Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 31, item 10 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 31, item 10 |
Stemmingen moties Begrotingen BZK, JenV en EZ betreffende digitalisering
Aan de orde zijn de stemmingen over moties, ingediend bij het debat over de begrotingen BZK, JenV en EZ betreffende digitalisering,
te weten:
-de motie-Ceder over verkennen op welke manier het recht op gegevensverwijdering zo toegankelijk mogelijk kan worden gemaakt (36600-VII, nr. 60);
-de motie-Ceder over voor het zomerreces van 2025 het probleem oplossen dat wettelijke vertegenwoordigers soms noodgedwongen in overtreding zijn bij DigiD-machtigingen (36600-VII, nr. 61);
-de motie-Ceder over de Europese toegankelijkheidsakte ook verwerken in relevante wet- en regelgeving voor zorg en onderwijs (36600-VII, nr. 62);
-de motie-Van Nispen over mogelijkheden onderzoeken om gratis internet in de minst welvarende wijken aan te bieden (36600-VII, nr. 63);
-de motie-Van Nispen over de financiering van IDO's op peil houden om hun continuïteit niet in gevaar te brengen (36600-VII, nr. 64);
-de motie-Van Nispen over in de EU met gelijkgestemde landen optrekken om kinderen op socialemediaplatformen te beschermen (36600-VII, nr. 65);
-de motie-Koekkoek over een deel van de middelen voor discriminatiebestrijding besteden aan online discriminatiemeldpunten (36600-VII, nr. 66);
-de motie-Koekkoek over inzichtelijk maken hoeveel middelen jaarlijks worden besteed aan producten en diensten van grote niet-Europese techbedrijven (36600-VII, nr. 67);
-de motie-Kathmann over een verplichte registratie in het Algoritmeregister voor door overheidsorganisaties gebruikte AI-systemen vanaf 1 februari 2025 (36600-VII, nr. 68);
-de motie-Kathmann/Vermeer over onderzoeken waarom de kale prijs van internet in Nederland duurder is dan in andere landen (36600-VII, nr. 69);
-de motie-Kathmann over de subsidie voor Offlimits jaarlijks mee laten groeien met het aantal meldingen (36600-VII, nr. 70);
-de motie-Kathmann/Van der Werf over samen met NICAM een transparant en onafhankelijk classificatiesysteem ontwikkelen voor sociale media en grote onlineplatforms (36600-VII, nr. 71);
-de motie-Kathmann/Van der Werf over één nationale richtlijn voor verantwoorde schermtijd en telefoongebruik voor verschillende leeftijden (36600-VII, nr. 72);
-de motie-Van der Werf/Six Dijkstra over onderzoeken of en hoe er wettelijke minimumeisen kunnen worden gesteld aan personele capaciteit voor contentmoderatie bij grote socialemediaplatforms (36600-VII, nr. 73);
-de motie-Van der Werf/Kathmann over komen tot een richtlijn voor schermtijd als bijsluiter bij de verkoop van devices (36600-VII, nr. 74);
-de motie-Six Dijkstra/Ceder over conform het hoofdlijnenakkoord werk maken van een kaderwet voor autoriteiten (36600-VII, nr. 75);
-de motie-Six Dijkstra/Ceder over zich nationaal en internationaal inspannen om Telegram aan zijn wettelijke verplichting te houden om tegen illegale inhoud op te treden (36600-VII, nr. 76);
-de motie-Six Dijkstra/Buijsse over onderzoek naar een getrapte afbouw van digitale monoculturen en de inzet van SBIR-programma's voor meer digitaal autonome overheidsdiensten (36600-VII, nr. 77).
(Zie wetgevingsoverleg van 11 november 2024.)
De voorzitter:
De motie-Kathmann (36600-VII, nr. 70) is in die zin gewijzigd dat zij thans is ondertekend door de leden Kathmann en Van Nispen, en luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat Offlimits onmisbaar werk doet om kinderen online te beschermen en platforms verantwoordelijk te houden met het Meldpunt Kinderporno, Helpwanted en Stop it Now!;
overwegende dat meerjarige financiële duidelijkheid helpt om te investeren in voorkoming en goede hulp voor slachtoffers en daders van onlinekindermisbruik;
van mening dat er altijd hulp en begeleiding beschikbaar moet zijn voor slachtoffers van onlinekindermisbruik en andere schadelijke content;
verzoekt de regering om de subsidie voor Offlimits meerjarig te verhogen in lijn met de stijging in het aantal meldingen van onlinekindermisbruik met als doel om de diensten altijd bereikbaar te houden;
verzoekt de regering bovendien om de subsidie aan te vullen met beschikbare middelen vanuit het onlinekinderrechtenbeleid van het ministerie van Binnenlandse Zaken,
en gaat over tot de orde van de dag.
Op verzoek van mevrouw Kathmann stel ik voor haar motie (36600-VII, nr. 71) en haar gewijzigde motie (36600-VII, nr. 110, was nr. 70) aan te houden.
Daartoe wordt besloten.
De voorzitter:
De motie-Van Nispen (36600-VII, nr. 64) is in die zin gewijzigd dat zij thans is ondertekend door de leden Van Nispen en Kathmann.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de hoeveelheid opruiende, haatzaaiende, racistische, antisemitische en democratie-ondermijnende content op onlineplatforms de spuigaten uitloopt;
constaterende dat een veelgebruikt platform als X maar één Nederlandssprekende contentmoderator heeft die toeziet op het verwijderen van inhoud die onder Nederlandse en Europese wetgeving verboden is;
constaterende dat de (relatieve) capaciteit voor Nederlandstalige contentmoderatie erg wisselt per platform;
overwegende dat steeds meer jongeren sociale media gebruiken voor hun nieuwsgaring;
overwegende dat het voor het publieke debat en onze democratie noodzakelijk is om paal en perk te stellen aan de productie en verspreiding van illegale content en ontwrichtende desinformatie, en grote onlineplatforms bovendien wettelijk de verantwoordelijkheid hebben hierop te acteren;
verzoekt de regering om te verkennen of kan worden gekomen tot een richtgetal voor de (relatieve) minimum moderatiecapaciteit op Nederlands niveau van grote onlineplatforms, en in aanvulling daarop kennis en kunde bij de overheid, datacentra en andere spelers binnen de nationale digitale economie bij elkaar te brengen teneinde platforms te bewegen tot accurate en snelle contentmoderatie,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ik stel vast dat wij nu over deze gewijzigde moties kunnen stemmen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, JA21 en FVD voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB en JA21 voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66 en de ChristenUnie voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, de ChristenUnie, JA21 en FVD voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB en JA21 voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, het CDA, de VVD en BBB voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, de ChristenUnie en JA21 voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD en JA21 voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP en het CDA voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA en de VVD voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21 en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-31-10.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.