Aan de orde is het debat naar aanleiding van een algemeen overleg op 5 oktober 2006 over de ontwikkelingsrelatie met Bangladesh, Sri Lanka en Jemen.

De voorzitter:

Er zijn spreektijden van twee minuten. Verder geldt het kerstregime. Dat wil zeggen dat er alleen spreektijd wordt gegeven aan degenen die een motie willen indienen. De andere leden zijn uiteraard vrij om vragen te stellen over de ingediende moties.

De heer Szabó (VVD):

Voorzitter. Twee weken geleden is er een algemeen overleg geweest over werkbezoeken aan onder meer Bangladesh. Ik heb de minister tijdens dit overleg gevraagd om haar steun aan de Acid Survivors Foundation nog eens serieus te bezien, om deze organisatie in staat te stellen de werkzaamheden waarin wij de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd, in de toekomst voort te kunnen zetten. Men heeft daar namelijk problemen met ruimte en men moet een ander gebouw vinden. Dat is in de hoofdstad Dhaka erg duur. Men kan de stad niet uit, omdat de specialisten geen zin hebben om iedere dag grote afstanden af te leggen. Als de organisatie de stad zou verlaten, verliest zij dus kennis en expertise. Wij willen al het geld dat tot nu toe door Nederland is ingezet, niet verloren laten gaan. Daarom willen wij de Acid Survivors Foundation voor 2007 en 2008 verder steunen met geld uit de begroting bij het tot stand brengen van een nieuw ziekenhuis. Daartoe dien ik de volgende motie in.

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de Acid Survivors Foundation (ASF) in Bangladesh, maar ook daarbuiten, een leidende rol vervult als het gaat om expertise op het gebied van hulp aan en begeleiding van slachtoffers van zuuraanvallen, waarbij het motief veelal ligt op het gebied van wraak zoals bij familieruzies en na afgewezen huwelijksaanzoeken of seksuele avances;

constaterende dat:

  • - deze zuuraanvallen vooral gericht zijn op vrouwen, meisjes en kinderen, categorieën slachtoffers die in ontwikkelingslanden behoren tot de meest kwetsbare groepen;

  • - slachtoffers niet alleen verminkt zijn voor hun hele leven, maar tevens te kampen hebben met psychische en sociale gevolgen hiervan;

  • - de daders, ondanks wet- en regelgeving, veelal vrijuit gaan;

overwegende dat:

  • - Nederland een belangrijke donor is voor ASF;

  • - de continuering van de werkzaamheden niet kan plaatsvinden indien er in 2007 en 2008 geen zorg wordt gedragen voor nieuwe accommodatie;

  • - zorg dient te worden gedragen voor een volwaardig geoutilleerde kliniek waar slachtoffers van zuuraanvallen de beste behandeling, zorg en begeleiding geboden kan worden;

  • - ASF niet beschikt over fondsen voor deze kliniek;

verzoekt de regering, voor de jaren 2007 en 2008 jaarlijks vanuit het ontwikkelingsbudget 2 mln. beschikbaar te stellen voor de bouw en inrichting van de nieuwe kliniek, zodat voortzetting van de werkzaamheden van ASF kan worden gewaarborgd en de Nederlandse inspanningen tot op heden niet verloren gaan,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door de leden Szabó, Tjon-A-Ten en Herben. Naar mij blijkt, wordt zij voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 2(30823).

Mevrouw Ferrier (CDA):

Is mijnheer Szabó ervan op de hoogte dat Nederland de grootste donateur is van de Acid Survivors Foundation?

De heer Szabó (VVD):

Ja.

Mevrouw Ferrier (CDA):

Vindt mijnheer Szabó niet altijd dat Nederland bij ontwikkelingsbijdragen niet het braafste jongetje van de klas moet willen zijn?

De heer Szabó (VVD):

Ja.

Mevrouw Ferrier (CDA):

Waarom reageert hij in dit geval dan ineens zo heel anders? Verder vraag ik mij af of mijnheer Szabó, die net als ik in de Acid Survivors Foundation op bezoek is geweest, gezien heeft dat juist de kleinschaligheid daar, het mogelijk maakt dat de traumaverwerking op zo'n efficiënte manier gebeurt. Hoe ziet hij juist deze goede werkwijze in een grotere, ziekenhuisachtige structuur gewaarborgd worden? Ten slotte vraag ik of mijnheer Szabó met mij vindt dat het beter is om, in plaats van het neerzetten van een zwaar apparaat in Dhaka, te bezien hoe dit belangrijke werk beter gedecentraliseerd kan worden?

De voorzitter:

Volgens mij hebt u vier vragen gesteld. Ik heb de heer Szabó al twee keer een antwoord horen geven. Er blijven dus nog twee vragen over.

De heer Szabó (VVD):

Het gaat hierbij niet zozeer om een groter ziekenhuis, als wel om een efficiënt ziekenhuis. Dat moet in Dhaka zelf komen, want als je decentraliseert, moeten er grote afstanden afgelegd worden. Dit zou mensen die bij de ASF werken ervan kunnen weerhoudt er te blijven werken. Daardoor zou er een tekort aan capaciteit en personeel kunnen ontstaan. Dit heeft de directeur van de Acid Survivors Foundation ons duidelijk gemaakt in de gesprekken die wij met hem hebben gevoerd.

Mevrouw Ferrier (CDA):

Hoe staat het met de kleinschaligheid en het effect op effectieve traumaverwerking?

De heer Szabó (VVD):

U doet net alsof er een VU-ziekenhuis of een AMC wordt neergezet! Dat is niet het geval. Het blijft kleinschalig. Ik heb nergens geroepen dat er een groot ziekenhuis moet komen. Het gaat erom dat er geld komt, zodat deze organisatie haar werkzaamheden in de toekomst kan voortzetten. Het gaat niet om grote gebouwen, maar om een gebouw dat voldoet aan de benodigde capaciteit. Als dat niet lukt, zijn wij het geld dat wij tot nu toe hebben ingezet, kwijt. Mevrouw Ferrier is benieuwd hoe de VVD tegen ontwikkelings­samenwerking aankijkt. Wat wij in ieder geval niet willen, is het geld dat wij inzetten verloren gaat. Het moet effectief worden uitgegeven. Als je halverwege stopt, kom je uiteindelijk nergens.

Mevrouw Ferrier:

(CDA): Waar baseert u uw stelling op dat het geld dan weg is? Wij hebben toch zelf gezien hoe de mensen daar worden geholpen.

De heer Szabó (VVD):

Er is straks geen capaciteit meer om de mensen te helpen. Zo simpel is het.

Minister Van Ardenne-van der Hoeven:

Voorzitter. De Acid Survivors Foundation in Bangladesh is een uitstekende organisatie, die het verdient om zo goed mogelijk te worden ondersteund. Dat doen wij al jaren. Deze organisatie kampt met het probleem dat het huurcontract voor haar ziekenhuis niet wordt verlengd. Men kijkt nu naar de mogelijkheid van nieuwbouw. Daar is op zichzelf niets tegen. Integendeel, er moet iets komen als alternatief voor wat men nu heeft. Voor een nieuw ziekenhuis heeft de Foundation al een sponsor gevonden. Dat is geen probleem. Het probleem is dat er nog geen geld is voor de aankoop van een stuk land voor de vestiging van het gebouw. Wij weten echter nog niet of de aankoop van land wel de beste oplossing is. Het kan best zijn dat de Foundation land gaat huren. Wij zijn bezig met het uitzoeken van de beste opties. Dat kan pachten of huren zijn, omdat daar in de binnenstad veelvuldig gebruik van wordt gemaakt. De ambassade in Dhaka treedt in overleg met de ASF over het opstellen van een assesment, de diverse opties en de haalbaarheid ervan. Vooruitlopend daarop, zie ik niet in dat wij nu al voor twee jaar bedragen beschikbaar moeten stellen voor een oplossing. Tegen de tijd dat het nodig is, is er altijd geld te vinden, maar wij zoeken naar de meest goedkope oplossing. Ik hoop dat de indieners van de motie daar begrip voor hebben. Wij moeten namelijk ook kijken naar het rendement en de mogelijkheid voor de ASF om de lopende kosten te kunnen betalen. Hoe meer wij steken in de nieuwbouw en het land, hoe moeilijker het wordt om straks de lopende begroting te kunnen financieren.

Ik vind de motie zeer sympathiek en heel belangrijk voor de ondersteuning van de ASF, maar het gaat mij te ver om voor 2007 en 2006 telkens 2 mln. te reserveren, terwijl wij bezig zijn met het uitwerken van de beste opties. Ik verzoek de indieners de motie aan te houden, totdat wij weten of er wordt gekocht of dat wij gaan ondersteunen bij de huur of de pacht van het stuk land. Wij weten ook nog niet, als er zou worden gekocht, wat dit voor de Nederlandse regering betekent. Ik ben het met mevrouw Ferrier eens dat het veel beter is de kosten te spreiden over donoren. Dat punt is ook ingebracht tijdens het debat over Bangladesh, ook wat betreft Matlab, een laboratorium dat wij ook steunen. Er moet dus worden gestreefd naar een zo breed mogelijke ondersteuning van donoren. Ik vind de motie dus sympathiek, maar wij zouden ons niet moeten vastleggen op bedragen. Ik verzoek de indieners dan ook, de motie aan te houden tot wij zeker weten welke route er precies gevolgd zal worden met de Acid Survivors Foundation in Bangladesh.

De heer Szabó (VVD):

Wij hebben al vaker contact gehad met de ASF en ik heb ook gegevens gekregen. Het bedrag dat ik in de motie heb aangegeven, zuig ik niet uit mijn duim. Volgens mij komt dat buitengewoon dicht bij de bedragen die nodig zijn. Ik wil er best nog eens over praten of er een kliniek gekocht of gehuurd zou moeten worden en dergelijke, maar de gegevens in de motie zijn waarheidsgetrouw en vrij recent. Ik handhaaf de motie dus.

Minister Van Ardenne-van der Hoeven:

Ik vind dit jammer, want dan moet ik de Kamer ontraden om deze motie aan te nemen. Er wordt met de motie vooruitgelopen op informatie die wij nog grondig willen doornemen, ook met de ASF. Het gaat om een investering voor de lange termijn die ook op lange termijn gefinancierd moet kunnen worden, er is geen sprake van een eenmalige financiering "out of the pocket". Ik wil precies nagaan wat wij zouden kunnen doen en wat de ASF financieel kan dragen. Ik verzoek de indieners dan ook nogmaals, de motie aan te houden.

De beraadslaging wordt gesloten.

De voorzitter:

Ik stel voor, aanstaande dinsdag te stemmen over de ingediende moties.

Daartoe wordt besloten.

Naar boven