Aan de orde zijn de stemmingen over moties, ingediend bij het debat over de Transportraad, te weten:

- de motie-De Krom/Van Heugten over het instemmen met internalisering van externe kosten (21501-33, nr. 184);

- de motie-Roefs over de methodiek van doorberekening van externe kosten (21501-33, nr. 186);

- de motie-Roefs c.s. over het opnemen van vrachtautoparkeerplaatsen in de bewegwijzering (21501-33, nr. 187);

- de motie-Van Heugten c.s. over de rij- en rusttijdenregeling voor chauffeurs in het beroepsgoederenvervoer (21501-33, nr. 188);

- de motie-Vendrik over externe kosten die in de kilometerheffing kunnen worden opgenomen (21501-33, nr. 189).

(Zie vergadering van 7 oktober 2008.)

De voorzitter:

De motie-De Krom/Van Heugten (21501-33, nr. 184) is in die zin gewijzigd dat zij thans luidt:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de rendementen in het beroepsgoederenvervoer op de weg zwaar onder druk staan;

overwegende dat het beleid van de Europese Commissie en de Nederlandse regering moet zijn gericht op het optimaliseren van de logistieke ketens, de infrastructuur in Europa en verbetering van de concurrentiepositie van de Nederlandse transportsector;

overwegende dat het EC-voorstel voor een richtlijn ter wijziging van Richtlijn 1999/62/EC inzake "het in rekening brengen van gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware voertuigen" leidt tot kostenverhogingen voor het beroepsgoederenvervoer over de weg terwijl de andere modaliteiten voorlopig buiten schot blijven;

overwegende dat internalisering van externe kosten geen doel op zich mag zijn maar een Europees kader wél van belang kan zijn om lidstaten aan banden te leggen om de introductie van allerlei ad-hocmaatregelen te voorkomen waardoor de interne markt niet nóg verder onder druk komt te staan;

verzoekt de regering, bij de onderhandelingen over de aanpassing van de Eurovignetrichtlijn, in te zetten op een geharmoniseerd gemeenschappelijk Europees kader inzake de internalisering van externe kosten voor alle modaliteiten in het goederentransport, ter bevordering van het functioneren van de interne markt en ter voorkoming van disproportionele en concurrentievervalsende kosten voor de transportsector;

verzoekt de regering, zich in te zetten voor gelijke behandeling van alle transportmodaliteiten, bronbeleid en volledige cabotagevrijheid,

en gaat over tot de orde van de dag.

Naar mij blijkt, wordt de indiening van deze gewijzigde motie voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 190 (21501-33).

Ik stel vast dat wij hierover nu kunnen stemmen.

Aangezien de motie-Roefs (21501-33, nr. 186) is ingetrokken, maakt zij geen onderwerp van behandeling meer uit.

In stemming komt de gewijzigde motie-De Krom/Van Heugten (21501-33, nr. 190).

De voorzitter:

Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de VVD, de SGP, het CDA, de PVV en het lid Verdonk voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en de aanwezige leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.

In stemming komt de motie-Roefs c.s. (21501-33, nr. 187).

De voorzitter:

Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.

In stemming komt de motie-Van Heugten c.s. (21501-33, nr. 188).

De voorzitter:

Ik constateer dat de aanwezige leden van de fractie van GroenLinks tegen deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ervoor, zodat zij is aangenomen.

In stemming komt de motie-Vendrik ( 21501-33, nr. 189).

De voorzitter:

Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, de PvdA, GroenLinks, D66, de PvdD en de ChristenUnie voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.

De heer Vendrik (GroenLinks):

Voorzitter. De minister van Verkeer en Waterstaat heeft gisteren feitelijk aanneming van mijn motie (21501-33, nr. 189) ontraden. De Transportraad vindt morgenochtend plaats, dus misschien kunnen wij het als volgt doen. Wij kunnen ervan uitgaan dat de motie wordt uitgevoerd en dat de minister morgen in het Brusselse overleg dienovereenkomstig handelt. Als dat niet kan, wil ik graag binnen een uur een brief daarover zodat er de mogelijkheid is van een aanvullend debat.

De voorzitter:

Wij zullen dit deel van het stenogram doorgeleiden naar het kabinet, in het bijzonder naar de minister van Verkeer en Waterstaat.

De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.

Voorzitter: Van Beek

Naar boven