het dertigledendebat Europese Kerncentrales op 6 maart 2013 toegezegd dat het ontwerp nationale programma radioactief afval eind 2014 naar uw Kamer verzonden wordt (Handelingen II 2012/13, nr. 58, item 14. Helaas is het niet mogelijk gebleken om het programma binnen deze termijn te voltooien. Uw Kamer ontvangt het programma in het eerste kwartaal van 2015.

Afwikkeling sanering Thermphos terrein

In november 2012 is fosforfabriek Thermphos International B.V. failliet verklaard. De vraag die naar aanleiding van dat faillissement ontstond, was wie verantwoordelijk is voor het opruimen van het bedrijfsterrein van het failliete Thermphos. Zoals ik in het debat op 2 april 2013 (Handelingen II 2012/13, nr. 69, item 23, blz. 37–52) en in mijn brief aan uw Kamer van 27 mei 2014 (Aanhangsel Handelingen II 2013/14, nr. 2127) reeds heb gemeld, is er vanuit mijn verantwoordelijkheid voor de Kernenergiewet geen reden om de sanering mede te financieren vanuit mijn begroting. Gedurende de afgelopen twee jaren heb ik, waar nodig, met de provincie Zeeland en Zeeland Seaports, de eigenaar van het Thermphos terrein, samengewerkt om de boedel veilig te stellen voor de bekostiging van het opruimen van het terrein.

Inmiddels hebben de curatoren van Thermphos, de provincie Zeeland en Zeeland Seaports op 15 oktober 2014 een overeenkomst gesloten. De exacte inhoud daarvan is mij niet bekend. Wel is bekend dat de curatoren een deel van de boedel overdragen voor de sanering, lopende rechtszaken door de bij de overeenkomst betrokken partijen worden stopgezet en het terrein wordt overgedragen aan een speciale sanerings-vennootschap van de provincie en Zeeland Seaports. Ik ben niet betrokken bij de op 15 oktober 2014 gesloten overeenkomst en er is dan ook geen financiële bijdrage vanuit mijn begroting gedaan. Wel blijf ik betrokken bij dit dossier in het kader van de vergunningverlening, voor zover het de sanering van radioactieve stoffen op het terrein betreft.

Update post-Fukushima National Actie plan

In internationaal verband zijn lessen getrokken uit het ongeval in de kerncentrale Fukushima Daiichi. Op basis hiervan hebben de EU landen actieplannen opgesteld. De eerste toetsing was in het voorjaar 2013 [Kamerstuk 32 645, nr. 44, en nr. 54] en in april 2015 zal de tweede toetsing plaatsvinden. Hiervoor is een update van het Nationaal Actieplan gemaakt, die ik u bij deze brief ter informatie stuur2.

Net als het eerste, is dit tweede actieplan in het Engels opgesteld en volgens een in de EU afgesproken format.

De meeste acties die moeten worden uitgevoerd door de vergunning houder van de kerncentrale Borssele zijn afgerond of lopen ze op schema. Voor een aantal acties is de planning aangepast ten opzichte van de planning in het eerste actieplan omdat:

  • 1. op basis van voortschrijdende inzichten de initiële planning niet haalbaar blijkt te zijn (dit geldt bijvoorbeeld voor het nieuwe emergency control center);

  • 2. voor de implementatie van sommige maatregelen zijn werkzaamheden nodig die alleen tijdens een (lange) stop kunnen worden uitgevoerd of in combinatie met maatregelen in het kader van de lopende 10-jaarlijkse evaluatie. Om rekening hiermee te houden en met karakteristieken en duur van de stops in de komende jaren is de oorspronkelijke planning verlengd met ca. 6 maanden van einde 2016 tot de stop medio 2017;

  • 3. voor het afronden van sommige acties is input van derden nodig die met vertraging zal worden geleverd (dit geldt bijvoorbeeld voor de verfijning en aanpassing van procedures bij ongevallen die zal worden gebaseerd op de nog niet gerede nieuwe algemene procedures voor drukwaterreactoren).

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven