Bestuursovereenkomst PHS Vught 2021

Partijen:

1. De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, mevrouw S. van Veldhoven - van der Meer, handelend als bestuursorgaan en als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, gezeteld te ’s-Gravenhage, hierna te noemen: het Rijk;

2. De Provincie Noord-Brabant, en waar het bestuurlijke bevoegdheden betreft het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Brabant, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer C.A. van der Maat, lid van het College van Gedeputeerde Staten, krachtens volmacht verleend door de Commissaris van de Koning, handelend ter uitvoering van het besluit van Gedeputeerde Staten van 30 maart 2021, hierna te noemen: de Provincie Noord-Brabant;

3. Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Vught, handelend als bestuursorgaan, namens deze de Burgemeester, de heer R.J. van de Mortel, tevens handelende als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de publiekrechtelijke rechtspersoon de Gemeente Vught ter uitvoering van het besluit van Burgemeester en Wethouders van 30 maart 2021, hierna te noemen: de Gemeente Vught.

De partijen 2 en 3, hierna gezamenlijk te noemen: Regionale Partijen;

De partijen 1 tot en met 3, hierna gezamenlijk te noemen: Partijen;

Elke Partij afzonderlijk, hierna te noemen: Partij

Overwegende:

  • 1. In 2010 is door het Kabinet de Voorkeursbeslissing over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) genomen (TK 2013–2014, 32 404, nr 1). Doel van PHS is om op de drukste trajecten van het landelijk spoornetwerk te komen tot hoogfrequent spoorvervoer en een toekomstvaste routering van het goederenvervoer met zo een intensief mogelijk gebruik van de Betuweroute. Uitgangspunt van PHS is dat op de drukste trajecten reizigers uiterlijk in 2028 elke tien minuten moeten kunnen opstappen op een intercity of een sprinter.

  • 2. In dit kader zijn onder meer de Bestuursovereenkomst PHS: Vught (Stcrt. 2015, 15080), hierna: Bestuursovereenkomst 2015, en de Wijzigingsovereenkomst PHS Vught (Stcrt. 2018, 66315), hierna: Wijzigingsovereenkomst 2018, opgesteld, met afspraken tussen Partijen ter uitvoering van een verdiepte ligging van het spoor in Vught en de ongelijkvloerse kruising van de Wolfskamerweg in Vught.

  • 3. Partijen hebben onverminderd overeenstemming met elkaar over het doel met daarbij de in het PHS opgenomen Project Scope, Mijlpalenplanning en kostenraming.

  • 4. Aanleiding voor een nieuwe Bestuursovereenkomst is dat het Project, nu het Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel op 14 mei 2020 is vastgesteld (Stcrt. 2020, 28447), in de realisatiefase is beland. Dit vraagt om nieuwe afspraken ten aanzien van het betaalbaar stellen van de reeds overeengekomen budgetafspraken en een andere aansturingsstructuur.

  • 5. Gelet op de veelheid aan aanpassingen is er niet voor geopteerd om dit te doen middels een wijzigingsovereenkomst, maar middels een nieuwe bestuursovereenkomst. De nieuwe bestuursovereenkomstkomt in de plaats van de bestaande Bestuursovereenkomst 2015 en de Wijzigingsovereenkomst 2018

  • 6. Geconstateerd wordt dat indien de Regionale Partijen aan ProRail opdracht geven en bijdragen ten aanzien van de hoofdspoorweginfrastructuur, binnen de huidige invulling van wet-en regelgeving, zoals verwoord in de brief van 23 mei 2013, met kenmerk DGB/2013/2708M, geen btw in rekening gebracht wordt aan de Regionale Partijen.

  • 7. De Provincie Noord-Brabant en het Rijk verlenen opdracht in de vorm van een subsidiebeschikking ten gunste van ProRail.

  • 8. In de Bestuursovereenkomst PHS: Vught uit 2015 was een betaalschema opgenomen volgens welke de Regionale Partijen hun financiële bijdragen zouden overmaken aan het Rijk. Dit zou in 2022 geleid hebben tot betaling van 45% van de bijdrage. Nu de Regionale Partijen hun bijdragen niet langer aan het Rijk overmaken, zou er sprake zijn van extra indexering van nog niet betaalde bijdragen, wat tot hogere lasten voor de Regionale Partijen leidt.

Zijn het volgende overeengekomen:

Artikel 1. Definities en afkortingen

A. Aanvullende Bestelling:

een uitbreiding van de Project Scope op verzoek en voor rekening van een Partij;

B. Bestuursovereenkomst:

Bestuursovereenkomst PHS Vught 2021;

C. BO PHS Vught:

Bestuurlijk Overleg PHS Vught;

D. DO PHS:

Directeurenoverleg PHS;

E. Halfjaarrapportage:

periodieke rapportage door ProRail en de Gemeente Vught aan Partijen;

F. HAO PHS Vught:

hoog ambtelijk overleg PHS Vught;

G. Mijlpalenplanning:

Planning in mijlpalen, opgenomen in bijlage 2;

H. OGO PHS Vught:

opdrachtgeversoverleg PHS Vught;

I. Omgevingsmanagement:

het betrekken van de omgeving bij beleid en uitvoering;

J. PEAT:

projectmanagement, engineering, administratie en toezicht;

K. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS):

het totale pakket aan infrastructurele en overige maatregelen dat wordt uitgevoerd op grond van de Voorkeursbeslissing PHS;

L. Project:

het geheel aan maatregelen dat benodigd is ter realisatie van de Project Scope en ten behoeve van de uitvoering van de Bestuursovereenkomst;

M. Project Scope:

omschrijving van het project, opgenomen in bijlage 1;

N. SOK:

samenwerkingsovereenkomst tussen de Gemeente Vught en ProRail;

O. Taakstellend Budget:

budget dat maximaal beschikbaar is om het Project uit te voeren;

P. Tracébesluit:

het op 14 mei 2020 door de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat vastgestelde Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel (Stcrt. 2020, 28447).

Artikel 2. Doel

  • 1. Doel van het Project is het creëren van meer spoorcapaciteit tussen Vught en Den Bosch en het verbeteren van de veiligheid en de inpassing van het spoor in Vught. Door het Project verminderen het aantal overwegen, de omgevingseffecten, en de barrièrewerking.

  • 2. In de Bestuursovereenkomst worden afspraken vastgelegd over:

    • a. de Project Scope;

    • b. de Mijlpalenplanning;

    • c. de financiën, waaronder het Taakstellend Budget en risicoverdeling;

    • d. de taakverdelingen, besluitvorming en de wijze van samenwerking binnen het Project, alsmede de verantwoordelijkheden en rollen van Partijen.

Artikel 3. Project Scope

  • 1. Partijen hebben de scope van het project vastgesteld zoals beschreven in bijlage 1.

  • 2. Wijzigingen binnen de Project Scope zonder overschrijding van de mijlpalen in de Mijlpalenplanning of het Taakstellend Budget worden ter informatie voorgelegd aan het DO PHS en aan het OGO PHS Vught.

  • 3. Wijzigingen binnen de Project Scope met overschrijding van de mijlpalen in de Mijlpalenplanning of het Taakstellend Budget worden vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan het BO PHS Vught en ter vaststelling aan het DO PHS.

  • 4. Wijzigingen van de Project Scope worden vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan het BO PHS: Vught en ter vaststelling aan het DO PHS.

  • 5. Een overzicht van de wijzigingen wordt bijgehouden in de Halfjaarrapportages.

  • 6. Het Rijk streeft ernaar de maatregelen uit het meerjarenprogramma geluidsanering spoor (MJPG Spoor) in de Gemeente Vught gelijktijdig met het Project uit te voeren.

Artikel 4. Mijlpalenplanning

  • 1. Partijen houden zich aan de door hen vastgestelde Mijlpalenplanning vastgesteld zoals beschreven in bijlage 2.

  • 2. Wijzigingen van de Mijlpalenplanning worden vooraf ter goedkeuring voorgelegd aan het BO PHS Vught en ter vaststelling aan het DO PHS.

  • 3. Een overzicht van wijzigingen van de Mijlpalenplanning wordt bijgehouden in de Halfjaarrapportages.

Artikel 5. Aansturing, overleg en besluitvorming, algemeen

  • 1. Partijen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het Project, hetgeen inhoudt dat Partijen gezamenlijk de beslissingen nemen die nodig zijn voor de uitwerking, voorbereiding en uitvoering van het Project, met behoud van afzonderlijke publiekrechtelijke bevoegdheden. De gezamenlijke verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid is vormgegeven in de organisatiestructuur opgenomen in dit artikel.

  • 2. Partijen zijn opdrachtgever van ProRail tot uitvoering van het project, waarbij ProRail op grond van de aan haar verleende Beheerconcessie beheerder is van de hoofdspoorweginfrastructuur als bedoeld in de Spoorwegwet. Partijen zullen ProRail opdracht geven het Project uit te voeren volgens het bepaalde in deze bestuursovereenkomst.

  • 3. Besluitvorming door Partijen vindt plaats op basis van consensus.

  • 4. ProRail neemt geen deel aan de besluitvorming.

  • 5. Besluitvorming vindt op een hoger niveau plaats als een geschil daartoe noodzaakt, uitgezonderd besluitvorming door het BO PHS Vught.

  • 6. Partijen houden zich aan de overlegstructuur zoals beschreven in bijlage 3.

Artikel 6. Directeurenoverleg PHS

  • 1. Het DO PHS is samengesteld uit een vertegenwoordiger van het Rijk, ProRail en de spoorvervoerders.

  • 2. Het DO PHS geeft in dit Project sturing aan het Projectteam ProRail Den Bosch-Vught.

  • 3. Het DO PHS is belast met de vaststelling van:

    • a. voorgestelde aanpassingen van de Mijlpalenplanning, genoemd in bijlage 2;

    • b. voorgestelde wijzigingen van de Project Scope;

    • c. maatregelen tegen een dreigende of gerealiseerde overschrijding van het Taakstellend Budget.

Artikel 7. Bestuurlijk Overleg PHS Vught

  • 1. Het BO PHS Vught is samengesteld uit een vertegenwoordiger per Partij en van ProRail.

  • 2. Het BO PHS Vught komt bijeen op verzoek van het OGO PHS Vught of het HAO PHS Vught of een Partij of ProRail.

  • 3. Het BO PHS Vught is belast met besluitvorming in de volgende gevallen:

    • a. voorgestelde aanpassingen van de mijlpalen, genoemd in bijlage 2;

    • b. voorgestelde aanpassingen van de Project Scope;

    • c. voorgestelde aanpassing van de Bestuursovereenkomst;

    • d. een Aanvullende Bestelling;

    • e. een dreigende of gerealiseerde overschrijding van het Taakstellend Budget.

  • 4. Het BO PHS Vught biedt desgevraagd sturing aan het OGO PHS Vught.

Artikel 8. Hoog Ambtelijk Overleg PHS Vught

  • 1. Het HAO PHS Vught is samengesteld uit een vertegenwoordiger per Partij en van ProRail op directeurenniveau.

  • 2. Het HAO PHS Vught komt alleen bijeen op verzoek van het OGO PHS Vught of als een Partij of ProRail dat nodig acht.

  • 3. Het HAO PHS Vught is belast met besluitvorming in die gevallen waarin het OGO PHS Vught geen consensus heeft bereikt.

  • 4. Als in het HAO PHS Vught over een onderwerp geen consensus kan worden bereikt, wordt het ter besluitvorming voorgelegd aan het BO PHS Vught.

Artikel 9. Opdrachtgeversoverleg PHS Vught

  • 1. Het OGO PHS Vught is samengesteld uit tenminste een vertegenwoordiger per Partij en van ProRail.

  • 2. Het OGO PHS Vught komt tenminste eenmaal per drie maanden bijeen of zoveel vaker als door een Partij of ProRail nodig wordt geacht.

  • 3. Het OGO PHS Vught:

    • a. geeft sturing aan het Projectteam Gemeente Vught voor de uitvoering van de maatregelen conform artikel 11 derde lid;

    • b. bereidt besluitvorming van het BO PHS Vught voor; en

    • c. legt verantwoording af aan het BO PHS Vught;

    • d. Stemt rapportages en communicatie aan Tweede Kamer, Provinciale Staten en gemeenteraad af.

  • 4. Het Projectteam ProRail Den Bosch-Vught legt over de uitvoering van de maatregelen halfjaarlijks verantwoording af aan het Opdrachtgeversoverleg PHS en DO PHS.

Artikel 10. Het Rijk

Het Rijk draagt zorg voor de inhoudelijke consistentie van de besluiten van het BO PHS Vught en van het DO PHS.

Artikel 11 Opdrachtgever en opdrachtnemer

  • 1. Partijen geven ProRail opdracht tot realisatie van de Project Scope, voor de onderdelen 1, 2, 3/3a en 3/8a van bijlage 1.

  • 2. Partijen geven ProRail daarbij opdracht om halfjaarlijks verantwoording af te leggen aan het OGO PHS Vught en aan het DO PHS over de uitvoering van de onderdelen van de Project Scope genoemd in het eerste lid van dit artikel.

  • 3. De Gemeente Vught is belast met de realisatie van de onderdelen 3/5 en 3/7 van bijlage 1.

  • 4. De Gemeente Vught legt over de uitvoering van de onderdelen van de Project Scope genoemd in het derde lid van dit artikel halfjaarlijks verantwoording af aan het OGO PHS Vught.

  • 5. Partijen geven opdracht aan ProRail voor delen van de Project Scope overeenkomstig artikel 12 zesde, zevende en achtste lid.

Artikel 12. Taakstellend Budget

  • 1. Het geheel aan Bijdragen van Partijen vormt het Taakstellend Budget en is vastgesteld op een bedrag van € 601,49 miljoen (prijspeil 2019).

  • 2. De bijdragen van Partijen zijn onderdeel van het Taakstellend Budget en zijn als volgt opgebouwd: het Rijk € 453,25 miljoen; de Provincie Noord-Brabant € 129,35 miljoen; de Gemeente Vught € 18,89 miljoen. In deze bedragen is een voorziening voor indexering over de regionale bijdragen vanaf 2023 verwerkt.

  • 3. Jaarlijks vindt indexering plaats van het nog niet betaalde deel van de bijdragen van Partijen zoals genoemd in het tweede lid met de conform de Minister van Financiën daadwerkelijk uitgekeerde indexering voor de investeringsbudgetten van de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IBOI). De Regionale Partijen indexeren het nog niet betaalde deel van hun bijdrage tot en met prijspeil 2022.

  • 4. De projectonderdelen waarvoor Partijen ProRail opdracht geven conform artikel 11, eerste lid, zijn geraamd op € 509,67 miljoen exclusief btw (prijspeil 2019), inclusief 13,75% kosten PEAT.

  • 5. De Gemeente Vught voert de projectonderdelen uit conform artikel 11 derde lid en verrekent dit met haar bijdrage aan het Project zoals opgenomen in het tweede lid van dit artikel. Deze projectonderdelen zijn geraamd op € 3,28 miljoen (exclusief btw, inclusief PEAT, prijspeil 2019).

  • 6. Het Rijk verbindt zich jegens de Gemeente Vught en de Provincie Noord-Brabant om met inachtneming van de Bestuursovereenkomst op grond van de Wet Infrastructuurfonds en het Besluit Infrastructuurfonds aan ProRail een bijdrage te verlenen ter grootte van € 371,18 miljoen exclusief btw (prijspeil 2019) ten behoeve van het Project.

  • 7. De Provincie Noord-Brabant verbindt zich jegens de Gemeente Vught en het Rijk om met inachtneming van de Bestuursovereenkomst aan ProRail een opdracht te verstrekken ter grootte van € 95,95 miljoen voor de aanleg van de verdiepte ligging van het spoor, € 33,4 miljoen voor de aanleg van het tijdelijk spoor, inclusief de aanleg van een nieuw onderstation, relaishuis en het opbreken van het bestaand spoor, alle prijspeil 2019, welk bedrag, conform overweging 7, door middel van een nog te verlenen subsidiebeschikking zal worden verstrekt. Conform overweging 6, brengt ProRail voor dit onderdeel geen btw in rekening. De eventuele meerkosten van deze opdracht worden voorgefinancierd door het Rijk en door ProRail bij het Rijk in rekening gebracht.

  • 8. De Gemeente Vught verbindt zich jegens de Provincie Noord-Brabant en het Rijk om met inachtneming van de Bestuursovereenkomst aan ProRail een opdracht te verlenen ter grootte van € 5,0 miljoen exclusief btw (prijspeil 2019) voor de aanleg van de onderdoorgang Wolfskamerweg en een opdracht te verlenen ter grootte ter grootte van € 10,6 miljoen (prijspeil 2019) voor de aanleg van het tijdelijk spoor, inclusief de aanleg van een nieuw onderstation, relaishuis en het opbreken van het bestaand spoor. Conform overweging 6 brengt ProRail voor dit laatste onderdeel geen btw in rekening. De eventuele meerkosten van deze opdracht worden door ProRail bij het Rijk in rekening gebracht

  • 9. Indien door gewijzigde (invulling van) wet- en regelgeving ProRail toch btw in rekening moet brengen bij de Regionale Partijen, dan wordt dit gezien als een financiële tegenvaller met een kostprijsverhogend effect en wordt conform het vijftiende lid van dit artikel gehandeld. Uitzondering hierop betreft de situatie waarin ProRail omgevormd wordt tot zelfstandig bestuursorgaan; in dat geval wordt gehandeld conform het zestiende lid van dit artikel.

  • 10. Partijen verzoeken ProRail de kosten voor de in het zevende en achtste lid van dit artikel genoemde onderdelen als eerste in rekening te brengen bij de Regionale Partijen totdat de in het zevende en achtste lid van dit artikel genoemde bijdragen zijn benut.

  • 11. De uitgaven van ProRail en de Gemeente Vught die aan het Project verbonden zijn, met uitzondering van Aanvullende Bestellingen, worden uit het Taakstellend Budget bekostigd.

  • 12. De kosten voor planuitwerking door ProRail gemaakt voor 1 juli 2014 maken deel uit van de bijdrage van het Rijk zoals in het zesde lid van dit artikel genoemd.

  • 13. De eigen planuitwerkings-, voorbereidings- en begeleidingskosten van Partijen voor het Project worden niet uit het Taakstellend Budget vergoed en blijven voor eigen rekening van de desbetreffende Partij.

  • 14. Voor het omgaan met financiële mee- en tegenvallers (waaronder mee- en tegenvallers in de aanbesteding) tijdens de realisatiefase gelden de afspraken die zijn opgenomen in bijlage 4.

  • 15. Indien blijkt dat het Taakstellend Budget, genoemd in het eerste lid van dit artikel, niet voldoende is of dreigt te zijn voor uitvoering van het Project, en het BO PHS Vught concludeert dat binnen de eerder vastgelegde randvoorwaarden en de vastgestelde Project Scope geen versoberingsmogelijkheden gewenst of aanwezig zijn om binnen het Taakstellend Budget te blijven, dan dragen de Partijen volgens de in bijlage 5 opgenomen verdeling bij aan de meerkosten ten opzichte van het Taakstellend Budget. Indien deze meerkosten het gevolg zijn van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van deze Bestuursovereenkomst door een Partij, worden deze meerkosten gedragen door de betreffende Partij. Indien de meerkosten het gevolg zijn van onjuist handelen of nalaten van ProRail, worden deze meerkosten gedragen door het Rijk.

  • 16. Indien als gevolg van de omvorming van ProRail tot een zelfstandig bestuursorgaan een wijziging optreedt in de positie van ProRail met betrekking tot de verplichtingen uit de Wet op de omzetbelasting 1968 en als gevolg van deze wijziging de kosten van het Project voor de Regionale Partijen stijgen, dan compenseert het Rijk deze kosten overeenkomstig de toezegging van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (Kamerbrief d.d. 19 oktober 2018, TK 2018–2019 25 268 en 29 984, nr. 172)

  • 17. De legesverordening van de Gemeente Vught is van toepassing. Gezien de omvang van het project kunnen Partijen nadere afspraken maken over de hoogte van de legeskosten die de Gemeente Vught in rekening zal brengen in het kader van het Project. Indien daarbij wordt afgeweken van de legesverordening vereist dit de instemming van de gemeenteraad.

Artikel 13. Aanvullende Bestellingen

  • 1. Elk van de Partijen kan een Aanvullende Bestelling doen.

  • 2. Een Aanvullende Bestelling leidt tot aanpassing van de Project Scope en kan tevens leiden tot een aanpassing van de Mijlpalenplanning, een aanpassing van de investeringskosten, beheer- en onderhoudskosten en een aanpassing van het risicoprofiel.

  • 3. De bijdrage van de betreffende Partij die de Aanvullende Bestelling doet, wordt verhoogd met het bedrag dat voor de realisatie van de Aanvullende Bestelling nodig is voor alle posten genoemd onder het tweede lid van dit artikel.

  • 4. Tot de kosten van een Aanvullende Bestelling worden mede de studiekosten ten behoeve van de (haalbaarheid van de) Aanvullende Bestelling gerekend en de eventuele meerkosten voor een of meerdere projectonderdelen als gevolg van de Aanvullende Bestelling.

  • 5. De Aanvullende Bestelling geschiedt voor rekening en risico van de Partij die de Aanvullende Bestelling doet.

Artikel 14. Eindafrekening

  • 1. Na uitvoering van de Project Scope, en nadat ProRail en de Gemeente Vught alle kosten hebben gemaakt en inkomsten hebben ontvangen, vindt een eindafrekening plaats conform bijlage 5. Onderdeel van deze eindafrekening is een bepaling van de kosten die onvermijdelijk nog moeten worden gemaakt en een afspraak hoe deze door Partijen worden afgehandeld.

  • 2. De meer- of minderkosten voor PEAT van de onderdelen 1, 2, 3/3a en 3/8a van bijlage 1 zijn voor risico van het Rijk.

  • 3. Op een nader te bepalen moment kunnen Partijen afspraken maken over een gemaximeerde bijdrage van Partijen bij de eindafrekening zoals bedoeld in het eerste lid van dit artikel. Deze eventuele nieuwe afspraak heeft geen gevolgen voor de financiële afspraken tussen Partijen en ProRail zoals verwoord in artikel 12 zesde, zevende en achtste lid.

Artikel 15. Samenwerkingsovereenkomst

Het Rijk ziet er op toe dat ProRail het omgevingsmanagement uitvoert in samenwerking met de Gemeente Vught en dat de afspraken over het uitvoeren van het omgevingsmanagement wordt vastgelegd in een Samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Vught en ProRail.

Artikel 16. Beheer en onderhoud

  • 1. Het beheer en de instandhouding (onderhoud en vernieuwing) van de constructieve delen van de onderdoorgangen (spoorbak en dragende wanden voor zover gelegen onder het spoor) en dekken, en de aan te leggen spoorweginfrastructuur wordt door het Rijk aan ProRail opgedragen. De kosten hiervan komen voor rekening van het Rijk.

  • 2. Het beheer en de instandhouding waaronder vernieuwing, van de onderdoorgangen en dekken voor zover niet op grond van het eerste lid van dit artikel voor rekening van het Rijk komend, worden door en voor rekening van de Gemeente Vught als wegbeheerder uitgevoerd. Daaronder wordt onder andere begrepen toeleidende bakken en toeleidende weggedeelten, alsmede wegverharding, asfaltering, tegels, pompinstallatie, verlichting, stroomlevering en rioleringswerken, zowel in de toeleidende bakken als in het constructief deel van de onderdoorgang.

  • 3. Het beheer en onderhoud van de vernieuwde A65 (N65) worden door de wegbeheerder RWS uitgevoerd. De kosten hiervan komen voor rekening van het Rijk.

  • 4. Voor het beheer en onderhoud van de spoorkruisende infrastructuur worden voorafgaand aan de aankondiging van de aanbesteding van het Project afzonderlijke overeenkomsten tussen de Gemeente Vught en ProRail gesloten, voorafgaand aan ingebruikname voor de spoorkruisende infrastructuur. Het Rijk zal ervoor zorg dragen dat ProRail hieraan meewerkt.

Artikel 17. Afstemming met project Reconstructie N65 Vught – Haaren

  • 1. Partijen en de Gemeente Haaren hebben in een separate bestuursovereenkomst N65 Vught-Haaren, afronding planfase en start realisatiefase (Stcrt. 2020, 51495) afspraken gemaakt over het project Reconstructie N65 Vught-Haaren.

  • 2. De provincie Noord-Brabant is belast met de uitvoering van het project N65 Vught-Haaren.

  • 3. Er zijn raakvlakken van het project Reconstructie N65 Vught-Haaren met het Project bepaald op de gebieden omgevingsmanagement, techniek en mobiliteit.

  • 4. Partijen zien er op toe dat:

    • er afstemming plaatsvind tussen beide projecten op de in het derde lid van dit artikel genoemde gebieden;

    • er ten behoeve van de afstemming tussen beide projecten een afstemoverleg N65-PHS-Vught wordt ingericht, waaraan vertegenwoordigers van de Provincie Noord-Brabant vanuit het project Reconstructie N65 Vught-Haaren, ProRail, vanuit het Project en de Gemeente Vught deelnemen.

Artikel 18. Publiekrechtelijke bevoegdheden, risico’s en aansprakelijkheden

  • 1. Partijen bevorderen waar mogelijk, voortvarende verlening van (bestemmings- en uitwerkings)plannen, (bouw)vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen, onverminderd de publiekrechtelijke bevoegdheden van de gemeenteraad.

  • 2. Indien de in het eerste lid bedoelde procedures ertoe leiden dat uitvoering van de Bestuursovereenkomst niet of althans niet op de door Partijen bij het aangaan ervan voorgestane wijze kan worden uitgevoerd, bezien Partijen of de Bestuursovereenkomst wijziging of (gedeeltelijke) beëindiging behoeft.

  • 3. Kosten ontstaan door publiekrechtelijke besluiten die door Partijen zijn genomen ter verwezenlijking van het in artikel 2 beschreven doel en die door de rechter geheel of gedeeltelijk worden vernietigd, geschorst, komen ten laste van het Taakstellend Budget.

Artikel 19. Ongeldigheid

Indien een bepaling van de Bestuursovereenkomst in enige mate als nietig, vernietigbaar, ongeldig, onwettig of anderszins als niet-bindend moet worden beschouwd, zal die bepaling, voor zover nodig, door Partijen uit de Bestuursovereenkomst worden verwijderd en worden vervangen door een bepaling die wél bindend en rechtsgeldig is en die de inhoud van de niet-geldige bepaling zoveel als mogelijk benadert. Het overige deel van de Bestuursovereenkomst blijft in een dergelijke situatie ongewijzigd, tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is.

Artikel 20. Wijzigingen

  • 1. Elke Partij kan de andere Partijen schriftelijk verzoeken de Bestuursovereenkomst te wijzigen. De wijziging behoeft de schriftelijke instemming van Partijen. Besluitvorming vindt plaats in het BO PHS Vught.

  • 2. Partijen treden in overleg binnen vier weken nadat een Partij de wens tot wijziging van de Bestuursovereenkomst daartoe aan de andere Partijen schriftelijk heeft meegedeeld.

  • 3. De wijziging van de Bestuursovereenkomst wordt gepubliceerd in de Staatscourant.

Artikel 21. Looptijd en beëindiging

  • 1. De looptijd van de Bestuursovereenkomst eindigt met ingang van de dag na de datum waarop de Project Scope:

    • a. is uitgevoerd en door Partijen schriftelijk is vastgesteld dat aan de bijbehorende verplichtingen is voldaan; of

    • b. niet volledig is uitgevoerd en door Partijen schriftelijk is vastgesteld dat niet aan de bijbehorende verplichtingen kan worden voldaan.

  • 2. Bij overschrijding van het Taakstellend Budget is beëindiging van de Bestuursovereenkomst op grond van het eerste lid, onderdeel b, van dit artikel alleen aan de orde nadat uitdrukkelijk alternatieven zijn bekeken waaronder aanpassing van de Project Scope door versobering van de daarin genoemde maatregelen.

  • 3. Beëindiging van de Bestuursovereenkomst kan uitsluitend schriftelijk onder opgaaf van redenen plaatsvinden.

  • 4. Bij tussentijdse beëindiging van de Bestuursovereenkomst is artikel 14 van toepassing.

Artikel 22. Inwerkingtreding en rechtsgevolgen

  • 1. De Bestuursovereenkomst treedt in werking met ingang van de dag na de datum dat deze door alle Partijen is ondertekend.

  • 2. Rechtsgevolgen die voortvloeien uit deze Bestuursovereenkomst en die naar hun aard geacht worden door te werken of eventueel ontstaan na de beëindiging van de Bestuursovereenkomst worden afgehandeld in overeenstemming met het bepaalde in de Bestuursovereenkomst.

Artikel 23. Geschillen en toepasselijk recht

  • 1. Er is sprake van een geschil zodra één van de Partijen dit schriftelijk onder opgaaf van redenen aan de andere Partijen meldt. Partijen dienen hierop in overleg te treden teneinde te bezien of in der minne een oplossing voor dit geschil kan worden gevonden.

  • 2. Op de Bestuursovereenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

Artikel 24. Intrekking

De Bestuursovereenkomst PHS: Vught (Stcrt. 2015, 15080) en de daarvan deel uitmakende Wijzigingsovereenkomst PHS Vught (Stcrt. 2018, 66315) worden ingetrokken.

Artikel 25. Bijlagen

De bijlagen maken onlosmakelijk onderdeel uit van de Bestuursovereenkomst.

Artikel 26. Publicatie

Binnen tien werkdagen na ondertekening van de Bestuursovereenkomst wordt de inhoud daarvan door het Rijk gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen en in drievoud ondertekend:

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

’s-Gravenhage, (datum)

Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord-Brabant, namens deze, C.A. van der Maat

’s-Hertogenbosch, (datum)

Het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Vught, namens deze, R.J. van de Mortel

Vught, (datum)

BIJLAGE 1: SCOPEBESCHRIJVING

De scope van het Project bestaat uit drie onderdelen:

  • 1. Alle maatregelen zoals vastgelegd in deel II van het Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel op de detailkaarten 7 t/m 15 en de beschrijving daarvan in (de toelichting op) het Tracébesluit PHS Meteren-Boxtel.

  • 2. Het 60dB maatregelenpakket in Vught Noord: Dit is opgenomen in deel III van het Tracébesluit onder het kopje ‘Beoogde aanvullende maatregelen Vught-Noord’ op pagina 235 en 236 en vastgelegd in figuur 5.18.

  • 3. De volgende watermaatregelen, zoals opgenomen in het Convenant Klimaatadaptatie-opgave PHS Vught en N65 Vught-Haaren (Stcrt 2020, 30508):

    • 3a. Fort-Isabella – afkoppelen

    • 5. Groensche Hoeven

    • 7. Waterberging Reutsche plas

    • 8a. ondergrondse berging parkeerterrein station

BIJLAGE 2: MIJLPALENPLANNING

De mijlpalen voor de realisatiefase zijn:

Mijlpalen

 

Projectbeslissing (MIRT 3)

augustus 2021

Watermaatregelen 5 en 7 gereed

Februari 2023

Start uitvoering aanleg tijdelijk spoor

Mei 2024

PHS infra Meteren – Boxtel gereed (indienststelling)

September 2029

Inrichting spoorzone en slopen tijdelijk spoor gereed

september 2030

BIJLAGE 3: PROJECTSTURING

BIJLAGE 4: OMGAAN MET MEE- EN TEGENVALLERS IN DE REALISATIEFASE

Meevallers:

  • Maak onderscheid tussen harde en zachte meevallers

  • Een harde meevaller betreft:

    • een niet of niet volledig opgetreden of vervallen risico, waarvoor wel budget was gereserveerd

    • het deel van een aanbestedingsresultaat waar geen nieuwe risico’s tegenover staan

    • een kans die zich voordoet tijdens de realisatie waar vooraf geen rekening mee werd gehouden.

  • Een zachte meevaller betreft:

    • een voorlopig aanbestedingsresultaat waar wel nieuwe risico’s tegenover staan, die een relatie met het aanbestedingsresultaat hebben, bv vechtcontract / risico op claims / meerwerkrisico, etc

  • Zachte meevallers blijven beschikbaar in de vorm van een nieuw benoemd risico in de post 'voorzien onvoorzien'.

  • Meevallers zijn niet beschikbaar voor scope-wijzigingen en bijbestellingen.

  • Harde meevallers gedurende een project worden toegevoegd aan de post 'onvoorzien onvoorzien'.

  • Een harde meevaller na afronding van het Project (= saldo van de post onvoorzien) wordt meegenomen in de eindafrekening/van de Partijen.

  • Na elke aanbesteding wordt het risicodossier herijkt en wordt -alleen indien de inschrijving vanuit risicoperspectief daar aanleiding toe geeft- en deel van de eventuele aanbestedingsmeevaller toegevoegd aan de post 'voorzien onvoorzien' van het project.

Tegenvallers en onttrekkingen aan de post onvoorzien:

  • ProRail bespreekt onttrekkingen aan het onvoorzien die groter zijn dan € 2,5 miljoen en kleiner dan € 5 miljoen bij voorkeur voorafgaande aan deze onttrekkingen met het OGO Vught en neemt alle onttrekkingen op in de halfjaarrapportage.

  • Onttrekkingen aan het onvoorzien groter dan € 5 miljoen legt ProRail ter instemming voor aan het OGO Vught en voor formeel akkoord aan het DO-PHS en deze worden opgenomen in de halfjaarrapportage.

  • Het mandaat voor het inzetten van het benoemd onvoorzien ligt bij de projectmanager van ProRail, na goedkeuring van de ProRail managementlijn conform de mandaatregeling ProRail.

  • Scope-wijzigingen worden niet gedekt uit de post onvoorzien; hiervoor wordt extra budget beschikbaar gesteld of er wordt versoberd op andere elementen van het Project.

  • Gemeente Vught legt onttrekkingen aan de post onvoorzien ter instemming voor aan het OGO Vught en neemt deze op in de halfjaarrapportage.

  • Bij (dreigende) kostenoverschrijdingen bespreken Partijen en ProRail de mogelijkheden van versoberingen binnen de functionele eisen (binnen scope), het neerwaarts bijstellen van de functionele eisen, en het ophogen van het taakstellend budget door een hogere bijdrage van Partijen. ProRail zal hierin om advies gevraagd worden.

  • Het Bestuurlijk Overleg PHS-Vught en het DO-PHS besluiten over de te nemen maatregelen bij (dreigende) kostenoverschrijdingen.

  • (Dreigende) kosten- en mijlpaaloverschrijdingen van de Projectonderdelen die de gemeente Vught realiseert, worden besproken tussen Partijen en ProRail, waarbij gemeente Vught advies geeft over de mogelijkheden van versoberingen binnen en buiten de functionele eisen. De afspraken in het Convenant Watermaatregelen Vught zijn hierop ook van toepassing.

BIJLAGE 5: EINDAFREKENING

  • 1. Eerst wordt het restant-budget bepaald, dit is het verschil tussen het Taakstellend Budget (zie artikel 13 lid 1) en de totale werkelijke kosten en inkomsten van het Project. Het restant-budget kan negatief zijn, als de totale werkelijke kosten en inkomsten hoger zijn dan het Taakstellend Budget.

  • 2. Vervolgens wordt het restant-budget naar rato van de initiële bijdragen van de Partijen, volgens onderstaande verdeling, verdeeld naar de Partijen, en verrekend met de bijdragen van de Partijen die in artikel 13 lid 2 zijn opgenomen.

    Rijk

    Provincie Noord-Brabant

    Gemeente Vught

    Totaal

    74,7

    22,0

    3,3

    100

  • 3. Hiermee worden de definitieve bijdragen van de Partijen vastgesteld.

  • 4. Dit wordt afgezet tegen de door Partijen werkelijk betaalde bedragen.

  • 5. Daarna vindt er een afrekening tussen Partijen plaats. Partijen maken daarbij afspraken hoe deze verrekening precies plaatsvindt.

  • 6. Partijen zijn elkaar bij beëindiging van deze bestuursovereenkomst geen schadevergoeding verschuldigd.

Naar boven