Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 86, pagina 5178-5179 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 86, pagina 5178-5179 |
Aan de orde is de behandeling van:
het wetsvoorstel Wijziging van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen, de Wet kinderopvang, de Huursubsidiewet en enige andere wetten (30097)
.
De voorzitter:
Ik deel de Kamer mee dat mevrouw Noorman zich wegens ziekte heeft moeten verontschuldigen.
De algemene beraadslaging wordt geopend.
Mevrouw Bussemaker (PvdA):
Voorzitter. Zoals u zei kan mevrouw Noorman wegens ziekte dit debat niet bijwonen.
Het debat nu gaat eigenlijk over één onderdeel van de Awir. Door mevrouw Noorman is een amendement ingediend dat ertoe strekt de Belastingdienst niet het recht te geven om van meerdere groepen dan alleen samenwoners inkomensgegevens te verzamelen. Daarover zou eerst informatie aan de Kamer moeten worden verstrekt. Wij vinden dat voor iedere uitbreiding met andere groepen een algemene maatregel van bestuur moet worden opgesteld. De Belastingdienst moet dus niet een blanco cheque krijgen en niet de gelegenheid worden geboden om deze regeling voor meerdere groepen te laten gelden. Altijd moet voor uitbreiding een toets door de Kamer mogelijk zijn. Voor ons weegt efficiency bij de Belastingdienst niet op tegen het recht op privacy van de burger. Graag krijg ik van de staatssecretaris een reactie op het amendement van mevrouw Noorman.
De heer Weekers (VVD):
Voorzitter. Het was aanvankelijk niet mijn bedoeling om het woord te voeren, maar ik werd er door een collega van de Eerste Kamer op geattendeerd dat een van haar vragen niet is beantwoord. Om de proceseconomie van het wetsvoorstel Awir te bevorderen, wil ik deze vraag hier stellen. Dat bespaart de staatssecretaris mogelijkerwijs een plenaire behandeling in de Eerste Kamer.
De staatssecretaris heeft de Eerste Kamer toegezegd om bij reparatiewetsvoorstel nog iets te regelen en daarbij artikel 30 van overeenkomstige toepassing te verklaren voor de aansprakelijkheid van de partner. Dat betekent dat de procedure van verrekening zou kunnen worden toegepast. In ieder geval heeft de staatssecretaris tegen de Eerste Kamer gezegd haar gedachte op dit punt een goed idee te vinden en het te zullen overnemen. Het zou goed zijn als de staatssecretaris dit bij nota van verbetering bij dit wetsvoorstel regelde. Dan is dat punt ook helder.
De heer Omtzigt (CDA):
Voorzitter. De CDA-fractie is buitengewoon tevreden met de naamswijziging. Hierdoor worden de begrippen geharmoniseerd. Toch hebben wij bij de behandeling van dit wetsvoorstel nog een verzoek en een slotopmerking.
Ongeveer 60% van de huishoudens krijgt straks een aanvraagformulier voor de zorgtoeslag, maar alleen de huishoudens die al huurtoeslag ontvangen krijgen een gecombineerd formulier voor de huurtoeslag en de zorgtoeslag. Echter, het niet-gebruik van de huurtoeslag is aanzienlijk. Nu krijgen veel huishoudens een nieuw formulier. Kan aan dat formulier niet vragen worden toegevoegd over het recht op huurtoeslag? Men is natuurlijk niet verplicht om die vragen te beantwoorden, maar op deze manier kan het niet-gebruik fors worden teruggebracht en wordt er in voorzien dat mensen één in plaats van twee formulieren invullen. Administratieve lastenverlichting bepleiten wij toch allemaal.
Tot slot vindt de CDA-fractie dat de database die door Walvis/Wfsv gecreëerd wordt met actuele inkomensgegevens van de hele Nederlandse populatie, zo snel mogelijk gebruikt moet kunnen worden voor de schatting van de inkomensgegeven voor huur- en zorgtoeslag en vooral de wijzigingen daarin. Kan de regering helder toezeggen dat met ingang van 2008 die database daar ook daadwerkelijk voor gebruikt wordt? Welke pogingen zullen worden ondernomen om die datum te vervroegen?
Staatssecretaris Wijn:
Voorzitter. Het amendement van mevrouw Noorman-den Uyl dat mevrouw Bussemaker hier zo vurig verdedigd heeft, lijkt het kabinet een uitstekende verbetering van het wetsvoorstel. Ik wil daar "for the record" aan toegevoegd hebben dat ik dit amendement een wat positievere kleuring geef, in die zin dat het de Belastingdienst, om het niet-gebruik van bepaalde toeslagen tegen te gaan, is toegestaan om mensen erop te attenderen dat zij mogelijkerwijs gebruik kunnen maken van toeslagen. Desalniettemin moeten wij natuurlijk zorgvuldig omgaan met zowel het doorgeven van gegevens aan anderen als bedoelde attendering. Het is namelijk mogelijk dat iemand dan gegevens van zijn partner krijgt. Wij zijn het er dus over eens dat een en ander met waarborgen omkleed moet zijn. Mocht het amendement door de Kamer worden aangenomen, dan is dat ook geen enkel probleem voor het kabinet. Integendeel!
De heer Weekers heeft gesproken over de aansprakelijkheid van partners voor terugvordering en in dat licht gevraagd om artikel 30 van overeenkomstige toepassing te verklaren. Op zichzelf is het mij wel wat waard om het wetsvoorstel Awir in de Eerste Kamer tot een hamerstuk te kunnen promoveren. Ik moet hier echter even wat dieper induiken. Om te beginnen, neem ik aan dat de Kamer hier dinsdag over gaat stemmen.
De voorzitter:
Ja.
Staatssecretaris Wijn:
Dank u wel. Mocht het mogelijk zijn om een en ander vóór dinsdag bij nota van wijziging te regelen, dan zal ik dat graag doen. Mocht dat niet mogelijk zijn, dan zullen wij dit conform de zojuist door de heer Weekers verwoorde lijn meenemen in de veegwet van de Awir. Laten wij hier nu geen extra briefverkeer over creëren: krijgt de Kamer een nota van wijziging, dan is het geregeld; krijgt zij die niet, dan moet zij weten dat dit in de veegwet zal gebeuren.
Dan kom ik op de vragen van de heer Omtzigt. Het is inderdaad de bedoeling dat wij het niet-gebruik zo veel mogelijk proberen tegen te gaan. In de nota naar aanleiding van het verslag was een wat onduidelijk zinnetje geslopen en daarover heb ik de Kamer nog een brief gestuurd. Het gaat erom dat degene die een huurtoeslag krijgt, bijna altijd ook een zorgtoeslag zal hebben, terwijl degene die een zorgtoeslag heeft, niet automatisch ook een huurtoeslag heeft. Sterker nog, ongeveer een miljoen mensen krijgen huursubsidie, straks huurtoeslag, en ongeveer zes miljoen mensen zullen straks een zorgtoeslag hebben. De mensen met huursubsidie kennen wij al en die krijgen dan een brief waarmee zij direct ook zorgtoeslag kunnen aanvragen, terwijl de mensen die een zorgtoeslagformulier krijgen, er in de toelichting op worden gewezen dat zij mogelijkerwijze recht hebben op huurtoeslag. Wij moeten het eerste jaar even aankijken hoe dit uitpakt. Als blijkt dat mensen hierdoor te weinig worden gewezen op de mogelijkheid van een huurtoeslag, omdat zij de toelichting wellicht niet helemaal lezen, dan kunnen wij het ook als een alertering in het formulier opnemen. Naast de huursubsidie-informatiepunten, de gemeenten, de sociale diensten et cetera is dat nog een manier om mensen hierop te wijzen.
In september starten wij een campagne in de massamedia om iedereen hiervan op de hoogte te stellen. De vaste Kamercommissies voor Financiën en Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn van harte uitgenodigd voor het jaarlijkse werkbezoek in Utrecht op de eerste maandag na het zomerreces. Dan kunnen de leden zelf zien hoe het ervoor staat. Het is een ingewikkeld project en in het begin zullen er ongetwijfeld dingen fout gaan. Het is echter goed dat men kan zien hoe wij ons hierop hebben voorbereid en welke risicoanalyses wij hebben gemaakt.
Vanaf 2008 zullen de formulieren zoveel mogelijk tevoren ingevuld worden. Wij gaan na of dit wellicht eerder kan.
De heer Omtzigt (CDA):
Staat in 2007 een hokje op het aanvraagformulier waarop men kan aankruisen dat men een huurwoning heeft waarna er automatisch wordt gewezen op de mogelijkheid van een huurtoeslag? De CDA-fractie hecht buitengewoon sterk aan het terugdringen van het niet-gebruik van de huurtoeslag.
Staatssecretaris Wijn:
Daar hecht ik ook aan. U hebt het wellicht over een internetapplicatie. Als je iets aankruist, moet er meteen bepaalde informatie volgen. Dat kan niet op papier. Men zal altijd een handeling moeten verrichten om een toeslag aan te vragen. Wij bieden heel veel service, maar men heeft ook het recht om ervan af te zien. Wij zullen natuurlijk nagaan hoe dit ervaren wordt. Als blijkt dat de toelichting onduidelijk is, nemen wij het op het formulier op. In dat geval wordt men uitgenodigd om actie te ondernemen voor het verkrijgen van de huurtoeslag door bijvoorbeeld op internet te kijken, de belastingtelefoon te bellen of naar een huurtoeslaginformatiepunt te gaan. Degenen die een huurtoeslag krijgen, krijgen een formulier waarop ook de aanvraag voor de zorgtoeslag kan worden ingevuld. Dat is een kwestie van de wet van de grote getallen.
De heer Omtzigt (CDA):
U kunt het gecombineerde formulier ook toesturen aan degenen met een laag inkomen waarvan wordt vermoed dat zij in een huurhuis wonen. Ik weet dat dan ook niet iedereen die hiervoor in aanmerking komt, wordt bereikt, maar daarmee wordt het niet-gebruik wel verder teruggedrongen.
Staatssecretaris Wijn:
Ik ben bereid alles te doen wat de duidelijkheid ten goede komt. Ik ben alleen bang dat deze suggestie niet tot meer duidelijkheid leidt. Iemand met een laag inkomen heeft niet automatisch huursubsidie nodig of misschien willen betrokkenen dat wel niet. Als je te veel mensen formulieren stuurt, is het gevaar groot dat je verwarring sticht. Ik wil hier graag nog eens met u over doorpraten op het moment dat het proces gaande is. Dan hebben wij zicht op het niet-gebruik en op de effectiviteit van de voorlichting. Mensen met een laag inkomen die een huis willen huren, gaan over het algemeen naar de woningbouwcorporatie. Wij werken goed samen met de woningbouwcorporaties. Nu stelt men al bij de woningbouwcorporatie voor om het formulier voor de huursubsidie samen met de huurder in te vullen. Straks zal de woningbouwcorporatie, als iemand met een laag inkomen een huurhuis krijgt, voorstellen samen het huurtoeslagformulier in te vullen.
Wij zijn bereid alles te doen om verwarring te voorkomen en om alles duidelijker te maken. De randvoorwaarde daarbij is dat men zelf expliciet moet aangeven dat men een toeslag wil krijgen. Mensen krijgen het formulier niet automatisch toegezonden. Binnen die randvoorwaarde zullen wij op alle mogelijke manieren proberen het proces te optimaliseren. Ik ben altijd bereid om hierover met de Kamer te praten. In de loop van 2006 wordt vanzelf duidelijk hoe wij dit zo goed mogelijk kunnen doen.
De algemene beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Gehoord de toezegging van de staatssecretaris stel ik voor, aanstaande dinsdag te stemmen.
Daartoe wordt besloten.
Sluiting 19.35 uur
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20042005-5178-5179.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.