Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35850-IV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35850-IV nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);
2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,K.H. Ollongren
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35570 IV, nr. 1). De stand van de vastgestelde begroting 2021 is bij Koninkrijksrelaties (IV) inclusief de Nota van Wijziging (Kamerstukken II 2020/21, 35570 IV, nr. 21), de eerste incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II 2020/21, 35712, nr. 1 en tweede incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II 2020/21, 35793, nr. 1).
Onderstaand zijn de overzichten te vinden van uitgaven in verband met coronamaatregelen per begroting.
Artikel | Naam maatregel/regeling | Bedrag verplichtingen | Bedrag uitgaven | Bedrag ontvangsten | Kamerstuk |
---|---|---|---|---|---|
4 | Derde tranche voedselhulp | 14.900 | 14.900 | 0 | Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1, Kamerstukken II, 2020/21, 35420, nr. 212. |
4 | Vierde tranche voedselhulp | 15.200 | 15.200 | 0 | Kamerstukken II, 2020/21, 35793, nr. 1, Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 240. |
4 | Bijdrage aan Ministerie van I&W voor Hypothecaire lening Winair | 0 | ‒ 1.000 | 0 | Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1, Kamerstukken II, 2020/21, 31936 nr. 830. |
5 | Vierde tranche liquiditeitssteun aan Aruba | 34.790 | 34.790 | 0 | Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1, Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 201. |
5 | Vijfde tranche liquiditeitssteun aan Aruba | 116.130 | 116.130 | 0 | Kamerstukken II, 2020/21, 35793, nr. 1, Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 245. |
5 | Vierde tranche liquiditeitssteun aan Sint Maarten | 4.263 | 4.263 | 0 | Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1, Kamerstukken II 2020/21, 35420, nr. 203. |
Totaal | 185.283 | 184.283 | 0 |
Artikel | Naam maatregel/regeling | Bedrag verplichtingen | Bedrag uitgaven | Bedrag ontvangsten | Kamerstuk |
---|---|---|---|---|---|
1 | Pakket voor culturele en creatieve sector | 300 | 300 | 300 | Kamerstukken II, 2020/21, 35570 IV, nr. 21. |
1 | Tweede Kamerverkiezingen 2021 | 24 | 24 | 24 | Kamerstukken II, 2020/21, 35570 IV, nr. 21. |
1 | Eilandelijk beleid | 500 | 500 | 500 | Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1, Kamerstukken II, 2020/21, 35420, nr. 237. |
1 | Eilandelijk beleid | 2.500 | 2.500 | 2.500 | |
1 | Compensatie inkomstenderving Openbare Lichamen | 2.897 | 2.897 | 2.897 | Kamerstukken II, 2020/21, 35793, nr. 1, Kamerstukken II, 2020/21, 35420, nr. 226. |
totaal | 6.221 | 6.221 | 6.221 |
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Begrotingsartikel | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.) | Technische mutaties (ondergrens in € mln.) |
---|---|---|
1. Versterken rechtsstaat | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
6. Apparaat | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
7. Nog onverdeeld | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
1. BES-fonds | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
Artikelnummer | Uitgaven 2021 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 20211 | 511.829 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Kustwacht | 1 | ‒ 6.300 |
2) Versterken rechtsstaat Curaçao, Aruba en Sint Maarten | 1 | ‒ 12.000 |
3) Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling | 4 | 2.122 |
4) Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling | 4 | ‒ 3.700 |
5) Steunverlening bedrijven Curaçao | 4 | 20.000 |
6) Onderwijshuisvesting Curaçao | 4 | ‒ 10.500 |
7) Wisselkoersreserve | 7 | 11.364 |
8) Wederopbouw op Sint Maarten | 8 | 4.275 |
9) Overige mutaties | 1.714 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 518.804 |
Incl. NvW (Kamerstukken II, 2020/21, 35570 IV, nr. 21), ISB 1 (Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1) en ISB 2 (Kamerstukken II, 2020/21, 35793, nr. 1).
Toelichting
Kustwacht
Het budget dat gereserveerd is voor de kustwacht in de periode 2022 tot en met 2024 is onvoldoende om de extra taken vanuit de investeringspakketten uit te kunnen voeren. Daarom wordt er € 6,3 mln. ingezet die gereserveerd staat in 2021 om het budget in latere jaren aan te vullen.
Versterken rechtsstaat Curaçao, Aruba en Sint Maarten
Omdat de Caribische landen van het Koninkrijk kampen met grote economische gevolgen van de Covid-19 crisis hebben zij Nederland verzocht om liquiditeitssteun. Het Nederlandse kabinet heeft besloten om aan de derde tranche van de liquiditeitssteun voorwaarden te verbinden, waarmee Aruba, Curaçao en Sint Maarten hebben ingestemd. Een onderdeel van deze voorwaarden heeft betrekking op de rechtsstaat. Om een functionerende rechtsstaat te realiseren wordt bij eerste suppletoire begroting € 12,0 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Defensie voert daarmee maatregelen uit gericht op het versterken van de rechtsstaat van Curaçao, Aruba en Sint Maarten.
Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling
Er wordt circa € 2,2 mln. aan budgetten voor het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) gerealloceerd naar het instrument opdrachten om de uitgaven op de juiste manier te verantwoorden. Hiermee worden de werkzaamheden van het eerste half jaar gefinancierd. In de tweede suppletoire begroting zullen de uitgaven voor het tweede halfjaar worden gerealloceerd.
Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling
Er wordt € 3,7 mln. aan budgetten voor het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) gerealloceerd van deze regeling naar begrotingsartikel 6 en de departementale begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) om de uitgaven op de juiste manier te verantwoorden. Hiermee worden de werkzaamheden van het eerste half jaar gefinancierd.
Steunverlening bedrijven Curaçao
Op 2 november 2020 is een akkoord gesloten met de regering van Curaçao over de derde tranche liquiditeitssteun van Nederland om de gevolgen van de Covid-19 pandemie te beperken. Onderdeel van dat akkoord is het beschikbaar stellen van maximaal € 20,0 mln. voor steunverlening bedrijven op Curaçao. Momenteel vindt er in overleg met Curaçao onderzoek plaats naar de gewenste wijze van inzet van deze middelen.
Onderwijshuisvesting Curaçao
Onderdeel van de overeenkomst met Curaçao inzake de derde tranche liquiditeitssteun is een investering van € 30,0 mln. in onderwijshuisvesting van Curaçao. Bij eerste suppletoire begroting wordt € 10,0 mln. van dit budget in 2021 afgeboekt om dit in het juiste meerjarige kasritme te zetten.
Wisselkoersreserve
In 2020 is € 11,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2021 door naar de begroting van 2021.
Wederopbouw Sint Maarten
Circa € 8,3 mln. aan middelen voor de wederopbouw is in 2020 niet tot besteding gekomen, onder andere door de gevolgen van de Covid-19 pandemie. Deze middelen zijn daarom doorgeschoven naar 2021. Een deel van deze middelen (€ 4 mln.) wordt bij eerste suppletoire begroting doorgeschoven naar 2022, om deze uitgave in het juiste kasritme te zetten. De reden hiervoor is dat een aantal opdrachten die in het verleden zijn verplicht in 2022 ook nog tot uitgaven zullen leiden. Dit als gevolg van vertraging door Covid-19.
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)1 | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 13.956 | 40.100 | 54.056 | ‒ 20.433 | 33.623 | 1.000 | 1.800 | 3.500 | 0 |
Uitgaven | 13.956 | 40.100 | 54.056 | ‒ 20.433 | 33.623 | 1.000 | 1.800 | 3.500 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Overige bijstand aan de landen | 0 | 8.100 | 8.100 | ‒ 6.300 | 1.800 | 1.000 | 1.800 | 3.500 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||||
Detentie Vastgoed | 0 | 10.000 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | |||||||||
Grensbewaking (Defensie) | 6.339 | 16.500 | 22.839 | ‒ 12.000 | 10.839 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rechterlijke macht (JenV) | 7.617 | 900 | 8.517 | ‒ 2.133 | 6.384 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Douane (Financiën) | 0 | 4.600 | 4.600 | 0 | 4.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Incl. NvW (Kamerstukken II, 2020/21, 35570 IV, nr. 21) en ISB 1 (Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1).
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 94,6% juridisch verplicht.
Bijdrage aan medeoverheden
Overige bijstand aan de landen
Het budget dat gereserveerd is voor de Kustwacht in de periode 2022 tot en met 2024 is onvoldoende om de extra taken vanuit de investeringspakketten uit te kunnen voeren. Daarom wordt er € 6,3 mln. ingezet die gereserveerd staat in 2021 om het budget in latere jaren aan te vullen.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Grensbewaking (Defensie)
Omdat de Caribische landen van het Koninkrijk kampen met grote economische gevolgen van de Covid-19 crisis hebben zij Nederland verzocht om liquiditeitssteun. Het Nederlandse kabinet heeft besloten om aan de derde tranche van de liquiditeitssteun voorwaarden te verbinden, waarmee Aruba, Curaçao en Sint Maarten hebben ingestemd. Een onderdeel van deze voorwaarden heeft betrekking op de rechtsstaat. Om een functionerende rechtsstaat te realiseren wordt bij eerste suppletoire begroting € 12,0 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Defensie (X). Defensie verhoogt met deze gelden de capaciteit van de Koninklijke Marechaussee voor de grensbewaking.
Rechterlijke macht (JenV)
Dit betreft een overheveling van de beschikbaar gestelde middelen voor het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze mutatie betreft het TBO budget 2021 voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie, met uitzondering van de vergoedingen voor de uitzendregeling Voorzieningenstelsel Uitzendingen Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VUBZK) en Voorzieningenstelstel Buitenlandtoeslagen Rechterlijke Ambtenaren (VBRA).
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)1 | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 16.959 | 59.800 | 76.759 | 7.420 | 84.179 | ‒ 5.054 | 15.000 | 0 | 0 |
Uitgaven | 16.959 | 58.800 | 75.759 | 7.420 | 83.179 | ‒ 5.054 | 15.000 | 0 | 0 |
4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba | 7.091 | 58.800 | 65.891 | 8.422 | 74.313 | ‒ 5.004 | 15.000 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | |||||||||
Diverse subsidies | 1.600 | 0 | 1.600 | ‒ 1.100 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Noodpakketten | 0 | 30.100 | 30.100 | 1.600 | 31.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
Opdrachten landen | 1.214 | ‒ 1.000 | 214 | 2.122 | 2.336 | ‒ 4 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | |||||||||
Toeslagen op pensioenen NA | 1.950 | 0 | 1.950 | 0 | 1.950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling | 0 | 14.700 | 14.700 | ‒ 3.700 | 11.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Bijdrage aan landen | 2.191 | 0 | 2.191 | 20.000 | 22.191 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderwijshuisvesting Curaçao | 0 | 15.000 | 15.000 | ‒ 10.500 | 4.500 | ‒ 5.000 | 15.000 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||||
Diverse bijdragen | 136 | 0 | 136 | 0 | 136 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.2 Caribisch Nederland | 9.868 | 0 | 9.868 | ‒ 1.002 | 8.866 | ‒ 50 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | |||||||||
Subsidies Caribisch Nederland | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht | 800 | 0 | 800 | 566 | 1.366 | 597 | 597 | 813 | 813 |
Opdrachten Caribisch Nederland | 591 | 0 | 591 | ‒ 591 | 0 | ‒ 597 | ‒ 597 | ‒ 813 | ‒ 813 |
Inkomensoverdrachten | |||||||||
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers | 2.477 | 0 | 2.477 | 0 | 2.477 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht | 5.500 | 0 | 5.500 | ‒ 977 | 4.523 | ‒ 50 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Incl. NvW (Kamerstukken II, 2020/21, 35570 IV, nr. 21), ISB 1 (Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1) en ISB 2 (Kamerstukken II, 2020/21, 35793, nr. 1).
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 92,5% juridisch verplicht.
Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies (regelingen)
Diverse subsidies
Bij eerste suppletoire begroting wordt € 1,6 mln. van de regeling Diverse subsidies naar Noodpakketten gerealloceerd om deze op het juiste instrument te verantwoorden. Daarnaast wordt het eerste deel van investeringsmiddelen voor onderwijshuisvesting op Curaçao (€ 0,5 mln.) via een subsidie aan zeven scholengemeenschappen op Curaçao verstrekt. Deze scholengemeenschappen gaan hiermee de huisvesting van hun scholen renoveren. Deze middelen zijn toegevoegd aan deze regeling, waardoor deze regeling per saldo € 1,1 mln. afneemt.
Noodpakketten
Bij eerste suppletoire begroting wordt € 1,6 mln. van de regeling Diverse subsidies naar Noodpakketten binnen hetzelfde instrument gerealloceerd om deze opde juiste regeling te verantwoorden.
Opdrachten
Opdrachten landen
Er wordt circa € 2,2 mln. aan budgetten voor het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) gerealloceerd naar het instrument opdrachten om de uitgaven op de juiste manier te verantwoorden. Hiermee worden de werkzaamheden van het eerste half jaar gefinancierd.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling
Er wordt € 3,7 mln. aan budgetten voor het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) gerealloceerd van deze regeling naar begrotingsartikel 6 en de departementale begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) om de uitgaven op de juiste manier te verantwoorden. Hiermee worden de werkzaamheden van het eerste half jaar gefinancierd.
Bijdrage aan medeoverheden
Bijdrage aan de landen
Op 2 november 2020 is een akkoord gesloten met de regering van Curaçao over de derde tranche liquiditeitssteun van Nederland om de gevolgen van de Covid-19 pandemie te beperken. Onderdeel van dat akkoord is het beschikbaar stellen van maximaal € 20,0 mln. voor steunverlening bedrijven op Curaçao. Momenteel vindt er in overleg met Curaçao onderzoek plaats naar de gewenste wijze van inzet van deze middelen.
Onderwijshuisvesting Curaçao
Onderdeel van de overeenkomst met Curaçao inzake de derde tranche liquiditeitssteun is een investering van € 30,0 mln. in onderwijshuisvesting van Curaçao. Bij eerste suppletoire begroting wordt € 10,0 mln. van dit budget in 2021 afgeboekt om dit in het juiste meerjarige kasritme te zetten.
Dit betreft verder een herschikking van eerste deel van investeringsmiddelen voor onderwijshuisvesting op Curaçao (€ 0,5 mln.) van het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar Subsidies.
Artikel 4.2 Caribisch Nederland
Opdrachten
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Alle opdrachten voor Caribisch Nederland worden verantwoord op de regeling Versterken bestuurs-en uitvoeringskracht. Daarom worden de middelen die op de regeling Opdrachten Caribisch Nederland verantwoord waren gerealloceerd naar de regeling Versterken bestuurs-en uitvoeringskracht.
Daarnaast zijn vanuit de begroting van Koninkrijksrelaties middelen overgemaakt naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor een pilot met de kindertelefoon op Caribisch Nederland.
Opdrachten Caribisch Nederland
Alle opdrachten voor Caribisch Nedeland worden verantwoord op de regeling Versterken bestuurs-en uitvoeringskracht. Daarom worden de middelen die op de regeling Opdrachten Caribisch Nederland verantwoord waren gerealloceerd naar de regeling Versterken bestuurs-en uitvoeringskracht.
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Vanuit dit instrument wordt circa € 0,9 mln. gerealloceerd naar het BES-fonds (H) voor de verhoging van de vrije uitkering aan Saba. Saba krijgt hiermee meer middelen voor eilandelijk beleid.
Voor de uitwerking van het kabinetsstandpunt Interdepartementaal Beleidsonderzoek Koninkrijksrelaties is juridische capaciteit benodigd. Om de uitgaven hiervoor op de juiste manier te verantwoorden worden middelen overgeheveld van de begroting Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII).
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)1 | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 | 326.983 | 326.984 | 0 | 326.984 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 28.517 | 326.983 | 355.500 | 0 | 355.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.1 Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | |||||||||
Schuldsanering | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 28.517 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.2 Leningen en/of garanties landen Curaçao en Sint Maarten en Aruba | 0 | 326.983 | 326.983 | 0 | 326.983 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | |||||||||
Leningen aan Aruba | 0 | 239.420 | 239.420 | 0 | 239.420 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten | 0 | 87.563 | 87.563 | 0 | 87.563 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 37.896 | 0 | 37.896 | 0 | 37.896 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Incl. NvW (Kamerstukken II, 2020/21, 35570 IV, nr. 21), ISB 1 (Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1) en ISB 2 (Kamerstukken II, 2020/21, 35793, nr. 1).
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100,0% juridisch verplicht.
Er hebben zich geen mutaties voorgedaan op begrotingsartikel 5.
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 7.583 | 7.583 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 7.583 | 7.583 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
8.1 Wederopbouw | 0 | 0 | 0 | 7.583 | 7.583 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | |||||||||
Diverse subsidies | 0 | 0 | 0 | 308 | 308 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | |||||||||
Wederopbouw op Sint Maarten | 0 | 0 | 0 | 4.275 | 4.275 | 4.000 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
KPSM | 0 | 0 | 0 | 1.972 | 1.972 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wederopbouw op Sint Eustatius | 0 | 0 | 0 | 28 | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||||||
Wederopbouw op Sint Maarten | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 23,1% juridisch verplicht.
De Covid-19 pandemie heeft grote gevolgen voor het Caribisch gebied van het Koninkrijk. Eén van de gevolgen is dat de € 12,6 mln. die voor de wederopbouw van de Bovenwindse Eilanden gereserveerd waren in 2020, niet tot uitgave zijn gekomen. Daarom zijn deze middelen doorgeschoven naar 2021 en 2022.
Subsidies
Diverse subsidies
Dit betreft de middelen voor de wederopbouw die in 2020 niet tot uitgave zijn gekomen en die zijn doorgeschoven naar 2021. De inzet is om in 2021 de reparatie van de zeekabel, waarvoor deze subsidie dient, af te ronden.
Opdrachten
Wederopbouw op Sint Maarten
Dit betreft de middelen voor de wederopbouw die in 2020 niet tot uitgave zijn gekomen en die zijn doorgeschoven naar 2021. In 2021 wordt aan verschillende organisaties op Sint Maarten technische assistentie verleend om de wederopbouw te ondersteunen.
Een deel van deze middelen (€ 4 mln.) wordt bij eerste suppletoire begroting doorgeschoven naar 2022. De reden hiervoor is dat een aantal opdrachten die in het verleden zijn verplicht in 2022 ook nog tot uitgaven zullen leiden. Dit als gevolg van vetraging door COVID-19.
Bijdrage aan medeoverheden
KPSM
Dit betreft de middelen voor de wederopbouw die gereserveerd waren voor het Korps Politie Sint Maarten (KPSM) in 2020 en niet tot uitgave zijn gekomen. Deze middelen zijn daarom doorgeschoven naar 2021.
Wederopbouw op Sint Eustasius
Dit betreft de middelen voor de wederopbouw die in 2020 niet tot uitgave zijn gekomen en die zijn doorgeschoven naar 2021.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Wederopbouw op Sint Maarten
In 2020 is € 2 mln. aan middelen voor bijdragen aan internationale organisaties niet tot uitgave gekomen. Deze middelen zijn daarom doorgeschoven naar 2021. Er wordt door BZK technische assistentie geleverd aan verschillende organisaties om de wederopbouw te ondersteunen.
Een deel van deze middelen (€ 1 mln.) wordt bij eerste suppletoire begroting doorgeschoven naar 2022. De reden hiervoor is dat een aantal bijdragen die in het verleden zijn verplicht in 2022 ook nog tot uitgaven zullen leiden. Dit als gevolg van vetraging door COVID-19.
Budgettaire gevolgen
Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 24.139 | 0 | 24.139 | 1.074 | 25.213 | ‒ 421 | ‒ 421 | ‒ 421 | ‒ 421 |
Uitgaven | 24.139 | 0 | 24.139 | 1.074 | 25.213 | ‒ 421 | ‒ 421 | ‒ 421 | ‒ 421 |
Personele uitgaven | |||||||||
Eigen personeel | 12.084 | 0 | 12.084 | ‒ 21 | 12.063 | ‒ 421 | ‒ 421 | ‒ 421 | ‒ 421 |
Inhuur externen | 201 | 0 | 201 | 1.233 | 1.434 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven | |||||||||
Overige materiële uitgaven | 11.854 | 0 | 11.854 | ‒ 138 | 11.716 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
In 2015 zijn de bijdragen voor de generieke kosten voor de Shared Service Organisatie Caribisch Nederland (SSO CN), op basis van de afname van 2015, structureel overgeheveld van de verschillende departementen naar de begroting Koninkrijksrelaties (IV). Groei of krimp in de afname (FTE en ICT-werkplekken) wordt via budgetoverhevelingen jaarlijks verrekend met de departementen. Dit betreft de structurele verrekening voor 2021-2026 voor de Ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Financiën, Economische Zaken en Klimaat (EZK), Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Per saldo krimpt dit budget met circa € 0,4 mln.
Zolang het Caribisch orgaan voor hervorming en ontwikkeling (COHO) nog niet is opgericht worden uitgaven via andere instrumenten uitgevoerd. Dit leidt tot een reallocatie van € 0,4 mln. naar dit instrument om de uitgaven op de juiste manier te verantwoorden.
Inhuur externen
Voor het ICT-project Netwerk op orde van de SSO CN dat in 2020 is gestart is circa € 0,8 mln. meer nodig dan oorspronkelijk begroot, omdat de investering te groot is om uit het reguliere investeringsbudget te bekostigen. Het project betreft de vervanging van het huidige netwerk naar een stabieler, betrouwbaarder en toekomstbestendiger netwerk. Hierdoor nemen ook de risico's op toekomstige problemen omtrent informatiebeveiliging af.
Zolang het COHO nog niet is opgericht worden uitgaven via andere instrumenten uitgevoerd. Dit leidt tot een reallocatie van € 0,4 mln. vanuit begrotingsartikel vier naar dit instrument en de departementale begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) om de uitgaven op de juiste manier te verantwoorden.
Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
Zolang het COHO nog niet is opgericht worden uitgaven via andere instrumenten uitgevoerd. Dit leidt tot een reallocatie van € 0,2 mln. naar dit instrument om de uitgaven op de juiste manier te verantwoorden.
In 2020 heeft een overschrijding van € 0,3 mln. plaatsgevonden door een tegenvaller in de wisselkoers. Daarom wordt het budget in 2021 met € 0,3 mln. verlaagd. Bij ontwerpbegroting 2022 wordt hier compensatie voor gegeven uit de wisselkoersreserve.
Budgettaire gevolgen
Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.375 | 0 | 2.375 | 11.331 | 13.706 | 339 | 639 | 979 | 979 |
Uitgaven | 2.375 | 0 | 2.375 | 11.331 | 13.706 | 339 | 639 | 979 | 979 |
Onvoorzien | 2.374 | 0 | 2.374 | ‒ 33 | 2.341 | 339 | 639 | 979 | 979 |
Wisselkoersreserve | 1 | 0 | 1 | 11.364 | 11.365 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Onvoorzien
Er wordt structureel € 0,6 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks relaties (VII) voor extra managementondersteuning en voor externe inhuur samenhangend met de uitbreiding van de organisatie van het directoraat generaal Koninkrijksrelaties.
Voor de tijdelijke extra inzet in verband met de Wet herstel voorzieningen Sint Eustatius) wordt in 2021 en in 2022 € 0,3 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII). Hierdoor worden de middelen op het juiste instrument verantwoord.
De negatieve prijsindexatie in het BES-fonds wordt vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de loon- en prijsbijstelling voor de helft generaal gedekt en voor de helft specifiek gedekt vanuit de begroting van Koninkrijksrelaties. Hiervoor wordt circa € 0,3 mln. overgeheveld van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar het BES-fonds.
De loon- en prijsbijstelling van in totaal circa € 1,2 mln. zijn op het instrument onvoorzien gezet.
Wisselkoersreserve
In 2020 is € 11,4 mln. aan wisselkoersreserve niet gebruikt. Deze middelen vloeien bij eerste suppletoire begroting 2021 door naar de begroting van 2021.
Artikelnummer | Uitgaven 2021 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 20211 | 51.122 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Eilandelijk beleid | 1 | 2.500 |
2) Vrije uitkering Saba | 1 | 877 |
3) Loon- en prijsbijstelling | 1 | 418 |
4) Overige mutaties | 1 | 21 |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 54.938 |
Incl. NvW (Kamerstukken II, 2020/21, 35570 IV, nr. 21), ISB 1 (Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1) en ISB 2 (Kamerstukken II, 2020/21, 35793, nr. 1)
Toelichting
1. Eilandelijk beleid
Aansluitend op het besluit om in Europees Nederland extra middelen toe te kennen aan Europees Nederlandse gemeenten in het kader van de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK), worden voor Caribisch Nederland extra middelen vrijgemaakt voor aanvullend eilandelijk beleid. Naast de € 2,0 mln. die samenhangt met de TONK, waren er eerder ook middelen beschikbaar gesteld voor eilandelijk beleid. Het bedrag van € 0,5 mln. voor het tweede kwartaal wordt hiermee ook overgeboekt.
2. Vrije Uitkering Saba
Vanuit de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) wordt circa € 0,9 mln. gerealloceerd naar het BES-fonds voor de verhoging van de vrije uitkering aan Saba.
3. Loon- en prijsbijstelling
De negatieve prijsindexatie in het BES-fonds wordt vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de loon- en prijsbijstelling gecompenseerd en de loonbijstelling (circa € 0,4 mln.) is toegevoegd aan het BES-fonds.
Artikelnummer | Ontvangsten 2021 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 20211 | 51.122 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba | 1 | 3.816 |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 54.938 |
Incl. NvW (Kamerstukken II, 2020/21, 35570 IV, nr. 21), ISB 1 (Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1) en ISB 2 (Kamerstukken II, 2020/21, 35793, nr. 1)
Toelichting
1. Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Ontwerpbegroting 2021 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2)1 | Vastgestelde begroting 2021 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 47.401 | 3.721 | 51.122 | 3.816 | 54.938 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 |
Uitgaven | 47.401 | 3.721 | 51.122 | 3.816 | 54.938 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||||||
Vrije uitkering | 47.401 | 3.721 | 51.122 | 3.816 | 54.938 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 |
Ontvangsten | 47.401 | 3.721 | 51.122 | 3.816 | 54.938 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 | ‒ 100 |
Incl. NvW (Kamerstukken II, 2020/21, 35570 IV, nr. 21) en ISB 1 (Kamerstukken II, 2020/21, 35712, nr. 1).
Toelichting
Artikel 1. BES-fonds
Bijdrage aan medeoverheden
Vrije uitkering
Aansluitend op het besluit om in Europees Nederland extra middelen toe te kennen aan Europees Nederlandse gemeenten in het kader van de Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK), worden voor Caribisch Nederland extra middelen vrijgemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor aanvullend eilandelijk beleid. Naast de € 2,0 mln. die samenhangt met de TONK, was er eerder al €0,5 mln. beschikbaar gesteld voor eilandelijk beleid. De Kamer is hier eerder al over geïnformeerd (Kamerstukken II, 2020/21, 35420, nr. 237).
Vanuit de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) wordt circa € 0,9 mln. gerealloceerd naar dit instrument voor de verhoging van de vrije uitkering aan Saba voor eilandelijke taken. De negatieve prijsindexatie in het BES-fonds wordt vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de loon- en prijsbijstelling gecompenseerd en de loonbijstelling (€ 0,4 mln.) is toegevoegd aan het BES-fonds. Daarnaast zijn er middelen vrijgemaakt voor de versterking van anti-discriminatievoorzieningen.
Ontvangsten
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings-)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de uitgaven ten laste van het BES-fonds een post ontvangsten geraamd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35850-IV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.