Wijzigingsovereenkomst PHS Vught, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Partijen:

1. De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, handelend als bestuursorgaan en als rechtsgeldig vertegenwoordiger van de Staat der Nederlanden, gezeteld te ’s-Gravenhage, namens deze de directeur-generaal Mobiliteit, de heer drs. M.M. Frequin, hierna te noemen: het Rijk;

2. Gedeputeerde staten van de Provincie Noord-Brabant, rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer C.A. van der Maat, lid van het College van gedeputeerde staten, krachtens volmacht verleend door de commissaris van de Koning, handelend ter uitvoering van het besluit van gedeputeerde staten van 5 juni 2018, hierna te noemen: de Provincie Noord-Brabant;

3. Het College van burgemeester en Wethouders van de gemeente Vught, handelend als bestuursorgaan, namens deze de burgemeester, de heer R.J. van de Mortel, ter uitvoering van het besluit van het College van burgemeester en Wethouders van 12 juni 2018, hierna te noemen: de gemeente Vught.

De partijen 2 en 3, hierna gezamenlijk te noemen: Regionale Partijen.

De partijen 1 tot en met 3, hierna gezamenlijk te noemen: Partijen.

Elke Partij afzonderlijk, hierna te noemen: Partij.

Overwegende:

  • 1. Op 27 mei 2015 is de Bestuursovereenkomst PHS: Vught in werking getreden, met als doel afspraken tussen Partijen vast te leggen waardoor de uitvoering van een verdiepte ligging van het spoor in de gemeente Vught alsmede de ongelijkvloerse kruising van de Wolfskamerweg mogelijk wordt.

  • 2. Motief van de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught om (risicodragend) deel te nemen aan “PHS Vught” is gelegen in het feit dat op die wijze de voorkeursvariant van de regio voor de verdiepte ligging van het spoor in Vught waaronder de ongelijkvloerse kruising van de Wolfskamerweg kan worden uitgevoerd. Deze voorkeursvariant geniet de absolute voorkeur van de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught vanwege de positieve gevolgen en belangen voor de regio waaronder vermindering van geluidshinder, betere en veiligere doorstroming van het (vracht)verkeer over de weg en van het goederen- en personenvervoer over het spoor. Reden waarom de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught opdracht geven tot de verdiepte aanleg en ongelijkvloerse kruising.

  • 3. De Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught de opdracht voor de verdiepte ligging van het spoor in Vught waaronder de ongelijkvloerse kruising van de Wolfskamerweg door de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught, om organisatorische redenen niet rechtstreeks aan de uitvoerder ProRail kan worden verstrekt, hebben gekozen de opdracht te verstrekken en te betalen aan het Rijk als hoofdopdrachtgever van ProRail.

  • 4. De Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught wensen zo veel mogelijk invloed op en betrokkenheid te hebben bij de uitvoering van de werkzaamheden rondom de verdiepte aanleg van het spoor in Vught waaronder de ongelijkvloerse kruising van de Wolfskamerweg, door het Rijk.

  • 5. De cofinanciering door de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught vormt de vergoeding van de Provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught aan het Rijk voor de aanleg van de verdiepte ligging van het spoor in Vught waaronder de ongelijkvloerse kruising van de Wolfskamerweg.

  • 6. In artikel 13 van de bestuursovereenkomst zijn afspraken gemaakt over het wijzigen van de bestuursovereenkomst.

  • 7. In het Hoogambtelijk Overleg PHS Brabant van 12 april 2018 is een voorgestelde wijziging van de bestuursovereenkomst besproken, en is afgesproken dat deze ter ondertekening voorgelegd wordt aan de bestuurders.

  • 8. Op 5 juni 2018 is het voorstel voor de wijziging van de bestuursovereenkomst besproken en akkoord bevonden door gedeputeerde staten van de Provincie Noord-Brabant.

  • 9. Op 12 juni 2018 is het voorstel tot wijziging van de bestuursovereenkomst besproken en akkoord bevonden door het College van burgemeester en Wethouders van de gemeente Vught.

  • 10. In bijlage 5 “Inbreng financiën en betaaltermijnen” bij de bestuursovereenkomst is een schema opgenomen van de voorziene betalingen van de Regionale Partijen aan het Rijk. Betalingen hebben tot nog toe niet plaatsgevonden. In artikel 8, lid 7, van de bestuursovereenkomst is afgesproken dat Partijen gezamenlijk het betalingsschema kunnen wijzigen.

  • 11. In artikel 8, lid 8, is aangegeven dat de Regionale Partijen de wens hebben om hun cofinanciering eerder te betalen dan is opgenomen in het betalingsschema bij de bestuursovereenkomst.

  • 12. In deze wijzigingsovereenkomst leggen Partijen, met gebruikmaking van de in artikel 13 van de bestuursovereenkomst genoemde bevoegdheid, de overeengekomen wijzigingen in de Bestuursovereenkomst PHS: Vught vast.

  • 13. De risicoverdeling, zoals afgesproken in artikel 8, leden 13 tot en met 17, van de bestuursovereenkomst, blijft ongewijzigd. Dit geldt ook voor het financiële risico dat de bouwkostenindex hoger uitvalt dan de budgetindex.

Zijn het volgende overeengekomen:

ARTIKEL I

1. Artikel 8, lid 1, wordt gewijzigd in: Het geheel aan Bijdragen van Partijen vormt het Taakstellend Budget en is vastgesteld op een bedrag van € 527,16 miljoen (prijspeil 2017, inclusief btw).

2. Artikel 8, lid 2, wordt gewijzigd in: De Bijdragen van Partijen zijn onderdeel van het Taakstellend Budget en zijn als volgt:

  • a. Rijk: € 396,60 miljoen (waarvan € 6,3 miljoen uit bijbestellingen van derden (studie- en realisatiekosten aansluiting Olmenlaan, MJPG-N65, bijsturingswissels Tilburg);

  • b. Provincie Noord-Brabant: € 113,66 miljoen, inclusief € 19,73 miljoen aan btw;

  • c. Gemeente Vught: € 16,91 miljoen, inclusief € 2,93 miljoen aan btw.

3. Artikel 8, lid 3, wordt gewijzigd in: Na de betaling van de bijdragen van de Regionale Partijen aan het Rijk zal het Rijk het gehele bedrag indexeren, conform de door de Minister van Financiën daadwerkelijk uitgekeerde indexering voor de investeringsbudgetten van de begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Bij de bepaling van de bijdragen van Partijen aan meerkosten, zoals bedoeld in artikel 8 lid 16, en bij de verdeling over de Partijen van overschotten, zoals bedoeld in artikel 8 lid 17, zullen de aan het rijk overgemaakte bijdragen van de Regionale Partijen worden opgehoogd met hetzelfde percentage als waarmee het Rijk het gehele bedrag heeft geïndexeerd.

4. Artikel 8, lid 7, wordt gewijzigd in: De Provincie Noord-Brabant betaalt haar bijdrage zoals genoemd in artikel 8, lid 2, in 2018 ineens aan het Rijk. De gemeente Vught betaalt haar bijdrage zoals genoemd in artikel 8, lid 2, in 2019 ineens aan het Rijk. Het Rijk stuurt de Regionale Partijen daarvoor een btw-factuur. Het Rijk is niet aansprakelijk indien de Regionale Partijen de btw niet gecompenseerd krijgen.

5. Artikel 8, lid 8, vervalt.

6. Aan artikel 8 wordt toegevoegd lid 18, luidende: De aanvraag tot subsidievaststelling van ProRail aan het Rijk zal het Rijk bespreken met de Regionale Partijen alvorens de subsidie vast te stellen. Daarna kan overgegaan worden tot financiële afrekening tussen Partijen.

7. Aan artikel 8 wordt toegevoegd lid 19, luidende: De bijdrage voor de fietstunnel onder de N65 maakt geen onderdeel uit van het Taakstellend Budget. De gemeente Vught vraagt hiervoor subsidie aan bij de Provincie Noord-Brabant.

ARTIKEL II

Deze wijzigingsovereenkomst treedt in werking met ingang van de dag na ondertekening daarvan door alle Partijen.

ARTIKEL III

Deze wijzigingsovereenkomst wordt als bijlage aan de bestuursovereenkomst toegevoegd en maakt daarvan integraal onderdeel uit.

ARTIKEL IV

Binnen tien werkdagen na ondertekening van deze wijzigingsovereenkomst wordt de inhoud daarvan door het Rijk gepubliceerd in de Staatscourant.

Aldus overeengekomen en ondertekend:

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, namens deze, de directeur-generaal Mobiliteit, M.M. Frequin,

’s-Gravenhage, 18 november 2018

Gedeputeerde staten van de Provincie Noord-Brabant, namens deze C.A. van der Maat

’s-Hertogenbosch, 24 oktober 2018

Het College van burgemeester en Wethouders van de gemeente Vught, namens deze, R.J. van de Mortel

Vught, 30 oktober 2018

Naar boven