Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35650-XIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 35650-XIII nr. 2 |
Ontvangen 30 november 2020
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,E. D. Wiebes
Opbouw tweede suppletoire begroting 2020
Deze tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2020. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer.
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
4. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
5. In deze tweede suppletoire begroting is er geen sprake van aanpassingen in de agentschapsparagrafen.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze tweede suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerp-begroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Overzicht coronamaatregelen
Een groot deel van het jaar 2020 wordt in hoge mate getekend door de coronacrisis. Het kabinet heeft diverse (nood)maatregelen genomen om de crisis het hoofd te bieden. Deze paragraaf geeft een overzicht van de maatregelen die op de begroting van het Ministerie van EZK zijn genomen. Een uitgebreid overzicht is te vinden op https://www.rijksfinancien.nl/corona-visual.
Maatregel | Bedrag 2020 | Bedrag 2021 | Bedrag 2022 | Bedrag 2023 | Bedrag 2024 | Bedrag 2025 | Relevante Kamerstukken |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Noodloket (TOGS) | 869 | Kamerstuk 35 420, nr. 2 en Kamerstuk 35 420, nr. 16 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten (TVL) | 1.227 | 1.363 | Kamerstuk 35 420, nr. 38, Kamerstuk 35 420, nr. 42, Kamerstuk 35 420, nr. 81 en Kamerstuk 35 420, nr. 105 | ||||
BMKB | 203 | Kamerstuk 35 420, nr. 1 en Kamerstuk 35 420, nr. 16 | |||||
Garantie ondernemingsfinanciering (GO) | 175 | 250 | 200 | 200 | 100 | 100 | Kamerstuk 35 420, nr. 2 en Kamerstuk 35 420, nr. 16 |
Corona Overbruggingslening (COL) | 300 | Kamerstuk 35 420, nr. 16, Kamerstuk 35 420, nr. 38 en Kamerstuk 35 420, nr. 42 | |||||
Garantieregeling Klein Krediet Corona (KKC) | 164 | Kamerstuk 35 420, nr. 31 | |||||
Qredits | 31 | Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 16 en Kamerstuk 35 420, nr. 105 | |||||
Bedrijfssteun | 0 | 160 | Kamerstuk 35 420, nr. 72 en Kamerstuk 35 420, nr. 105 | ||||
Verlaging netbeheertarief Caribisch Nederland | 5 | 8 | Kamerstuk 35 420, nr. 25 en Kamerstuk 35 420, nr. 105 | ||||
Telecom Caribisch Nederland | 2 | 3 | Kamerstuk 35 420, nr. 25 en Kamerstuk 35 420, nr. 105 | ||||
Versterken fondsvermogen Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen | 75 | 75 | Kamerstuk 35 420, nr. 105 | ||||
Omscholing naar tekortsectoren | 38 | Kamerstuk 35 420, nr. 105 | |||||
Bijdrage RVO.nl | 26 | 24 | Kamerstuk 35 420, nr. 2, Kamerstuk 35 420, nr. 38 en Kamerstuk 35 420, nr. 105 | ||||
Totaal uitgaven | 3.076 | 1.921 | 200 | 200 | 100 | 100 | |
Ontvangsten Noodloket (TOGS) | 2 | ||||||
Totaal ontvangsten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Kamerstuk 35 420, nr. 2 en Kamerstuk 35 420, nr. 16 |
De aanvullende middelen voor EU-cofinanciering zijn niet in deze tabel opgenomen want deze zijn maar ten dele corona-gerelateerd. Zij bewerkstelligen een economische impuls die bovendien -door de aanspraak op Europese middelen hierdoor- een grote hefboomwerking kennen.
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020
Art. | Uitgaven 2020 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 8.778.923 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 10.243.479 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Verduurzaming industrie | 2 | ‒ 42.787 |
Noodloket TOGS | 2 | ‒ 775.000 |
Tegemoetkoming vaste lasten | 2 | ‒ 120.000 |
Bedrijfssteun | 2 | ‒ 100.000 |
Co-investment venture capital instrument / EIF | 3 | ‒ 32.462 |
Thematische Technology Transfer | 3 | ‒ 27.548 |
Innovatieregelingen artikel 4 | 4 | ‒ 38.498 |
Maatregelen voor CO2-reductie | 4 | ‒ 11.597 |
COVA-heffing | 4 | ‒ 14.000 |
Uitkoopregeling | 4 | ‒ 11.765 |
Schadevergoedingen | 5 | 160.000 |
Waardedaling en immateriële schade Groningen | 5 | 303.000 |
Overige mutaties | ‒ 63.432 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2020 | 9.469.390 |
Toelichting
Verduurzaming industrie
De uitfinanciering van de aangegane verplichtingen voor de DEI+ en TSE valt lager valt uit dan eerder is geraamd. Daarnaast is er bij twee specifieke projecten vertraging ontstaan door o.a. een Europese staatssteuntoets.
Noodloket TOGS
Het budget wordt verlaagd. Deze verlaging vloeit terug naar het generale beeld. Na de laatste uitbetalingen wordt de eindbalans opgemaakt, waarna een tekort generaal wordt aangevuld en een overschot terugvloeit naar het generale beeld.
Tegemoetkoming vaste lasten
Het budget voor de TVL wordt met € 300 mln verlaagd omdat naar verwachting een lager beroep op de TVL 1.0 wordt gedaan dan het aanvankelijk geraamde budget. Daarnaast wordt het budget voor de TVL 2.0 met € 180 mln verhoogd, waarvan € 140 mln voor verbreding van de TVL en met € 40 mln voor een eenmalige opslag voor ondernemingen met een eet- of drinkgelegenheid. De Kamer is hierover op 27 oktober 2020 geïnformeerd met de brief over de economische impact van het coronavirus en contactbeperkende maatregelen.
Bedrijfssteun
Ten behoeve van de lening aan Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)is € 100 mln verschoven naar 2021 omdat de verwachting is dat SGR pas in 2021 aanspraak zal maken op de lening.
Co-investment venture capital instrument/EIF
Deze mutatie betreft de verdeling van de middelen van het Co-investment venture capital instrument / EIF ten behoeve van de Seed Capital regeling, de regeling Vroegefasefinanciering en een investering ten behoeve van het fotonica ecosysteem. Het Co-investment venture capital instrument is conform de machtigingswet Invest-NL overgedragen aan Invest-NL.
Thematische Technology Transfer
Omdat de uitgaven voor zowel het subsidie als het leningen gedeelte van deze regeling plaatsvinden op basis van de liquiditeitsbehoefte, is de raming van de middelen aangepast naar het jaar waarin ze nodig zijn. Het budget dat aanvankelijk in 2020 was geraamd is daardoor verschoven naar latere jaren.
Innovatieregelingen artikel 4
Een deel van de voor de DEI+ en de MOOI beschikbare middelen zal niet worden benut. De niet-bestede middelen bij de DEI+ (€ 30,4 mln) zijn voor een groot deel overgeheveld naar artikel 2 van de EZK-begroting en daar ingezet om de laboratoriuminfrastructuur van TNO te verbeteren en om twee onderzoeksvoorstellen van NWO te financieren. De onderuitputting bij de MOOI (€ 8,1 mln) wordt voornamelijk veroorzaakt doordat alle betalingen die in 2020 op de openstelling 2020 werden verwacht doorschuiven naar 2021.
Maatregelen voor CO2-reductie
Op het budget dat gereserveerd was voor de nadeelcompensatie voor de sluiting van de Hemweg-centrale is sprake van een meevaller, omdat deze nadeelcompensatie lager is uitgevallen dan eerder ingeschat. Deze meevaller (€ 11,6 mln) vloeit terug naar de algemene middelen.
COVA-heffing
De COVA-heffing is een opslag die wordt geheven op aardolieproducten in Nederland en is bedoeld voor het financieren van het aanhouden van strategische olievoorraden door de Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten (COVA). Als gevolg van de coronacrisis is er minder getankt. Hierdoor is er minder voorraadheffing opgehaald en wordt er ook minder uitgekeerd aan COVA.
Uitkoopregeling
Voor de uitkoop van huiseigenaren die loodrecht onder hoogspanningslijnen wonen is in 2020 € 23,6 mln beschikbaar. Op dit budget wordt een onderuitputting verwacht van € 11,8 mln vanwege een beperkt beroep op de regeling.
Schadevergoedingen
Naar aanleiding van nieuwe ramingen van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) worden de uitgaven voor de schade verhoogd met € 160 mln. Deze kosten worden conform gebruikelijke systematiek aan de NAM gefactureerd.
Waardedaling en immateriële schade Groningen
Dit betreft een bijstelling van de raming voor verwachte uitgaven door het IMG voor de vergoeding van de waardedaling van woningen in Groningen en de vergoeding van immateriële schade in Groningen. Deze kosten worden via een heffing bij de NAM in rekening gebracht en worden in 2021 op de EZK-begroting terug ontvangen.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020
Art. | Ontvangsten 2020 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 4.903.988 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 (incl. ISB, NvW en amendementen) | 4.923.144 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Veiling 5G-frequenties | 1 | 822.586 |
High Trust | 1 | 75.316 |
COVA-heffing | 4 | ‒ 14.000 |
Bijstelling ETS-raming | 4 | ‒ 10.000 |
Ontvangsten NAM | 5 | 148.300 |
Aardgasbaten | 5 | ‒ 411.000 |
Verlaging raming inkomsten mijnbouwwet | 5 | ‒ 130.000 |
Overige mutaties | 1.190 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2020 | 5.405.536 |
Toelichting
Veiling 5G-frequenties
De veilingen van de zogenoemde frequentiebanden voor 700, 1400 en 2100 Megahertz zijn in juli 2020 afgerond. De opbrengst van deze veiling bedraagt € 1,23 mld, waarvan een eerste termijn van € 0,822 mld in 2020 is ontvangen. De opbrengst van de veiling wordt overeenkomstig de afspraken in 2020 en 2021 betaald.
High Trust
Op basis van de huidige realisatie wordt de raming van de boeteontvangsten met € 75,3 mln verhoogd. Dit vanwege de ontvangst van boetes die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgelegd aan vier grote sigarettenfabrikanten. De ACM is onafhankelijk in de keuze al dan niet een boete op te leggen. Het bedrag aan boetes dat feitelijk wordt ontvangen, kan daarom fors fluctueren en is moeilijk te ramen.
COVA-heffing
Zie toelichting COVA-heffing bij de uitgaven.
Bijstelling ETS-raming
Jaarlijks wordt op basis van een prijsverwachting en te veilen ETS-rechten een raming gemaakt van de ETS-ontvangsten. Het aantal te veilen rechten hangt af van hoeveel rechten er terecht komen in de Marktstabiliteitsreserve (MSR), en die om die reden niet worden geveild. Voor 2020 wordt verwacht dat er € 10 mln aan ETS-ontvangsten minder wordt gerealiseerd dan oorspronkelijk begroot.
Ontvangsten NAM
NAM vergoedt de uitgaven aan schadevergoedingen, waardedalingen en immateriële schade in Groningen. Ook de hierbij behorende uitvoeringskosten van RVO.nl worden door NAM vergoed.
Aardgasbaten
De raming van de aardgasbaten wordt naar beneden bijgesteld als gevolg van de ontwikkeling van de gasprijs. De lage gasprijs werkt door op de dividendinkomsten uit EBN en de inkomsten uit de mijnbouwwet. In de raming voor de dividendontvangsten van EBN zijn naast de prijs ook de operationele kosten en eventuele bijstortingen betrokken.
Verlaging raming inkomsten mijnbouwwet
De ontvangstenraming in het kader van de Mijnbouwwet voor 2020 wordt met een bedrag van € 130 mln naar beneden bijgesteld. Deze bijstelling hangt samen met de aanpassing van de Mijnbouwwet. Sinds 2018 valt het Groningenresultaat van NAM ook onder de Mijnbouwwet en worden de inkomsten geconsolideerd met de resultaten uit de kleine velden. Het resultaat van NAM valt daardoor lager uit en dat heeft geleid tot een teruggave van de Belastingdienst.
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 214.305 | 221.839 | 6.436 | 2.644 | 230.919 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige verplichtingen | 214.305 | 221.839 | 6.436 | 2.644 | 230.919 |
Uitgaven | 215.326 | 224.356 | 7.184 | 3.023 | 234.563 |
Waarvan juridisch verplicht | 96% | 97% | 98% | ||
Subsidies | 203 | 2.579 | 3 | 206 | 2.788 |
Cyber security | 203 | 775 | 3 | 167 | 945 |
Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland (Corona) | 0 | 1.804 | 39 | 1.843 | |
Opdrachten | 22.152 | 21.588 | 1.034 | 634 | 23.256 |
Onderzoek en Opdrachten | 1.678 | 2.414 | 86 | 108 | 2.608 |
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid | 5.844 | 5.480 | ‒ 50 | 4.075 | 9.505 |
Digital Trust Center | 1.322 | 599 | ‒ 408 | 191 | |
Cyber Security | 6.515 | 6.515 | 127 | ‒ 2.225 | 4.417 |
ICT beleid | 6.793 | 6.580 | ‒ 129 | ‒ 303 | 6.148 |
CSIRT-DSP | 0 | 0 | 1.000 | ‒ 988 | 12 |
Opdrachten Nationaal Groeifonds | 0 | 0 | 375 | 375 | |
Bijdrage aan agentschappen | 30.218 | 37.436 | 1.266 | 802 | 39.504 |
Agentschap Telecom | 21.488 | 26.838 | 1.002 | 859 | 28.699 |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 8.730 | 10.598 | 264 | ‒ 57 | 10.805 |
Bijdrage aan zbo/rwt's | 158.870 | 158.870 | 4.783 | 1.381 | 165.034 |
Metrologie | 9.483 | 9.483 | 258 | 979 | 10.720 |
Raad voor Accreditatie | 265 | 265 | 6 | 271 | |
ACM | 736 | 736 | 25 | 761 | |
CBS | 148.386 | 148.386 | 4.494 | 402 | 153.282 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 3.883 | 3.883 | 98 | 0 | 3.981 |
Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 1.156 | 1.156 | 30 | 1.186 | |
Internationale organisaties | 2.727 | 2.727 | 68 | 2.795 | |
Ontvangsten | 31.934 | 31.954 | 822.586 | 75.316 | 929.856 |
Ontvangsten ACM | 162 | 162 | 162 | ||
High Trust | 30.200 | 30.200 | 75.316 | 105.516 | |
Diverse ontvangsten | 1.572 | 1.592 | 822.586 | 824.178 |
Verplichtingen
De hogere verplichtingen zijn onder andere te verklaren door de budgettaire ophoging van het frequentie budget vanuit budgetten buiten artikel 1.
Uitgaven
Opdrachten
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid
Dit betreft een aantal bijboekingen omdat de verwachting is dat het huidige budget onvoldoende is om het aantal verplichtingen dat dit jaar tot betaling komt te kunnen dekken.
Cyber Security
Het betreft hier onder andere een aantal overboekingen naar onder andere het Ministerie van Onderwijs en Wetenschappen, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en TNO.
Ontvangsten
Ontvangsten High Trust
De High Trust-ontvangsten bestaan voornamelijk uit door de ACM ontvangen boetes. Die fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van door de ACM opgelegde boetes. De ACM is hierin volledig onafhankelijk. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boete ontvangsten met € 75,3 mln verhoogd.
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
VERPLICHTINGEN | 14.232.632 | 16.677.661 | ‒ 702.934 | 372.441 | 16.347.168 |
Waarvan garantieverplichtingen | 11.585.000 | 12.303.000 | 0 | 0 | 12.303.000 |
Waarvan overige verplichtingen | 2.647.632 | 4.374.661 | ‒ 702.934 | 372.441 | 4.044.168 |
UITGAVEN | 4.059.493 | 4.836.544 | ‒ 845.169 | ‒ 236.672 | 3.754.703 |
Waarvan juridisch verplicht | 87% | 53% | 86% | ||
Subsidies | 1.881.011 | 3.283.401 | ‒ 806.200 | ‒ 236.437 | 2.240.764 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 39.131 | 39.581 | 2.080 | ‒ 25.213 | 16.448 |
Eurostars | 18.132 | 18.132 | ‒ 757 | 17.375 | |
Bevorderen Ondernemerschap | 21.390 | 59.776 | ‒ 39.038 | ‒ 1.910 | 18.828 |
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG | 22.361 | 15.025 | ‒ 200 | ‒ 1.322 | 13.503 |
Bijdrage aan ROM's | 6.161 | 7.661 | 184 | ‒ 782 | 7.063 |
Verduurzaming industrie | 61.400 | 48.000 | ‒ 42.787 | 5.213 | |
Startup-beleid | 14.400 | 13.155 | 463 | ‒ 4.495 | 9.123 |
Urgendamaatregelen industrie | 21.000 | 48.264 | 5.500 | ‒ 35.000 | 18.764 |
Invest-NL | 0 | 10.271 | 311 | ‒ 2.582 | 8.000 |
Noodloket (TOGS) | 1.645.000 | 1.636.000 | ‒ 775.000 | 4.200 | 865.200 |
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland | 0 | 9.000 | ‒ 5.700 | 3.300 | |
Qredits | 31.000 | 31.000 | 31.000 | ||
Tegemoetkoming vaste lasten | 0 | 1.329.500 | ‒ 120.000 | 1.209.500 | |
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch Nederland | 0 | 17.000 | 17.000 | ||
Overige subsidies | 1.036 | 1.036 | ‒ 500 | ‒ 89 | 447 |
Leningen | 0 | 100.000 | ‒ 60.000 | 0 | 40.000 |
Bedrijfssteun | 0 | 100.000 | ‒ 60.000 | 40.000 | |
Garanties | 1.335.211 | 599.211 | 153 | 0 | 599.364 |
BMKB | 239.744 | 239.744 | 153 | 239.897 | |
Klein Krediet Corona garantieregeling | 0 | 164.000 | 164.000 | ||
Groeifaciliteit | 8.722 | 8.722 | 8.722 | ||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 86.745 | 86.745 | 86.745 | ||
Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona) | 1.000.000 | 100.000 | 100.000 | ||
Opdrachten | 10.561 | 9.933 | 116 | ‒ 51 | 9.998 |
Onderzoek en opdrachten | 4.134 | 3.843 | ‒ 7 | ‒ 25 | 3.811 |
Caribisch Nederland | 1.056 | 1.121 | 40 | ‒ 11 | 1.150 |
ICT beleid | 0 | 0 | 244 | 244 | |
Regeldruk | 2.206 | 2.206 | ‒ 736 | 1.470 | |
Regiekosten regionale functie | 665 | 665 | ‒ 116 | 7 | 556 |
Invest-NL | 0 | 0 | 88 | 88 | |
Small Business Innovation Research | 2.500 | 2.098 | ‒ 45 | 626 | 2.679 |
Bijdrage aan agentschappen | 123.235 | 141.937 | 4.986 | ‒ 18.111 | 128.812 |
Bijdrage RVO.nl | 112.448 | 141.421 | 3.619 | ‒ 18.102 | 126.938 |
Bijdrage Agentschap Telecom | 516 | 516 | 153 | ‒ 9 | 660 |
Invest-NL | 10.271 | 0 | 1.214 | 1.214 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT’s | 316.624 | 318.966 | 34.236 | 3.769 | 356.971 |
Bijdrage aan TNO | 170.860 | 172.662 | 30.292 | 3.769 | 206.723 |
Kamer van Koophandel | 121.757 | 122.320 | 3.231 | 125.551 | |
Bijdrage aan NWO-TTW | 24.007 | 23.984 | 713 | 24.697 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 6.800 | 8.400 | ‒ 1.600 | 18.813 | 25.613 |
Sterke Regio's en Nota Ruimte | 6.800 | 8.400 | ‒ 1.600 | ‒ 6.800 | 0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 0 | 0 | 25.613 | 25.613 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 386.051 | 363.696 | ‒ 17.960 | ‒ 4.655 | 341.081 |
Internationaal Innoveren | 40.851 | 41.027 | ‒ 659 | ‒ 518 | 39.850 |
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | 165.059 | 137.481 | ‒ 21.625 | 409 | 116.265 |
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) | 50.121 | 53.871 | 2.811 | 5.683 | 62.365 |
Topsectoren overig | 10.834 | 12.900 | ‒ 605 | ‒ 5.093 | 7.202 |
Ruimtevaart (ESA) | 96.430 | 96.615 | 2.541 | 9 | 99.165 |
Bijdrage NBTC | 9.536 | 9.036 | 214 | 9.250 | |
Bijdragen organisaties | 5.720 | 5.266 | ‒ 637 | ‒ 395 | 4.234 |
Economische ontwikkeling en technologie | 7.500 | 7.500 | ‒ 4.750 | 2.750 | |
Storting begrotingsreserve | 0 | 11.000 | 1.100 | 0 | 12.100 |
Storting reserve BMKB | 0 | 1.000 | 1.100 | 2.100 | |
Storting reserve Garanties MKB Financiering | 0 | 10.000 | 10.000 | ||
ONTVANGSTEN | 129.867 | 152.467 | 266 | ‒ 15.856 | 136.877 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | ||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit | 0 | 10.000 | 10.000 | ||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||
Onttrekking reserve GO | 0 | 324 | 324 | ||
Luchtvaartkrediet-regeling | 6.116 | 6.116 | ‒ 4.075 | 2.041 | |
Rijksoctrooiwet | 36.012 | 37.723 | 8.277 | 46.000 | |
Eurostars | 5.094 | 5.094 | ‒ 3.952 | 1.142 | |
F-35 | 7.000 | 7.000 | ‒ 3.719 | 3.281 | |
Noodloket (TOGS) | 0 | 0 | 1.700 | 1.700 | |
Diverse ontvangsten | 21.645 | 32.210 | 266 | ‒ 14.087 | 18.389 |
Verplichtingen
Ten opzicht van de stand in de Miljoenennota worden het verplichtingenbudget met € 372 mln verhoogd. Dit heeft in het bijzonder de volgende oorzaken:
– Een verhoging van het verplichtingenbudget voor de voorgenomen stortingen van de kasbuffers in de begrotingsreserves voor de BMKB-C (€ 203 mln), de Garantie Ondernemingsfinanciering inclusief de Coronamodule (€ 175 mln) en de regeling Klein Krediet Corona (€ 164 mln).
– Een neerwaarste bijstelling van het budget voor de TVL van per saldo € 120 mln. Het budget voor de TVL wordt met € 300 mln verlaagd omdat naar verwachting een lager beroep op de TVL 1.0 wordt gedaan dan het aanvankelijk geraamde budget. Daarnaast wordt het budget voor de TVL 2.0 met € 180 mln verhoogd, waarvan € 140 mln voor verbreding van de TVL en met € 40 mln voor een eenmalige opslag voor ondernemingen met een eet- of drinkgelegenheid.
– Een neerwaartse bijstelling van het verplichtingenbudget voor Urgenda van € 35 mln betreft onderuitputting op de middelen voor het eerste en tweede maatregelenpakket Urgenda voor de Industrie. Projecten stimulering energiebesparing warmtenetten en stimulering specifieke maatregelen Industrie (samen ‒ € 8 mln) worden niet meer in 2020 gerealiseerd. Verder betreft het hier de verwachtte onderuitputting op de door RVO uitgevoerde VEKI-regeling (- € 10 mln). Mede als gevolg van de Coronaproblematiek valt het beroep op de regeling voor versnelde investeringen tegen. Daarnaast wordt onderuitputting voor twee specifieke maatregelen doorgeschoven voor realisatie in 2021. Het betreft hier stimulering warmteprojecten en CO2 afvang Industrie en levering glastuinbouw (samen ‒ € 17 mln).
– Een neerwaartse bijstelling van het verplichtingenbudget voor Verduurzaming Industrie met € 16,4 mln. Dit betreft voornamelijk onderuitputting als gevolg van vertraging in de uitvoering van twee specifieke verduurzamingsprojecten in de Industrie waarvoor een maatwerksubsidie was voorzien in 2020 (- € 14 mln), mede als gevolg van de doorlooptijd van de Europese staatssteuntoets. Daarnaast wordt het verschil verklaard uit een overboeking naar OCW voor verbreding van de Gochem-regeling (- € 2 mln) via NWO/SIA.
– Een verlaging van de bijdrage RVO.nl met € 18,1 mln waarvan de belangrijkste oorzaak is dat de uitvoeringskosten voor de Coronamaatregelen zoals TOGS, TVL, BMKB-C, GO-C en KKC lager uitvallen dan aanvankelijk geraamd (- € 15 mln). Daarnaast vindt een budgetoverheveling plaats van € 2,7 mln naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken voor de lokale kosten van het Inovatie Attaché Netwerk.
– Een verhoging van het verplichtingenbudget van de TO2 instellingen, NWO-TTW en de KvK met in totaal € 8,8 mln samenhangend met de in 2021 ontvangen loon- en prijsbijstelling zodat de commitering voor deze instellingen kan worden aangegaan.
– Een verhoging van het budget voor de regeling MKB innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) voor het verstrekken van specifieke uitkeringen aan de provincies voor de decentrale uitvoering van de regeling.
– Een verlaging van het budget voor Sterke Regio's doordat de geraamde bijdrage aan de provincie Limburg van € 6,8 mln voor regionale economische structuurversterking niet in 2021 zal plaatsvinden. Na afwikkeling van de verstrekte lening voor industriepark Swentibold (naar verwachting in 2021, zie ook de toelichting op de ontvangsten) zal een bijdrage aan de provincie ter beschikking worden gesteld.
Uitgaven
Subsidies
MKB innovatiestimulering Regio en Topsectoren
Voor de decentrale uitvoering van de regeling MKB innovatiestimulering Regio en Topsectoren is € 25,6 mln overgeheveld naar de categorie bijdrage aan medeoverheden (zie toelichting bij de categorie bijdrage medeoverheden).
Verduurzaming industrie
Het verschil in kas van ‒ € 42,8 mln betreft voor het grootste deel onderuitputting op de middelen bestemd voor pilots en demo’s en haalbaarheidsstudies (ca. ‒ € 27 mln) vanwege een achterblijvend meerjarig kasritme van uitfinanciering van de DEI+ en TSE-regeling. Daarnaast ontstaat onderuitputting door vertraging in de uitvoering van twee specifieke projecten waarvoor een maatwerksubsidie was voorzien in 2020 (- € 11 mln), mede als gevolg van de doorlooptijd van de Europese staatssteuntoets. Daarnaast wordt het verschil verklaard uit een overboeking naar OCW voor verbreding van de Gochem-regeling (- € 2 mln) via NWO/SIA.
Urgenda
Het verschil in kas van ‒ € 35 mln betreft onderuitputting op de middelen voor het eerste en tweede maatregelenpakket Urgenda voor de Industrie. Projecten stimulering energiebesparing warmtenetten en stimulering specifieke maatregelen Industrie (samen ‒ € 8 mln) worden niet meer in 2020 gerealiseerd. Verder betreft het hier de verwachtte onderuitputting op de door RVO uitgevoerde VEKI-regeling (- € 10 mln). Mede als gevolg van de Coronaproblematiek valt het beroep op de regeling voor versnelde investeringen tegen. Daarnaast wordt onderuitputting voor twee specifieke maatregelen doorgeschoven voor realisatie in 2021. Het betreft hier stimulering warmteprojecten en CO2 afvang Industrie en levering glastuinbouw (samen ‒ € 17 mln).
Tegemoetkoming Vaste Lasten
Het budget voor de TVL wordt met € 300 mln verlaagd omdat naar verwachting een lager beroep op de TVL 1.0 wordt gedaan dan het aanvankelijk geraamde budget. Daarnaast wordt het budget voor de TVL 2.0 met € 180 mln verhoogd, waarvan € 140 mln voor verbreding van de TVL en met € 40 mln voor een eenmalige opslag voor ondernemingen met een eet- of drinkgelegenheid.
TOGS Caribisch Nederland
Het budget van de TOGS voor Caribisch Nederland wordt met € 5,7 mln verlaagd omdat naar verwachting een lager beroep op de regeling wordt gedaan dan de aanvankelijke raming.
Bijdrage aan agentschappen
RVO.nl
De bijdrage aan RVO.nl is met € 18,1 mln verlaagd. Dit is in het bijzonder een gevolg van lager dan geraamde uitvoeringskosten voor de verschillende Coronaregelingen zoals de TOGS, TVL, de KKC, de BMKB-C en de GO-C (- € 15 mln). Daarnaast is € 2,7 mln overgeheveld naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken ten behoeve van het lokale personeel van het Innovatie Attaché Netwerk.
Bijdrage aan medeoverheden
Sterke Regio's
De geraamde bijdrage aan de provincie Limburg van € 6,8 mln voor regionale economische structuurversterking zal niet in 2021 plaatsvinden. Na afwikkeling van de verstrekte lening voor industriepark Swentibold (naar verwachting in 2021, zie ook de toelichting op de ontvangsten) zal een bijdrage aan de provincie ter beschikking worden gesteld.
MKB Innovatiestimulering Regio en Topectoren
Voor de decentrale uitvoering van de regeling MKB innovatiestimulering Regio en Topsectoren (MIT) wordt in 2020 € 25,6 mln via een specifieke uitkering aan de provincies ter beschikking gesteld.
Ontvangsten
Luchtvaartkrediet regeling
Als gevolg van het niet succesvol afronden van een aantal projecten in de voorgaande jaren zullen de ontvangsten voor de luchtvaartkredieten in 2020 naar verwachting € 4,1 mln lager liggen dan de raming.
Rijksoctrooiwet
De octrooi-ontvangsten komen naar verwachting € 8,3 mln hoger uit dan de raming. De octrooiontvangsten in Nederland berusten voor het overgrote deel op de in Nederland gevalideerde Europese octrooien die zijn verleend door het Europees Octrooibureau (EOB). Deze octrooiontvangsten op basis van Europees verleende octrooien bestaan voor 90-95% uit de jaarlijks te betalen (per jaar oplopende) instandhoudingstaksen. Het EOB heeft zijn octrooiverleningsprocessen efficiënter gemaakt en heeft de afgelopen jaren aanzienlijk méér octrooien verleend, met als gevolg ook méér Europese octrooien die hier gevalideerd zijn en in stand worden gehouden (met meer ontvangsten). Sinds 2013 is een trend waarneembaar dat octrooien via betaling van (jaarlijks hogere) instandhoudingstaksen bovendien langer (ook tussen het 15e en 20e levensjaar) in stand worden gehouden, met als gevolg méér en hogere ontvangsten (voortvloeiend uit zowel gevalideerde Europese octrooien alsook Nederlandse Rijksoctrooien).
Eurostars
De EU-ontvangsten voor Eurostars vallen naar verwachting € 3,9 mln lager uit dan de raming. De EU-ontvangsten worden gerealiseerd op basis van daadwerkelijk uitgaven aan deelnemende partijen. Deze kunnen jaarlijks fluctueren.
F-35
De ontvangsten F-35 vallen € 3,7 mln lager uit dan de raming. Vanwege een lager dan geraamde omzet van de industrie ligt ook de afdracht door de industrie op een lager niveau dan de raming.
Diverse ontvangsten
De overige ontvangsten vallen € 14,1 mln lager uit. De geraamde aflossing van een lening door de provincie Limburg in het kader van industrieparkt Swentibold kan namelijk niet in 2020 worden gerealiseerd. Het afwikkelen van de grondexploitatie vraagt namelijk meer tijd. Naar verwachting vindt de afwikkeling van de lening plaats in 2021. Daarnaast is een ontvangst gerealiseerd van RVO doordat de opdracht voor de uitvoering in 2019 op een lager niveau is vastgesteld dan het oorspronkelijk aan RVO ter beschikking gestelde budget.
Toelichting op de begrotingsreserves
Er zijn begrotingsreserves voor de BMKB (inclusief het Coronaluik), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) inclusief de Coronamodule van de GO, de Groeifaciliteit (GF) en de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering. Voor de regeling Klein Krediet Corona wordt een nieuwe begrotingsreserve ingesteld. De reguliere GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er worden ultimo 2020 stortingen voorgenomen voor de kasbuffers voor de volgende garantieregelingen: de BMKB-C (€ 203 mln), de GO inclusief de GO-C (€ 175 mln) en de regelng KKC (€ 164 mln). Dit betreft de kasbuffers die dit jaar aan de EZK-begroting zijn toegevoegd in het kader van de Coronamaatregelen. Ultimo begrotingsjaar wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteit en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regeling definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2020 | 108.333 |
+ Geraamde storting | 2.100 |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 110.433 |
Stand 1/1/2020 | 71.210 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 324 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 70.886 |
Stand 1/1/2020 | 24.546 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 10.000 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 14.546 |
Stand 1/1/2020 | 9.696 |
+ Geraamde storting | 10.000 |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 19.696 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 242.952 | 647.756 | ‒ 22.606 | 8.350 | 633.500 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige verplichtingen | 242.952 | 647.756 | ‒ 22.606 | 8.350 | 633.500 |
Uitgaven | 284.452 | 711.730 | ‒ 72.343 | 8.350 | 647.737 |
Waarvan juridisch verplicht | 76% | 75% | 75% | ||
Subsidies | 999 | 18.180 | ‒ 14.827 | 0 | 3.353 |
Smart Industry | 199 | 1.168 | ‒ 450 | 718 | |
Haalbaarheidsstudies NWO-TTW | 800 | 812 | 812 | ||
Thematische Technology Transfer | 0 | 16.200 | ‒ 14.377 | 1.823 | |
Leningen | 275.147 | 679.412 | ‒ 52.464 | 8.350 | 635.298 |
Startups / MKB financiering | |||||
Volledig revolverend | |||||
Fund to Fund | 35.733 | 33.876 | 3.800 | 37.676 | |
ROM's | 100.000 | 403.000 | 2.905 | 11.700 | 417.605 |
Co-investment venture capital instrument / EIF | 10.154 | 32.462 | ‒ 32.462 | 0 | |
Deels revolverend | 0 | 0 | 0 | ||
Innovatiekrediet | 55.205 | 55.465 | 55.465 | ||
Risicokapitaal Seed Capital | 46.823 | 61.630 | 15.000 | ‒ 3.350 | 73.280 |
Vroegefasefinanciering / informal investors | 13.702 | 19.163 | ‒ 5.038 | 14.125 | |
Startups / MKB | 5.186 | 12.872 | 12.872 | ||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | |||||
Met vermogensbehoud | |||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | 5.500 | 11.944 | ‒ 6.499 | 5.445 | |
Onco research | 2.500 | 6.818 | ‒ 2.622 | 4.196 | |
Smart Industry | 344 | 382 | 382 | ||
Thematische Technology Transfer | 0 | 31.800 | ‒ 27.548 | 4.252 | |
Regmed | 0 | 10.000 | 10.000 | ||
Bijdrage aan agentschappen | 8.306 | 14.138 | ‒ 5.052 | 0 | 9.086 |
Bijdrage RVO.nl | 8.306 | 14.138 | ‒ 5.052 | 9.086 | |
Ontvangsten | 34.600 | 49.600 | 12.705 | 0 | 62.305 |
ROM's | 0 | 0 | 8.905 | 8.905 | |
Fund to Fund | 8.050 | 8.050 | 3.800 | 11.850 | |
DVI II | 150 | 150 | 150 | ||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | 0 | 0 | 0 | ||
Co-investment venture capital instrument / EIF | 0 | 15.000 | 15.000 | ||
Innovatiekrediet | 17.000 | 17.000 | 17.000 | ||
Seed Capital | 9.400 | 9.400 | 9.400 | ||
Vroegefasefinanciering / informal investors | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is ten opzichte van de mutaties in de Miljoenennota met € 8,35 mln verhoogd. Dit heeft betrekking op een overheveling van € 3,35 mln van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport ten behoeve van de lening die via Innovation Quarter wordt verstrekt aan Innogenerics B.V., een Nederlands initiatief om de geneesmiddelenfabrikant Apotex van het Indiase moederbedrijf Aurobindo over te nemen (Kamerstuk 29 477, nr. 661). Daarnaast is € 5 mln generaal ter beschikking gesteld ten behoeve van een kapitaalstorting in het Innovatiefonds Zeeland voor het aantrekken van kennisintensieve bedrijven en het investeren in startups, scale-ups en groeiende ondernemingen, als onderdeel van het compensatiepakket Zeeland, waarover u met de brief van 26 juni jl. (Kamerstuk 33 358, nr. 28 ) bent geïnformeerd.
Uitgaven
Leningen
ROM's
De verhoging van het budget met € 11,7 mln heeft betrekking op het verstrekken van een lening van € 6,7 mln via Innovation Quarter aan Innogenerics B.V. waaraan VWS en EZK beiden € 3,35 mln bijdragen. Daarnaast is € 5 mln generaal ter beschikking gesteld ten behoeve van een kapitaalstorting in het Innovatiefonds Zeeland. Zie ook de toelichting bij de verplichtingen.
Risicokapitaal Seed Capital
Voor het EZK-aandeel in de lening ten behoeve van Innogenerics B.V. is het budget van de Seed Capital regeling met € 3,35 mln verlaagd.
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 10.797.624 | 10.856.861 | ‒ 93.435 | 245.031 | 11.007.857 |
Waarvan garantieverplichtingen | 66.600 | 71.100 | 0 | 0 | 71.100 |
Waarvan overige verplichtingen | 10.731.024 | 10.785.761 | ‒ 94.035 | 245.031 | 10.936.757 |
Uitgaven | 3.771.790 | 3.760.130 | ‒ 20.635 | ‒ 51.413 | 3.688.082 |
Waarvan juridisch verplicht | 78% | 80% | 99% | ||
Subsidies | 3.510.444 | 3.476.656 | ‒ 1.184.750 | ‒ 99.843 | 2.192.063 |
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) | 35.244 | 47.504 | ‒ 1.800 | ‒ 6.272 | 39.432 |
Hernieuwbare Energietransitie (HER+) | 48.040 | 48.040 | ‒ 8.617 | ‒ 1.683 | 37.740 |
Energie-efficiency | 2.368 | 3.049 | 34 | 277 | 3.360 |
Green Deals | 500 | 500 | ‒ 310 | 190 | |
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+) | 66.806 | 64.206 | ‒ 19.516 | ‒ 10.910 | 33.780 |
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) | 4.900 | 4.500 | ‒ 2.000 | ‒ 684 | 1.816 |
Projecten Klimaat en Energieakkoord | 0 | 1.402 | ‒ 780 | 1.026 | 1.648 |
MEP | 0 | 293 | 298 | 591 | |
SDE | 699.167 | 694.867 | 694.867 | ||
SDE+ | 2.322.649 | 2.297.917 | ‒ 1.124.698 | ‒ 74.334 | 1.098.885 |
Aardwarmte | 0 | 15.000 | 15.000 | ||
ISDE-regeling | 200.000 | 140.000 | ‒ 36.000 | 16.000 | 120.000 |
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS) | 105.595 | 110.625 | 110.625 | ||
Carbon Capture and Storage (CCS) | 4.080 | 7.980 | ‒ 92 | ‒ 806 | 7.082 |
Subidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS) | 0 | 65 | 65 | ||
Hoge Flux Reactor | 7.651 | 7.651 | ‒ 400 | 200 | 7.451 |
Elektrisch rijden | 0 | 0 | 0 | ||
Caribisch Nederland | 4.944 | 15.284 | 9.500 | ‒ 9.277 | 15.507 |
Overige subsidies | 6.000 | 5.873 | ‒ 679 | ‒ 1.473 | 3.721 |
Maatregelen voor CO2-reductie | 2.500 | 11.900 | ‒ 11.597 | 303 | |
Leningen | 4.000 | 4.000 | 0 | 0 | 4.000 |
Lening EBN | 4.000 | 4.000 | 4.000 | ||
Garanties | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 4.500 |
Verliesdeclaratie aardwarmte | 0 | 4.500 | 4.500 | ||
Opdrachten | 11.499 | 11.603 | ‒ 884 | 15.984 | 26.703 |
Onderzoek mijnbouwbodembeweging | 1.916 | 2.891 | ‒ 425 | ‒ 817 | 1.649 |
SodM onderzoek | 1.925 | 1.925 | ‒ 725 | 1.200 | |
Joint Implementation | 0 | 0 | 0 | ||
Uitvoeringsagenda Klimaat | 823 | 577 | ‒ 107 | 470 | |
Klimaat mondiaal | 369 | 369 | 108 | 477 | |
Onderzoek en opdrachten | 6.466 | 5.841 | ‒ 567 | 17.633 | 22.907 |
Bijdrage aan agentschappen | 62.421 | 82.004 | 6.032 | ‒ 5.148 | 82.888 |
Bijdrage aan RVO.nl | 50.498 | 69.949 | 2.024 | ‒ 715 | 71.258 |
Bijdrage aan Agentschap Telecom | 0 | 400 | 61 | ‒ 84 | 377 |
Bijdrage aan NEa | 7.194 | 7.669 | 1.193 | ‒ 1.721 | 7.141 |
Bijdrage aan KNMI | 1.143 | 1.786 | ‒ 87 | 1.699 | |
Bijdrage aan NVWA | 841 | 788 | 26 | ‒ 111 | 703 |
Bijdrage aan RIVM | 1.513 | 0 | 52 | ‒ 52 | 0 |
Bijdrage aan RWS | 1.232 | 1.412 | 2.763 | ‒ 2.465 | 1.710 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s | 141.955 | 143.308 | ‒ 9.298 | ‒ 3.593 | 130.417 |
Doorsluis COVA-heffing | 111.000 | 111.000 | ‒ 10.550 | ‒ 3.450 | 97.000 |
TNO kerndepartement | 29.166 | 31.019 | 1.199 | 264 | 32.482 |
TNO-SodM | 1.789 | 1.289 | 53 | ‒ 407 | 935 |
Bijdrage aan medeoverheden | 23.602 | 23.602 | 163 | ‒ 11.765 | 12.000 |
Uitkoopregeling | 23.602 | 23.602 | 163 | ‒ 11.765 | 12.000 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 13.169 | 13.757 | 445 | ‒ 1.305 | 12.897 |
Nuclear Research Group (NRG) | 11.675 | 12.021 | 408 | ‒ 1.154 | 11.275 |
Internationale contributies | 1.494 | 1.736 | 37 | ‒ 151 | 1.622 |
Stortingen begrotingsreserve | 4.700 | 700 | 1.167.657 | 54.257 | 1.222.614 |
Storting in begrotingsreserve duurzame energie | 0 | 0 | 1.167.657 | 54.257 | 1.221.914 |
Storting in begrotingsreserve aardwarmte | 4.700 | 700 | 700 | ||
Ontvangsten | 3.487.161 | 3.626.536 | ‒ 69.533 | 50.153 | 3.607.156 |
Ontvangsten COVA | 111.000 | 111.000 | ‒ 14.000 | 97.000 | |
Opbrengst heffing ODE (SDE+) | 2.411.000 | 2.411.000 | 2.411.000 | ||
Ontvangsten zoutwinning | 2.511 | 2.511 | 2.511 | ||
Onttrekking reserve Duurzame Energie | 173.000 | 236.020 | 236.020 | ||
ETS-ontvangsten | 450.000 | 450.000 | ‒ 70.000 | 60.000 | 440.000 |
Onttrekking begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie | 324.450 | 390.610 | 390.610 | ||
Diverse ontvangsten | 15.200 | 25.395 | 467 | 4.153 | 30.015 |
Verplichtingen
De ophoging van het verplichtingenbudget heeft voornamelijk betrekking op de reservering van verplichtingenruimte (€ 238,8 mln) voor de toekenning van een subsidie voor vrijwillige sluiting van kolencentrales. Deze subsidie wordt toegekend als aan de eisen die in de call for proposals zijn gesteld is voldaan (Kamerstuk 32 813, nr. 568). De bijbehorende kasuitgave zal naar verwachting in 2021 volgen en is daarom niet meegenomen als mutatie op de begroting 2020. De kasuitgave zal in 2021 uit de begrotingsreserve duurzame energie gedekt worden (Kamerstuk 32 813, nr. 496).
Uitgaven
Subsidies
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)
Op de middelen die bestemd zijn voor de regeling MOOI is er sprake van een onderuitputting van € 6,3 mln, omdat alle betalingen die in 2020 op de openstelling 2020 werden verwacht doorschuiven naar 2021.
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)
EZK hevelt vanuit het DEI+-budget in totaal € 7,75 mln naar artikel 2 van de EZK-begroting voor twee voorstellen die door NWO worden uitgevoerd. Het eerste voorstel betreft twee onderzoeksprogramma's van de Integrale Kennis en Innovatie Agenda (IKIA). Het tweede voorstel betreft een fonds voor samenwerking met Duitsland op het gebied van Elektrochemische Conversie en Materialen (ECCM). Daarnaast hevelt EZK € 0,5 mln over naar de begroting van IenW voor het Rijkswaterstaat-project Getij Grevelingen in de Brouwersdam. Verder is er sprake van een onderuitputting op de reguliere DEI+ van € 2,7 mln.
SDE+
Voor de uitgaven van Rijkswaterstaat voor activiteiten op het gebied van Wind op Zee wordt € 2,2 mln overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van IenW. Voor het project «zonnepanelen op daken van defensiegebouwen» wordt € 3,6 mln overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Defensie.
Het tekort op de ISDE (€ 16 mln) wordt uit het SDE+-budget gedekt. Het restant van de onderuitputting wordt in de begrotingsreserve duurzame energie gestort (€ 52,6 mln).
ISDE-regeling
Het tekort van € 16 mln op de ISDE-regeling wordt uit het SDE+ budget gedekt. Het tekort is vooral ontstaan doordat op de subsidiebeschikkingen die vóór 2020 zijn afgegeven meer betalingen zijn verricht dan eerder was ingeschat.
Caribisch Nederland
EZK was voornemens om in 2020 een financiële bijdrage te leveren aan de nieuwe deelneming in de brandstofopslag Bonaire. Door vertraging in de oprichting van deze deelneming is het niet mogelijk om in 2020 de middelen te storten en is besloten om de storting van het eigen vermogen pas in 2021 te doen.
Maatregelen voor CO2-reductie
Op het budget dat gereserveerd was voor de nadeelcompensatie voor de sluiting van de Hemweg-centrale is sprake van een meevaller, omdat deze nadeelcompensatie lager is uitgevallen dan eerder ingeschat. Deze meevaller (€ 11,6 mln) vloeit terug naar de algemene middelen.
Opdrachten
Onderzoek en opdrachten
Het benodigde budget is hoger dan eerder werd voorzien. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de afwikkeling van enkele juridische procedures.
Bijdrage aan medeoverheden
Uitkoopregeling
Voor de uitkoop van huiseigenaren die loodrecht onder hoogspanningslijnen wonen is in 2020 € 23,6 mln beschikbaar. Op dit budget wordt een onderuitputting verwacht van € 11,8 mln vanwege een beperkt beroep op de regeling.
Storting begrotingsreserve
Storting in begrotingsreserve duurzame energie
De niet benutte middelen voor de SDE+ (€ 52,6 mln) en de HER+ (€ 1,7 mln) worden in de begrotingsreserve duurzame energie gestort.
Ontvangsten
Ontvangsten COVA
De COVA-heffing is een opslag die wordt geheven op aardolieproducten in Nederland en is bedoeld voor het financieren van het aanhouden van strategische olievoorraden door de Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten (COVA). Als gevolg van de coronacrisis is er minder getankt. Hierdoor is er minder voorraadheffing opgehaald en wordt er ook minder uitgekeerd aan COVA.
ETS-ontvangsten
Op basis van bijgestelde ramingen van de ETS-ontvangsten worden de inkomsten met € 60 mln naar boven bijgesteld. Deze opwaartse bijstelling is met name het gevolg van een sneller en sterker herstel van de ETS-prijs dan verwacht bij de vorige ramingen, nadat de ETS-prijs in maart een sterke daling kende.
Toelichting op de begrotingsreserves
Stand 1/1/2020 | 3.155.088 |
+ Geraamde storting | 1.221.914 |
– Geraamde onttrekking | ‒ 236.020 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 4.140.982 |
De begrotingsreserve voor duurzame energie is bestemd voor onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij of het niet doorgaan van projecten waaraan subsidie is toegekend op basis van de MEP, de SDE, de SDE+, de HER of de ISDE. Via de reserve blijven deze middelen ook in de toekomst beschikbaar voor het stimuleren van hernieuwbare energieproductie of CO2-reductie. In 2020 zal naar verwachting zo’n € 1.222 mln onbenutte (kas)middelen in de begrotingsreserve gestort worden. De verwachte onttrekking van in totaal € 236 mln betreft:
– de tranche 2020 (€ 73 mln) van de tijdelijke onttrekking aan de begrotingsreserve die bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2015 aan de orde is geweest (zie hiervoor onder meer het antwoord op vraag 5 en 6 in Kamerstuk 34 210 XIII, nr. 4 , blz. 5 - 7)
– de onttrekking van € 100 mln ter financiering van het amendement Mulder c.s. (extra openstelling ISDE voor het MKB)
– de onttrekking van € 63 mln als bijdrage aan de financiering van het aanvullende pakket aan CO2-reducrende maatregelen (Urgenda 2.0).
Stand 1/1/2020 | 21.974 |
+ Geraamde storting | 700 |
– Geraamde onttrekking | ‒ 4.580 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 18.094 |
De begrotingsreserve voor de garantieregeling Aardwarmte is bedoeld om het budget voor het mogelijk uitbetalen van verliesdeclaraties meerjarig in te kunnen zetten en een eventuele mismatch in de tijd tussen inkomsten (premies) en uitgaven (verliesdeclaraties) op te vangen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling Aardwarmte betalen marktpartijen een kostendekkende premie aan de uitvoerder van de regeling (RVO.nl) die wordt gestort in de begrotingsreserve. Voor 2020 gaat het om een bedrag van € 0,7 mln. De naar verwachting uit te betalen verliesdeclaraties (€ 4,6 mln) worden onttrokken aan de reserve.
Stand 1/1/2020 | 6.600 |
+ Geraamde storting | 0 |
– Geraamde onttrekking | 0 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 6.600 |
De middelen in de begrotingsreserve risicopremie NRG zullen worden aangesproken als de Nuclear Reseach Group (NRG) – al dan niet tijdelijk of gedeeltelijk – niet kan voldoen aan de terugbetalingsverplichtingen volgens de afgesloten leningsovereenkomst.
Stand 1/1/2020 | 395.210 |
+ Geraamde storting | 0 |
– Geraamde onttrekking BZK | ‒ 175.560 |
– Geraamde onttrekking EZK | ‒ 49.600 |
– Geraamde onttrekking LNV | ‒ 87.000 |
– Geraamde onttrekking IenW | ‒ 63.750 |
– Geraamde onttrekking Financiën | ‒ 14.700 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 4.600 |
Het kabinet heeft additionele maatregelen genomen om aanvullende CO2-reductie te realiseren. Omdat de aard en timing van de eventuele aanvullende maatregelen in het najaar van 2018 nog onzeker waren, heeft het kabinet destijds besloten deze eventuele maatregelen via een tijdelijke begrotingsreserve mogelijk te maken. De reserve loopt tot en met 2020 en komt daarna te vervallen. De reserve is bij Najaarsnota 2018 eenmalig gevuld met € 500 mln. Het Ministerie van EZK coördineert de set aan maatregelen om CO2 te reduceren. De uitvoering van de maatregelen voor CO2-reductie vindt deels plaats door LNV, IenW en BZK. De in de bovenstaande tabel opgenomen bedragen zijn aan de reserve onttrokken en via Incidentele Suppletoire Begrotingen (ISB’s) zijn de door deze departementen te besteden middelen beschikbaar gesteld.
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (incl. NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 166.077 | 362.255 | 398.193 | 77.348 | 837.796 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige verplichtingen | 166.077 | 362.255 | 398.193 | 77.348 | 837.796 |
Uitgaven | 166.077 | 362.255 | 398.193 | 77.348 | 837.796 |
Waarvan juridisch verplicht | 87% | 89% | 100% | ||
Subsidies | 21.077 | 44.145 | ‒ 8.054 | 0 | 36.091 |
Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten | 20.976 | 35.310 | 678 | 35.988 | |
Geestelijke bijstand/overige | 101 | 101 | 2 | 103 | |
Instrumentarium Woningmarkt | 0 | 8.734 | ‒ 8.734 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | 50.000 | 160.000 | 393.000 | 70.000 | 623.000 |
Schadevergoedingen | 50.000 | 160.000 | 90.000 | 70.000 | 320.000 |
Vergoeding waardedaling Groningen | 0 | 0 | 298.000 | 298.000 | |
Vergoeding immateriële schade Groningen | 0 | 0 | 5.000 | 5.000 | |
Opdrachten | 0 | 12.810 | ‒ 1.630 | 3.482 | 14.662 |
Onderzoek en compensatie gemeenten en provincie | 0 | 1.440 | ‒ 1.440 | 0 | |
Werkbudget | 0 | 3.370 | ‒ 190 | ‒ 331 | 2.849 |
BTW-compensatie NAM | 0 | 8.000 | 3.813 | 11.813 | |
Bijdrage aan agentschappen | 95.000 | 142.000 | 14.877 | 3.866 | 160.743 |
Bijdrage aan RVO.nl | 95.000 | 140.000 | 14.877 | 3.866 | 158.743 |
Instituut Mijnbouwschade Groningen | 0 | 2.000 | 2.000 | ||
Bijdrage aan (internationale) organisaties | 0 | 3.300 | 0 | 0 | 3.300 |
Organisatie- en programmabudget ACVG | 0 | 3.300 | 3.300 | ||
Ontvangsten | 1.195.000 | 1.037.061 | ‒ 6.000 | ‒ 386.700 | 644.361 |
Schadevergoedingen | 50.000 | 287.061 | 90.000 | ‒ 50.000 | 327.061 |
Uitvoeringskosten Schade | 95.000 | 140.000 | 12.000 | ‒ 6.700 | 145.300 |
Aardgasbaten | 1.050.000 | 610.000 | ‒ 610.000 | 0 | |
Dividenduitkering EBN | 0 | 0 | 35.000 | 35.000 | |
Dividenduitkering GasTerra | 4.000 | 4.000 | |||
Mijnbouwwet | 0 | 0 | 160.000 | ‒ 130.000 | 30.000 |
Vergoeding waardedaling Groningen | 0 | 0 | 298.000 | ‒ 200.000 | 98.000 |
Vergoeding immateriële schade Groningen | 0 | 0 | 5.000 | 5.000 |
Verplichtingen en uitgaven
Inkomensoverdrachten
Schadevergoedingen
De raming van de schadebetalingen voor Groningen wordt bij Najaarsnota met € 70 mln verhoogd. De verwachte stijging van de uitgaven komt voornamelijk doordat het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) meer schademeldingen heeft afgehandeld met een hogere waarde.
Opdrachten
BTW-compensatie NAM
De BTW-compensatie aan de NAM over 2019 is hoger uitgevallen omdat er meer BTW-plichtige uitgaven zijn gedaan die samenhangen met de schadeafhandeling. De extra BTW-compensatie is gedekt door een overheveling uit de risicoreservering Groningen op de Aanvullende Post.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan RVO.nl
De uitvoeringskosten van IMG/RVO voor de schadeafhandeling worden bijgesteld, mede wanwege het uitvoeren van de regelingen voor waardedaling en immateriële schade. Deze kosten worden via een heffing bij de NAM in rekening gebracht en worden in 2021 op de EZK-begroting terug ontvangen.
Ontvangsten
Schadevergoedingen
Dit betreft een bijstelling van de ontvangsten van de NAM, die samenhangen met de uitgaven voor de schadeafhandeling. Deze kosten worden via een heffing bij de NAM in rekening gebracht en worden in 2021 op de EZK-begroting terug ontvangen.
Uitvoeringskosten schade
Dit betreft een bijstelling van de ontvangsten van de NAM, die samenhangen met de uitgaven voor de uitvoeringskosten. Daarnaast vallen de uitvoeringskosten € 3,3 mln hoger uit dan eerder geraamd. Deze kosten worden via een heffing bij de NAM in rekening gebracht en worden in 2021 op de EZK-begroting terug ontvangen.
Mijnbouwwet
Vanwege een terugbetaling door de Belastingdienst aan NAM voor te veel betaald winstaandeel in 2018, wordt de ontvangstenraming in het kader van de mijnbouwwet voor 2020 met een bedrag van € 130 mln naar beneden bijgesteld.
Vergoeding waardedaling Groningen
Dit betreft een bijstelling van de ontvangsten van NAM die samenhangen met de uitgaven voor vergoedingen van waardedalingen. Deze kosten worden via een heffing bij de NAM in rekening gebracht en worden in 2021 op de EZK-begroting terug ontvangen.
Meerjarige overzichtstabel Groningen
Aansluitend een meerjarige overzichtstabel met alle middelen van het Rijk bestemd voor Groningen, verdeeld over de begroting van de departementen en het decentrale budget. Ramingen voor schade, versterken en uitvoeringskosten zijn niet opgenomen in dit overzicht. Deze uitgaven worden vergoed door de NAM.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Totaal | |
Begroting departementen | |||||||
Begroting EZK | 56.053 | 24.136 | 16.572 | 2 | 2 | 2 | 96.767 |
Begroting OCW | 4.500 | 4.500 | 9.000 | ||||
Begroting BZK | 260.298 | 107.963 | 47.315 | 35.714 | 31.680 | 25.280 | 508.250 |
Aanvullende post Rijksbegroting | |||||||
Gasfonds Groningen (RA-envelop voor NPG) | 55.600 | 50.000 | 50.000 | 10.000 | 9.000 | 3.300 | 177.900 |
Rijksbijdrage aan NPG | 30.000 | 40.000 | 39.000 | 38.000 | 147.000 | ||
Totaal | 376.451 | 186.599 | 143.887 | 85.716 | 79.682 | 66.582 | 938.917 |
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutatie Miljoenennota (incl. NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 281.785 | 294.838 | 11.899 | ‒ 228 | 306.509 |
Uitgaven | 281.785 | 294.838 | 11.899 | ‒ 228 | 306.509 |
Personele uitgaven | 192.079 | 201.192 | 12.234 | 2.186 | 215.612 |
waarvan eigen personeel | 151.944 | 171.503 | 11.415 | 1.205 | 184.123 |
waarvan inhuur externen | 13.330 | 13.330 | ‒ 393 | 3.052 | 15.989 |
waarvan overige personele uitgaven | 26.805 | 16.359 | 1.212 | ‒ 2.071 | 15.500 |
Materiële uitgaven | 89.706 | 93.646 | ‒ 335 | ‒ 2.414 | 90.897 |
waarvan ICT | 20.208 | 20.208 | 22 | ‒ 6.418 | 13.812 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 13.810 | 13.810 | ‒ 68 | 13.742 | |
waarvan DICTU | 25.671 | 26.937 | ‒ 3.190 | 1.780 | 25.527 |
waarvan overige materiële uitgaven | 30.017 | 32.691 | 2.901 | 2.224 | 37.816 |
Ontvangsten | 25.426 | 25.526 | ‒ 545 | 0 | 24.981 |
waarvan ACM | 18.134 | 18.134 | ‒ 545 | 17.589 | |
waarvan SoDM | 3.150 | 3.150 | 3.150 | ||
waarvan CPB | 1.643 | 1.643 | 1.643 | ||
waarvan kerndepartement | 2.499 | 2.599 | 2.599 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De raming van de personele uitgaven wordt verhoogd met € 2,2 mln onder andere op grond van:
– Extra personeelsuitgaven die gedekt worden door het Ministerie van IenW voor de kosten van het toezicht dat de ACM uitoefent op de vervoerssectoren spoor, loodsen, luchtvaart en personen (€ 1 mln).
– Voor de totale personele uitgaven wordt er vanuit de beleidsdirecties budget (€ 1 mln) overgeheveld ter compensatie van externe inhuur bij directies Bureau Managementondersteuning (BMO) en Informatievoorziening, Facilitair en Huisvesting (IFH).
Materiële uitgaven
De raming voor de materiële uitgaven wordt verlaagd met € 2,4 mln op grond van:
– Centrale bekostiging voor FMHaaglanden aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken (€ 0,9 mln).
– Technische correctie op gedeelde onderdelen voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (€ 1,5 mln).
Ontvangsten
Er hebben geen overige noemenswaardige mutaties plaatsgevonden op de ontvangsten bij de 2e suppletoire begroting.
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutatie Miljoenennota (incl. NvW en amendementen) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 0 | 53.626 | ‒ 53.626 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 53.626 | ‒ 53.626 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 21.955 | ‒ 21.955 | 0 | |
Loonbijstelling | 0 | 31.671 | ‒ 31.671 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Er zijn geen mutaties bij het artikel «Nog onverdeeld».
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35650-XIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.