Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | nr. 2, item 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | nr. 2, item 3 |
Aan de orde zijn de stemmingen in verband met het voorstel van wet van de leden Monasch, Bashir, Van Tongeren en Verhoeven tot wijziging van de Wet personenvervoer 2000 teneinde inbesteding van openbaar vervoer mogelijk te maken in een plusregio die de gemeente Amsterdam, 's-Gravenhage, Rotterdam of Utrecht omvat (Wet aanbestedingsvrijheid OV grote steden) ( 32845 ).
(Zie vergadering van 25 september 2012.)
De voorzitter:
Ik heet de heren Monasch en Bashir van harte welkom, evenals de staatssecretaris van SZW namens de regering. De minister van Infrastructuur en Milieu laat zich verontschuldigen. De staatssecretaris neemt de honneurs namens de regering waar.
Ik geef de heer Schouwenaar, mevrouw Martens en de heer Ester gelegenheid tot het afleggen van een stemverklaring vooraf.
De heer Schouwenaar (VVD):
Voorzitter. Na alle argumenten die vorige week aan de orde geweest zijn, wil mijn fractie nog twee dingen benadrukken.
Ten eerste wordt met dit initiatiefwetsvoorstel een wijziging beoogd van de Wet personenvervoer 2000. Mijn fractie is van mening dat onder het regime van die wet de gemeentelijke autonomie geen geweld wordt aangedaan. De grote steden hebben en behouden het recht om het openbaar vervoer in hun stad aan hun eigen vervoersbedrijf te gunnen. Alleen, zij moeten voordat zij dat besluit nemen wel even buiten de deur kijken om te zien welke aanbiedingen andere marktpartijen hebben. Daarmee wordt dus eerder een verplichting toegevoegd dan een recht ontnomen.
Ten tweede hebben wij recentelijk berichten over de HTM vernomen. De HTM zou voor 49% zijn overgenomen door NS. NS heeft te kennen gegeven dat een soortgelijke situatie bij het GVB in Amsterdam niet uitgesloten moet worden geacht. Wij hebben ook geschriften gezien die erop wijzen dat dat zou kunnen leiden tot toestanden die in strijd zijn met de Europese regelgeving, de PSO-Verordening.
Om die twee redenen zullen wij tegen dit wetsvoorstel stemmen.
Mevrouw Martens (CDA):
Voorzitter. De CDA-fractie zal tegen dit wetsvoorstel stemmen. De fractie verwacht dat het voorliggende wetsvoorstel niet in lijn is met de Europese verordening. De fractie betreurt het dat de stemming plaatsvindt op het moment dat er nog geen reactie van de Europese Commissie is op de vragen die haar hierover zijn gesteld. Daarnaast merkt de fractie op dat ook zonder de goedkeuring van het wetsvoorstel, dus ook bij verplichte openbare aanbesteding, de autonomie in hoge mate bij de steden zelf blijft. Zij maken immers het program van eisen en houden zelf de keuze aan wie de concessie gegund wordt. Dat kan dus ook het gemeentelijk vervoerbedrijf zijn. Voor de CDA-fractie wegen in dit geval de kostenbeheersing, het belang van de reiziger en de burger en de transparantie zwaarder.
De heer Ester (ChristenUnie):
Voorzitter. De ChristenUnie hecht aan de keuzevrijheid en de lokale autonomie van de grote steden als het gaat om de inbesteding en aanbesteding van het openbaar vervoer. De complexe multimodale vervoerssystemen in grote steden vereisen sterke gemeentelijke regie. Openbaar vervoer is cruciaal in een vitale stedelijke economie. Het op elkaar afstemmen van bus, tram, metro en trein is in dat licht elementair. Het gaat daarbij om de belangen van meer dan 1 miljoen reizigers per dag.
Ook wij hebben kennisgenomen van het op handen zijnde minderheidsbelang van de NS in HTM. Mijn fractie meent dat het principe van overwegende invloed van de gemeente Den Haag, zij het in de meest minimalistische versie, redelijk overeind blijft. Geredeneerd vanuit de versterking van het lokale openbaar vervoer is een alliantie met de NS misschien zo gek nog niet. Wel moeten we, wellicht in een ander verband, regelen dat er geen sluipende monopolisering van het openbaar vervoer gaat optreden. Alles afwegend meent de ChristenUnie-fractie dat de borging van het publieke belang tot haar recht komt in dit initiatiefwetsvoorstel en zij zal derhalve voorstemmen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de PVV, de PvdA, de ChristenUnie, GroenLinks, de SP, D66, de PvdD, de OSF en 50PLUS voor dit voorstel van wet hebben gestemd en de aanwezige leden van de fracties van de VVD, het CDA en de SGP ertegen, zodat het is aangenomen.
Ik feliciteer de heren Monasch en Bashir met de aanneming van dit wetsvoorstel. Ik neem aan dat zij nu andere dingen te doen hebben en daarom zal ik ...
Mevrouw Barth (PvdA):
Kunt u niet even schorsen, zodat we hen kunnen feliciteren?
De voorzitter:
Ja, dat was ik van plan. Zodra u hier zit, mag u het doen.
Mevrouw Barth (PvdA):
Dat is een goed idee.
De voorzitter:
Ik schors de vergadering dus even kort om de beide heren geluk te kunnen wensen.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-ek-20122013-2-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.