Bestuursovereenkomst N65 Vught – Haaren, Afronding planfase en start realisatiefase, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Overeenkomst inzake de afronding van de planfase en de start van de realisatiefase van het Voorkeursalternatief+ voor de aanpassing van de N65 Vught – Haaren

De ondergetekenden:

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, mevrouw drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga handelend als bestuursorgaan en als rechtsgeldige vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, gezeteld te ’s-Gravenhage, hierna te noemen: ‘het Rijk’,

en

de provincie Noord-Brabant en, voor zover het hun publiekrechtelijke bevoegdheden betreft, het college van gedeputeerde staten van de provincie Noord-Brabant, in deze vertegenwoordigd door de gedeputeerde voor Mobiliteit, de heer drs. C.A. van der Maat, daarbij handelend ter uitvoering van het BO MIRT-besluit van 21 november 2019 en het besluit van gedeputeerde staten d.d. 30-06-2020 daartoe gemachtigd door de commissaris van de Koning van de provincie Noord-Brabant en door gedeputeerde staten hierna gezamenlijk te noemen: ‘de Provincie’,

en

de gemeente Vught en, voor zover handelend als bestuursorgaan, het College van burgemeester en Wethouders van de gemeente Vught, ter uitvoering van het BO MIRT-besluit van 21 november 2019, en van het collegebesluit van 23-06-2020, vertegenwoordigd door de wethouder Rijksinfrastructuur, de heer A.L. van Woesik, daartoe gemachtigd door de burgemeester, de heer R.J. van de Mortel, hierna te noemen: ‘de gemeente Vught’,

en

de gemeente Haaren en, voor zover handelend als bestuursorgaan, het College van burgemeester en Wethouders van de gemeente Haaren, ter uitvoering van het BO MIRT-besluit van 21 november 2019, en van het collegebesluit van 30-06-2020, vertegenwoordigd door wethouder Verkeer, mevrouw C.M.C.A. Blom-Kerstens, daartoe gemachtigd door de burgemeester, de heer Y.C.M.G. de Boer, hierna te noemen: ‘de gemeente Haaren’,

tezamen genoemd ’de Partijen’.

OVERWEGENDE DAT:

  • in de Startbeslissing N65 Vught – Haaren van 16 mei 2013 door de Partijen afspraken zijn gemaakt met betrekking tot het wegvak Vught – Helvoirt van de N65 tussen de hectometerpalen 3.3 (bij de Taalstraat in Vught) en 11.0 (bij het Hoge Raam/Kreitestraat in Haaren/Helvoirt);

  • in de Startbeslissing een Taakstellend budget van € 100 mln. inclusief btw was voorzien, waarbij per partij de volgende bijdragen waren opgenomen: het Rijk voor € 55 mln. en de regio, bestaande uit de provincie Noord-Brabant, de gemeente Vught, de gemeente Haaren en de gemeente ’s-Hertogenbosch gezamenlijk voor € 45 mln.;

  • op basis van de Startbeslissing alternatieven zijn onderzocht voor aanpassingen aan dit wegvak van de N65 gericht op verbetering van de leefbaarheid van Vught en Helvoirt;

  • de Stuurgroep in november 2014 de Nota Kansrijke Alternatieven heeft vastgesteld voor de volgende fase van de Verkenning;

  • de Stuurgroep in juli 2015 heeft besloten om uit te gaan van een versobering en heroriëntatie om binnen het Taakstellend budget te blijven;

  • de Stuurgroep zich op 17 december 2015 heeft uitgesproken over een voorlopige voorkeur en op 24 maart 2016 heeft ingestemd met het voorkeursalternatief;

  • In juni en juli 2016 door het Rijk, de provincie Noord-Brabant, de gemeenten Vught, Haaren en ’s-Hertogenbosch de Bestuursovereenkomst N65 Vught – Haaren is ondertekend waarbij afspraken zijn gemaakt inzake de vaststelling van een voorkeusalternatief en de daarop volgende planfase en realisatiefase voor de aanpassing van de N65 Vught – Haaren;

  • het Rijk in het BO MIRT najaar 2018 heeft ingestemd met het Regiobod van september 2018, het zogenaamde Voorkeursalternatief plus (VKA+);

  • maatregelen aan de aansluiting Rembrandtlaan/Olmenlaan zullen worden meegenomen in de planuitwerking behorend bij het (ontwerp)Tracébesluit en realisatie van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) Meteren – Boxtel;

  • in de Stuurgroep van 27 maart 2019 een bijdrage van het Rijk is toegezegd van € 73,121 mln. (inclusief btw, prijspeil 2018);

  • de gemeenteraad van Vught bij raadsbesluit van 28 februari 2019 de bijdrage met € 11,325 mln. heeft verhoogd van € 11,2 mln. naar € 21,525 mln. prijspeil 2018 en inclusief btw

  • de gemeenteraad van Haaren bij raadsbesluit van 2 juli 2019 de bijdrage aan de N65 heeft verhoogd van € 3 mln. naar € 5,7 mln.;

  • een viaduct gelegen op in de nabijheid van de Sparrendaalseweg – Kruishoeveweg aan de scope van het VKA+ is toegevoegd in 2019; de keuze voor het VKA+ ter kennis is gebracht aan de gemeenteraden van Vught, Haaren en ’s-Hertogenbosch;

  • de planning voor het jaar waarop de aannemer van het Werk start met de uitvoering, is 2021 en de planning voor het jaar van openstelling gepland is in 2024, met eindoplevering in 2025;

  • de Minister bij schrijven van 10 oktober 2019 heeft voorgesteld de realisatie van het project N65 Vught-Haaren te laten overnemen door de Provincie Noord-Brabant. Hierbij de volgende financiële afspraken zijn gemaakt (in mln. inclusief btw, prijspeil 2019):

    Rijksbijdrage aan VKA+

    € 73,121

    Risicoreservering

    € 3,3

    Bijdrage aan het IPM-team

    € 7,986

    Uitvoering maatregelen bermbeveiliging op rest N65

    € 4

    MJPG

    € 9,029

    Totaal

    € 97,436 mln. incl. BTW

  • op de bijdrage van partijen wordt in mindering gebracht de reeds gemaakte kosten die aantoonbaar en verrekenbaar ten laste van het projectbudget komen;

  • De gemeenteraad van Vught het bestemmingsplan N65 Vught op 14 mei 2020 heeft vastgesteld en vanaf 21 mei tot en met 1 juli 2020 ter inzage ligt.

ZIJN HET VOLGENDE OVEREENGEKOMEN:

Artikel 1 Begrippen

a. Project:

Het project N65 Vught-Haaren van hm 3.3 (viaduct Taalstraat) tot hm 11.0 zoals dat is opgenomen in de Notitie Voorkeursalternatief en later gewijzigd in het VKA+ wat is vastgesteld in het BO MIRT najaar 2018. Dit omvat de

  • 1

    • Projectscope en de Plan- en Realisatiefase;

  • 2

    • waarbij het gedeelte tussen hm 3.3 en hm 4.18 open houden en verkeersveilig aanpassen van de oprit Olmenlaan en afrit Rembrandtlaan en het afsluiten van de oprit bij de Rembrandtlaan, is meegenomen in de planuitwerking behorend bij het Tracébesluit en realisatie van het project PHS Meteren – Boxtel.

b. Projectscope:

de werkzaamheden ten behoeve van de realisatie van het Project, te weten het

  • afsluiten alle uitritten en middenbermdoorsteken;

  • ombouwen naar Regionale stroomweg;

  • opheffen van gelijkvloerse aansluitingen;

  • sluiten van alle grote zijwegen zoals Achterstraat Helvoirt;

  • vervangen van alle te kappen bomen, bij voorkeur in de nabijheid van de N65

  • bron- en gevelmaatregelen ten behoeve van de geluidsanering en hogere waarden (MJPG) conform bestemmingsplannen;

en de aanleg van:

  • Langzaam verkeerstunnel Kreitestraat/Hoge Raam;

  • Ongelijkvloerse aansluiting bij Helvoirt; Torenstraat/Molenstraat;

  • Natte ecopassage Broekleij;

  • Viaduct Sparrendaalseweg/Kruishoeveweg;

  • Natuurbrug “Groenewoud”;

  • Ongelijkvloerse aansluiting Boslaan/Vijverbosweg met fietstunnel;

  • Ongelijkvloerse kruising De Bréautélaan/ Martinilaan;

  • N65 half verdiept tussen De Bréautélaan Boslaan – J.F. Kennedylaan;

  • Ongelijkvloerse aansluiting J.F. Kennedylaan/Helvoirtseweg;

  • Parallelstructuur met fietspaden;

  • Eén geschikte parallelle route voor landbouwverkeer;

  • Plaatsen van geluidsschermen en bronmaatregelen;

  • Bermbeveiliging op de hele N65, conform nader te maken afspraak;

  • Bomenstructuur van de Napoleontische route binnen de projectscope;

  • Regenwaterafvoer en klimaat adaptieve maatregelen.

c. Planfase:

fase waarin de planologische grondslag ten behoeve van de uitvoering van de het Werk wordt verankerd en waarin de werkzaamheden worden verricht door de Provincie Noord-Brabant ten behoeve van de aanbesteding en gunning.

d. Realisatiefase:

fase die start na het einde van de Planfase waarin de uitvoering van het Werk plaats vindt.

e. Stuurgroep:

samengesteld uit bestuurders van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, provincie Noord-Brabant en de gemeenten Vught en Haaren.

f. Projectteam:

het IPM team van de provincie Noord-Brabant die per direct na ondertekening van deze overeenkomst als opdrachtgever functioneert van het Werk, ziet toe op de juiste voorbereiding en uitvoering van de realisatieovereenkomst waarmee het Werk wordt opgedragen aan de uitvoerend aannemer.

g. Overdracht:

de op het BO MIRT van 21 november 2019 overeengekomen overname van de uitvoering van het project N65 Vught-Haaren van Rijkswaterstaat naar de Provincie Noord-Brabant, inclusief bijbehorende financiële afspraken.

h. Uitvoeringsovereenkomst:

door Rijkswaterstaat, gemeente(n) en de Provincie Noord-Brabant desgewenst te sluiten overeenkomst over de uit te voeren werkzaamheden en afspraken hierover in het kader van de uitvoering het project.

i. Werk:

het geheel van activiteiten binnen de Projectscope dat door de Provincie wordt aanbesteed en opgedragen aan een derde.

j. Projectbudget:

budget zoals genoemd in artikel 3, vierde lid dat door Partijen gezamenlijk beschikbaar wordt gesteld om het Project uit te voeren.

k. Afronding Project:

het moment waarop de werken zijn opgeleverd en door het Rijk en gemeente(n) akkoord zijn bevonden, de gronden (voor zover nodig) zijn overgedragen, er as- built tekeningen zijn geleverd door de aannemer ten behoeve van een beheer en onderhoudsovereenkomst tussen Rijk en gemeente, en er een eindbetaling aan de aannemer heeft plaatsgevonden.

Artikel 2 Doel en reikwijdte van de overeenkomst

  • 1. Doel van deze overeenkomst is het tussen de Partijen vastleggen van afspraken voor de Planfase en de Realisatiefase en de financiering van het Project en het hiertoe te realiseren Werk.

  • 2. Het open houden en verkeersveilig aanpassen van de oprit Olmenlaan en afrit Rembrandtlaan en het afsluiten van de oprit bij de Rembrandtlaan is meegenomen in de planuitwerking behorend bij het (ontwerp)Tracébesluit en realisatie van het project PHS Meteren – Boxtel met inachtneming van hierbij weergegeven afspraken.

  • 3. Niet tot de project scope behoort de omkering van het spoor en het weggedeelte van de N65 inclusief tijdelijke bypass, hetgeen onderdeel vormt van het project PHS Meteren Boxtel.

  • 4. Alle bevoegdheden inzake wet- en regelgeving blijven berusten bij de desbetreffende wegbeheerder. Dit houdt in dat het nemen van verkeersbesluiten, vergunningen, ontheffingen en het behandelen van schadeclaims inzake schaderijdingen, het voeren van incidentmanagement en gladheidsbestrijding blijven berusten bij de verantwoordelijke wegbeheerder.

Artikel 3 Financiën

  • 1. In het BO-MIRT 2019 hebben Partijen afgesproken als volgt aan het Project bij te dragen (prijspeil 2019):

    het Rijk

    € 97,436 mln.

    de Provincie

    € 49,753 mln.

    de gemeente Vught

    € 21,630 mln.

    de gemeente Haaren

    € 5,556 mln.

    Er zijn reeds bedragen voorgeschoten door partijen ten laste van het projectbudget. In onderstaande tabel is weergegeven wat nog betaald moet worden aan de Provincie voor zover bekend ten tijde van de ondertekening van deze overeenkomst. De exacte afrekening c.q. verrekening volgt tussen partijen bij de betaling aan de provincie in 2020.

    x € 1.000 (prijspeil 2019)

    Bijdrage

    Voorgeschoten

    Restant bijdrage

    Rijk

    € 97.436

    € 5.486

    € 91.950

    Provincie

    € 49.753

    € 2.633

    € 47.120

    Gemeente Vught

    € 21.630

    € 849

    € 20.781

    Haaren

    € 5.556

    € 238

    € 5.318

    Budget VKA+

    € 174.375

    € 9.206

    € 165.169

  • 2. De bijdrage van het Rijk zoals genoemd in het voorgaande lid is inclusief de bijdrage van de gemeente ‘s-Hertogenbosch van € 3,5 mln. welke in 2017 aan het Rijk is betaald.

  • 3. Aanvullend draagt de Provincie voor € 6,550 mln. bij aan de realisatie van eco-passages.

  • 4. Hiermee bedraagt het Projectbudget in totaal € 180,925 mln. Dit is exclusief beheer en onderhoud en exclusief de bijdrage van de provincie in de realisatie van de snelfietsroute.

  • 5. Ten laste van dit budget komen alle gemaakte en te maken kosten van het Project, alsmede de kosten van bermbeveiliging op het overig deel van de N65.

  • 6. De bijdragen van het Rijk, de gemeente Vught en de gemeente Haaren worden betaald uiterlijk 31 december 2020 indien het begrotingsbeeld en de rechtmatigheidseisen een overheveling in één keer in 2020 toelaten, danwel via een gespreide betaling, over te maken in vier jaar aan de Provincie in een kasritme van 4 x 25%, te beginnen in 2020 en eindigend in 2023.

  • 7. Bij keuze voor gespreide betaling vindt indexatie (op basis van IBOI indexering) plaats over het (resterend) budget dat nog op de begroting staat. De bijdrage(n) zal/zullen uiterlijk 31 december van het jaar worden overgemaakt aan de Provincie.

  • 8. Bij gespreide betaling door de gemeente Haaren zal de gemeente Vught, in verband met de gemeentelijke herindeling per 1 januari 2021, de financiële verplichtingen aan de provincie van de gemeente Haaren, overnemen. De gemeenten Haaren en Vught maken daarover nadere financiële c.q. begrotingstechnische afspraken in het kader van de herindeling.

  • 9. De Provincie zal bij het Rijk een formele aanvraag indienen in verband met het verkrijgen van een specifieke uitkering en voegt daar een (pro forma) factuur aan toe. Naar de gemeenten volgt een factuur of declaratie.

  • 10. De financiële mee- en tegenvallers zijn voor rekening voor de Provincie, behoudens het bepaalde in artikel 8.

  • 11. Partijen hebben vastgesteld dat de Provincie geen aanspraak kan maken op compensatie uit het Btw-compensatiefonds. De genoemde Rijksbijdrage in lid 1 wordt derhalve volledig (inclusief btw) aan de Provincie overgemaakt.

  • 12. De genoemde bijdragen van de gemeenten Vught en Haaren in het eerste lid 1 zijn exclusief btw ten aanzien van het deel van hun bijdrage aan het Project dat betrekking heeft op gemeentelijke infrastructuur, uitgaande van BTW compensatie, en inclusief btw voor het deel van hun bijdrage aan het Project dat betrekking heeft op Rijksinfrastructuur.

  • 13. De kosten van toegekende claims planschade, nadeelcompensatie en overige claims die rechtstreeks voortvloeien uit de beide bestemmingsplannen N65 of uit de Projectscope, komen ten laste van het Projectbudget. Deze kosten omvatten tevens de kosten van derden ter beoordeling van genoemde claims mits vooraf afgestemd met het Projectteam en akkoord bevonden. Alle claims worden vooraf bekend gemaakt aan het Projectteam. Claims om nadeelcompensatie verleggingskosten kabels en leidingen worden door het Projectteam behandeld en afgehandeld op basis van de daarvoor geldende regelingen.

  • 14. De uitwerking van het deel van het Project zoals genoemd in artikel 1, lid a, sub 2, en artikel 2 lid 2, vindt plaats in het (ontwerp)-Tracébesluit PHS Meteren – Boxtel.

    De kosten van de planvoorbereiding en de risico’s van planuitwerking en van de realisatie komen ten laste van het PHS project. De financiering daarvan heeft plaatsgevonden via de bijdragen van daarbij betrokken partijen in het kader van de bypass N65.

  • 15. Eigen kosten van de Partijen, waaronder begrepen de kosten van inhuur van personeel, overhead en bestuurskosten, komen voor rekening van iedere afzonderlijke partij. Onder eigen kosten wordt verstaan de kosten die horen tot de kerntaak van Partijen alsmede de procesbegeleiding van en binnen de Stuurgroep.

  • 16. De kosten ten behoeve van de bestemmingsplanprocedure van de gemeente Vught en de gemeente Haaren, met inachtneming van het voorgaande lid, komen ten laste van het Projectbudget.

  • 17. De kosten voor grondverwerving komen ten laste van het Projectbudget. Opbrengsten door verkoop van delen van aangekochte gronden, na afstemming met Partijen over aan- c.q. verkoop, die niet benodigd zijn voor de realisatie van het project, komen ten gunste van het Projectbudget. Indien deze gronden vóór het einde van het project nog niet verkocht zijn, zal op basis van de aanschafwaarde een verrekening met het Projectbudget plaatsvinden.

  • 18. De planstudie- en realisatiekosten (engineering, onderzoek, besluiten, vergunningen en leges) komen ten laste van het Projectbudget.

  • 19. De uitgaven voor de bron- en gevelmaatregelen ten behoeve van de geluidsanering en hogere waarden (MJPG) conform bestemmingsplannen dienen separaat te worden verantwoord ten behoeve van een volledige verantwoording door de Minister.

  • 20. Het beheer- en onderhoud van de uiteindelijk door middel van de uitvoering van het Project gerealiseerde werken zijn voor rekening van het Rijk, voor zover het Rijkswegen c.q. Rijks -eigendommen betreft, en voor rekening van de gemeenten, voor zover het gemeentelijke wegen c.q. gemeentelijke eigendommen betreft.

  • 21. In aansluiting op artikel 1 sub k, worden afspraken gemaakt over beheersgrenzen tussen Rijk en gemeente en daarmee het beheer- en onderhoud en voor zover nodig, de gevolgen daarvan.

  • 22. De kosten van eventuele wijziging van de Projectscope en KES zijn voor rekening van de partij die daarom vraagt. Wijzigingen van de Projectscope zijn na de start van de aanbesteding in beginsel niet meer mogelijk.

  • 23. De kosten van leges in en ten behoeve van de plan- en realisatie(fase) worden doorberekend aan de aanvrager.

Artikel 4 Organisatie – Stuurgroep en projectteam

  • 1. De Stuurgroep komt desgewenst eenmaal per jaar bij elkaar of zoveel meer als nodig. De gemeente ’s-Hertogenbosch ontvangt een afschrift van de notulen van de Stuurgroep.

  • 2. De Provincie levert de voorzitter en het secretariaat van de Stuurgroep zowel in de Planfase, alsook in de Realisatiefase.

  • 3. De Provincie levert, conform de afspraken uit het BO MIRT van 21 november 2019, het Projectteam.

  • 4. Het Projectteam signaleert tijdens de Realisatiefase relevante afwijkingen van de Projectscope en de KES. Het Projectteam treedt hierover in overleg met het Rijk en de gemeenten Haaren en Vught. Wanneer het overleg niet tot overeenstemming leidt, beslist de Stuurgroep hierover.

  • 5. De Stuurgroep houdt op te bestaan uiterlijk bij afronding van het Project.

  • 6. De Provincie stelt tijdens de Planfase en de Realisatiefase tweemaal per jaar een voortgangsrapport op.

  • 7. Het voortgangsrapport bevat in ieder geval de elementen tijd, geld, risico’s en kansen.

  • 8. Het voortgangsrapport wordt ter beschikking gesteld aan, en desgewenst besproken in, de Stuurgroep.

  • 9. Ter voorbereiding van de bijeenkomst zoals genoemd in het eerste lid, levert het Projectteam de agenda en de bijbehorende stukken.

Artikel 5 Rollen, taken en verantwoordelijkheden

Organisatie en samenwerking

  • 1. De Provincie levert het Projectteam en vervult hiermee het opdrachtgeverschap van het Werk conform de uitgangspunten van IPM en SCB (systeemgerichte contractbeheersing). Hierbij bestaat de mogelijkheid dat medewerkers die vanuit de eigen organisatie specifieke kennis kunnen inbrengen, over en weer tegen vergoeding van de kostprijs kunnen worden ingezet mits expliciet daartoe besloten en vastgelegd.

  • 2. Partijen realiseren ieder voor zich en gezamenlijk, overeenkomstig hun verantwoordelijkheden conform deze overeenkomst, (wettelijke) taken en bevoegdheden, een zodanige inzet in daadkracht, het aanwenden van de benodigde capaciteit, benodigde productie en bestuurlijke besluitvormingstrajecten, dat tijdig en voortvarend, tegen zo laag mogelijke kosten en zorgvuldig de realisatie van de afgesproken Projectscope plaatsvindt.

  • 3. De Provincie draagt de verantwoordelijkheid voor het omgevingsmanagement inclusief communicatie. In de fase tot aan de vaststelling van het bestemmingsplan zullen de gemeenten Vught en Haaren de participatie en communicatie voor dat onderdeel nog dragen. Afstemming vindt wel altijd plaats in de in te stellen werkteams.

  • 4. De provincie zal ook zorg dragen voor afstemming voor het deel van het Project zoals genoemd in artikel 1, sub a, tweede streepje, ProRail. Dit kan ook plaatsvinden in één van de in te stellen werkteams, door partijen nader te bepalen.

  • 5. Partijen stellen desgewenst een uitvoeringsovereenkomst op. De intentie is dat hierover tussen partijen zo spoedig mogelijk overeenstemming wordt bereikt.

  • 6. De Provincie is verantwoordelijk voor de aanbesteding en het contractmanagement tijdens de uitvoering. De Provincie bekijkt hoe innovaties vanuit de markt kunnen bijdragen aan de doelstellingen van het project, waaronder het maximaal verdiepen van de N65 en het verlagen van de overgangen bij de Boslaan en de Bréautélaan. Uitgangspunt is dat de markt zal worden uitgedaagd om duurzaam en innovatief te handelen.

  • 7. In de te vormen werkteams kan iedere publieke partij haar inbreng leveren en worden tussenproducten van het definitieve ontwerp besproken. Dit wordt nader onderling afgestemd ook in relatie tot raakvlakkenmanagement.

  • 8. De Provincie betrekt de overige partijen bij het moment van oplevering van het Werk zodat elke partij kan bepalen of het deel van Werk dat in beheer komt bij de betreffende partij, voldoet aan de KES.

  • 9. De Provincie verkent in overleg met Partijen en ProRail of, en zo ja op welke wijze een combinatie met PHS bij de marktbenadering kan leiden tot de meest optimale uitvoering van de maatregelen in Vught.

  • 10. Partijen zullen niet overgaan tot het uitvoeren van projecten en zich onthouden van besluiten of gedragingen welke van invloed kunnen zijn op de planning en uitvoering van het Project. De aannemer dient (contractueel) eveneens te handelen in het belang van het Project en zorg te dragen voor afstemming met Partijen.

Publiekrechtelijke taken en verantwoordelijkheden

  • 11. De Partijen spannen zich jegens elkaar in om voor de uitvoering van deze overeenkomst benodigde publiekrechtelijke besluiten zodanig vast te stellen respectievelijk te nemen, dat de uitvoering van het Project publiekrechtelijk is toegestaan.

  • 12. De gemeenten Vught en Haaren verankeren de planologische grondslag ten behoeve van de Projectscope voor het gedeelte dat binnen hun beheersgebied ligt middels bestemmingsplannen. De gemeenten Vught en Haaren zijn hiervoor verantwoordelijk en bevoegd vanaf de voorbereiding tot en met de juridische afwikkeling bij de Raad van State. De gemeenten zijn hierbij vanuit de bestemmingsplanprocedure de front-office naar de burger/omgeving.

  • 13. De gemeenten Vught en Haaren, de Provincie en het Rijk stemmen onderling de procedures en de inhoudelijke aspecten van de bestemmingsplannen af, op alle relevante aspecten zoals verkeer, geluid, lucht en beheer.

  • 14. De (voor-)ontwerp en bestemmingsplannen worden niet eerder vastgesteld door de gemeenteraden dan nadat de Provincie en het Rijk daarmee hebben ingestemd.

  • 15. De gemeenten gebruiken de ontwerptekeningen van het VKA+. Deze zijn gedetailleerd genoeg om de bestemmingsplannen op te baseren. Alleen bij nieuwe inzichten in het belang en ter verbetering van het project, worden ontwerpen aangepast. Deze voorstellen tot aanpassing worden ter besluitvorming voorgelegd aan de Stuurgroep.

  • 16. De beide bestemmingsplannen worden zodanig vormgegeven dat marktpartijen in de realisatiefase ruimte wordt geboden voor eigen inbreng gericht op zoveel mogelijk meerwaarde tegen zo laag mogelijke kosten. De Partijen zullen daarbij zoveel mogelijk bevorderen dat de procedures tot verlening van (bestemmings- en uitwerkings)plannen, (bouw)vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen met voortvarendheid worden doorlopen en tijdig gereed zijn zodat geen vertraging in de uitvoering van het Werk ontstaat.

  • 17. De Partijen zullen steeds zorg dragen voor tijdige onderlinge afstemming van de publiekrechtelijke en privaatrechtelijke besluitvorming ten aanzien van het Project, waaronder de bestemmingsplanprocedures en de lopende programma’s voor geluidssanering, alsmede in Vught met het (ontwerp)Tracébesluit PHS Meteren – Boxtel.

  • 18. Conform artikel 3 is de Provincie met betrekking tot grondzaken financieel verantwoordelijk. RWS is inhoudelijk verantwoordelijk voor de benodigde grondverwerving en de eventuele onteigening op basis van de vastgestelde bestemmingsplannen. Voor deze taak maakt RWS voor zover en zolang nodig, onderdeel uit van het werkteam inzake Omgevingsmanagement.

KES

  • 19. De KES bepalen limitatief waartoe de Provincie gehouden is jegens het Rijk en de gemeenten Vught en Haaren ten aanzien van het op te leveren Werk.

  • 20. Partijen zijn zich bewust van de verhouding tussen de Provincie als opdrachtgever van het Werk en de uitvoerend aannemer zoals deze wordt bepaald door de UAV-gc. Deze verhouding noopt tot terughoudendheid met het opdragen van contractuele wijzigingen. De kosten van wijzigingen, voor zover in redelijkheid uitvoerbaar, komen voor rekening van verzoeker zoals ook vastgelegd in artikel 3.

Artikel 6 Planning

  • 1. De gemeente Vught heeft het bestemmingsplan N65 op 14 mei 2020 vastgesteld in de gemeenteraad. In de gemeente Haaren het bestemmingsplan voorligt op 02-07-2020.

  • 2. Partijen streven naar een zo kort mogelijke proceduretijd, voorbereidingstijd, en realisatietijd waarbij de openstelling van de weg is voorzien in 2024 en de oplevering is voorzien in 2025.

Artikel 7 Afspraken beheer en onderhoud

  • 1. In de uitvoeringsovereenkomst als bedoeld in artikel 5, lid 5 worden nadere afspraken gemaakt over het beheer en onderhoud na en gedurende de realisatie van het werk en over de schadeaansprakelijkheid tijdens de realisatie. In deze overeenkomst worden de in lid 2 t/m 4 opgenomen afspraken eveneens verwoord.

  • 2. In het kader van het project N65 worden naast de Rijksweg A/N65, wegen van het Onderliggend Wegennet aangepast die op dit moment reeds in eigendom zijn van de betreffende wegbeheerders:

    Gemeente Vught:

    • a. Helvoirtseweg/JF Kennedylaan ter plaatse van de kruising met de N65;

    • b. Martinilaan/de Bréautélaan ter plaatse van de kruising met de N65

    • c. Boslaan/Vijverbosweg ter plaatse van de kruising met de N65;

    • d. de parallelweg tussen de aansluiting bij restaurant in ’t Groene Woud en de Kruishoevenweg;

    • e. één parallelle route aan de zuidzijde van de N65 voor landbouwverkeer;

    • f. de aanpassing van de Olmenlaan/Rembrandtlaan wordt meegenomen in het project PHS.

    Gemeente Haaren:

    • g. Torenstraat/Molenstraat ter plaatse van de kruising met de N65;

    • h. Parallelwegen.

    Brabants Landschap: Sparrendaalseweg, dubbele Beukenlaan

  • 3. Als uitgangspunten voor de overdracht van wegen geldt:

    • a. alle over te dragen wegen c.q. werken zijn nieuw of vernieuwd en hebben dus geen achterstallig onderhoud en zijn optimaal ingericht voor de functies waarvoor ze bedoeld zijn;

  • 4. Voor de overdracht van het eigendom, het beheer en onderhoud van wegen c.q. werken behorende tot het onderliggende wegennet gelden de volgende afspraken:

    • a. de overdracht van de wegen c.q. werken aan de betreffende gemeente zal uiterlijk binnen 1 jaar na oplevering van het Project geschieden;

    • b. de waarde van de over te dragen wegen is bij instandhouding van de huidige bestemming vastgesteld op nihil, waarbij een meerwaarde-clausule bij bestemmingswijziging zal worden opgenomen in de koopakte;

    • c. de betreffende gemeente zal het eigendom aanvaarden en het beheer en onderhoud voor haar rekening zonder verrekening op zich nemen met inachtneming van het bepaalde in artikel 3;

    • d. de scheiding tussen het hoofdwegennet en het onderliggend wegennet op kruisingsvlakken en bij kunstwerken zal in een aanvullende overeenkomst en door de akte van levering per perceel worden uitgewerkt en vastgelegd tussen de betreffende partijen.

Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden

  • 1. De Partijen treden met elkaar in overleg indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen, welke van dien aard zijn dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid ongewijzigde instandhouding van deze overeenkomst niet mag worden verwacht. Zij zullen in goed overleg zo nodig de onderhavige overeenkomst daaraan aanpassen. De financiële gevolgen van een onvoorziene omstandigheid, worden verdeeld over de partijen naar rato van hun financiële bijdrage in het Projectbudget.

  • 2. De Partijen merken als onvoorziene omstandigheid zoals bedoeld in het voorgaande lid in elk geval aan de situatie dat door nieuwe of gewijzigde wetgeving of nieuwe of gewijzigde verordeningen er sprake zal zijn van een gewijzigde en duurdere uitvoering van het Project of, de situatie dat formele regelingen of besluiten leiden tot de niet of slechts gedeeltelijke goedkeuring, de schorsing of de vernietiging van besluiten die uit deze overeenkomst voortvloeien, een en ander met inbegrip van wijzigingen van regelingen of onherroepelijke beslissingen van een bestuursorgaan (buiten de organisatie van een der partijen gelegen) of rechterlijke instantie, of de situatie dat kosten worden veroorzaakt door exogene factoren die niet door de provincie in het kader van het Project kunnen worden beheerst.

  • 3. Onder exogene factoren wordt in elk geval verstaan de gevolgen van ECLI:NL:RVS:2019:1603 en ECLI:NL:RVS:2019:1604 (de PAS-uitspraken van de RvS van 29-05-19), de gevolgen van de aanwezigheid van PFAS of het niet onherroepelijk worden van (delen van) de bestemmingsplannen welke noodzakelijk zijn voor de realisatie van de Projectscope.

  • 4. De Partijen merken eventuele aanbestedingstegenvallers niet aan als onvoorziene omstandigheid.

Artikel 9 Wijziging en ontbinding

  • 1. Onvoorziene omstandigheden welke van dien aard zijn dat de ongewijzigde instandhouding van onderhavige overeenkomst naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet kan worden verlangd, kunnen voor de partij die zich op die omstandigheden beroept, aanleiding geven zich te wenden tot de rechter met het verzoek om de gevolgen van deze overeenkomst te wijzigen of deze overeenkomst te ontbinden.

  • 2. Alvorens zich tot de rechter te wenden, nodigt de in het eerste lid bedoelde partij de andere partijen schriftelijk uit om met haar in overleg te treden over een oplossing van de gerezen problemen. Leidt dit overleg niet binnen drie maanden tot overeenstemming dan kan de in het eerste lid bedoelde partij zich alsnog tot de rechter wenden.

  • 3. De Partijen onderkennen de mogelijkheid dat zich omstandigheden voordoen die weliswaar de essentialia van de overeenkomst betreffen en uit dien hoofde tot ontbinding van de overeenkomst zouden kunnen leiden, doch die de Partijen ertoe nopen ter uitvoering van de overeenkomst nadere afspraken met elkaar te maken. Zij verbinden zich als dan op constructieve wijze met elkaar te overleggen en voorts al het mogelijke te doen ter verzekering van de behoorlijke nakoming van de overeenkomst.

  • 4. Indien het in het tweede en/of derde lid bedoelde overleg tot overeenstemming leidt, zal herziening, wijziging of aanvulling van de overeenkomst worden vastgelegd in een nader te sluiten wijzigings- c.q. aanvullende overeenkomst.

  • 5. In geval van ontbinding zal het resterend budget, zijnde het Projectbudget minus de gemaakte kosten zoals genoemd in artikel 3, lid 5, worden gerestitueerd naar rato van bijdragen van de Partijen in het Projectbudget, met in acht name van de op de datum van ontbinding gedane bijdragen en de aanschafwaarde van verworven vastgoed.

Artikel 10 Geschillenbeslechting

  • 1. Op deze overeenkomst is het Nederlandse recht van toepassing.

  • 2. Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van deze overeenkomst, zullen worden beslecht door de bevoegde burgerlijke rechter te Den Haag.

  • 3. Er is sprake van een geschil zodra een van de Partijen dit schriftelijk aan de andere partijen meldt. De Partijen dienen hierop in overleg met elkaar te treden teneinde ernaar te streven om in der minne een oplossing voor dit geschil te vinden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en looptijd

  • 1. Deze overeenkomst treedt in werking de dag na die waarop alle Partijen deze overeenkomst hebben ondertekend.

  • 2. Deze overeenkomst eindigt nadat het Project is afgerond.

  • 3. Rechtsgevolgen die voortvloeien uit deze overeenkomst en die naar hun aard geacht worden door te werken of eventueel ontstaan na de beëindiging van deze overeenkomst, worden afgehandeld in overeenstemming met het bepaalde in deze overeenkomst.

  • 4. Partijen maken bij afronding van het project in de stuurgroep een afspraak over de instandhouding van de budgetten voor de afhandeling van planschadeclaims en nadeelcompensatie.

Artikel 12 Publicatie

Deze overeenkomst wordt door het Rijk in de Staatscourant gepubliceerd.

Bijlage: Schets voorkeursalternatief

Aldus overeengekomen en in viervoud ondertekend,Den Haag, 7 juli 2020

C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, Minister van Infrastructuur en Milieu

Breda, 1 juli 2020

C.A. van der Maat, Gedeputeerde Provincie Noord-Brabant

Vught, 2 juli 2020

A.L. van Woesik, Wethouder gemeente Vught

Beizenmortel, 3 juli 2020

C.M.C.A. Blom-Kerstens, Wethouder gemeente Haaren

Naar boven