26 399 Jaarrapportage procedureregeling Grote Projecten

Nr. 10 BRIEF VAN DE COMMISSIE VOOR DE RIJKSUITGAVEN

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag,19 mei 2010

Hierbij bied ik u namens de commissie voor de Rijksuitgaven de jaarlijkse rapportage aan over de werking en toepassing van de Regeling Grote Projecten in 2009.

De voorzitter van de commissie voor de Rijksuitgaven

Aptroot

Jaarrapportage 2009 Regeling Grote Projecten

1. Inleiding en samenvatting

Sinds 2004 brengt de commissie voor de Rijksuitgaven ieder jaar een rapportage uit over de werking en toepassing van de Regeling Grote Projecten (zie ook hierna par. 2). Onderstaand de kernpunten uit deze jaarrapportage over het jaar 2009.

  • Het aantal door de Kamer aangewezen grote projecten neemt jaarlijks af: eind 2009 zijn er nog negen grote projecten.

  • In 2009 zijn -voor het tweede achtereenvolgende jaar – geen nieuwe grote projecten aangewezen. In 2010 is er inmiddels wél weer een groot project aangewezen.

  • In 2009 zijn twee grote projecten formeel beëindigd, namelijk «luchtverdedigings- en commando-fregatten» van het ministerie van Defensie, en «modernisering Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten» (AWBZ) van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

  • De tijdigheid waarmee voortgangsrapportages en accountantsrapporten aan de Tweede Kamer zijn aangeboden, is verder toegenomen

  • Bij vrijwel alle grote projecten worden nu accountants- c.q. assurance-rapporten opgesteld. Verdere verbetering is nog mogelijk, zoals de Defensie-projecten laten zien.

  • De Kamer is ook in 2009 actief omgegaan met grote projecten. Op vrijwel alle voortgangs- en accountantsrapporten reageren de vaste commissies met schriftelijke vragen, of algemene overleggen, of een combinatie van beide.

2. Opzet en achtergrond jaarrapportage 2009

De Tweede Kamer heeft op 22 juni 2006 de Regeling Grote Projecten vastgesteld. Artikel 21 van de Regeling luidt:

«De commissie voor de Rijksuitgaven brengt jaarlijks op de derde woensdag in mei een verslag uit aan de Tweede Kamer over de werking en toepassing van deze regeling in het voorafgaande kalenderjaar»

In deze jaarrapportage geeft de commissie voor de Rijksuitgaven, conform artikel 21, een overzicht van de werking en toepassing van de regeling in het kalenderjaar 2009.

Deze rapportage is tegelijk met de departementale jaarverslagen uitgebracht op de derde woensdag in mei (Verantwoordingsdag).

3. Grote projecten in 2009

De in deze paragraaf geschetste ontwikkelingen rond grote projecten in 2009 zijn gebaseerd op het overzicht met basisgegevens van alle lopende grote projecten dat als bijlage is opgenomen bij deze rapportage (bijlage 1).

3.1 Aantal grote projecten in 2009

Begin 2009 waren er elf grote projecten door de Kamer aangewezen. In 2009 zijn geen nieuwe grote projecten aangewezen. In de loop van 2009 zijn twee grote projecten formeel beëindigd, zodat ultimo 2009 sprake is van negen grote projecten.

Tabel 1. Ontwikkeling aantal grote projecten

Jaar

Aantal grote projecten (per einde jaar)

Nieuwe grote projecten

Afgesloten grote projecten

2004

15

1

1

2005

15

1

1

2006

14

1

2

2007

13

1

2

2008

11

0

2

2009

9

0

2

Er is de laatste jaren een trend waarneembaar van een dalend aantal grote projecten:

De tabel laat zien dat de daling simpelweg wordt veroorzaakt door het feit dat er meer projecten worden beëindigd dan dat er nieuwe worden aangewezen. Inmiddels is in februari 2010 een nieuw groot project aangewezen, te weten de Rijksbesluiten Amsterdam-Almere-Markermeer (RAAM).

Beëindiging grote projecten

In het afgelopen jaar zijn twee grote projecten beëindigd, te weten de aanschaf van luchtverdedigings- en commando-fregatten, en de modernisering van de AWBZ. Verwacht mag worden dat er de komende jaren meer projecten beëindigd zullen worden. Een aantal grote projecten is in een vergevorderd stadium, bijvoorbeeld de Betuweroute en de Hoge Snelheids Lijn-Zuid (HSL-Zuid). Bij andere projecten wordt nagedacht over aanpassing of beëindiging van de groot project status, bijvoorbeeld het Project Mainport Rotterdam (PMR).

3.2 Afgesloten grote projecten in 2009

In 2009 zijn twee grote projecten door de Tweede Kamer formeel beëindigd, namelijk de aanschaf van luchtverdedigings- en commando-fregatten (LCF), en de modernisering van de AWBZ.

Luchtverdedigings- en commando-fregatten (LCF)

Op 23 mei 2009 heeft de staatssecretaris van Defensie in de vorm van een brief de eindevaluatie groot project LCF aan de Kamer aangeboden (TK 25 800, nr. 23).

De eindevaluatie voldoet aan de formele eisen. Wel is hier sprake van een vrij beknopte evaluatie op hoofdlijnen, die door het ministerie zelf is uitgevoerd. De commissie heeft dit geadresseerd door hierover vragen te stellen. De Kamer heeft de antwoorden en de eindevaluatie niet in een overleg behandeld, en het groot project beëindigd.

Het groot project LCF was een redelijk succesvol project in termen van projectbeheersing. Voor een groot project met een dergelijke looptijd (van meer dan 10 jaar) is dit redelijk uitzonderlijk, en dit is naar het oordeel van de commissie voor de Rijksuitgaven een vermelding waard.

Modernisering Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft op 5 maart 2009 in een AO met de Staatssecretaris gesproken over beëindiging van het grote project Modernisering AWBZ. De staatssecretaris had voorafgaand een eindevaluatie naar de Kamer gestuurd. Formeel voldeed ze hiermee aan haar verplichtingen. In deze eindevaluatie werden de inspanningen van de afgelopen jaren beschreven. De resultaten werden niet beschreven omdat er geen onderzoek naar was gedaan. Daarmee werd niet helder of de doelstellingen van het grote project gerealiseerd waren.

Omdat aan de formele eisen voor beëindiging van de groot project status is voldaan heeft de commissie voor de Rijksuitgaven positief geadviseerd over de beëindiging. Wel is de commissie voor de Rijksuitgaven van oordeel dat de informatie in deze eindevaluatie niet voldoet aan de kwaliteitseisen van een reguliere project- of beleidsevaluatie.

3.3 Voortgangsrapportages in 2009

In 2008 zijn vijftien voortgangsrapporten van grote projecten verschenen. Dit is er één minder dan in 2008, een voortzetting van een dalende trend (zie ook tabel 2). Dit is het gevolg van het feit dat het aantal grote projecten afneemt.

Tabel 2 illustreert dat in 2009 de actualiteit van de voortgangsrapporten weer verder is toegenomen. In 2009 is meer dan de helft van de rapportages binnen de norm van drie maanden aan de Kamer gestuurd. De resterende rapporten zijn alle binnen een maand hierna aan de Kamer gezonden.

Tabel 2. Verzending voortgangsrapportages naar Tweede Kamer in maanden na peildatum
 

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Uiterlijk 3 maanden (dus conform de norm)

4

(20%)

6

(30%)

4

(20%)

3

(17%)

8

(50%)

8

(53%)

 

3 tot 4 maanden

12 (60%)

8

(40%)

8

(40%)

13 (72%)

7

(44%)

7

(47%)

 

4 maanden of langer

4

(20%)

6

(30%)

8

(40%)

2

(11%)

1

(6%)

0

(0%)

totaal

20

20

20

18

16

15

3.4 Accountantsrapporten in 2009

In artikel 13 van de Regeling grote projecten is bepaald dat bij voortgangsrapportages periodiek, doch tenminste éénmaal per jaar, een accountantsrapport gevoegd wordt over de kwaliteit en volledigheid van de financiële en niet-financiële informatie in de voortgangsrapportage en over de beheersing en het beheer van het project.

In tabel 3 worden de prestaties weergegeven. De «ideale» (en ook haalbare) termijn is gelijktijdig met de voortgangsrapportage, zoals ook de departementale audit diensten (DAD’s) van Defensie en Economische Zaken doen. Daarom wordt in de tabel deze termijn (gelijktijdig, dus binnen 3 maanden) aangehouden als ijkpunt.

Tabel 3. Verzending accountantsrapporten aan de Tweede Kamer in maanden na peildatum
 

2004

2005

2006

2007

2008

2009

binnen 3 maanden

1

1

1

0

1

2

3 tot 4 maanden

3

8

3

2

7

7

4 tot 5 maanden

2

1

5

2

2

0

5 of langer maanden

4

1

0

2

0

0

Totaal

10

11

9

6

10

9

Tijdigheid en aantal accountantsrapporten

Uit tabel 3 blijkt dat in 2009 het aantal accountantsrapporten licht is afgenomen, van tien naar negen. De tijdigheid is opnieuw verbeterd ten opzichte van eerdere jaren. Dit jaar werden de twee accountantsrapporten bij de Defensieprojecten gelijktijdig met de voortgangsrapportages aangeleverd, een voorbeeld voor de andere departementen. De zeven andere accountantsrapporten werden alle binnen een maand na de voortgangsrapportages naar de Kamer gestuurd.

In 2009 ontbrak een accountantsrapport bij het grote project Ecologische Hoofdstructuur (EHS) van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselveiligheid (LNV). In reactie heeft de commissie voor LNV de minister gevraagd in de toekomst alsnog een accountantsrapport op te laten stellen. De minister heeft per brief 1 gereageerd en dit punt is in het overleg tussen de commissie en de minister afgehandeld.

3.5 Behandeling in commissies in 2009

Op alle stukken die in het kader van de regeling in 2009 aan de Kamer zijn gezonden, heeft de Kamer actief gereageerd. Over 3 grote projecten zijn schriftelijke vragen gesteld, over 6 grote projecten zijn algemeen overleggen gevoerd en bij 1 groot project is beide gedaan (vragen stellen en daarna een algemeen overleg).

4. Nadere toelichting op individuele grote projecten

Vervanging F16

Op 27 maart 2009 hebben de staatssecretaris van Defensie en de minister van Economische Zaken de 7e rapportage over het project «Vervanging F-16» over het jaar 2008 toegezonden aan de Tweede Kamer.2 Op 3 april 2009 hebben de vaste commissies van Defensie, Economische Zaken en Financiën en de commissie voor de Rijksuitgaven de jaarrapportage teruggezonden op grond van artikel 14 van de regeling grote projecten (ontoereikende en kwalitatief onvoldoende informatie). Op 15 april heeft de staatssecretaris van Defensie aanvullende kosteninformatie toegestuurd aan de Tweede Kamer3. Op 27 oktober heeft de vaste commissie voor Defensie de informatiebehoefte herzien, en deze vormt het uitgangspunt voor de rapportage over 2009. Deze jaarrapportage wordt uiterlijk 1 april 2010 aan de Tweede Kamer aangeboden.4

Pantservoertuigen

Op 15 april 2009 heeft de staatssecretaris van Defensie de tiende jaarrapportage over het project «Vervanging Pantservoertuigen M577 en YPR» aan de Tweede Kamer aangeboden.5 In het assurance-rapport wordt opgemerkt dat inzake het infanteriegevechtsvoertuig niet nader is ingegaan op de stand van zaken omtrent het aantal geleverde voertuigen per type aan Defensie in relatie tot het contractueel overeengekomen leverschema. Naar aanleiding van vragen van de vaste commissie van Defensie is deze informatie alsnog geleverd.6 De staatssecretaris heeft aangegeven dat hij de aanbeveling van de auditdiensten zal opvolgen om, voor zover mogelijk, risico’s in een vroeger stadium te kwantificeren en zodoende tijdig inzicht te verkrijgen in mogelijke kostenoverschrijdingen per deelproject en de toereikendheid van de projectreserves.

LCF

Op 1 december 2009 is het groot project «Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF) beëindigd. De eindevaluatie omvat twee afzonderlijke evaluatiemomenten, namelijk een evaluatie na de afsluiting van het project (projectevaluatie) en een evaluatie enige tijd na de ingebruikname (gebruiksevaluatie). In het assurance-rapport bij de elfde jaarrapportage werd bovendien geadviseerd om in 2011, of zoveel eerder als de laatste geplande restactiviteiten zijn afgerond, een productevaluatie uit te voeren. De eindevaluatie heeft betrekking op de projectevaluatie LCF. Uitkomsten van de gebruiksevaluatie en eventuele productevaluatie zullen worden verwerkt in het departementale jaarverslag. De projectevaluatie is niet besproken in de Tweede Kamer, wel zijn schriftelijke vragen gesteld.

Betuweroute

Naar aanleiding van voortgangsrapportages zijn er inhoudelijke vragen gesteld7. Het assurance-rapport is niet inhoudelijk besproken.

De minister heeft aangegeven dat het moment voor beëindiging van de groot project status van de Betuweroute nadert, en dat hij wil beginnen met de eindevaluatie. Op verzoek van de Tweede Kamer zal hierin onder meer worden ingegaan op de formele samenwerking en communicatie met de vervoerders en de samenwerking met Duitsland.

HSL-Zuid

Naar aanleiding van de 24e voortgangsrapportage zijn er inhoudelijke vragen gesteld. Het assurance-rapport is niet inhoudelijk besproken. Deze voortgangsrapportage en het assurance-rapport zijn enkele dagen te laat aan de Kamer gestuurd. De 25e voortgangsrapportage is besproken tijdens een AO op 11 november 2009.

Maaswerken

Over de 15e voortgangsrapportage zijn schriftelijke vragen8 gesteld en is gesproken tijdens een AO op 17 november. Opvallend is de late behandeling; de 15e voortgangsrapportage is pas besproken nadat de 16e voortgangsrapportage al is uitgebracht. Tijdens het AO zijn er aanvullende informatiewensen geformuleerd met betrekking tot de 17e voortgangsrapportage.

Ruimte voor de rivier

Over de 13e voortgangsrapportage zijn vragen gesteld9. De 13e en 14e voortgangsrapportage en het assurance-rapport zijn besproken tijdens een AO op 3 december.

Project Mainport Rotterdam (PMR)

Over de 5e voortgangsrapportage heeft de vaste commissie een aantal vragen gesteld aan de minister van Verkeer en Waterstaat.10

De 6e voortgangsrapportage en het accountantsrapport zijn besproken tijdens een AO op 21 januari 2010. Tijdens dit overleg zijn ook de antwoorden besproken van de minister op eerdere vragen over onder meer de 5e rapportage van de vaste commissie.

Anders betalen voor mobiliteit

De 2e voortgangsrapportage en het auditrapport zijn besproken in een AO op 22 juli 2009. Eén van de leden van de commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft aangegeven dat in deze voortgangsrapportage de effecten van de maatregelen te summier en voor de Kamer onvoldoende zijn beschreven om die te kunnen controleren.11 De 3e voortgangsrapportage en het accountantsrapport zijn inhoudelijk besproken tijdens een AO op 10 december 2009. Tijdens dit overleg zijn ook de antwoorden van de minister op eerdere vragen van de commissie over het project besproken12. De commissie maakt positieve opmerkingen over de kwaliteit en bruikbaarheid van de voortgangsrapportage. De vaste commissie stelt aanvullende wensen vast voor de informatie in de volgende rapportages.

Modernisering AWBZ

Door de Tweede Kamer is besloten de status van groot project te beëindigen, terwijl de modernisering zelf nog doorgaat, onder meer met indicatiestelling, AWBZ-brede zorgregistratie (AZR), zorgzwaartepakketten (ZZP) en positie van de zorgkantoren. Er zijn door de vaste commissie informatie-wensen gesteld voor de komende periode «zodat in een paar oogopslagen helder is wat de belangrijkste kenmerken zijn van de mensen die zorg krijgen, wat de belangrijkste kenmerken van de organisaties en wat de kosten zijn» (30 597, nr. 61, p.31). Deze informatiebehoefte is zeer algemeen geformuleerd. In dit en volgend jaar zal moeten blijken of dit adequaat is.

Ecologische hoofdstructuur (EHS)

De commissie heeft voor dit groot project een rapporteur aangesteld, om het belang van de EHS te onderstrepen. Naar aanleiding van de 2e voortgangsrapportage zijn er inhoudelijke vragen gesteld. Ook zijn er vragen gesteld over de betrouwbaarheid van de informatie rond de restant-taakstelling en het natuurbeleid. Op 10 november zijn er door de vaste commissie voor LNV aanvullende vragen gesteld13.

Er is bij de voortgangsrapportage geen assurance-rapport geleverd. Het grootste deel van de EHS wordt gerealiseerd via het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG). Het jaar 2009 was het eerste jaar dat de provincies bij de voortgangsrapportage ILG een accountantsverklaring moesten toevoegen. Dit is nog niet bij alle provincies goed in het proces geborgd. Daarom zijn de accountantsverklaringen niet in alle gevallen tijdig aangeleverd.

Grote projecten 2009

Ministerie

Groot project

Document

Kamerstuk

Peildatum

Verschenen

Actualiteit

Behandeld

Behandelwijze

Kamerstuk

DEF

Vervanging F16

7e jaarrapportage

26 488 nr. 159

31-12-2008

27-3-2009

2,9 mnd.

22-4-2009

AO

26 488, nr. 181

 

Vervanging F16

assurancerapport

26 488 nr. 159

31-12-2008

27-3-2009

2,9 mnd.

   
  

Addendum

26 488 nr. 167

31-12-2008

15-4-2009

3,5 mnd.

22-4-2009

AO

26 488, nr. 181

          

DEF

Pantservoertuigen

10e jaarrapportage

26 396 nr. 74

31-12-2008

15-4-2009

3,5 mnd.

10-6-2009

vragen

26 396, nr. 75

 

Pantservoertuigen

assurancerapport

26 396 nr. 74

31-12-2008

15-4-2009

3,5 mnd.

   
          

DEF

LCF

12e jaarrapportage

25 800 nr. 23

31-12-2008

22-5-2009

4,7 mnd

13-10-2009

vragen

25 800 nr. 24

 

LCF

assurancerapport

???

      
          

V&W

Betuweroute

25e VGR

22 589, nr. 297

31-12-2008

6-4-2009

3,2 mnd.

1-7-2009

AO (en vragen)

22 026, nr. 302

 

Betuweroute

assurancerapport

22 589, nr. 298

31-12-2008

15-4-2009

3,5 mnd.

1-7-2009??

AO Transport en Logistiek

22 026, nr. 302

 

Betuweroute

26e VGR

22 589, nr. 300

30-6-2009

29-9-2009

2,9 mnd.

29-10-2009

AO Transport en Logistiek

29 515, nr. 307

          

V&W

HSL-Zuid

24e VGR

22 026, nr. 293

31-12-2008

6-4-2009

3,2 mnd

11-6-2009

vragen

22 026, nr. 295

 

HSL-Zuid

assurancerapport

22 026, nr. 294

31-12-2008

28-4-2009

3,9 mnd

11-6-2009

vragen

22 026, nr. 295

 

HSL-Zuid

25e VGR

22 026, nr. 303

30-6-2009

14-9-2009

2,5 mnd

11-11-2009

AO

22 026, nr. 308

          

V&W

Maaswerken

15e VGR

18 106, nr. 194

31-12-2008

7-4-2009

3,2 mnd

17-11-2009

AO (en vragen)

18 106, nr. 199

 

Maaswerken

assurancerapport

18 106, nr. 195

31-12-2008

17-4-2009

3,6 mnd

17-11-2009

AO

18 106, nr. 199

 

Maaswerken

16e VGR

18 106, nr. 197

30-6-2009

2-10-2009

3,1 mnd

   
          

V&W

Ruimte voor de Rivier

13e VGR

30 080, nr. 37

31-12-2008

6-4-2009

3,2 mnd

3-12-2009

AO (en vragen)

30 080, nr. 42

 

Ruimte voor de Rivier

accountantsrapport

???

      
 

Ruimte voor de Rivier

14e VGR

30 080, nr. 39

30-6-2009

1-10-2009

3 mnd

3-12-2009

AO

30 080, nr. 42

 

Ruimte voor de Rivier

accountantsrapport

30 080, nr. 40

30-6-2009

19-10-2009

3,6 mnd

3-12-2009

AO

30 080, nr. 42

          

V&W

Project Mainport Rotterdam

5e VGR

24 691, nr. 99

31-12-2008

6-4-2009

3,2 mnd

24-6-2009

vragen

24 691, nr. 100

 

Project Mainport Rotterdam

6e VGR

24 691, nr. 102

30-6-2009

29-9-2009

3mnd

23-12-2009

vragen

24 691, nr. 105

 

Project Mainport Rotterdam

accountantsrapport

24 691, nr. 103

30-6-2009

14-10-2009

3,5 mnd

   
          

V&W

Anders betalen voor mobiliteit

2e VGR

31 305, nr. 127

31-12-2008

6-4-2009

3,2 mnd.

17 en 24-6-2009

AO

31 305, nr. 147

 

Anders betalen voor mobiliteit

auditrapport

31 305, nr. 136

31-12-2008

24-4-2009

3,8 mnd.

17 en 24-6-2009

AO

31 305, nr. 147

 

Anders betalen voor mobiliteit

3e VGR

31 305, nr. 154

30-6-2009

29-9-2009

2,9 mnd.

4-11-2009

AO

31 305, nr. 165

 

Anders betalen voor mobiliteit

accountantsrapport

31 305, nr. 156

30-6-2009

23-10-2009

3,8 mnd.

4-11-2009

AO

31 305, nr. 165

VWS

Modernisering AWBZ

eindevaluatie

30 597, nr. 37

medio 2008

10-11-2009

 

5-3-2009

AO

30 597, nr. 61

   

26 631, nr. 320

24-9-2009

     
          

LNV

Ecologische Hoofdstructuur

2e VGR

30 825 nr. 49

medio 2009

14-9-2009

 

29-10-2009

vragen

30 825, nr. 50

          

V&W

Rijksbesluiten Amsterdam-Almere-Markermeer

In wording in 2009

       

VGR= voortgangsrapportage

AO = Algemeen Overleg

HTK = Handelingen Tweede Kamer

vka = voor kennisgeving aangenomen

aang = aangehouden tot eerstvolgende voortgangsrapportage


XNoot
1

TK 30 825, nr. 18.

XNoot
2

TK 2008–2009, 26 488, nr.159.

XNoot
3

TK 2008–2009, 26 488, nr.167.

XNoot
4

TK 2008–2009, 26 488, nr.212.

XNoot
5

TK 2008–2009, 26 396, nr.74.

XNoot
6

TK 2008–2009, 26 396, nr.75.

XNoot
7

TK 2008–2009, 22 589, nr. 299.

XNoot
8

2009D46490.

XNoot
9

TK 2008–2009, 30 080, nr. 38.

XNoot
10

TK 2008–2009, 24 691, nr. 100.

XNoot
11

TK 2008-2009, 31 305, nr. 80, 22 april voortzetting van het debat van 8 april.

XNoot
12

TK 2009–2010, 31 305, nr. 157.

XNoot
13

TK 2009–2010, 30 825, nr. 51.

Naar boven