Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | nr. 35, pagina 2436-2439 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | nr. 35, pagina 2436-2439 |
Aan de orde zijn de stemmingen over moties, ingediend tijdens het notaoverleg over de Nota Mobiliteit, te weten:
- de motie-Van Hijum c.s. over netwerkanalyses voor een integrale en effectieve aanpak van verkeersknelpunten (29644, nr. 22);
- de motie-Van Hijum/Hofstra over de bereikbaarheid van Schiphol en de leefbaarheid van de omgeving (29644, nr. 23);
- de motie-Hofstra c.s. over het advies van de commissie-Nouwen over Anders betalen voor Mobiliteit (29644, nr. 26);
- de motie-Hofstra c.s. over een zowel absolute als relatieve verhoging van de bijdrage uit het FES aan het Infrastructuurfonds (29644, nr. 27);
- de motie-Hofstra c.s. over het zo spoedig mogelijk op de juiste capaciteit brengen van de hoofdverbindingsassen (29644, nr. 28);
- de motie-Hofstra/Van Hijum over de stelselwijziging ten behoeve van "anders betalen voor mobiliteit" als groot project (29644, nr. 29);
- de motie-Slob c.s. over het niet onbeperkt zijn van de groei van mobiliteit (29644, nr. 30);
- de motie-Slob c.s. over een "systeemsprong" voor de infrastructuur (29644, nr. 34);
- de motie-Gerkens over het ontwikkelen van beleid op het gebied van vervoermanagement (29644, nr. 35);
- de motie-Gerkens over voorstellen voor netwerkoptimalisatie op het spoor (29644, nr. 36);
- de motie-Gerkens over het maximaliseren van de groeikansen van de binnenvaart binnen de gehele mobiliteit (29644, nr. 37);
- de motie-Gerkens over verplaatsing van de kosten van autogebruik van bezit naar gebruik (29644, nr. 38);
- de motie-Duyvendak over een stappenplan beprijzingsmaatregelen (29644, nr. 39);
- de motie-Duyvendak over beprijzingsmaatregelen voor verkeersproblemen van congestie en luchtverontreiniging (29644, nr. 40);
- de motie-Duyvendak/Gerkens over het verwijderen van het project A6-A9 uit de Nota Mobiliteit (29644, nr. 41);
- de motie-Duyvendak over het verwijderen van het project A4 Hoogvliet uit de Nota Mobiliteit (29644, nr. 42);
- de motie-Duyvendak over lopen en fietsen over de kortere afstanden als goed alternatief voor de auto (29644, nr. 43);
- de motie-Duyvendak over kruisende routes voor fiets- en wandelverkeer (29644, nr. 44);
- de motie-Hermans over het oormerken van opbrengsten van kilometerheffing ten gunste van weginfrastructuur (29644, nr. 47);
- e motie-Van der Ham over het zo snel mogelijk realiseren van de beprijzing van het wegverkeer (29644, nr. 48);
- de motie-Van der Ham over de bereikbaarheid van centra en andere concentraties van werkgelegenheid en voorzieningen in en rond de steden (29644, nr. 49).
(Zie notaoverleg van 12 december 2005.)
De voorzitter:
De motie-Van Hijum c.s. (29644, nr. 22) is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de rijksoverheid momenteel samen met regionale overheden en bedrijven netwerkanalyses uitvoert om te komen tot een integrale en effectieve aanpak van verkeersknelpunten;
overwegende dat nu reeds kan worden voorzien dat aanvullende financiële middelen nodig zullen zijn om de bereikbaarheid van stedelijke netwerken en economische kerngebieden substantieel te verbeteren;
verzoekt de regering, de uitkomsten van de netwerkanalyses medio 2006 aan de Kamer voor te leggen, voorzien van een toetsing van effectiviteit en efficiency van de maatregelen en een nadere onderbouwing van het budget dat nodig is om de bereikbaarheid substantieel te verbeteren;
verzoekt de regering voorts, extra financiële ruimte als gevolg van meevallende aanbestedingen en/of additionele FES-middelen de komende jaren met prioriteit te bestemmen voor maatregelen die voortvloeien uit de netwerkanalyses voor de Noordvleugel, de Zuidvleugel, Utrecht, Brabantstad, Twente, Groningen/Assen, Arnhem/Nijmegen, Maastricht, de stedendriehoek Apeldoorn-Zutphen-Deventer, de IJsseldelta en de samenwerkende Friese steden,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt deze gewijzigde motie voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 53 (29644)
De motie-Hofstra c.s. (29644, nr. 26) is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de commissie-Nouwen advies heeft uitgebracht over "anders betalen voor mobiliteit" en dat dit advies veel draagvlak heeft onder de maatschappelijke organisaties;
overwegende dat de verwerking van dit advies in de Nota Mobiliteit voor verduidelijking vatbaar is;
verzoekt de regering, in de PKB op bladzijde 144 de eerste alinea van de paragraaf "anders betalen voor mobiliteit" te vervangen door de volgende tekst:
"Het kabinet gaat voortvarend aan de slag met de kilometerprijs en volgt hierbij de aanbevelingen zoals die zijn gedaan door het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit.
Invoering van een kilometerprijs geschiedt onder het gelijktijdig naar rato afschaffen van de BPM en MRB waarbij het wegverkeer in totaliteit per autokilometer niet zwaarder zal worden belast dan nu het geval is. De opbrengsten van het in te voeren beprijzingssysteem komen uitsluitend ten goede aan het infrafonds zonder dat dit gepaard gaat met een meer dan evenredige daling van de voeding uit de algemene middelen van dit fonds.
Voorwaarden hierbij zijn dat de invoeringskosten aanzienlijk lager uitvallen dan geraamd in het advies van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit en dat de uitvoerings- en handhavingskosten in redelijke verhouding staan tot de opbrengsten: zo laag mogelijk met een maximum van 5%.
Invoering van anders betalen voor mobiliteit kan pas plaatsvinden op het moment dat duidelijk is op welke wijze de voorgestelde stelselwijziging gestalte kan krijgen. In de periode tot aan de invoering van het nieuwe systeem dient de uitbreiding van wegcapaciteit en de verbetering van het openbaar vervoer voortvarend te worden aangepakt. 'Anders betalen voor mobiliteit' komt niet in de plaats van bouwen en benutten, maar als aanvulling hierop.
Vooruitlopend op de invoering van de kilometerprijs neemt het kabinet de noodzakelijke stappen voor de eerste fase, zoals geschetst in het advies van het Platform. Met de opbrengsten worden de knelpunten (versneld) aangepakt.",
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt deze gewijzigde motie voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 54 (29644).
De motie-Hofstra/Van Hijum (29644, nr. 29) is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de stelselwijziging die voortvloeit uit de invoering van "anders betalen voor mobiliteit" zeer complex is;
overwegende dat de studie naar deze stelselwijziging geruime tijd kan duren;
verzoekt de regering, de stelselwijziging die nodig is ten behoeve van anders betalen voor mobiliteit te beschouwen als een groot project,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt deze gewijzigde motie voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 55 (29644).
De motie-Gerkens (29644, nr. 35) is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat goed vervoermanagement bij bedrijven onnodige mobiliteit kan voorkomen;
constaterende dat in het SVV 2 verplicht vervoermanagement werd voorgesteld, maar niet is uitgevoerd;
verzoekt de regering, met voorstellen te komen hoe bedrijven verplicht kunnen worden om beleid op het gebied van vervoermanagement te ontwikkelen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt deze gewijzigde motie voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 56 (29644).
De motie-Van der Ham (29644, nr. 49) is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat er grote problemen zijn met de bereikbaarheid van centra en andere concentraties van werkgelegenheid en voorzieningen in en rond de steden,
verzoekt de regering, de essentiële onderdelen van beleid van de Nota Mobiliteit als volgt te wijzigen:
Pagina 142, eerste alinea, paragraaf 'Mobiliteitsmanagement regionaal mogelijk maken' toevoegen:
"... Gemeenten stemmen indien nodig deze maatregelen in provinciaal dan wel WGR-plusverband gebiedsgewijs af. Het Rijk draagt er zorg voor dat bedrijven en decentrale overheden hun uitvoerende en organiserende taken kunnen vervullen. Door middel van bijvoorbeeld fiscale maatregelen kan het Rijk bedrijven en instellingen stimuleren die maatregelen nemen in hun vervoersbeleid ten gunste van het openbaar vervoer.",
en gaat over tot de orde van de dag.
Naar mij blijkt, wordt deze gewijzigde motie voldoende ondersteund.
Zij krijgt nr. 57 (29644).
Alle gewijzigde moties zijn reeds rondgedeeld; naar mij blijkt, is er geen bezwaar tegen er direct over te stemmen.
Aangezien de motie-Gerkens (29644, nr. 36) is ingetrokken, maakt zij geen onderwerp van behandeling meer uit.
In stemming komt de gewijzigde motie-Van Hijum c.s. (29644, nr. 53).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de PvdA, de Groep Lazrak, D66, de Groep Wilders, de VVD, het CDA, de ChristenUnie, de SGP, de LPF en de Groep Nawijn voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
In stemming komt de motie-Van Hijum/Hofstra (29644, nr. 23).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van D66, de Groep Wilders, de VVD, het CDA, de ChristenUnie, de SGP, de LPF en de Groep Nawijn voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
In stemming komt de motie-Hermans (29644, nr. 47).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de LPF en de Groep Nawijn voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Hofstra c.s. (29644, nr. 27).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de Groep Wilders, de VVD, het CDA, de ChristenUnie, de SGP, de LPF en de Groep Nawijn voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
In stemming komt de motie-Hofstra c.s. (29644, nr. 28).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de Groep Wilders, de VVD, het CDA, de LPF en de Groep Nawijn voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
In stemming komt de gewijzigde motie-Hofstra/Van Hijum (29644,nr. 55).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, de Groep Lazrak, D66, VVD, CDA, LPF en de Groep Nawijn voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
In stemming komt de motie-Slob c.s. (29644, nr. 30).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, de Groep Lazrak, D66, de ChristenUnie en de SGP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Slob c.s. (29644, nr. 34).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fractie van de LPF tegen deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ervoor, zodat zij is aangenomen.
In stemming komt de gewijzigde motie-Gerkens c.s. (29644, nr. 56).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fractie van de SP, GroenLinks, de PvdA, de Groep Lazrak, D66, de ChristenUnie en de SGP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Gerkens (29644, nr. 37).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, D66, de ChristenUnie en de SGP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Gerkens (29644, nr. 38).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fractie van de SP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Duyvendak (29644, nr. 39).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van GroenLinks, de PvdA, de Groep Lazrak en D66 voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Duyvendak (29644, nr. 40).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fractie van GroenLinks voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Duyvendak/Gerkens (29644, nr. 41).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP en GroenLinks voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Duyvendak (29644, nr. 42).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de Groep Lazrak en D66 voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Duyvendak (29644, nr. 43).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, de Groep Lazrak, D66, de ChristenUnie en de SGP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Duyvendak (29644, nr. 44).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, de Groep Lazrak, D66, de ChristenUnie en de SGP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Van der Ham (29644, nr. 48).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van GroenLinks en D66 voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de gewijzigde motie-Van der Ham (29644, nr. 57).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, D66, de ChristenUnie en de SGP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20052006-2436-2439.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.