Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | nr. 10, item 9 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | nr. 10, item 9 |
Aan de orde zijn de stemmingen over moties, ingediend bij de algemene financiële beschouwingen naar aanleiding van de Miljoenennota 2014 (33750),
te weten:
- de motie-Terpstra c.s. over het meer in overeenstemming brengen van de noodzakelijke bezuinigingen met de analyses uit de Miljoenennota 2014 (33750, letter K);
- de motie-Terpstra c.s. over een grenseffecttoets (33750, letter L);
- de gewijzigde motie-Koffeman c.s. over de mogelijkheden van het verleggen van de premieheffingsgrondslag om arbeid goedkoper te maken (33750, letter M, was letter I).
(Zie vergadering van 19 november 2013.)
De voorzitter:
Ik geef gelegenheid tot het afleggen van stemverklaringen vooraf.
De heer Van Strien (PVV):
Voorzitter. De beide moties-Terpstra, letters K en L, zijn van het type "het regent en wij verzoeken de regering te wachten tot het droog wordt". Dit type moties lijkt mijn fractie sowieso al weinig zinvol, maar de motie-Terpstra c.s. over de grenseffecttoets, letter L, is nog erger. Daarbij weet de CDA-fractie niet eens of het regent. Daarin wordt namelijk geconstateerd dat bedrijven in de grensstreken mogelijk schade ondervinden van de voorgestelde belastingmaatregelen, terwijl het voor iedereen duidelijk is dat honderden middenstanders door de voorgestelde belastingmaatregelen gewoon failliet gaan. Wij zullen tegen beide moties stemmen.
De heer Backer (D66):
Voorzitter. In de eerste motie, letter K, roept collega Terpstra op tot iets wat eigenlijk al niet meer mogelijk is in de Miljoenennota, in elk geval niet binnen de keuzes die het kabinet heeft gemaakt en waarvan een deel door ons in het Herfstakkoord is onderschreven. Wij zullen die motie niet steunen, hoewel wij ook geen groot liefhebber zijn van belastingverhogingen.
De motie met letter L, over de grenstoets, hoort naar mijn mening bij behoorlijke wetgeving. Het kabinet zou hiertoe niet te hoeven worden opgeroepen. Verder hebben wij het gevoel dat in een harmoniserende EU dit soort oproepen niet past.
Ik zal meteen ook de motie-Koffeman meenemen, dan hebben wij alle moties over de algemene financiële beschouwingen gehad. Deze motie streeft naar goedkopere arbeid zonder de lonen te verlagen. Dat klinkt wat utopisch, maar waarom zou een onderzoek daarnaar niet goed zijn? Die motie zullen wij steunen.
De heer Reuten (SP):
Voorzitter. Ik neem dat in het dictum van de motie-Terpstra c.s. met letter L voor "de Belastingplan", "het Belastingplan" gelezen moet worden. Mijn fractie stemt voor deze motie, echter zonder daarmee te impliceren dat Nederland in het algemeen geen ten opzichte van het buitenland eigenstandige belastingpolitiek zou behoren te voeren.
Dan kom ik nu op de gewijzigde motie-Koffeman c.s. met letter M. Uit het in de motie geciteerde onderzoek blijkt dat de voorgestelde wijziging van de heffingsgrondslag sociale premies, de werkgelegenheid zeer aanzienlijk kan verhogen. Hetzelfde onderzoek geeft aan dat de voorgestelde wijziging geleidelijk, en aanvankelijk bedrijfstakgedifferentieerd kan worden ingevoerd. Gezien de door het kabinet en door alle fracties in deze Kamer gewenste werkgelegenheidsstijging lijkt nader onderzoek opportuun. Mijn fractie zal daarom voor de motie stemmen.
In stemming komt de motie-Terpstra c.s. (33750, letter K).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fractie van het CDA voor de motie hebben gestemd en de aanwezige leden van de fracties van de PVV, de VVD, de PvdA, de ChristenUnie, de SGP, GroenLinks, de SP, D66, de PvdD, de OSF en 50PLUS ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de motie-Terpstra c.s. (33750, letter L).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de PvdA, het CDA, de ChristenUnie, de SGP, de SP en 50PLUS voor de motie hebben gestemd en de aanwezige leden van de fracties van de OSF, D66, de PvdD, de VVD, GroenLinks en de PVV ertegen, zodat zij is verworpen.
In stemming komt de gewijzigde motie-Koffeman c.s. (33750, letter M, was letter I).
De voorzitter:
Ik geef gelegenheid tot het afleggen van een stemverklaring vooraf.
De heer Van Strien (PVV):
Voorzitter. Hoewel wij het gevraagde in de motie een sympathieke gedachte vinden, zijn wij voor belastingverlaging en niet voor belastingverschuiving. Daarom zullen wij tegen deze motie moeten stemmen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van 50PLUS, de OSF, D66, de PvdD, de SP, GroenLinks en de ChristenUnie voor de motie hebben gestemd en de aanwezige leden van de fracties van de PVV, het CDA, de PvdA, de VVD en de SGP ertegen, zodat zij is verworpen.
Ik schors de vergadering voor een enkele moment in afwachting van de minister van Financiën.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-ek-20132014-10-9.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.