Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 68, pagina 4283-4285 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | nr. 68, pagina 4283-4285 |
Aan de orde zijn de stemmingen in verband met het wetsvoorstel Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met het stellen van een inburgeringsvereiste bij het toelaten van bepaalde categorieën vreemdelingen (Wet inburgering in het buitenland) (29700), en over:
- de motie-Dijsselbloem/Vergeer over het terugdringen van functioneel analfabetisme onder migranten (29700, nr. 17);
- de motie-Dijsselbloem c.s. over inburgeringsplicht in het buitenland voor gezinsherenigers behorend bij genaturaliseerde vluchtelingen (29700, nr. 18);
- de motie-Dijsselbloem/Vergeer over een ongerechtvaardigd onderscheid tussen migranten uit verschillende derde landen (29700, nr. 19);
- de motie-Dijsselbloem c.s. over het afzien van een risico-opslag op de prijs van het inburgeringsexamen (29700, nr. 20);
- de motie-Dijsselbloem/Vergeer over het niet toetsen in de Nederlandse taal van het examenonderdeel kennis van de Nederlandse samenleving (29700, nr. 21);
- de motie-Azough c.s. over bewustwording van de vrijheid in partnerkeuze van allochtone jongeren (29700, nr. 22);
- de motie-Azough/Vergeer over aanpassing van methode dan wel niveau van het examen (29700, nr. 23);
- de motie-Van der Staaij over het vereiste van inburgering in het buitenland aan Turkse reguliere migranten (29700, nr. 24);
- de motie-Van der Staaij/Dijsselbloem over adequaat cursusmateriaal (29700, nr. 25).
(Zie vergadering van 31 maart 2005.)
De voorzitter:
Ik geef gelegenheid tot het afleggen van stemverklaringen vooraf.
Mevrouw Vergeer (SP):
Voorzitter. De SP steunt het doel van de wet. Daarover mag geen misverstand bestaan. De wet verplicht mensen om zich voor te bereiden in het land van herkomst voordat zij naar Nederland emigreren. Het gaat om het leren van een basiswoordenschat en het opdoen van kennis van de Nederlandse samenleving. Mensen hebben door die voorbereiding betere kansen als zij in Nederland komen. Ook hun kinderen kunnen daardoor een betere startpositie krijgen, zoals de commissie-Blok heeft vastgesteld.
De minister heeft echter al voordat de discussie in de Tweede Kamer op gang kwam over de uitvoering van een toets in het buitenland, besloten het examen af te laten nemen met de zogenaamde phonepass, hoewel de betrouwbaarheid en de geschiktheid van de phonepass-toets nog niet zijn vastgesteld. Ook heeft de Tweede Kamer nog geen duidelijkheid over de manier waarop de kennis van de Nederlandse samenleving zal worden getoetst.
De SP wil daarom dat de praktische uitvoering in een algemene maatregel van bestuur met een zware voorhangprocedure aan de Kamer wordt voorgelegd. Op het moment dat die algemene maatregel van bestuur aan de orde komt, kunnen ook de mening van onafhankelijke deskundigen en de uitkomsten van een aantal experimenten worden meegewogen. Die informatie heeft de Kamer nu nog niet kunnen krijgen. Juist omdat de SP een groot belang hecht aan de invoering van de wet, neemt zij geen genoegen met de halfzachte toezegging dat de ministeriële regeling wordt toegezonden aan de Kamer. Iets wat zo belangrijk is, verdient een zorgvuldige afweging en besluitvorming.
De SP heeft daarom samen met GroenLinks en de Partij van de Arbeid een amendement voor een zware voorhangprocedure ingediend. Als dat amendement op stuk nr. 14 wordt aangenomen, zal de SP-fractie instemmen met het wetsvoorstel. Zo niet, dan niet.
De heer Dijsselbloem (PvdA):
Mijnheer de voorzitter. De Partij van de Arbeid heeft grote moeite met de context waarin het kabinet zijn voorstellen doet ten aanzien van migratie en integratie, een context waarin oudkomers en nieuwkomers steeds weer het signaal krijgen niet welkom te zijn in Nederland en er ook nooit helemaal bij te zullen horen.
Migratie is van alle tijden en kan een positieve bijdrage blijven leveren aan onze samenleving. Daarvoor is wel van groot belang dat inburgering van nieuwkomers in Nederland beter en sneller verloopt. In dat kader is het noodzakelijk en legitiem om voorwaarden te verbinden aan de migratie. Tegenover deze voorwaarden, verplichtingen, moet staan dat migranten die daaraan voldoen, zich welkom weten en gelijke kansen krijgen in onze samenleving. Die inspanning van de ontvangende samenleving ontbreekt vooralsnog volledig in de voorstellen van het kabinet.
Voor een betere inburgering is het van belang dat de eerste stappen al worden gezet in het land van herkomst. Dit beperkte wetsvoorstel maakt dat mogelijk in de vorm van een basistoets. Wij blijven met het kabinet van mening verschillen over de inhoud van het examen. Belangrijker is dat wij op dit moment nog onvoldoende weten om positief te kunnen oordelen over de voorgestelde uitvoering, het systeem van examineren.
Mijn fractie zal voor het wetsvoorstel stemmen, maar wenst daarbij nadrukkelijk aan te tekenen dat dit geen instemming inhoudt met de wijze van uitvoering. Daarover zullen wij begin mei opnieuw met de minister debatteren, wanneer de testen zijn afgerond en het oordeel van de onafhankelijke deskundigen er is. Pas dan zullen wij over de uitwerking van het principe van inburgering in het buitenland ons oordeel geven.
In stemming komt het amendement-Dijsselbloem (stuk nr. 13).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fractie van de PvdA voor dit amendement hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is verworpen.
In stemming komt het gewijzigde amendement-Lambrechts c.s. (stuk nr. 26) tot het toevoegen van een onderdeel aan artikel I.
De voorzitter:
Ik constateer dat dit gewijzigde amendement met algemene stemmen is aangenomen.
In stemming komt het amendement-Azough c.s. (stuk nr. 14) tot het toevoegen van een onderdeel aan artikel I.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks en de PvdA voor dit amendement hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is verworpen.
In stemming komt het amendement-Azough/Vergeer (stuk nr. 15) tot het toevoegen van een onderdeel aan artikel I.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks en de PvdA voor dit amendement hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is verworpen.
Artikel I, zoals het is gewijzigd door de aanneming van het gewijzigde amendement-Lambrechts c.s. (stuk nr. 26), wordt zonder stemming aangenomen.
In stemming komt het gewijzigde amendement-Azough/Dijsselbloem (stuk nr. 16) tot het invoegen van een artikel Ia.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA en de ChristenUnie voor dit gewijzigde amendement hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is verworpen.
Artikel II wordt zonder stemming aangenomen.
Artikel III en de beweegreden worden zonder stemming aangenomen.
In stemming komt het wetsvoorstel.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de PvdA, de Groep Wilders, D66, de VVD, de ChristenUnie, de SGP, het CDA en de LPF voor het wetsvoorstel hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat het is aangenomen.
In stemming komt de motie-Dijsselbloem/Vergeer (29700, nr. 17).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA en D66 voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Dijsselbloem c.s. (29700, nr. 18).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, de LPF, de ChristenUnie en de SGP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Dijsselbloem/Vergeer (29700, nr. 19).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks en de PvdA voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Dijsselbloem c.s. (29700, nr. 20).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, de ChristenUnie en de SGP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Dijsselbloem/Vergeer (29700, nr. 21).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA en de ChristenUnie voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Azough c.s. (29700, nr. 22).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks en de PvdA voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Azough/Vergeer (29700, nr. 23).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP en GroenLinks voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Van der Staaij (29700, nr. 24).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, de ChristenUnie, de SGP, de Groep Wilders en de LPF voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Van der Staaij/Dijsselbloem (29700, nr. 25).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, de ChristenUnie, de SGP en de LPF voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20042005-4283-4285.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.