De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op de artikelen 1.5b, vierde lid, 1.5d, vijfde lid, 1.5f, tweede lid, 4.3 en
4.54d, tiende lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit;
Besluit:
ARTIKEL I
De Arbeidsomstandighedenregeling wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 2.6 komt te luiden:
Artikel 2.6 Melding wijziging organisatievorm
De arbodienst meldt een wijziging van zijn organisatievorm terstond aan de minister
of, indien de minister een certificerende instelling heeft aangewezen, aan de certificerende
instelling, bedoeld in artikel 2.7.
B
Artikel 2.7 komt te luiden:
Artikel 2.7 Aanwijzing certificerende instelling
Als certificerende instelling als bedoeld in artikel 2.14, eerste en tweede lid, van het besluit, kan worden aangewezen een instelling die voldoet aan de eisen vastgelegd in Deel
2 van het Certificatieschema Arbodiensten dat is vastgesteld door de Stichting Beheer
Certificatieregeling Arbodiensten op 9 november 2018 en door de minister is gepubliceerd
in de Staatscourant van 5 december 2018, Stcrt. 2018, 68321.
C
Artikel 2.8 komt te luiden:
Artikel 2.8 Eisen aan de arbodienst
Een certificaat arbodienst als bedoeld in artikel 2.14, eerste en tweede lid, van het besluit wordt door de minister of, indien de minister een instelling heeft aangewezen als
bedoeld in artikel 2.7, door die instelling afgegeven indien wordt voldaan aan de eisen vastgelegd in Deel
1 van het Certificatieschema Arbodiensten dat is vastgesteld door de Stichting Beheer
Certificatieregeling Arbodiensten op 9 november 2018 en door de minister is gepubliceerd
in de Staatscourant van 5 december 2018, Stcrt. 2018, 68321.
D
Bijlage IIa, behorend bij artikel 2.7 en bijlage IIb, behorend bij artikel 2.8 vervallen.
E
In Bijlage XIII, behorend bij artikel 4.19, eerste lid, Lijst van wettelijke grenswaarden
op grond van de artikelen 4.3, eerste lid, en 4.16, eerste lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit,
wordt in Onderdeel A. Lijst van wettelijke grenswaarden:
ARTIKEL II
De regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2019. Artikel I, onderdeel
E, werkt terug tot en met 21 augustus 2018.
TOELICHTING
Deze wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling (hierna: Arboregeling) regelt
dat arbodiensten voor het verkrijgen van een wettelijk verplicht certificaat niet
meer moeten voldoen aan eisen uit bijlage IIb bij de Arboregeling, maar aan de eisen
uit Deel 1 van het door de Stichting Beheer Certificatieregeling Arbodiensten (SBCA)
op 9 november 2018 vastgestelde certificatieschema dat is gepubliceerd in de Staatscourant
van 5 december 2018, Stcrt. 2018, 68321.
De SBCA is op het werkveld van de arbodiensten de schemabeheerder, bedoeld in artikel
1.5b, tweede lid, onder b, van het Arbeidsomstandighedenbesluit (hierna: Arbobesluit).
Daarnaast regelt deze wijziging van de Arboregeling dat aan te wijzen certificerende
instellingen niet meer moeten voldoen aan eisen uit bijlage IIa bij de Arboregeling,
maar aan eisen uit Deel 2 van het hierboven bedoelde door de SBCA vastgestelde certificatieschema.
Deze eisen gelden naast de algemene eisen uit paragraaf 1 van Afdeling 1A van hoofdstuk
1 van het Arbobesluit die gelden voor certificerende instellingen die een verzoek
tot aanwijzing indienen.
Tevens is in de regelingswijziging een aanpassing opgenomen van artikel 2.6 van de
Arboregeling omdat het tweede lid van dat artikel nog verwees naar twee niet meer
bestaande artikelen van de Arboregeling, namelijk artikel 2.12 en artikel 2.13. Beide
artikelen inzake het verstrekken van gegevens bij de aanvraag van het certificaat
arbodienst waren al met ingang van 1 april 2013 vervallen.
Tot slot is in onderdeel E een correctie opgenomen van bijlage XIII.
De nieuwe artikelen van paragraaf 1 van Afdeling 1A van hoofdstuk 1 van het Arbobesluit
zijn per 1 januari 2018 van kracht (Stb. 2017, 487). Hierin wordt onder meer geregeld dat certificerende instellingen die wettelijk
verplichte arbocertificaten willen afgeven dienen te beschikken over een accreditatie.
Een certificerende instelling kan alleen worden geaccrediteerd als het door haar toe
te passen certificatieschema aan bepaalde eisen voldoet. Door de Raad voor Accreditatie
(RvA) wordt beoordeeld of dit het geval is. Dit was één van de redenen om het certificatieschema
voor arbodiensten aan te passen. Tevens is het certificatieschema aangepast in verband
met de wijzigingen van de Arbeidsomstandighedenwet (Stb. 2017, 22) en het Arbeidsomstandighedenbesluit (Stb. 2017, 255) die per 1 juli 2017 en 1 januari 2018 in werking zijn getreden (Stb. 2017, 254) en wijzigingen in de privacyregelgeving.
Daarnaast is het certificatieschema aangepast in verband met de vervanging van NEN-EN-ISO
9001:2008 door NEN-EN-ISO 9001:2015 en de vervanging van de NEN-EN-ISO/IEC 17021:2011
door NEN-EN-ISO/IEC 17021:2015.
Tevens zijn thans niet meer noodzakelijke eisen uit het oude schema niet meer opgenomen
in het nieuwe certificatieschema en zijn enkele bepalingen scherper verwoord. Ook
zijn aanpassingen aangebracht naar aanleiding van nadere inzichten van de sector.
Ten slotte is het sanctiebeleid duidelijker geformuleerd.
In de nota van toelichting bij de nieuwe artikelen van paragraaf 1 van Afdeling 1A
van hoofdstuk 1 van het Arbobesluit is aangegeven dat zij mede bedoeld zijn om de
verantwoordelijkheden van enerzijds de Minister en anderzijds de schemabeheerders
helder te scheiden. De Minister is verantwoordelijk voor de generieke aanwijzingseisen
aan certificerende instellingen (paragraaf 1 van Afdeling 1A van het van hoofdstuk
1 van het Arbobesluit). Schemabeheerders zijn verantwoordelijk voor de inhoud van
hun certificatieschema’s. Certificatieschema’s bevatten daarom in het vervolg enerzijds
de eisen waaraan aanvragers en houders van een certificaat moeten voldoen en anderzijds
werkveldspecifieke eisen aan certificerende instellingen.
In lijn met het bovenstaande is door de SBCA een nieuw certificatieschema arbodiensten
opgesteld met enerzijds certificatie-eisen aan arbodiensten (Deel 1) en anderzijds
werkveldspecifieke eisen aan de certificerende instellingen die certificaten verstrekken
aan arbodiensten (Deel 2).
Bij de voorbereiding van het nieuwe certificatieschema arbodiensten is overleg gevoerd
met SBCA, waarbij bepaalde beleidsmatige en juridische gezichtspunten zijn ingebracht.
De SBCA heeft met deze gezichtspunten rekening gehouden bij de vaststelling van het
nieuwe certificatieschema.
De wettelijke verplichtstelling dat arbodiensten beschikken over een certificaat dat
is afgegeven op basis van dit nieuwe certificatieschema is van belang, omdat zo een
gerechtvaardigd vertrouwen kan bestaan dat alle arbodiensten beschikken over een adequaat
managementsysteem en zij in staat zijn om hun wettelijke taken naar behoren uit te
voeren.
Bij de opstelling van het certificatieschema is door de SBCA ook rekening gehouden
met opmerkingen ter zake van de RvA. Voor certificerende instellingen die een accreditatie
zullen aanvragen bij de RvA voor het certificeren aan de hand van dit certificatieschema
is het immers van belang dat het certificatieschema voldoet aan eisen uit hoofde van
accreditatie. De RvA heeft kenbaar gemaakt dat dit nieuwe certificatieschema aan die
eisen voldoet.
Dit certificatieschema is tevens voor commentaar voorgelegd aan de Inspectie SZW.
Zij heeft hierover geen inhoudelijke opmerkingen gemaakt.
Voor een nadere toelichting op de inhoudelijke wijzigingen in het certificatieschema
wordt verwezen naar de toelichting daarop die is opgesteld door de SBCA. Het Centraal
College van Deskundigen van de SBCA is van mening dat de aanpassingen van eisen in
dit certificatieschema in essentie verbeteringen en verdere preciseringen zijn die
in materiële zin geen grote gevolgen hebben voor het functioneren van arbodiensten.
Aangezien bij het schemabeheer alle belanghebbende partijen zijn vertegenwoordigd,
betreft dit een breed gedeelde overtuiging.
Om de verantwoordelijkheid van de SBCA voor het nieuwe certificatieschema te onderstrepen
is ervoor gekozen om het niet integraal op te nemen als bijlage bij de Arboregeling.
Er wordt in de Arboregeling alleen geregeld dat arbodiensten dienen te beschikken
over een certificaat arbodiensten dat dient te worden afgegeven op basis van de eisen
uit Deel 1 van het nieuwe certificatieschema arbodiensten dat is vastgesteld door
de SBCA en dat een certificerende instelling die deze certificaten afgeeft moet voldoen
aan de eisen uit Deel 2 van dit schema. Het gaat om een statische verwijzing naar
het certificatieschema (verwijzing naar een specifieke versie van het certificatieschema).
Dit betekent dat de bijlagen IIa en IIb bij de Arboregeling kunnen worden ingetrokken.
Omdat duidelijk moet zijn wat de geldende tekst is van het certificatieschema en ook
voorgaande versies van het certificatieschema moeten kunnen worden geraadpleegd, wordt
het certificatieschema in de Staatscourant gepubliceerd.
Het certificatieschema voorziet zelf in een overgangsregeling voor de arbodiensten
die ten tijde van de inwerkingtreding van het nieuwe certificatieschema werkzaam zijn
op basis van een geldig certificaat en voor arbodiensten die binnen een jaar na inwerkingtreding
van het certificatieschema periode een (nieuw) certificaat aanvragen in verband met
hercertificatie.
Bij de recente wijziging van bijlage XIII (Stcrt. 2018, 41167) is in onderdeel A met de lijst van wettelijke grenswaarden bij mangaan en anorganische
mangaanverbindingen (als mangaan) per abuis de waarde van 0,05 niet in de juiste kolom
opgenomen. Tevens is door toevoeging van voetnoten nu verduidelijkt op welke fracties
de bij mangaan genoemde grenswaarden betrekking hebben. Tot slot is een schrijffout
verbeterd. Deze wijziging (artikel I, onderdeel E) treedt met terugwerkende kracht
tot en met 21 augustus 2018 in werking, zijnde de uiterste implementatietermijn van
Richtlijn (EU) 2017/164 van de Commissie van 31 januari 2017 tot vaststelling van
een vierde lijst van indicatieve grenswaarden voor beroepsmatige blootstelling uit
hoofde van Richtlijn 98/24/EG van de Raad en tot wijziging van de Richtlijnen 91/322/EEG,
2000/39/EG en 2009/161/EU van de Commissie (PbEU 2017, L 27).
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
T. van Ark