Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | nr. 79, pagina 4717-4718 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 1994-1995 | nr. 79, pagina 4717-4718 |
Er is geen inhoudsopgave aanwezig.
Vragen van het lid Verkerk aan de minister van Verkeer en Waterstaat, over de stormvloedkering in de Oosterscheldedam.
De heer Verkerk (AOV):
Voorzitter! Ik heb zeven vragen aan de minister.
1. De asfaltlaag aan de voet van de stormvloedkering in de Oosterschelde blijkt ernstig aangetast te zijn. De minister heeft in antwoord op mijn vragen op 9 december 1994 gezegd dat het onderzoek daarnaar een looptijd zou hebben van circa tien weken. In het uiterste geval had de minister de Kamer toch zeker begin april kunnen informeren. Waarom is de Kamer nog niet ingelicht over de resultaten van dat onderzoek door Rijkswaterstaat?
2. Bestaat er verband tussen een langdurige benedenstand van de schuiven, de daardoor ontstane druk op de zeebodem en de schade aan het asfalt?
3. Zijn er nog andere problemen te verwachten rond de stormvloedkering, zoals met de blokkenmat?
4. Bestaat er gevaar op langere termijn voor de fundering van de stormvloedkering?
5. Met welk bedrag moet het onderhoudsbudget van de stormvloedkering, inclusief het extra onderhoud van de schuiven, nu jaarlijks totaal worden verhoogd? Voorziet de minister problemen met de komende begroting van haar departement?
6. Is het uit veiligheidsoogpunt verantwoord om de reparaties aan de asfaltlaag over vier jaren uit te spreiden?
7. Rijkswaterstaat heeft indertijd op grond van het modelonderzoek besloten tot een combinatie van minder stortsteen en een intensievere inspectie. De inspectie is nu al verhoogd van eens per kwartaal naar een keer per maand. Acht de minister gronden aanwezig voor een nog intensievere inspectie?
Minister Jorritsma-Lebbink:
Mijnheer de voorzitter! Ik vrees dat ik op een paar door de heer Verkerk gestelde vragen, die nogal diep de techniek in duiken, op dit moment het antwoord schuldig zal moeten blijven. Het spijt mij, eerlijk gezegd, dat een aantal vragen niet vorige week schriftelijk zijn gesteld.
De voorzitter:
Ik neem aan, dat u die vragen deze week schriftelijk zult beantwoorden.
Minister Jorritsma-Lebbink:
Natuurlijk! Het lijkt mij overigens verstandig dat er over dit onderwerp een brief aan de Kamer komt. Ik was al van plan een brief te sturen. De heer Verkerk is mij voor geweest. Vandaar dat ik nu hier ben om de mondelinge vragen te beantwoorden.
De eerste vraag was waarom de Kamer nog niet ingelicht is. Dat is omdat het onderzoek eerst vorige week is afgerond. Dat het later is afgerond, heeft te maken met het feit dat dit soort onderzoeken alleen maar bij bepaalde weersomstandigheden kan plaatsvinden. Daarom heeft het langer geduurd dan ook ons wenselijk en lief is. Op het moment dat de uitkomsten van het onderzoek bekend waren bij Rijkswaterstaat Zeeland, heeft de pers er lucht van gekregen. Er zijn vragen gesteld en daarop is antwoord gegeven. Natuurlijk zal de Kamer verder geïnformeerd worden over hoe wij hiermee omgaan.
Het is overigens bepaald niet zo dat de Oosterscheldewerken daarmee in gevaar komen. Gelukkig is er overigens op dit moment geen sprake van een feitelijke stormsituatie, alhoewel ik wel eens wat theoretische stormen hoor. Ook dan is de dam nog niet in gevaar. Het gaat wel om een uniek bouwwerk, dat ontwikkeld is tijdens de bouwfase. Aan het begin van de bouwfase werd nog uitgegaan van een andere techniek dan de techniek die uiteindelijk gekozen is. Juist in de fundering zijn daarom een aantal wijzigingen aangebracht.
Ook weten wij dat de voet gebaseerd is op een nieuwe techniek, waarvan wij niet helemaal wisten hoe die zich zou houden. Eerlijk gezegd denk ik dat het verstandig is als ik de Kamer over de techniek in een brief nader op de hoogte stel.
Er is overigens geen financieel probleem op mijn begroting te verwachten. De onderhoudskosten nemen licht toe de komende jaren, maar daarvoor is inmiddels geld gereserveerd op mijn begroting voor 1996. Zonder dat wij grote risico's lopen zal ook dat onderhoud in een aantal jaren werkelijk afgerond kunnen worden.
Ik zeg u hierbij toe dat ik de meer inhoudelijke informatie graag per brief aan de Kamer toe zal zenden.
De heer Verkerk (AOV):
Mijnheer de voorzitter! Ik dank u dat ik nog een aanvullende vraag mag stellen.
De minister zegt dat er een andere techniek is gekozen. Wil dat zeggen dat de modellen die men indertijd heeft gebruikt en op grond waarvan men deze techniek heeft gekozen nu in de praktijk niet voldoen? Misschien kunt u die vraag ook schriftelijk beantwoorden?
Er wordt natuurlijk regelmatig asfalt gebruikt voor zeeweringen. Ik denk aan de zeedijk bij Westkapelle. Hoe is het met het asfalt dat wordt gebruikt ter bescherming van de boulevards in Bergen aan Zee en Egmond aan Zee?
De voorzitter:
Ik teken aan dat nu een uitbreiding van de vragen met onderwerpen plaatsvindt. Ook dit kan eventueel schriftelijk worden afgedaan voor wat betreft de uitbreidingen.
Minister Jorritsma-Lebbink:
Het gaat gelukkig niet over ZOAB!
Mijnheer de voorzitter! Ik wil een en ander uitgebreid melden. Toen werd besloten om de stormvloedkering in de Oosterschelde aan te leggen, was de fundering al gelegd ten behoeve van de aanvankelijk beoogde dam die de Oosterschelde permanent zou afsluiten. Ten behoeve van de bouw van de stormvloedkering is een deel van de fundering weer opgeruimd. Besloten werd toen om de steen-, asfalt- en blokkenmatten niet op te ruimen, maar af te dekken met asfaltmastiek. Hoewel hiervoor een nieuwe techniek moest worden ontwikkeld, werd op grond van technische, maar ook financiële overwegingen daartoe besloten. Mocht de asfaltmastiek niet voldoende bescherming bieden, dan zou het betreffende deel van de bodembescherming immers alsnog afgestort kunnen worden. Zo zijn er toen meer keuzes gemaakt die achteraf soms meevielen en soms tegen zijn gevallen. Over de onderhavige keuze en de daaraan verbonden risico's is overigens het publiek reeds tijdens de bouw geïnformeerd.
Ik moet u eerlijk zeggen dat ik niet het antwoord paraat heb bij de vraag hoe het staat met het asfalt bij Egmond en Bergen. Ik hoop overigens dat het daartoe beperkt blijft. Ik kan toch moeilijk de Kamer op de hoogte stellen van de situatie van het asfalt op al 's lands dijken en wegen?
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-19941995-79-4717-4718.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.