5 Regeling van werkzaamheden

De voorzitter:

Ik stel voor, dinsdag aanstaande ook te stemmen over de moties ingediend bij de wetgevingsoverleggen over de jaarverslagen over het jaar 2015 van het ministerie van VWS, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en het ministerie van Veiligheid en Justitie en de moties ingediend bij het wetgevingsoverleg over de Raming van de Kamer voor het jaar 2017. 

Voorts stel ik voor, dan te stemmen over: 

  • -het wetsvoorstel Wijziging van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek ter uitvoering van Richtlijn 2014/95/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 tot wijziging van richtlijn 2013/34/EU met betrekking tot de bekendmaking van niet-financiële informatie en informatie inzake diversiteit door bepaalde grote ondernemingen en groepen (PbEU 2014, L 330) (34383). 

Op verzoek van de aanvrager stel ik voor, het debat over dubbele schooladviezen van de agenda af te voeren. Voorts stel ik voor, het VAO Coffeeshopbeleid van de agenda af te voeren. 

Ik stel voor, de volgende wetsvoorstellen toe te voegen aan de agenda van de Kamer: 

  • -Wijziging van de Huisvestingswet 2014 inzake de huisvesting van vergunninghouders (34454); 

  • -Wijziging van de Woningwet en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in verband met de verduidelijking van voorschriften voor woonboten (Wet verduidelijking voorschriften woonboten) (34434). 

Aangezien voor de volgende stukken de termijnen zijn verstreken, stel ik voor, deze stukken voor kennisgeving aan te nemen: 

34300-VIII-145; 34486-1; 31289-298; 34421-1; 29893-203; 29398-493; 30015-52; 29398-499; 31409-112; 32127-215; 31409-110. 

Tot slot stel ik voor, de volgende stukken van de stand van werkzaamheden af te voeren: 

26448-569; 34336-11; 34336-10; 2016Z03077; 29544-710; 29861-43; 32043-328; 2016Z11790; 2016Z10525; 32043-329; 21501-31-403; 21501-31-405; 29544-723; 29544-720; 26448-566; 30012-70; 29544-719; 31293-312; 34351-17; 29544-716; 29544-713; 29544-715; 29544-712; 29544-709; 17050-526; 34255-29; 32043-326; 2016Z09953; 33931-12; 32043-315; 32043-327; 29427-108; 2016Z09631; 29544-676; 32824-129; 24515-337; 26150-151; 32043-316; 26448-564; 31322-299; 32824-121; 32824-90; 32005-8; 34300-XV-86; 24515-336; 24515-325; 24515-326; 24515-324; 32418-20; 24515-322; 24515-320; 34146-9; 34146-7; 34146-8; 34300-VIII-142; 31511-21; 31293-314; 31511-20; 34300-VIII-150; 34300-VIII-140; 34475-VIII-6; 34475-VIII-8; 34475-VIII-7; 34475-VIII-1; 34485-VIII-3; 31289-321; 33661-7; 2016Z11854; 2016Z11855; 2016Z11856; 34300-VIII-151; 34300-VIII-152; 21109-224; 31015-127; 31289-273; 31289-271; 2016Z04625; 31289-318; 33661-6; 31289-302; 31289-300; 31289-290; 31289-303; 31524-288; 32820-189; 32820-186; 32820-182; 32637-214; 32820-180; 33846-49; 32820-181; 32820-184; 34300-VIII-144; 32820-185; 29362-255; 34300-VIII-146; 2016Z10019; 21501-34-260; 21501-34-263; 21501-34-262; 31524-292; 33495-95; 31288-538; 31288-528; 31288-536; 30012-69; 31490-203; 2016Z08998; 31289-301; 31293-269; 31293-278; 31293-303; 31293-311; 34160-21; 34300-VIII-135; 33750-VIII-99; 34000-VIII-88; 31289-238; 31289-231; 34000-VIII-99; 31289-244; 31293-264; 34184-17; 30079-62; 31293-275; 31293-276; 31289-299; 26695-116; 31289-285; 34300-VIII-141; 30234-143; 34398-3; 34242-11; 34334-10; 34300-VIII-124; 34300-VIII-139; 2016Z07323; 31293-304; 29338-146; 28807-161; 32637-215; 28807-192; 29338-149; 29338-151; 2016Z02015; 31288-527; 29338-152; 31293-306; 32193-35; 31293-182; 33400-VIII-140; 33750-VIII-98; 34242-2; 27020-65; 31293-281; 34312-3; 2016Z05811; 34334-9; 34300-VIII-128; 31524-275; 26695-110; 26695-107; 26695-109; 2016Z05195; 28760-53; 31135-58; 27923-222; 31568-169; 31568-172; 2016Z03746; 2016Z04304; 2016Z04032; 2016Z03753; 2016Z03480; 31289-291; 29515-358; 34000-VIII-91; 34000-VIII-81; 29515-365; 29515-359; 29515-356; 29515-373; 31293-277; 27923-221; 34300-VIII-125; 31524-229; 33495-68; 33489-21; 31524-248; 31524-252; 31524-256; 33495-91; 34251-88; 21501-34-258; 21501-34-259; 26695-108; 33820-6; 2016Z01997; 32033-18; 31497-177; 31497-183; 2015Z24649; 30420-224; 34300-VIII-92; 30420-228; 30420-229; 30420-227; 30420-230; 32820-179; 2016Z01200; 34300-VIII-126; 33650-50; 30012-52; 31288-523; 25422-143; 32645-66; 32813-122; 32813-121; 22112-2112; 31793-134; 31793-136; 29984-661; 29984-664; 29984-659; 34300-XII-66; 29984-655; 29984-662; 29984-667; 29984-657; 29984-666; 29684-138; 22112-2121; 32127-216; 2016Z08395; 33625-217; 33625-212; 32605-182; 22112-2148; 32605-184; 21501-04-186; 32605-183; 2016Z11906; 33625-213; 26485-220; 26485-219; 2016Z06560; 33625-191; 33625-183; 34300-XVII-62; 34001-4; 34475-XVII-7; 34475-XVII-6; 34475-XVII-1; 34475-XVII-5; 34124-6; 34300-V-69; 22112-2134; 28286-860; 21501-02-1592; 22112-2074; 31985-27; 21501-02-1591; 21501-02-1605; 21501-04-183; 21501-04-182; 21501-02-1585; 21501-04-185. 

24557-139; 28165-250; 25087-116; 22112-2140; 34451-2; 25087-114; 31066-256; 25087-112; 25087-113; 33750-IX-15; 32173-8; 31066-260; 31066-274; 34302-119; 33532-58; 31066-273; 32847-244; 32545-52; 32013-130; 21501-20-1125; 21501-07-1376; 21501-07-1368; 21501-07-1367; 21501-07-1369; 21501-07-1362; 21501-07-1374; 21501-07-1373; 21501-07-1370; 33529-252; 31880-9; 22112-2119; 21501-03-95; 34300-IX-25; 33532-56; 31066-259; 31935-27; 31935-26; 31066-262; 31066-269; 31066-271; 34475-1; 34476-1; 21501-07-1357; 34418-2; 22112-2071; 34418-4; 22112-2126; 21501-07-1371; 22112-2060; 22112-2127; 31865-81; 34300-IX-23; 33532-55; 34302-118; 34300-IX-24; 21501-07-1358; 21501-07-1355; 22112-2076; 22112-2124; 21501-07-1360; 21501-07-1361; 21501-07-1359; 24202-35; 22112-2125; 22112-2120; 32545-51; 32013-127; 34438-2; 34302-111; 34302-116; 21501-07-1339; 21501-07-1353; 21501-07-1350; 21501-07-1351; 21501-07-1352; 28165-249; 34431-2; 34208-13; 26234-180; 26234-185; 26234-182; 34391-15; 34003-15; 34196-26; 2015Z25300; 34139-12; 34300-XV-85; 34302-114; 34300-IX-20; 31935-28; 31935-25; 32545-47; 34300-IX-21; 32627-22; 32627-23; 31865-76; 28165-241; 28165-195; 34346-2; 31066-258; 33957-22; 33957-21; 34300-IX-4; 34300-IX-19; 28165-222; 28165-220; 32545-46; 31311-163; 22112-2065; 22112-2059; 21501-07-1345; 29515-379; 29515-377; 29507-138; 29507-140; 2016Z03773; 32802-23; 34300-IX-16; 28165-233; 32013-120; 32013-107; 32013-108; 34302-110; 34300-IX-17; 34300-IX-18; 33977-14; 27863-64; 27863-65; 34232-9; 21501-07-1341; 21501-07-1331; 21501-07-1332; 21501-07-1279; 21501-20-1064; 32013-110; 24202-34; 21501-07-1342; 21501-07-1343; 21501-07-1335; 22112-2051; 22112-2045; 22112-2021; 33532-53; 28165-230; 34315-3; 33058-17; 34000-IX-31; 34300-IX-10; 28165-231; 28165-227; 31789-83; 31789-77; 33532-52; 33532-51; 34300-IX-14; 32648-12; 21501-07-1340; 32545-45; 34003-17; 33462-13; 32279-87; 32279-86; 32279-88; 32279-83; 32279-82; 32279-81; 29323-97; 32279-78; 29362-254; 32620-170; 34475-XVI-8; 34475-XVI-1; 34475-XVI-7; 29689-725; 29689-697; 29689-690; 29689-683; 29689-664; 29689-661; 33077-15; 29689-647; 32620-158; 29689-612; 29214-73; 29689-720; 29689-719; 29689-713; 34104-125; 25424-309; 29689-692; 2016Z11356; 2016Z10639; 33654-19; 29689-721; 32805-46; 25268-134; 29477-385; 29689-718; 32620-172; 33675-10; 29538-218; 34104-128; 34233-67; 34300-XVI-157; 29689-679; 34104-99. 

Ik stel verder voor, toe te voegen aan de agenda: 

  • -het VAO Openbaar vervoer, ov-chipkaart en taxi (AO d.d. 28/06), met als eerste spreker het lid Madlener namens de PVV; 

  • -het VAO Hypotheekverstrekking (AO d.d. 29/6), met als eerste spreker het lid Van der Linde namens de VVD; 

  • -het VAO Havens (AO d.d. 29/6), met als eerste spreker het lid Van Helvert namens het CDA. 

Overeenkomstig de voorstellen van de voorzitter wordt besloten. 

De voorzitter:

Het woord is aan de heer Beertema. 

De heer Beertema (PVV):

Voorzitter. Gisteren was het 83 dagen geleden dat de kiezer zich uitsprak tegen het tekenen van het associatieakkoord met Oekraïne. De minister-president was wettelijk gebonden om dit akkoord zo spoedig mogelijk of af te wijzen of te tekenen. Gisteren kwam er dan eindelijk een reactie. De PVV denkt dat de reactie van de regering een apart debat waard is, temeer omdat zij er geen touw aan kan vastknopen. Wil de regering het verdrag nu wel ongewijzigd tekenen? Komt er een annex waarin aan de wensen van de kiezer wordt tegemoetgekomen of wordt het duidelijke "nee" van de kiezer dan toch genegeerd? Dat zijn allemaal vragen. Wij houden hierover graag een apart debat, los van het terugkijkdebat dat al gepland staat. 

Mevrouw Thieme (PvdD):

Van harte steun. Ook mijn fractie is zeer verbaasd over het voornemen, of in ieder geval de intentie, van de minister-president om het verdrag eventueel toch te ondertekenen als er een soort annex bij komt. Dat doet geen recht aan het nee. Vandaar van harte steun. 

De heer Omtzigt (CDA):

Ik ontvang graag een schriftelijke reactie van de regering waaruit blijkt wat zij gisteren in Brussel precies heeft voorgesteld. De Rijksvoorlichtingsdienst ontkende immers überhaupt dat er iets werd gezegd, terwijl de minister later moest toegegeven dat hij het zelf twintig minuten ter sprake heeft gebracht. Is daar een korte uitleg over mogelijk? 

Dan ga ik in op de inhoud van het voorstel. Ik kijk nu even naar u, voorzitter. Volgende week zitten wij volgens mij helemaal vol met de Voorjaarsnota en het terugkijkdebat. Ik kijk ook naar de collega. In dit uitzonderlijke geval zou ik het ook goed vinden als wij het verdrag met Oekraïne bij het terugkijkdebat trekken en daarvoor de spreektijden met een of twee minuten uitbreiden. Anders vrees ik dat het na de zomer wordt, en ik heb er eigenlijk wel behoefte aan om hierover voor de zomer te praten. Dat zou mijn persoonlijke voorkeur hebben. 

De heer Van Klaveren (Groep Bontes/Van Klaveren):

Ook steun voor het verzoek. De optie die net naar voren werd gebracht door de heer Omtzigt vind ik prima. Ook steun voor de brief. Het is inderdaad goed om een feitenrelaas te krijgen: wat is er nu gezegd en met wie is er gesproken, en wat klopt er nu wel of niet van de uitlatingen? 

De heer Krol (50PLUS):

We steunen het verzoek. Het liefst krijgen we ook een brief en een feitenrelaas. Ik heb liever dat we het debat apart houden. 

De heer Van Bommel (SP):

Een brief ter toelichting lijkt me wenselijk. Dat kan op korte termijn. Ik zou dit graag apart bespreken met de minister-president. 

De heer Dijkgraaf (SGP):

We steunen het verzoek om een debat en een brief. Wat ons betreft wordt het debat het liefst apart gevoerd, maar als het praktisch gezien niet anders kan, moet het maar samengevoegd worden met het terugblikdebat. 

De heer Verhoeven (D66):

Wij willen er ook graag over debatteren. Ik denk dat het praktisch is om dat volgende week te doen. Anders wordt het na de zomer en snijden we onszelf in de vingers. Als we het apart houden, wordt het na de zomer. Dat vind ik niet slim. Dan heb ik liever dat het wordt samengevoegd. Ik steun dus het voorstel van de heer Omtzigt. 

Mevrouw Maij (PvdA):

Ik sluit me daar graag bij aan. Ik denk dat het goed is om het te bespreken en om er een brief over te krijgen. We kunnen dit dan volgende week bij het terugblikdebat bespreken. 

De heer Voordewind (ChristenUnie):

We hebben gisteren dat terugkeerdebat besproken. 

De voorzitter:

Terugkijkdebat. 

De heer Voordewind (ChristenUnie):

Maar het komt ook terug, dus het is beide. Daar gaat een brief aan vooraf, dus neem ik aan dat we ook uitgebreid een reactie krijgen op het Oekraïneverhaal. In het verlengde hiervan vraag ik dan wel om meer spreektijd voor het terugkijkdebat, zodat we het ook uitgebreid over dit onderwerp kunnen hebben. Als we het apart gaan doen, ben ik inderdaad bang dat we het niet meer volgende week zullen bespreken. 

De heer Bosman (VVD):

Ik sluit me aan bij het idee om het samen te trekken met het terugkijkdebat van volgende week. 

De voorzitter:

Mijnheer Beertema, u hebt steun voor het houden van een debat, maar dan gekoppeld aan het terugblikdebat dat we voor volgende week gaan plannen. Ik zal bekijken of de spreektijden iets uitgebreid kunnen worden. 

De heer Beertema (PVV):

Ik blijf het jammer vinden, want de kiezer heeft zich heel duidelijk uitgesproken en die krijgt nu het gevoel dat het toch weer wordt weggestopt in een brexitdebat. Ik hecht eraan om dit vast te stellen. Ik begrijp het argument dat we dit per se niet over het zomerreces heen moeten tillen, maar ik kijk nog een keer naar de voorzitter en vraag haar of er toch niet een mogelijkheid is om het apart te doen. Mocht dat niet kunnen, dan wil ik inderdaad graag die brief, een feitenrelaas en een flinke uitbreiding van de spreektijd. Dat verdient de kiezer die zich in het Oekraïnereferendum tegen het verdrag heeft uitgesproken immers. 

De voorzitter:

Er is dus geen meerderheid voor het houden van een apart debat. Wel is er een meerderheid voor uitbreiding van het debat dat volgende week plaatsvindt. Ik ga na of het mogelijk is om de spreektijden met twee minuten uit te breiden. 

De heer Omtzigt (CDA):

Voorzitter, dat vind ik een mooi compromis, maar ik hoop dat we die brief echt voor het weekend ontvangen met precies dat feitenrelaas. 

De voorzitter:

Ik stel voor het stenogram van dit deel van de vergadering door te geleiden naar het kabinet. 

Ik geef het woord aan de heer Bashir. 

De heer Bashir (SP):

Voorzitter. Vandaag verscheen een opiniestuk van de heer Pieter van Vollenhoven in het Nederlands Dagblad. Hij legt de vinger op de zere plek, want de zelfregulering en het intern toezicht hebben het laten afweten. Daarbij komt dat er te veel inspecties zijn en dat die op verschillende wijze worden aangestuurd. De heer Van Vollenhoven is heel kritisch over het functioneren van de inspecties. We zouden dan ook graag een debat voeren met de staatssecretaris van I en M over het functioneren van de inspectie. Graag zouden we zien dat dit debat vooraf wordt gegaan door een brief. 

Mevrouw Cegerek (PvdA):

Ik steun niet het verzoek om een debat. Wel steun ik een brief. Dat doe ik om de door de heer Bashir aangedragen redenen. Er zijn meerdere ministeries die een inspectie hebben, dus ik wil een brief namens het gehele kabinet. 

De heer Segers (ChristenUnie):

Sowieso steun ik het verzoek om een brief. Ik steun echter ook het verzoek om een debat te houden, omdat dit een brede beoordeling vergt. 

Mevrouw Van Tongeren (GroenLinks):

We zijn vandaag de hele dag plenair bezig met het voeren van een mijnbouwdebat en we hebben gevraagd of de Mijnbouwinspectie niet naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu zou moeten gaan. Daarvoor hebben wij precies dezelfde argumentatie gegeven. Ik steun dus het verzoek, maar ik denk dat een blik over de inspecties heen iets meer vereist dan een debat met alleen de minister van Infrastructuur en Milieu. Dus ik geef steun aan het verzoek om een debat maar dan met een uitbreiding van het aantal bewindspersonen. 

De heer Madlener (PVV):

Ik geef steun aan het verzoek tot een brief, een kabinetsreactie. Daarna kunnen we bezien of het zinvol is om een debat te voeren. 

De heer Remco Dijkstra (VVD):

Daarbij sluit ik mij aan. 

Mevrouw Agnes Mulder (CDA):

Ik sluit mij daar ook bij aan en merk daarbij op dat de kans best groot is dat daarna blijkt dat het debat nog steeds opportuun is. 

De voorzitter:

Mijnheer Bashir, u hebt geen meerderheid voor het houden van een debat. 

De heer Bashir (SP):

Er is wel steun voor mijn verzoek tot een wat bredere brief waarin verschillende departementen hun licht erover kunnen laten schijnen. We kunnen er namelijk niet omheen dat er te veel inspecties zijn en dat er te veel mensen zijn die over de inspecties gaan. Bovendien worden er ook nog inspecties aangekondigd. Laten we daar dus een keer goed naar kijken. Een brief is een eerste goede aanzet daartoe. 

De voorzitter:

Ik stel voor dit deel van het stenogram door te geleiden naar het kabinet. 

Ik geef mevrouw Van der Burg nu het woord namens de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid. 

Mevrouw Van der Burg (VVD):

Voorzitter. Ik spreek nu inderdaad als voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ik vraag graag een VSO aan over de bedrijfspensioenfondsen, in vakjargon de IORP-richtlijn. Dat VSO zou zo snel mogelijk ingepland moeten worden, inclusief stemmingen. 

De voorzitter:

Wat verstaat u onder zo snel mogelijk inplannen? 

Mevrouw Van der Burg (VVD):

Dat is volgens mij nu. U had al een voorwaarschuwing gehad. 

De voorzitter:

Dank u wel. Daar hebben we toevallig een beetje rekening mee gehouden. Inderdaad, een beetje. 

Het woord is aan mevrouw Thieme. 

Mevrouw Thieme (PvdD):

Voorzitter. De voorzitter van de Europese Commissie Juncker heeft tegen Nederland gezegd dat Nederland niet gaat over het al dan niet goedkeuren van het vrijhandelsverdrag tussen de Europese Unie en Canada, CETA geheten. Er is grote onrust over vrijhandelsverdragen zoals deze. Ik denk ook aan TTIP. Nederland trekt dus aan het kortste eind. Wij willen daar graag een debat over met de minister en wel zo spoedig mogelijk, want Juncker is van plan om een deal te sluiten op 27 oktober aanstaande. Dus zo snel mogelijk na het reces, is mijn voorstel. 

De heer Beertema (PVV):

Steun van de PVV. 

Mevrouw Agnes Mulder (CDA):

Inmiddels hebben we hier wekelijks een debat over met minister Ploumen. Zij heeft ook aangegeven dat zij het standpunt van de Tweede Kamer met verve gaat verdedigen. En dat doet zij dus nu ook al in Brussel. Zij heeft ons aangegeven dat wij nog de gelegenheid hebben om begin september met haar verder over het standpunt van de Europese Unie te spreken en over hoe wij erin zitten. Omdat de agenda volgende week ook al heel vol zit, steun ik wel het verzoek om een brief van de minister, maar denk ik niet dat het op dit moment sneller kan met een debat. 

De heer Krol (50PLUS):

In ieder geval steun, maar ik zou dan toch wel eerst die brief willen hebben, want we baseren ons nu op een krantenbericht. Ik zag namelijk dat de mijnheer die het zei een flesje in zijn zak had, dus ik weet niet hoe serieus het was. 

Mevrouw Van Tongeren (GroenLinks):

TTIP is een van de grootste onderwerpen van dit moment. GroenLinks wil graag een brief. Ook steunt zij een debat. Als het op een andere wijze eerder kan dan dit, prima, maar dit is belangrijk genoeg om over te debatteren. 

De heer Dijkgraaf (SGP):

Steun voor brief en debat. 

De heer Verhoeven (D66):

Ik ben het er wel mee eens dat het belangrijk is om het er hier in de Kamer over te hebben, maar dan niet op basis van geruchten maar op basis van een duidelijk onderbouwde juridische brief van de Europese Commissie waarin zij aangeeft hoe zij tot dit besluit gekomen is, en een reactie van de Nederlandse regering. Als dat niet voor volgende week lukt, moeten we het gewoon daarna doen. Op zich steun ik dus wel het verzoek om een debat, maar ik wil gewoon eerst iets hebben om over te kunnen debatteren. Dat lijkt mij nogal logisch. 

De heer Servaes (PvdA):

Ja, dat vind ik tamelijk logisch. Het lijkt mij goed om een brief te hebben. Dus ik steun de lijn-Mulder in dezen. Eerst maar eens even kijken wat de minister erover schrijft en dan praktisch kijken wanneer de Kamer erover kan praten. 

De voorzitter:

Dus voorlopig geen steun. 

De heer Taverne (VVD):

Steun voor de brief en het debat. 

De voorzitter:

Beide. Oké. 

De heer Bashir (SP):

Wat de SP-fractie betreft moet hier zo snel mogelijk opheldering over komen. Dus snel een brief en ook steun voor een debat. 

De heer Voordewind (ChristenUnie):

Steun voor brief en debat. 

De voorzitter:

Mevrouw Thieme, u hebt een meerderheid voor het houden van een debat. 

Mevrouw Thieme (PvdD):

Ja, en daarbij had ik ook aangegeven dat het dan voor de 27ste oktober zou moeten plaatsvnden, omdat dan Juncker, naar eigen zeggen, de deal wil sluiten. 

De voorzitter:

Dank u wel, mevrouw Thieme. Ik stel voor, het stenogram van dit deel van de vergadering door te geleiden naar het kabinet. Hiermee zijn we aan het eind gekomen van de regeling van werkzaamheden. 

De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst. 

Naar boven