7 Regeling van werkzaamheden

De voorzitter:

Aan de orde is nu de regeling van werkzaamheden.

Ik stel voor toestemming te verlenen aan de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het houden van een notaoverleg met stenografisch verslag op maandag 11 december 2023 van 10.00 tot 16.30 uur over de Toekomstverkenning van het vervolgonderwijs.

Ik stel voor dinsdag 12 september aanstaande ook te stemmen over:

  • -de aangehouden motie-Sneller (36171, nr. 11);

  • -de aangehouden motie-Ceder/Van der Plas (21501-02, nr. 2697).

Ik deel aan de Kamer mee dat:

  • -de fractie van DENK op 3 augustus 2023 het lid Van Baarle tot fractievoorzitter heeft gekozen;

  • -de fractie van het CDA op 5 september 2023 het lid Bontenbal tot fractievoorzitter heeft gekozen;

  • -de fractie van de SGP op 5 september 2023 het lid Stoffer tot fractievoorzitter heeft gekozen.

Ik wens alle drie heel veel succes de komende periode.

Ik stel aan de Kamer voor om de Eerste Kamer te laten weten dat het lid Marijnissen de plaats zal innemen van mevrouw Leijten bij de verdediging van het Voorstel van wet van het lid Leijten houdende verklaring dat er grond bestaat een voorstel in overweging te nemen tot verandering in de Grondwet, strekkende tot opneming van bepalingen inzake het correctief referendum (36160).

Op verzoek van de fractie van de VVD benoem ik:

  • -in de vaste commissie voor Financiën het lid Kamminga tot lid in de bestaande vacature, het lid Erkens tot lid in plaats van het lid Aartsen en het lid Van Strien tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het lid Richardson tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid het lid Becker tot lid in plaats van het lid Aartsen.

Op verzoek van de fractie van het CDA benoem ik:

  • -in de commissie voor het onderzoek van de Geloofsbrieven het lid Krul tot lid in plaats van het lid Bontenbal;

  • -in de vaste commissie voor Financiën het lid Heerma tot plaatsvervangend lid in plaats van het lid Bontenbal.

Op verzoek van de fractie van de SP benoem ik:

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken het lid Jasper van Dijk tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Defensie het lid Jasper van Dijk tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Europese Zaken het lid Jasper van Dijk tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid het lid Jasper van Dijk tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking het lid Jasper van Dijk tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de commissie voor de Werkwijze het lid Temmink tot lid in de bestaande vacature.

Op verzoek van de fractie van de PVV benoem ik:

  • -in de vaste commissie voor Europese Zaken het lid Leon de Jong tot lid in plaats van het lid Helder;

  • -in de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid het lid Fritsma tot lid in plaats van het lid Helder.

Op verzoek van de fractie van GroenLinks benoem ik:

  • -in de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken het lid Bouchallikh tot lid in plaats van het lid Klaver;

  • -in de vaste commissie voor Financiën het lid Bouchallikh tot plaatsvervangend lid in plaats van het lid Kröger;

  • -in de commissie voor de Rijksuitgaven het lid Bouchallikh tot plaatsvervangend lid in plaats van het lid Bromet.

Op verzoek van de fractie van BBB benoem ik:

  • -in de vaste commissie voor Digitale Zaken het lid Helder tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken het lid Helder tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid het lid Helder tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het lid Pouw-Verweij tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het lid Pouw-Verweij tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport het lid Pouw-Verweij tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Financiën het lid Eppink tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken het lid Eppink tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Koninkrijksrelaties het lid Eppink tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat het lid Eppink tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Defensie het lid Eppink tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking het lid Eppink tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Europese Zaken het lid Eppink tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het lid Eppink tot plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat het lid Eppink tot plaatsvervangend lid;

  • -in de commissie voor de Rijksuitgaven het lid Eppink tot plaatsvervangend lid.

Op verzoek van de fractie van Volt benoem ik:

  • -in de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken het lid Koekkoek tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking het lid Koekkoek tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken het lid Koekkoek tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Defensie het lid Koekkoek tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Digitale Zaken het lid Koekkoek tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat het lid Koekkoek tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Europese Zaken het lid Koekkoek tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Financiën het lid Koekkoek tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat het lid Koekkoek tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Justitie en Waterstaat het lid Koekkoek tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Koninkrijksrelaties het lid Koekkoek tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het lid Koekkoek tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het lid Koekkoek tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het lid Koekkoek tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport het lid Koekkoek tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature;

  • -in de commissie voor de Rijksuitgaven het lid Koekkoek tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature.

Op verzoek van de fractie van de PvdA benoem ik:

  • -in de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het lid Kathmann tot lid in plaats van het lid Kuiken;

  • -in de commissie voor de Rijksuitgaven het lid Mutluer tot plaatsvervangend lid in plaats van het lid Bushoff.

Op verzoek van de fractie van de PvdD benoem ik:

  • -in de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het lid Vestering tot lid in de bestaande vacature.

Op verzoek van de fractie van JA21 benoem ik:

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken het lid Eerdmans tot lid in plaats van plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Digitale Zaken het lid Eerdmans tot lid in plaats van plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Europese Zaken het lid Eerdmans tot lid in plaats van plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Koninkrijksrelaties het lid Eerdmans tot lid in plaats van plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het lid Eerdmans tot lid in plaats van plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het lid Eerdmans tot lid in plaats van plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport het lid Eerdmans tot lid in plaats van plaatsvervangend lid;

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking het lid Eerdmans tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Defensie het lid Eerdmans tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Financiën het lid Eerdmans tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat het lid Eerdmans tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het lid Eerdmans tot lid in de bestaande vacature;

  • -in de commissie voor Rijksuitgaven het lid Eerdmans tot lid in de bestaande vacature.

Ik deel mee dat de volgende debatten zijn komen te vervallen:

  • -het dertigledendebat over het SCP-onderzoek over het integratieproces van migrantengroepen in Nederland;

  • -het dertigledendebat over het bericht dat studenten weer rente gaan betalen over hun studieschuld.

Ik deel mee dat van de volgende debatten de termijn voor toekenning is verlengd:

  • -de interpellatie-Vestering over het niet uitvoeren van het aangenomen amendement-Vestering over het afbouwen van de gevaarlijkste bestrijdingsmiddelen;

  • -het dertigledendebat over het groeiende risico op natuurbranden;

  • -het debat over misstanden in Nederlandse slachthuizen;

  • -het debat over het rapport van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving over de publieke gezondheidszorg;

  • -het debat over het Gezond en Actief Leven Akkoord;

  • -het debat over de Staat van de Uitvoering;

  • -het debat over het rapport over grensoverschrijdend gedrag in de danssector;

  • -het dertigledendebat over het bericht dat de interne privacytoezichthouder van het ministerie van BuZa adviseerde te stoppen met het gebruik van profilerende software bij visumverstrekking;

  • -het dertigledendebat over het bericht dat het OM opnieuw een fout heeft gemaakt bij de bescherming van een kroongetuige;

  • -het dertigledendebat over het bericht dat het Team Openbare Orde Inlichtingen van de politie onwettig informatie over onschuldige burgers verzamelt;

  • -het dertigledendebat over het bericht dat Nederland de laagste score krijgt op de Corruption Perceptions Index;

  • -het dertigledendebat over lobbyactiviteiten van Uber;

  • -het dertigledendebat over het bericht dat de gasprijs voor het eerst in zeventien maanden onder de €50 per megawattuur zakt;

  • -het dertigledendebat over de hoge uitstroom van zorgmedewerkers;

  • -het debat over het Integraal Zorgakkoord;

  • -het debat op hoofdlijnen over democratische zeggenschap over publieke voorzieningen;

  • -het dertigledendebat over de toekomst van de ouderenzorg;

  • -het debat over het demonstratierecht in Nederland;

  • -het dertigledendebat over de toekomst van de samenleving en de rol van AI daarin;

  • -het dertigledendebat over de stijgende brandstofprijzen;

  • -het dertigledendebat over de brandbrief van zorgorganisaties over de toename van gezondheidsklachten door armoede;

  • -het dertigledendebat over diplomafraude in de zorg;

  • -het dertigledendebat over de afbouw van complexe zorg voor gehandicapten vanwege onrendabele tarieven;

  • -het dertigledendebat over de invoering van een nieuwe onderwijsmethode bij hogeschool Fontys;

  • -het dertigledendebat over het SER-advies "Waardevol werk: publieke dienstverlening onder druk";

  • -het dertigledendebat over een bezuiniging van 1,6 miljard euro op de verpleeghuizen;

  • -het dertigledendebat over het definitieve besluit inzake de concentratie van kinderhartinterventies;

  • -het dertigledendebat over onduidelijkheid over de realisatie van verpleegzorgplekken;

  • -het dertigledendebat over de afspraken met Marokko over het terugnemen van overlastgevende asielzoekers;

  • -het dertigledendebat over het handelen van toezichthouder NZa met betrekking tot de zorgplicht van zorgverzekeraars;

  • -het dertigledendebat over het bericht dat thuis sterven voor terminaal zieke patiënten steeds moeilijker wordt;

  • -het dertigledendebat over geweld tegen politieagenten;

  • -het dertigledendebat over vrees voor ontslagen in de ouderenzorg door financiële tekorten;

  • -het debat over de uitspraak van het gerechtshof over etnisch profileren van de Marechaussee bij grenscontroles;

  • -het debat over de bevindingen in het jaarverslag van de AIVD inzake de nationale veiligheid en democratische rechtsorde van Nederland;

  • -het debat over geweld tegen personen met een publieke taak.

Aangezien voor de volgende stukken de termijn is verstreken, stel ik vast dat wat deze Kamer betreft, de daarbij ter stilzwijgende goedkeuring overgelegde stukken zijn goedgekeurd: 36363-(R2186)-1; 36356-1; 24493-R1557-99; 23908-(R1519)-161; 23908-(R1519)-162; 36070-1; 36192-1; 36199-1; 35960-2; 36133-1.

Op verzoek van een aantal leden stel ik voor de volgende door hen ingediende moties opnieuw aan te houden: 36200-A-89; 36171-11; 34843-82; 29689-1185; 36200-XIV-106; 36200-XIV-64; 35925-XIV-54; 33576-235; 33576-234; 33576-232; 28286-1276; 27428-375; 21501-32-1527; 21501-32-1483; 29683-267; 29689-1185; 36254-6; 36254-7; 36254-10; 36200-XVI-80; 36200-XII-77; 36200-XII-74; 35925-XVI-66; 35925-XVI-65; 35242-10; 32852-196; 32852-195; 32852-179; 32852-161; 32852-160; 32852-102; 32813-706; 31409-288; 30175-425; 30175-406; 30175-405; 30175-382; 28089-194; 27529-246; 25295-1119; 25295-987; 22343-319; 22112-3561; 35570-XII-55; 32813-840; 32813-838; 36200-XVI-207; 32813-1209; 29383-391; 36328-9; 31936-1068; 31936-1032; 27858-590; 30950-292; 36260-6; 36200-XIII-47; 32637-537; 31936-1069; 30234-347; 36259-3; 21501-02-2588; 36305-5; 36200-120; 25295-1948; 32852-236; 29826-194; 29023-426; 32336-148; 25424-657; 28286-1190; 36200-VIII-86; 28286-1190.

Ik stel voor de volgende stukken van de stand van werkzaamheden af te voeren: 36200-XV-93; 36360-VI-8; 36360-VI-13; 36360-VI-12; 36200-X-86; 36149-6; 28676-434; 36200-XIV-123; 36350-2; 32140-156; 31066-1236; 32404-118; 33652-89; 36124-32; 27925-939; 21501-32-1550; 31710-81; 33450-120; 36202-142; 31293-686; 22112-3711; 26643-1032; 33037-496; 36180-63; 31066-1238; 31066-1239; 31066-1237; 32735-365; 31289-546; 21501-07-1944; 28165-385; 34891-11; 35335-17; 35714-15; 35536-9; 29544-1087; 33958-3; 2020Z16363; 34931-7; 25295-1716; 25295-1814; 25295-1771; 25295-1868; 36200-XVI-36; 25295-1957; 25295-2058; 2023Z05669; 22660-86; 33845-51; 29689-1199; 29689-1198; 31765-788; 25295-2081; 27863-138; 36200-IX-42; 29247-393; 36228-12; 29477-837; 25087-318; 22112-3715; 33009-121; 36360-X-7; 36360-X-8; 36200-XVI-229; 36360-XVI-8; 36360-XVI-7; 30139-264; 31777-50; 31777-54; 21501-32-1549; 31288-1056; 25883-462; 28973-252; 28286-1297; 28286-1296; 36200-XVII-61; 36360-XVII-6; 31490-329; 22112-3702; 21501-33-1020; 23645-805; 36360-XII-7; 36360-A-6; 29984-1107; 31288-1054; 31288-1053; 29984-1106; 29984-1104; 29984-1105; 36200-J-7; 27625-631; 32698-81; 27625-632; 34104-381; 34352-283; 34352-282; 26448-714; 34352-281; 29544-1198; 32317-841; 36200-VI-136; 36200-VI-135; 32637-568; 21501-07-1952; 21501-07-1953; 28844-267; 29279-794; 29279-791; 35393-52; 35420-525; 21501-08-901; 36176-37; 36156-3; 36135-5; 36120-XVI-5; 36086-4; 36086-3; 36069-3; 36042-5; 36025-3; 35994-3; 36010-3; 35979-5; 35954-8; 35954-2; 35925-XVI-4; 35943-7; 35925-XVI-12; 35925-XVI-7; 35925-XVI-105; 35925-XVI-197; 35870-6; 29248-334; 35870-5; 35824-12; 35844-5; 35824-17; 35721-6; 35526-63; 35560-3; 35515-9; 34951-7; 35384-21; 33149-67; 34477-80; 33826-41; 33149-68; 32805-130; 32793-603; 33063-6; 32805-122; 32793-608; 32793-610; 32761-196; 32647-90; 32647-88; 32279-216; 32620-272; 32279-221; 31865-212; 32279-223; 31839-811; 31839-772; 31765-644; 31476-36; 31765-611; 31765-651; 29689-1127; 31016-345; 29538-333; 29689-1126; 29689-1101; 25295-1839; 25295-1520; 25295-1555; 25295-1837; 25295-1841; 25295-1842; 25295-1840; 25295-1845; 25295-1867; 25295-1843; 24170-254; 25295-1877; 25295-1881; 22112-3181; 22112-3283; 22112-3240; 21501-31-626; 22112-3354; 21501-31-643; 21501-31-635; 21501-31-638; 21501-31-642; 21501-31-647; 21501-31-663; 21501-31-649; 21501-31-657; 21501-31-665; 21501-31-666; 21501-31-671; 21501-31-678; 21501-31-667; 2021Z16360; 21501-31-670; 36200-XIII-6; 29023-390; 30196-799; 30196-795; 30196-800; 31239-362; 32813-1116; 32813-1145; 32813-1059; 32813-1165; 31793-234; 31793-208; 33529-1108; 29023-336; 35510-96; 29684-229; 33037-479; 2022Z20745; 2022Z17418; 2023Z02025; 2023Z07042; 30982-65; 25295-1946; 20361-206; 31311-246; 32043-594; 31322-480; 32043-593; 32043-596; 32043-597; 32043-598; 36200-XV-88; 21501-31-653; 21501-31-654; 21501-31-668; 21501-31-655; 21501-31-664; 21501-31-669; 21501-31-680; 21501-31-679; 22112-3295; 22112-3294; 29544-1093; 22112-3316; 32716-46; 32855-36; 35335-20; 35394-21; 35925-XV-151; 35993-4; 35925-XV-153; 36057-12; 36057-14; 36057-15; 36057-16; 36057-5; 36057-9; 36057-7; 36067-5; 36064-3; 36067-9; 36078-5; 36166-6; 2021Z23573; 36120-XV-5; 19637-2742; 17050-600; 19637-2699; 19637-2856; 28325-248; 32847-950; 33118-255; 32847-1049; 34682-164; 32847-1050; 34324-8; 36120-XVII-3; 36100-XVII-1; 36100-XVII-6; 36100-XVII-7; 36100-XVII-8; 36045-44; 35925-XVII-64; 35926-5; 35925-XVII-65; 35925-XVII-67; 34952-160; 34952-161; 34952-175; 34952-176; 34952-178; 34952-156; 26485-400; 34952-155; 34124-26; 26234-269; 26234-262; 26234-264; 25074-198; 23432-486; 22112-3393; 22112-3300; 21501-02-2457; 21501-04-250; 21501-04-249; 21501-04-247; 22112-3210; 32735-368; 34952-185; 28676-432; 21501-02-2649; 32735-359; 29521-461; 20361-210; 36200-V-89; 36350-V-3; 36360-XV-5; 36200-XV-5; 36360-XV-2; 33628-90; 28828-132; 36360-VI-5; 36360-V-8; 36360-IV-5; 36360-VIII-5; 36360-16; 36360-X-6; 36360-XVI-6; 36360-XII-6; 28807-288; 36360-XIII-5; 36360-VI-6; 36360-XIV-5; 2022Z08355; 36045-164; 22112-3708; 26643-1039; 27830-407; 34225-44; 27830-408; 27830-402; 27830-406; 30821-183; 22112-3159; 30821-169; 36350-VII-10; 22112-3713; 26643-1035; 32761-279; 21501-02-2264; 35393-34; 22112-3030; 21501-20-1643; 21501-02-2261; 29515-460; 29477-738; 29477-729; 29477-733; 29477-746; 29477-747; 29447-75; 29323-164; 29282-444; 29477-760; 29282-447; 29247-335; 29389-111; 29282-446; 29282-445; 29247-336; 28828-130; 29214-93; 27529-265; 27529-268; 27529-274; 25424-584; 25424-605; 25295-1779; 25424-598; 25424-609; 25295-1626; 25295-1621; 25295-1623; 25295-1838; 25295-1710; 31311-259; 36057-19; 36067-181; 36067-180; 36067-41; 36067-29; 36067-65; 36067-30; 36067-54; 36067-85; 36067-89; 36067-92; 36067-97; 36200-164; 36200-XV-11; 36200-XV-23; 36200-XV-8; 36200-XV-86; 36360-XV-1; 36200-XV-87; 36250-XV-3; 36360-XV-6; 36360-XV-7; 36360-XV-9; 36360-XV-8; 19637-2884; 19637-2858; 19637-2885; 19637-2886; 19637-2887; 19637-2888; 19637-2891; 19637-2892; 2021Z09943; 2021Z16813; 2021Z12199; 21501-20-1699; 22112-3130; 22112-3115; 22112-3143; 22112-3162; 22112-3394; 22112-3199; 22112-3163; 22112-3233; 22112-3440; 22112-3398; 22112-3439; 22112-3473; 21501-20-1662; 35393-37; 21501-02-2306; 21109-249; 21501-02-2305; 21501-02-2296; 21501-02-2301; 21501-20-1647; 21501-20-1646; 21501-02-2270; 35393-36; 35393-35; 21501-02-2268; 21501-02-2442; 21501-08-842; 35925-V-58; 21501-02-2426; 21501-08-839; 21501-08-838; 23987-391; 21501-02-2409; 2021Z17459; 21501-20-1726; 21501-20-1725; 32813-1266; 35561-48; 29684-248; 35561-49; 35561-50; 33529-1149; 31239-378; 32849-229; 33529-1151; 33529-1147; 33529-1150; 33529-1146; 29023-432; 22112-3455; 24077-483; 22112-3457; 24077-496; 24515-604; 24587-807; 24557-194; 24557-195; 24587-832; 24587-808; 24587-842; 25232-71; 25124-110; 25295-1624; 25295-1457; 26643-789; 26643-775; 27062-128; 28684-672; 28684-671; 28684-674; 28684-698; 28684-699; 28684-701; 28741-83; 28844-230; 29279-689; 29270-147; 29270-151; 29279-659; 29279-709; 29279-693; 29279-690; 29279-721; 29279-710; 29398-1006; 29614-162; 29528-13; 29614-164; 29528-15; 29614-160; 29628-1079; 29628-1098; 29628-1051; 29752-14; 29754-594; 29754-640; 29911-311; 29754-642; 29911-312; 29911-313; 29911-317; 29911-315; 29911-318; 36360-XIV; 31936-1084; 31936-1083; 31936-1080; 29665-474; 36360-IV-6; 36360-IV-9; 36360-IV-8; 24515-700; 36200-VIII-230; 35050-55; 36200-VIII-229; 36360-VIII-9; 36200-VIII-227; 36360-VIII-8; 36360-VIII-7; 29247-396; 36350-XIV-4; 36360-18; 36360-17; 31865-227; 21501-32-1557; 28286-1300; 21501-07-1955; 29507-160; 32545-191; 32545-189; 31066-1241; 29911-319; 29911-316; 29911-324; 29911-327; 29911-325; 29911-328; 29911-329; 29911-332; 29911-334; 29911-348; 29911-335; 29911-340; 29911-347; 29936-59; 29936-60; 30821-150; 30010-52; 30573-187; 30821-153; 30573-189; 31015-256; 31015-227; 31015-244; 31265-102; 31265-103; 31066-904; 31265-96; 21501-02-2395; 21501-02-2377; 21501-20-1703; 35925-IV-68; 35925-IV-67; 35925-IV-42; 35420-493; 35420-484; 35420-469; 35420-477; 33845-45; 34773-26; 27859-157; 2022Z13898; 31753-251; 31568-218; 32317-694; 32317-685; 32317-695; 32317-702; 32317-703; 32317-752; 32317-754; 32317-751; 32317-765; 32317-766; 32317-762; 32761-220; 32317-764; 32824-346; 33173-21; 33199-50; 33199-46; 33199-47; 33996-89; 34763-14; 33836-76; 34340-19; 34843-50; 34843-52; 34861-27; 35228-38; 35228-40; 35570-IV-53; 35393-46; 35570-VI-110; 35564-21; 35570-VI-120; 35570-VI-117; 35570-VI-121; 35570-VI-118; 35570-VI-129; 35917-8; 35852-5; 35925-VI-122; 35922-3; 35923-4; 35393-33; 22112-3155; 21501-08-830; 27813-32; 21501-02-2348; 21501-08-827; 21501-02-2357; 21501-08-825; 21501-02-2327; 2021Z07680; 21501-20-1664; 35393-38; 21501-02-2324; 2022Z17066; 2022Z17068; 2022Z17072; 2022Z17071; 2022Z17293; 2022Z10930; 2022Z08072; 35925-VI-151; 35925-VI-150; 35925-VI-146; 35925-VI-153; 35925-VI-16; 35925-VI-161; 35925-VI-19; 35925-VI-4; 36081-6; 36083-3; 35934-(R2158)-5; 36096-3; 36138-5; 36175-3; 21501-02-2406; 21501-02-2403; 27813-33; 21501-02-2398; 21501-02-2397; 32317-683; 23645-788; 29984-994; 36200-IV-83; 36032-(R2162)-7; 36202-140; 36350-37; 31865-214; 32637-570; 36202-144; 22452-82; 36002-13; 2023Z12038; 31066-1254; 31066-1253; 36352-23; 35300-VI-134; 33199-39; 29628-971; 33199-38; 22112-2905; 35300-IV-72; 19637-2649; 24587-783; 25268-187; 35106-(R2115)-19; 35535-5; 22112-3114; 22112-3113; 29279-600; 2021Z08741; 22112-3108; 22112-3109; 35734-5; 35800-3; 35349-19; 29911-308; 31109-30; 31497-437; 35999-4; 28165-397; 31293-688; 27923-457; 21501-20-1969; 36200-IV-85; 36350-XV-4; 32317-843; 31265-116; 25268-216; 35447-25; 25883-463; 27062-134; 30573-200; 19637-3122; 19637-3123; 19637-3121; 19637-3116; 19637-3117; 19637-3118; 19637-3119; 19637-3120; 21501-32-1558; 30806-57; 27830-409; 31497-451; 31066-1252; 29984-1110; 29984-1108; 29521-462; 36350-XVII-4; 29628-1175; 29628-1174; 25424-670; 36200-VI-140; 28741-104; 25124-113; 29628-1173; 22112-3405; 22112-3347; 21501-33-944; 21501-33-923; 21501-33-920; 21501-33-916; 26643-889; 26643-867; 26643-864; 26643-861; 26643-855; 26643-850; 26643-859; 26643-846; 26643-840; 26643-844; 21501-32-1565; 28286-1304; 36202-154; 30573-202; 36360-XIV-7; 36360-XIV-8; 36360-XIV-6; 27925-942; 30950-350; 32820-499; 33826-50; 29279-796; 36200-VI-139; 36360-VI-10; 36360-VI-9; 26448-717; 26448-715; 29362-328; 26834-57; 26448-716; 31289-551; 36200-VIII-228; 30371-52; 28140-120; 25295-2099; 22112-3723; 36200-X-87; 22112-3721; 31289-552; 31839-964; 31936-1085; 34843-77; 30234-363; 30234-364; 30234-366; 32793-694; 30234-367; 30234-365; 36067-192; 36067-190; 22112-3699; 33578-97; 32820-500; 36200-VIII-245; 29338-268; 31322-507; 36200-VIII-247; 32140-158; 29389-116; 29689-1202; 36200-XIII-128; 36200-XIII-130; 36360-XIII-8; 36360-XIX-6; 36360-XIII-6; 24515-701; 24515-698; 36200-XV-95; 36200-XVI-234; 31765-789; 29689-1201; 29665-475; 31936-1092; 31936-1087; 31936-1086; 30175-447; 36200-XVI-232; 32668-21; 36200-A-78; 31305-404; 29385-135; 29385-136; 31083-66; 36200-V-90; 31777-49; 33578-99; 34843-76; 33578-98; 19637-3124; 19637-3125; 30573-201; 19637-3127; 19637-3126; 19637-3128; 23645-804; 32861-83; 31016-353; 35422-27; 27625-634; 2023Z12077; 36200-A-79; 21501-07-1957; 21501-07-1956; 28684-725; 24587-902; 24587-901; 29279-798; 29279-797; 28684-724; 33628-99; 24587-899; 33835-226; 31293-689; 31293-687; 21501-20-1951; 36222-12; 31066-1235; 30252-100; 30252-101; 36338-10; 30252-99; 30252-96; 30252-95; 30252-98; 29362-332; 35925-IX-37; 35925-IX-35; 35925-172; 31865-206; 31865-203; 33670-12; 31865-208; 31865-210; 36200-VII-125; 32735-362.

Verder stel ik de Kamer voor in te stemmen met de brief van het Presidium van 4 september 2023 over de komende recessen en de begrotingsbehandelingen. Zoals aangekondigd komt er deze week ook nog een uitwerking van dat laatste gedeelte.

Ik geef het woord aan de heer Paternotte van D66.

De heer Paternotte (D66):

Voorzitter. Ik heb het over die brief over de instelling van het verkiezingsreces. Het is op zich hartstikke logisch om een verkiezingsreces in te stellen. Daar is ook niks mis mee. Onze zorg is alleen dat het werk wel af moet zijn. Ik las dat er mogelijk een heleboel begrotingshoofdstukken niet behandeld kunnen worden vóór dat reces. Ik zou aan de Voorzitter willen vragen om aan het kabinet te vragen om ons heel precies te informeren hierover. Kan het kabinet ons informeren over bij welke begrotingshoofdstukken dit nou zou betekenen dat er in januari nieuw beleid niet kan worden ingezet, en om welk beleid dat dan gaat? Ongeacht of het nou gaat om steun voor Oekraïne, windmolens op zee of schoolmaaltijden voor leerlingen, zouden wij niet willen hebben dat omdat wij het werk niet afmaken, dit betekent dat dit soort beleid in januari niet in Nederland kan worden ingezet, waardoor mensen daar last van krijgen. We zouden dat heel precies willen weten voordat wij op 21 september hier besluiten over nemen.

De voorzitter:

Ik zal dit doorgeleiden richting het kabinet. Zoals net aangekondigd, zal ik ook nog met een uitwerking komen van de procedure met betrekking tot de regeling die we dan de 21ste hebben, hoe we dat met elkaar gaan aanpakken. Maar ik zal dit verzoek doorgeleiden richting het kabinet.

De heer Omtzigt (Lid Omtzigt):

Ik heb dat verzoek over net een paar andere begrotingshoofdstukken. Mijn vermoeden is namelijk dat je een aantal zaken op Onderwijs of Defensie beter kunt behandelen, maar die begrotingshoofdstukken gaan door. Maar de begrotingshoofdstukken Sociale Zaken, VWS en Wonen met de huurtoeslag, de zorgtoeslag en het kindgebonden budget hebben grote koopkrachtgevolgen. Die kun je niet met terugwerkende kracht doen. Dus als je die in januari gaat behandelen, kun je de toeslagen of een inkomensafhankelijke regeling niet meer veranderen. Ik zou graag weten wat de uiterste data zijn voor de behandeling van die drie begrotingen om te weten wat wij nog met dingen doen die raken aan de koopkracht en de sociale zekerheid, bestaanszekerheid zo u wilt, van mensen. Als dat ook in die brief die de heer Paternotte gevraagd heeft, kan komen, zou ik dat heel fijn vinden.

De voorzitter:

Dat gaan we zo doen. Dank u wel, meneer Omtzigt. Dan stel ik verder voor dat de brief die verstuurd is als zodanig is geaccordeerd, met in ieder geval nog de toevoeging van wat informatieaspecten waarvan ik zal zorgen dat die richting de Kamer komen. Helemaal goed.

Ik stel voor toe te voegen aan de agenda:

  • -het tweeminutendebat Beleidscoherentie voor ontwikkeling (CD d.d. 06/07), met als eerste spreker het lid Hammelburg van D66;

  • -het tweeminutendebat Brandbrief ALS patiëntenvereniging met betrekking tot moties over geneesmiddelenbeleid ALS-patiënten (29477, nr. 849), met als eerste spreker het lid Agema van de PVV.

Overeenkomstig de voorstellen van de voorzitter wordt besloten.

De voorzitter:

Dan gaan we van start met de verzoeken en geef ik meteen het woord aan de heer Dijk van de SP, voor zijn verzoek om de spreektijd te verlengen.

De heer Dijk (SP):

Dank u wel, voorzitter. Als je hier rond een uurtje of elf 100 meter het gebouw uitliep, zag je daar zorgwerkers uit de ouderenzorg staan. Het heeft best wel lang geduurd voordat er een meerderheid was voor het aanvragen van het debat over ouderenzorg. Het is een megadiep gevoeld en breed gedragen probleem. Ik vind het wat zonde als we dit grote onderwerp in vier minuten tijd zouden moeten afhandelen. Ik merk dat ook veel andere partijen vaak de behoefte hebben gehad om over dit onderwerp iets langer te praten dan in een tweeminutendebat. Dus ik zou graag de spreektijd willen verdubbelen naar acht minuten.

De voorzitter:

Dank u wel. Ik kijk even naar de collega's voor hun reactie daaromtrent. Ik wil wel tegen de Kamer zeggen dat, omdat er ook behoefte is om een aantal begrotingsonderdelen te behandelen, op het moment dat we de debatten verlengen dat consequenties heeft voor de rest van de agenda. Mevrouw Agema, PVV, gaat uw gang.

Mevrouw Agema (PVV):

De ouderenzorg stort natuurlijk recht voor onze ogen in elkaar, voorzitter. Volgens mij is het mijn debat en heb ik eerder al om tien minuten of zo gevraagd. Dus graag tien minuten.

De heer Mohandis (PvdA):

Goed dat dit Kamerdebat er gaat komen, voorzitter. Het is een belangrijk onderwerp, waarin ook veel andere onderwerpen interveniëren. Wat ons betreft steun. Ik weet niet wat de coalitiepartijen gaan zeggen straks, maar er is in ieder geval een …

De voorzitter:

U steunt het verzoek. Laten we het een beetje kort en bondig houden.

De heer Mohandis (PvdA):

Ik steun het verzoek, maar er is in ieder geval een commissiedebat gepland op 8 november. Ik hoop dat als dit niet lukt, we nog een optie hebben om dat te vervroegen.

De heer Bevers (VVD):

Voorzitter, geen steun. Ik vind dat we ons moeten beperken tot de spreektijd en die is vier minuten.

De heer Kuzu (DENK):

Voorzitter, ik stel een compromis voor. De heer Dijk wil acht minuten en meneer Bevers wil vier minuten. Laten we het houden op zes minuten, dan komt volgens mij iedereen aan zijn trekken.

De voorzitter:

Ik kijk even naar de collega's. Kunt u instemmen met zes minuten? Ja? Dan gaan we dat op die manier doen. Dat scheelt ook weer wat tijd.

De heer Dijk heeft nog een tweede verzoek, zo zie ik hier op mijn lijstje. Of ziet hij daarvan af? Kijken of dat lukt. Het lukt niet. Je kunt het natuurlijk altijd proberen. Gaat uw gang, meneer Dijk.

De heer Dijk (SP):

Voorzitter. Ik neem dit over van mevrouw Temmink en het gaat over de privacywaakhond die een duidelijke waarschuwing afgeeft over algoritmes. Het gevolg van de inzet van algoritmes voor mensen kan dramatisch uitpakken. Dat zagen we onder andere bij het toeslagenschandaal. Daarbij is het systeem leidend geworden boven de mens. De toezichthouder trekt dan ook aan de alarmbel en daarom zouden wij hierover graag een debat met de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken willen aanvragen.

De voorzitter:

Dank u wel. Ik kijk of daar steun voor is.

Mevrouw Dekker-Abdulaziz (D66):

Voorzitter. Daar zijn we het helemaal mee eens, dus steun.

De heer Van Baarle (DENK):

Steun voor het verzoek.

Mevrouw Mutluer (PvdA):

Mede namens GroenLinks steun.

Mevrouw Rajkowski (VVD):

Geen steun, voorzitter.

De voorzitter:

Er is geen steun van een meerderheid voor uw verzoek. Ik dank u zeer.

Voordat we verdergaan met de regeling wil ik kort stilstaan bij onze gewaardeerde collega, de heer Wilders van de PVV. Niet alleen viert hij morgen zijn 60ste verjaardag … Mensen schrikken daarvan, dus dat is een compliment voor u!

(Hilariteit)

De voorzitter:

Ik heb altijd geleerd dat dat een compliment is. Maar het andere heugelijke nieuws is natuurlijk dat u 25 jaar onderdeel bent van deze Tweede Kamer. Ik heb vanochtend het genoegen gehad om een zilveren koetsje aan u uit te reiken vanwege 25 jaar lidmaatschap van deze Kamer. Daarmee bent u dit jaar ook het langstzittende Kamerlid. Ik denk dat dat wel een prestatie van formaat is. Namens de Tweede Kamer van harte gefeliciteerd.

(Applaus)

De voorzitter:

Nu kunt u weer gaan.

Ik zie altijd of ik iemand daar een plezier mee doe of niet. In dit geval geldt het laatste, denk ik.

(Hilariteit)

De voorzitter:

We gaan weer verder met de regeling. Allereerst de heer Van Baarle, van DENK.

De heer Van Baarle (DENK):

Voorzitter, dank u wel. Het UWV heeft jarenlang tegen de regels in, en ondanks interne waarschuwingen dat het tegen de eigen regels in was, mensen gevolgd. Dat is in strijd met privacyregels. Dat is ernstig. Ik heb hier samen met de fractie van D66 Kamervragen over gesteld. Wij willen graag over de antwoorden op die Kamervragen en over deze ernstige zaak een debat voeren met de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De voorzitter:

Dank u wel.

De heer Van Kent (SP):

Het is een zeer belangrijk onderwerp. Van harte steun voor dit belangrijke verzoek.

Mevrouw Dekker-Abdulaziz (D66):

Ook hier helemaal mee eens. We hebben samen schriftelijke vragen gesteld, dus laten we dit debat voeren.

Mevrouw Vestering (PvdD):

Van harte steun.

Mevrouw Mutluer (PvdA):

Mede namens GroenLinks steun.

De heer Rahimi (VVD):

Voorzitter, geen steun.

De voorzitter:

Geen steun. Ik zie geen meerderheid voor uw verzoek, meneer Van Baarle.

De heer Van Baarle (DENK):

Ik heb zo het idee dat we het ook niet gaan halen op de dertigledenlijst.

De voorzitter:

Nee. De kans is ook klein dat we dat dertigledendebat nog met deze Kamer gaan hebben.

De heer Van Baarle (DENK):

Nee. Laat maar schieten dan.

De voorzitter:

Maar u heeft nog een tweede verzoek?

De heer Van Baarle (DENK):

Voorzitter. We hebben gezien dat meer dan 1 miljoen Nederlandse moslims geschoffeerd zijn door een walgelijke haatactie van Pegida, waarbij een koran is verscheurd. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat dit in Nederland wordt toegestaan, dat zo'n haatactie wordt toegestaan. We zien dat dit in een ander land, namelijk Denemarken, wordt verboden. Ik zou graag zo snel mogelijk met minister Yeşilgöz het debat voeren om dit ook in Nederland te verbieden.

De voorzitter:

Dank u wel. Ik kijk of daar steun voor is.

De heer Ellian (VVD):

Geen steun namens de VVD.

Mevrouw Helder (BBB):

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Fatsoen is natuurlijk een andere kwestie, maar om dat plenair te gaan bespreken … Dat gaan we niet doen. Geen steun.

Mevrouw Van der Werf (D66):

Het voert wat ons betreft wat ver om hier nu een plenair debat over te houden. Ik zou wel een brief willen met wat tekst en uitleg over wat er nu al mogelijk is, bijvoorbeeld binnen de regels van het EVRM.

Mevrouw Mutluer (PvdA):

Wij zouden mede namens GroenLinks ook voor een brief willen pleiten. Op basis daarvan kunnen we kijken of we een debat kunnen voeren.

Mevrouw Kuik (CDA):

Een brief, en wellicht kan het in een commissie besproken worden. Ik denk dat we ook moeten kijken naar een beetje discipline vanuit deze kant als we zien hoeveel weken we nog te gaan hebben voor het verkiezingsreces.

De voorzitter:

Dank u wel. Er is geen meerderheid. Er is wel een verzoek om een brief gedaan. Dat zal ik doorgeleiden richting het kabinet.

De heer Van Baarle (DENK):

Teleurstellend, voorzitter.

De voorzitter:

Uw laatste verzoek.

De heer Van Baarle (DENK):

Mijn laatste verzoek. Ik doe dat mede namens de heer Azarkan, die ik hier nu even vervang. Hij heeft andere werkzaamheden. We zien dat de Nederlandse politie mensen op lijsten heeft gezet die ook gedeeld zijn met de FBI. Dit is een breder probleem. Een Nederlander in Spanje is onlangs zelfs in hongerstaking gegaan omdat hij gevangen werd gezet. Blijkbaar stond hij op een lijst. Het is ernstig. Ik wil hier daarom zo snel mogelijk een debat over met minister Yeşilgöz om dit probleem van mensen die zomaar op lijsten worden gezet en daar de gevolgen van ondervinden, op te lossen.

De voorzitter:

Dank u wel. Mevrouw Helder, BBB.

Mevrouw Helder (BBB):

Voorzitter. De minister heeft voor het zomerreces in een vragenuur over een vergelijkbaar onderwerp aangegeven dat zij artikel 3 van de Politiewet zal uitbreiden. Dat wil ik afwachten. Dus vooralsnog geen steun.

De heer Ellian (VVD):

Geen steun.

Mevrouw Van der Werf (D66):

Voorzitter. Volgens mij zou dit debat goed samengevoegd kunnen worden met een debat dat al op de plenaire lijst staat. Wat ons betreft van harte steun voor een debat over dit onderwerp.

De voorzitter:

Maar geen steun voor een apart debat?

Mevrouw Van der Werf (D66):

Wij zouden steun kunnen verlenen aan het samenvoegen.

De voorzitter:

Maar dus geen steun voor een apart debat?

Mevrouw Van der Werf (D66):

Voorzitter. Ik ben in een goede bui. Laten we een apart debat steunen!

De heer Van Baarle (DENK):

Dank u wel.

De voorzitter:

Dat komt door mij, denk ik.

De heer Van Baarle (DENK):

Ja, geweldig!

De voorzitter:

Onbedoeld, zeg maar. Mevrouw Kuik.

Mevrouw Kuik (CDA):

Dat doe ik niet. Ik sluit me aan bij de woorden van mevrouw Helder.

Mevrouw Mutluer (PvdA):

Steun.

De voorzitter:

Dank u wel. Ik zie dat de Partij voor de Dieren het verzoek ook steunt. Maar dat maakt nog geen meerderheid.

De heer Van Baarle (DENK):

Ik probeer het de volgende keer weer.

De voorzitter:

Dank u wel, meneer Van Baarle. Dan gaan we luisteren naar mevrouw Agema. Zij heeft behoorlijk wat verzoeken. Ik stel voor om het wel verzoek voor verzoek te doen. Anders wordt het een beetje ondoorzichtig. Gaat uw gang, mevrouw Agema.

Mevrouw Agema (PVV):

Dank u wel, voorzitter. Ik heb inderdaad een hoop debatverzoeken. Onze zorg wordt met rasse schreden ontoegankelijk. Daar heb ik grote zorgen over. Ik noem bijvoorbeeld een rapport van de IGJ waarin wordt geconstateerd dat de gemiddelde wachttijd in ziekenhuizen twee maanden is geworden, doordat de inhaalzorg niet wordt ingehaald, de bevolkingsgroei doorzet en de vergrijzing ook. Ik zou daarom graag een debat willen aanvragen met de minister van VWS.

De voorzitter:

Dank u wel. Ik kijk of daar steun voor is. Ik zie meneer Van Houwelingen van Forum voor Democratie.

De heer Van Houwelingen (FVD):

Steun, en ook voor alle andere verzoeken overigens.

Mevrouw Pouw-Verweij (BBB):

Voorzitter, u zei net dat de verzoeken van mevrouw Agema allemaal los behandeld zouden worden. Als ik het goed geteld heb, staan er veertien verzoeken op de lijst. Dat betreft allemaal heel belangrijke onderwerpen. Maar als ik kijk naar de agenda tot aan de verkiezingen, dan wordt het, denk ik, heel erg krap. Ik zou dus eigenlijk willen voorstellen om gewoon één groot plenair zorgdebat te houden met een wat uitgebreidere spreektijd, zodat er meerdere onderwerpen langs kunnen komen. Het zijn allemaal heel belangrijke onderwerpen. Ik denk dat als we alle verzoeken van mevrouw Agema los behandelen, ze gewoon allemaal weggestemd worden. Dat zou heel jammer zijn.

De voorzitter:

Ik kijk in dit geval even naar mevrouw Agema of zij zich hierin kan vinden.

Mevrouw Agema (PVV):

Het gaat mij niet om de goede bedoelingen van mevrouw Pouw-Verweij, maar we zagen net al dat de heer Bevers ontzettend moeilijk deed toen de heer Dijk een paar minuutjes extra vroeg voor het ouderendebat.

De voorzitter:

Mevrouw Agema, even …

Mevrouw Agema (PVV):

En dat debat staat vermoedelijk op 2 oktober geagendeerd. Ik vind het prima om daarnaast een groot debat over cure te organiseren, mits we daarin voldoende spreektijd hebben. Dat neemt niet weg dat als alle onderwerpen die ik graag zou willen agenderen op dat moment niet aan de orde komen, ik ze graag alsnog zou willen behandelen.

De voorzitter:

Dus u zou zich kunnen vinden in een groter debat over de cure, waarin de onderwerpen als zodanig worden verenigd?

Mevrouw Agema (PVV):

Ja hoor.

De voorzitter:

Mevrouw Agema, vindt u het goed als ik de collega's vraag om op dat voorstel te reageren?

Mevrouw Agema (PVV):

Ja. En doet u dan wel meteen acht of tien minuutjes?

De voorzitter:

We gaan eerst kijken of er steun is.

Mevrouw Pouw-Verweij (BBB):

Van harte steun dus vanuit BBB.

De voorzitter:

Dank voor het meedenken, mevrouw Pouw-Verweij. Dan mevrouw Paulusma van D66.

Mevrouw Paulusma (D66):

Voorzitter. Mevrouw Agema draagt heel belangrijke onderwerpen aan. Ik steun alleen niet een heel groot debat over de cure. We hebben namelijk een aantal commissiedebatten gepland waarin volgens mij alle onderwerpen op het gebied van de arbeidsmarkt heel goed zouden kunnen worden behandeld. Dan hebben we het ook echt specifiek over de problemen op de arbeidsmarkt. Dus geen steun voor een plenair debat. Mijn voorstel zou zijn om de onderwerpen rondom de arbeidsmarkt in dat commissiedebat te voegen.

Mevrouw Van den Hil (VVD):

Voorzitter, daar ga ik in mee. Voor 27 september staat het commissiedebat gepland.

Mevrouw Vestering (PvdD):

Voorzitter. Ik was eigenlijk voornemens om alle voorstellen in één keer te gaan steunen, maar dat kan wat mij betreft ook in een groter debat, collectief met een uitgebreide spreektijd. Dus voor beide opties steun.

De heer Van der Staaij (SGP):

Er zijn inderdaad een aantal commissiedebatten, maar ik kan me ook voorstellen dat er in die hele lijst van onderwerpen die mevrouw Agema naar voren bracht, ook dingen staan die niet aan de orde komen. Dus ik voel ook wel voor de suggestie van mevrouw Pouw. Steun voor een soort verzameldebat over de acute, spoedeisende kwesties in de zorg.

Mevrouw Van den Berg (CDA):

Voorzitter. Wij hebben gezien dat mevrouw Agema veertien verzoeken had. Ik denk dat heel veel onderwerpen thuishoren bij het arbeidsmarktdebat dan wel bij de ouderenzorg. Daarvoor staat een plenair debat gepland. We stellen dus voor om dat of bij de arbeidsmarkt of bij de ouderenzorg te doen. Er staat ook nog een plenair debat op verzoek van GroenLinks gepland over het Integraal Zorgakkoord. Als er andere punten zijn, kunnen we die daarin meenemen en dan kunnen we bij dat debat over het Integraal Zorgakkoord misschien een iets langere spreektijd organiseren.

De heer Van Haga (Groep Van Haga):

Steun namens BVNL voor alle debatverzoeken en ook voor het compromisvoorstel van mevrouw Pouw-Verweij.

De heer Dijk (SP):

Voorzitter, daar sluit ik me bij aan.

De heer Ceder (ChristenUnie):

Voorzitter. Dit zijn hele belangrijke onderwerpen. Ik sluit me aan bij de suggestie die het CDA net deed.

De heer Ephraim (Lid Ephraim):

De problemen in de gezondheidszorg raken ons allemaal. Dat is erg belangrijk. Ik voel voor een groot zorgdebat of misschien, als ik een compromis mag voorstellen, voor twee debatten als er dan eentje over de arbeidsmarkt gaat en eentje over andere terreinen. Een beetje clusteren lijkt me verstandig, maar steun.

De heer Mohandis (PvdA):

Een groot ouderenzorgdebat was al gesteund. Wij steunen ook het voorstel voor een geclusterd debat over de curatieve zorg, dus op die manier zouden wij daarmee kunnen leven.

De voorzitter:

Er is geen steun van een meerderheid voor uw verzoeken, mevrouw Agema, ook niet voor de bundeling tot één groot verzoek. Er wordt verwezen naar het commissiedebat Arbeidsmarkt en een ander debat over de ouderenzorg. Dat is mijn conclusie.

Mevrouw Agema (PVV):

Ja, maar dat gebeurt altijd. Er wordt weer een rookgordijn over opgetrokken, maar het volgende debatverzoek gaat over ontoereikende tarieven. Dat heeft helemaal niets met de arbeidsmarkt te maken. Zo kan ik ze allemaal wel afgaan. Ik merk in ieder geval wel dat 30 leden het eerste debat steunen. Volgens mij heb ik meer dan 30 leden hier ook horen uitspreken: wij steunen alle debatten. Dus het is heel erg jammer dat de coalitie weer ontzettend moeilijk moet doen. Het is niet anders. Ze steunen niet een groot debat over de curatieve zorg. Dat is jammer, maar ik zou deze debatverzoeken in ieder geval allemaal op de lijst willen zetten, voorzitter. Dank.

De voorzitter:

Dat gaan wij doen. Dank u wel, mevrouw Agema.

Dan geef ik het woord aan mevrouw Vestering, Partij voor de Dieren. Gaat uw gang.

Mevrouw Vestering (PvdD):

Voorzitter. Ik had nog dertien verzoeken verwacht, maar ik was opeens al aan de beurt. Ik wil graag een vooraankondiging doen over het tweeminutendebat voor de informele Landbouw- en Visserijraad van 3 tot en met 5 september. Graag deze week, inclusief stemmingen.

De voorzitter:

De Landbouw- en Visserijraad is dus nog niet geweest. Die moet nog komen. Oké. Ik kijk of er bezwaar tegen deze aankondiging is. Dat is niet het geval. Dan gaan we dat doen.

Dan nodig ik de heer Van Houwelingen uit. O, nog even mevrouw Agema.

Mevrouw Agema (PVV):

Voorzitter, ik heb nog even een toevoeging voor deze veertien debatten, die nu door minimaal 30 leden worden gesteund. Kunt u dan de oudste bovenaan plaatsen? Die is namelijk van 11 november.

De voorzitter:

De oudste komt altijd als eerste en dan sluiten de andere zich aan, dus ja.

De heer Van Houwelingen, Forum voor Democratie. Hij ziet af van zijn … Nee? Toch niet? Gaat uw gang.

De heer Van Houwelingen (FVD):

Dank u, voorzitter. Met de heer Baudet hebben we een initiatiefwetsvoorstel ingediend voor de invoering van een referendum naar Zwitsers model. Dat is helemaal gereed voor plenaire behandeling — sterker nog, het stond geagendeerd voor morgen — maar het is tijdens het reces van de agenda gehaald. De Kamer is vanzelfsprekend niet demissionair. Het is initiatiefwetgeving. De Kamer heeft de komende week en de week daarop ook een vrij lege agenda, dus we zouden dat debat graag alsnog inplannen, het liefst in de komende twee weken.

De voorzitter:

Ik kijk of daar bezwaar tegen is. Het gaat om een initiatiefwet en het binnen twee weken op de lijst zetten daarvan.

De heer Van Haga (Groep Van Haga):

Ja, dat lijkt me een heel belangrijk onderwerp, dus van harte steun namens BVNL.

De heer Van Baarle (DENK):

Voorzitter. Als ik het wel heb, gaan wij deze week in de commissies besluiten of we onderwerpen überhaupt nog gaan behandelen als Kamer. Ik zou dat eerst even willen afwachten. Dus nu geen steun.

De voorzitter:

Dus voor nu geen steun. De heer Simons.

De heer Chris Simons (VVD):

Geen steun, vanwege de termijn van twee weken. Dat is bijna onmogelijk; dat kunnen we van de Griffie niet vragen.

De voorzitter:

Er is geen meerderheid voor het verzoek, maar ik hoor wel dat men het eerst in de commissie nog over de procedure wil hebben.

De heer Van Houwelingen (FVD):

Dank u, voorzitter. Daar zal ik zeker bij aanwezig zijn. Ik neem aan dat de collega's dan voor zullen gaan stemmen.

De voorzitter:

Dank u wel, meneer Van Houwelingen.

Dan geef ik het woord aan de heer De Roon van de PVV.

De heer De Roon (PVV):

Dank u, voorzitter. De IOB, de onafhankelijke evaluatiedienst van het ministerie van Buitenlandse Zaken, heeft een onderzoek ingesteld naar de effectiviteit van de Nederlandse inspanningen om stabiliteit te bevorderen in een aantal fragiele staten, namelijk Mali, Zuid-Soedan en Afghanistan. Uit dat onderzoek is gebleken dat die effectiviteit vrijwel nihil was. Vrijwel nihil. Maar het heeft wel veel belastinggeld gekost, namelijk in de richting van 1 miljard euro. 1 miljard euro van de Nederlandse belastingbetaler is daarmee in rook opgegaan. Het lijkt mij dus niet meer dan correct tegenover die Nederlandse belastingbetaler om daar een debat aan te wijden. Ik ga ervan uit dat de Kamer daarover wil spreken, maar om die reden zou het dan ook een plenair debat op korte termijn moeten zijn. Dat is wat ik voorstel.

De heer Kuzu (DENK):

Voorzitter. Volgens mij hebben we heel spoedig een commissiedebat over de voortgang en evaluatie van de missies. Ik vind het een belangrijk onderwerp. Daar kunnen we het volgens mij bespreken. Het is heel belangrijk om het te bespreken, maar geen steun, want een commissiedebat.

De heer Hammelburg (D66):

Voorzitter, veel dank ook aan de IOB voor weer een goede evaluatie, die we volgende week dinsdagavond in een commissiedebat gaan bespreken. Ik hoop de heer De Roon daar ook te zien.

De heer Boswijk (CDA):

Voorzitter, ik sluit me aan bij de voorgangers. Daar komt bij het feit dat we al eerder apart hebben gesproken over Mali en in de toekomst ook nog een apart debat over twintig jaar Afghanistan hebben. Dus geen steun.

De heer Brekelmans (VVD):

Geen steun. Het kan in een commissiedebat.

De heer Van der Lee (GroenLinks):

Ook de PvdA en GroenLinks willen dit graag in de commissie bespreken.

De heer Van Houwelingen (FVD):

Steun.

De heer Dijk (SP):

De SP steunt het ook.

Mevrouw Van der Plas (BBB):

Geen steun. Ik sluit me ook aan bij de woorden van de heer Boswijk.

De heer Van Haga (Groep Van Haga):

Steun.

Mevrouw Vestering (PvdD):

Steun.

De heer Ceder (ChristenUnie):

Dit kan in het commissiedebat, voorzitter. Dus daarom geen steun voor een plenair debat.

De voorzitter:

Er is geen meerderheid voor uw verzoek. Er wordt verwezen naar een commissiedebat.

De heer De Roon (PVV):

Voorzitter. Ik wil toch nog even opmerken dat dit onderwerp in het commissiedebat waar nu naar wordt verwezen, helemaal niet op de agenda staat. Integendeel. Vanavond in de procedurevergadering komt dat IOB-rapport aan de orde — dat is een apart agendapunt — en dan zal de commissie daar vanavond over beslissen. We zullen zien of ook daar de zaak weer onder het tapijt wordt geschoven.

De voorzitter:

Dank u wel.

Dan geef ik het woord aan de heer Kwint. Dat doet de heer Dijk, denk ik. Ja. De heer Dijk, SP.

De heer Dijk (SP):

Dank u wel, voorzitter. In ons onderwijs vindt een sluipende privatisering plaats, soms heel duidelijk merkbaar. Je hoeft de autoradio maar aan te zetten en je hoort de spotjes van commerciële bijlesbureaus, die rijk willen worden van onze onderwijscrisis. Soms is die privatisering ook minder zichtbaar, bijvoorbeeld wanneer sprinkhaankapitalisten rijk worden van schoolboeken of wanneer, zoals we net in het vragenuur ook hoorden, grote bedrijven zich inkopen in de wetenschap.

Het onderwijs moet gevrijwaard worden van dit soort ellende en daarom zou het goed zijn wanneer deze Kamer een breed debat zou voeren over de sluipende privatisering van het onderwijs, met alle ministers van en voor Onderwijs. Laat de Kamer nu maar eens richting geven aan wat voor kabinet er ook komen gaat, en het signaal afgeven dat het onderwijzen van kinderen en het bedrijven van wetenschap geen verdienmodellen zijn voor louche kapitalisten.

De voorzitter:

Dank u wel. Ik kijk of daar steun voor is. De heer Van der Lee van GroenLinks, de heer Van Haga, Groep Van Haga en de heer Van Baarle, DENK.

De heer Van der Lee (GroenLinks):

Steun namens PvdA-GroenLinks.

De heer Van Haga (Groep Van Haga):

Geen steun namens BVNL.

De heer Van Baarle (DENK):

Steun.

Mevrouw Richardson (VVD):

Geen steun.

De heer Beertema (PVV):

Geen steun.

Mevrouw Vestering (PvdD):

Steun.

De heer Peters (CDA):

Voorzitter. Ik zie dat de heer Kwint dit eigenlijk zou aanvragen. Ik zou hem ook gunnen dat hij nog over dit onderwerp kan spreken voordat hij verdwijnt. Ik zou zeggen: laten we dat in een commissiedebat doen. Dan kan het eventueel in een volgende periode alsnog plenair. Voor nu dus geen steun.

Mevrouw Van der Plas (BBB):

Ik wou ook voorstellen om het in een commissiedebat te doen, dus voor nu geen steun.

Mevrouw Van der Laan (D66):

Geen steun.

De heer Ceder (ChristenUnie):

Het kan inderdaad in een commissiedebat, dus geen steun voor een plenair debat.

De voorzitter:

Geen steun van een meerderheid. Verwezen naar een commissiedebat.

Dan nodig ik de heer Van Meijeren uit voor zijn verzoek namens Forum voor Democratie.

De heer Van Meijeren (FVD):

Dank u wel, voorzitter. Afgelopen weekend werd er een gesubsidieerd voorleesuurtje georganiseerd, waarbij kinderen vanaf 4 jaar oud door een dragqueen werden voorgelezen uit dit boekje, waarin allerlei plaatjes staan van homo's in SM-pakjes, lichamen waarvan de borsten zijn geamputeerd en waarin teksten te zien zijn als "transkids zijn top". Dit is geen incident, want de overheid is steeds vaker activiteiten aan het organiseren, faciliteren en subsidiëren die zich niet anders laten omschrijven dan als de seksuele indoctrinatie van kinderen. Forum voor Democratie wil dat dit stopt, zodat kinderen weer gewoon kind kunnen zijn en niet worden geconfronteerd met de verheerlijking van allerlei perversiteiten. Daarom verzoek ik om een debat met de minister van OCW over de seksuele indoctrinatie van kinderen.

De voorzitter:

Dank u wel. Ik kijk of daar steun voor is. Dat is niet het geval. Sorry, de heer Beertema.

De heer Beertema (PVV):

Steun, voorzitter.

De heer Van der Staaij (SGP):

Steun.

De heer Van Haga (Groep Van Haga):

Steun.

De voorzitter:

Er is geen meerderheid voor uw verzoek.

De heer Van Meijeren (FVD):

Ik kijk nog even naar de BoerBurgerBeweging. Wellicht steun voor dit belangrijke debat?

Mevrouw Pouw-Verweij (BBB):

Als ik uitgelokt word, ga ik er wel wat van zeggen. Wij vinden seksualisering in het onderwijs ook een probleem waar zeker over gesproken moet worden. Maar om nu een plenair debat te houden in de korte tijd die we nog hebben, met een al heel volle agenda, aan de hand van één lezing in één bibliotheek, dat gaat ons een beetje te ver.

De voorzitter:

Dank u wel. Er is geen steun voor.

Dan nodig ik de heer Jansen van Forum voor Democratie uit voor zijn verzoek.

De heer Jansen (FVD):

Dank u wel, mevrouw de voorzitter. Vorige maand kwamen ruim 25.000 Afrikanen via Lampedusa naar Italië. Dat is een niveau dat we alleen in 2016 hebben gezien. Minister-president Mark Rutte reisde afgelopen juli naar Tunesië om een deal te maken met de Tunesische regering om de immigratie richting Europa te stoppen. Daarvoor betaalden we Tunesië 100 miljoen euro en hebben we nog eens 900 miljoen euro beloofd. We zien nu dat de deal niet werkt of zelfs averechts werkt. Ik wens een debat te voeren met de minister-president over de Tunesiëdeal, want de nieuwe toestroom van immigranten moet stoppen.

De voorzitter:

Dank u wel. Ik kijk of daar steun voor is.

De heer Kuzu (DENK):

Ik hoop dat de heer Jansen zijn gezicht laat zien bij het commissiedebat Vreemdelingen- en asielbeleid. Dan kunnen we het erover hebben.

De voorzitter:

Dus geen steun voor dit debat.

Mevrouw Agema (PVV):

Steun.

De heer Brekelmans (VVD):

Het kan in meerdere commissiedebatten besproken worden. Geen steun.

De heer Ceder (ChristenUnie):

Voorzitter, een belangrijk onderwerp. We hebben hier ook Kamervragen over gesteld, omdat deze afspraken zijn gemaakt nadat de Kamer met reces ging. Ook over de status van de premier ten tijde van het sluiten van de afspraken hebben wij vragen gesteld. Het kan in een commissiedebat, maar ik zou wel willen verzoeken om het kabinet dan ook te vragen om deze vragen te beantwoorden voordat wij het eerstvolgende vreemdelingendebat hebben. Deze vragen zijn inmiddels doorgeleid naar het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het maakt niet uit wie ze beantwoordt, maar we willen de antwoorden er wel graag bij betrekken, dus de vraag is of u dit kunt doorgeleiden.

De voorzitter:

We zullen dat doen.

De heer Van Haga (Groep Van Haga):

Steun.

Mevrouw Podt (D66):

Geen steun, voorzitter.

De voorzitter:

Er is geen steun van een meerderheid voor uw verzoek. Dank u wel, meneer Jansen.

Tot slot de heer Baudet, Forum voor Democratie.

De heer Baudet (FVD):

Voorzitter. Terwijl de Tweede Kamer de afgelopen maanden met reces was, nam demissionair minister-president Rutte een van de meest roekeloze besluiten uit zijn bestaan. Op de luchtmachtbasis in Eindhoven ontving hij president Zelensky en kondigde aan dat Nederland F-16's gaat leveren aan Oekraïne. Deze F-16's zullen worden ingezet tegen Rusland en hebben kerncapaciteit. Nederland is het eerste land dat overgaat tot de levering van dit soort gevechtsvliegtuigen. Zelensky liet weten dat de hem door Rutte toegezegde gevechtsvliegtuigen, 42 in totaal, alle F-16's zijn die Nederland überhaupt in zijn arsenaal heeft. Onze hele F-16-vloot wordt dus geleverd aan Oekraïne. Dit is zo absurd. We konden er niet over debatteren omdat we met reces waren, maar ik vind dat de Tweede Kamer dit nog wel expliciet moet bespreken, met de mogelijkheid om dit roekeloze besluit te herroepen en terug te draaien. Ik wil dat debat graag zo snel mogelijk voeren.

De heer Hammelburg (D66):

Voorzitter. Het zou roekeloos zijn om Oekraïne niet te steunen. Een meerderheid in de Kamer is ervoor. We hebben gewoon procedures met aanbestedingen en levering van militair materieel. Dat gebeurt allemaal in de commissie middels brieven. Die procedures zijn gewoon in plaats en daarvoor is nu geen plenair debat nodig.

De heer Boswijk (CDA):

Voorzitter. Wij hebben het in commissiedebatten ook al meerdere keren gehad over de voors en tegens van het leveren van F-16's. Het CDA is hier een voorstander van en wat ons betreft hoeven we het er niet in een apart plenair debat nog opnieuw over te hebben.

De heer Valstar (VVD):

Geen steun, voorzitter.

De heer Van Haga (Groep Van Haga):

Voorzitter. Het is een beetje vreemd dat er elke keer wordt terugverwezen naar die commissiedebatten, want dit is een nieuw feit. We zijn inmiddels lang geleden de grens gepasseerd dat we ons eigen land nog kunnen verdedigen.

De voorzitter:

Dus u steunt ...

De heer Van Haga (Groep Van Haga):

Ja, natuurlijk steun ik dit debat.

De heer Van der Staaij (SGP):

Voorzitter. Wij vinden dat het in commissieverband inderdaad goed aan de orde kan komen, met natuurlijk de mogelijkheid om ook een plenaire Kameruitspraak te vragen.

De heer Ceder (ChristenUnie):

Voorzitter. Het is belangrijk voor hen die dat willen dat de Kamer zich hierover kan uitspreken. Zoals de heer Van der Staaij aangeeft, kan dat in een commissiedebat, dus daarom geen steun voor een plenair debat.

De voorzitter:

Er is geen steun van een meerderheid. U wordt verwezen naar een commissiedebat. Dank u wel, meneer Baudet.

Daarmee zijn we aan het einde gekomen van deze regeling en ook van deze dag. Ik wens iedereen heel veel succes in de procedurevergaderingen van de commissies.

Naar boven