Aan de orde zijn de stemmingen in verband met het wetsvoorstel Wijziging van de Wet op het primair onderwijs in verband met afschaffing van de bestedingsverplichting ten aanzien van de formatie ten behoeve van het onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 7 jaar (28729),

- over:

- de motie-Hamer c.s. over ontwikkeling groepsgrootte (28729, nr. 6);

- de motie-Van der Laan c.s. over continuering klassenverkleining en "meer handen in de klas" (28729, nr. 7).

(Zie vergadering van 27 maart 2003.)

De voorzitter:

Ik geef gelegenheid tot het afleggen van stemverklaringen vooraf.

Mevrouw Van der Laan (D66):

Voorzitter. De fractie van D66 zal voor dit wetsvoorstel stemmen, maar zij wil hier wel een kritische kanttekening bij plaatsen. Natuurlijk zijn wij voorstander van meer vrijheid voor scholen. Wij zijn voor dit wetsvoorstel, ook omdat het leidt tot minder regelgeving. Wij zijn echter erg bang dat met dit wetsvoorstel de belofte van tafel gaat om na het geld dat er voor klassenverkleining in de onderbouw is gekomen, ook geld voor de bovenbouw uit te trekken. Nu moet het geld dat voor de onderbouw was bestemd ook worden ingezet voor de bovenbouw. Scholen die in alle klassen met grote groepen kampen, worden zo eigenlijk voor een onmogelijke keuze gesteld. Wij blijven dus van mening dat dit voorstel alleen waarde heeft als er ook extra wordt geïnvesteerd in onderwijs.

De artikelen I t/m III en de beweegreden worden zonder stemming aangenomen.

In stemming komt het wetsvoorstel.

De voorzitter:

Ik constateer dat het wetsvoorstel met algemene stemmen is aangenomen.

In stemming komt de motie-Hamer c.s. (28729, nr. 6).

De voorzitter:

Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA, D66 en de LPF voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.

In stemming komt de motie-Van der Laan c.s. (28729, nr. 7).

De voorzitter:

Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de SP, GroenLinks, de PvdA en D66 voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.

Naar boven