Regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 23 juni 2022, nr. WJZ/ 22190330, tot wijziging van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies en de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022 in verband met de aanpassing van de subsidiemodule Borgstelling MKB-kredieten vanwege het verval van de tijdelijke uitbreiding van de BMKB vanwege de uitbraak van het coronavirus en de verlenging van de vervaltermijn en de openstelling van die subsidiemodule

De Minister van Economische Zaken en Klimaat,

Gelet op de artikelen 5, eerste lid, 16, en 30, vijfde lid, van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3.11.4, vijfde lid, vervalt.

B

In artikel 3.11.12 wordt ‘1 juli 2022’ vervangen door ‘1 juli 2023’.

C

De bijlagen 3.11.1, 3.11.2, 3.11.3 worden telkens als volgt gewijzigd:

1. Artikel 3, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel b, subonderdeel 1°, wordt ‘bedoeld in het eerste of vijfde lid van dat artikel’ vervangen door ‘bedoeld in het eerste lid van dat artikel’.

b. In onderdeel d vervalt ‘respectievelijk 10 procent van het bedrijfsborgstellingskrediet met een minimum van € 5.000 voor een bedrijfsborgstellingskrediet als bedoeld in onderdeel k, subonderdeel 5°’.

c. In onderdeel f vervalt ‘, met uitzondering van een bedrijfsborgstellingskrediet als bedoeld in onderdeel k, subonderdeel 5°,’.

2. Artikel 4, vierde lid, vervalt.

3. Artikel 7, zesde lid, vervalt, onder vernummering van het zevende lid tot het zesde lid.

4. Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:

a. Lid 6a vervalt.

b. Onder vervanging van de puntkomma aan het slot van het zevende lid, onderdeel b, subonderdeel 3° door ‘, en’ vervalt het zevende lid, onderdeel b, subonderdeel 5°.

5. Artikel 12, tweede lid, onderdeel e, vervalt.

D

Onder vervanging van de puntkomma aan het slot van artikel 3, eerste lid, onderdeel k, subonderdeel 2° van Bijlage 3.11.1, door ‘, of’, vervalt artikel 3, eerste lid, onderdeel k, subonderdeel 5°.

E

In artikel 3, eerste lid, onderdeel k, van bijlage 3.11.2 vervallen subonderdelen 4° en 5°.

F

In bijlage 3.11.3 vervalt artikel 3, eerste lid, onderdeel k, subonderdeel 5°.

ARTIKEL II

In de tabel, behorende bij artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022 wordt in de rijen betreffende titel 3.11 ‘30-06-2022’ telkens vervangen door ‘31-12-2022’.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 23 juni 2022

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens

TOELICHTING

I. Algemeen

1. Aanleiding en doel

In titel 3.11 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies is de subsidiemodule Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) opgenomen. Op grond van de BMKB kunnen borgstellingen verstrekt worden aan een bank of een aangewezen kredietverstrekker voor het sluiten van bepaalde kredietovereenkomsten met MKB-ondernemers. De borgstelling wordt tegen een provisie verstrekt.

In verband met de wijziging van deze subsidiemodule wordt de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies aangepast. Omdat ook de huidige openstelling van de subsidiemodule wordt verlengd, strekt de deze regeling tevens tot aanpassing van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022.

2. Aanpassing Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies

Met deze wijzigingsregeling wordt de subsidiemodule BMKB op een tweetal punten gewijzigd. In de eerste plaats wordt de vervaltermijn met één jaar verlengd. Ten tweede vervalt de verruiming van de BMKB voor bedrijven die werden geraakt door de gevolgen van de uitbraak van de coronacrisis (het ‘coronaluik’).

2.1. Verlenging vervaltermijn

Uit de BMKB evaluatie 2015–2020 van 21 april 20221 volgt dat de BMKB een doelmatige en doeltreffende subsidiemodule is om bedrijven die in de kern gezond zijn en voldoende toekomstperspectief hebben van financiering te voorzien in het geval dat deze onvoldoende zekerheden hebben om voor krediet in aanmerking te komen. De bedrijven die van de BMKB gebruik maken, passen in het doel van de regeling, omdat zij na gebruik van de BMKB een grotere rentabiliteit, omzetgroei, werkgelegenheid en in latere jaren ook solvabiliteit laten zien dan vergelijkbare bedrijven die geen gebruik van de BMKB hebben gemaakt. Deze positieve bevindingen over het effect van de regeling geven daarom aanleiding de BMKB te continueren en de vervaldatum te verlengen tot 1 juli 2023.

Op grond van artikel 4.10, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016 moet een subsidieregeling een tijdstip bevatten waarop de regeling vervalt. Dat tijdstip mag niet later zijn dan vijf jaar na inwerkingtreding van de regeling. Op grond van artikel 4.10, zevende lid, van de Comptabiliteitswet 2016 moet de aanpassing van een vervaldatum bij de Tweede Kamer worden voorgehangen. Onderhavige regeling is daarom aan de Tweede Kamer overgelegd (Kamerstukken II, 2021/2022, 32 637, nr. 497).

2.2. Verval coronaluik

In 2020 zijn in de BMKB verschillende wijzigingen aangebracht met als doel om de BMKB te verruimen voor bedrijven die werden geraakt door de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus en daardoor in liquiditeitsproblemen kwamen.2 In een brief aan de Tweede Kamer is aangekondigd dat de verruiming van de BMKB in verband met de uitbraak van het coronavirus nog tot en met het tweede kwartaal van 2022 van toepassing zal blijven.3 Deze verruiming zal dus per 1 juli 2022 moeten komen te vervallen.

3. Aanpassing Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022

Deze wijzigingsregeling voorziet in de verlenging van de openstellingsperiode van de BMKB. Het betreft de openstellingsperiode voor bedrijfsborgstellingskredieten door zowel banken en kredietinstellingen in de zin van de Wet financiële markten BES en als door de Minister aangewezen kredietverstrekkers. Hiertoe wordt de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022 gewijzigd. In de tabel, behorende bij artikel 1, wordt de uiterlijke dag van de openstellingsperiode gewijzigd naar 31 december 2022. Het aanvragen van subsidie is daardoor mogelijk tot die datum. De subsidieplafonds blijven ongewijzigd, omdat bij de eerdere openstelling reeds is uitgegaan van deze subsidieplafonds op jaarbasis.

De openstellingsperiode voor de BMKB liep van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022. Vanwege de vervaltermijn, opgenomen in artikel 3.12.15 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies, kon de BMKB tot uiterlijk die datum worden opengesteld. Met de verlening van de vervaltermijn in de onderhavige regeling wordt het mogelijk de openstellingperiode te verlengen.

4. Staatssteun

De subsidiemodule BMKB bevat staatssteun die wordt gerechtvaardigd door de algemene de-minimisverordening.4 De verlenging van de horizonbepaling brengt hierin geen verandering, omdat de voorwaarden van de subsidiemodule ongewijzigd blijven.

5. Regeldruk

De financiers verstrekken de BMKB (het krediet) en de daarbij behorende garantie. Bij een verliesdeclaratie wordt achteraf door RVO getoetst of de BMKB rechtmatig is verstrekt. Daarnaast kunnen de banken vooraf ter toetsing een BMKB aan RVO voorleggen.

Met de verlenging van de regeling wordt verwacht dat er per jaar ongeveer 3.100 BMKB kredieten worden verstrekt. De totale tijdsbesteding bij 3.100 BMKB-aanvragen is 4.750 uur (zie tabel 1 hieronder). Per BMKB gaat het dus om 1 uur en 32 minuten.

Tabel 1

Activiteit

Aantal

Tijdsbesteding (uren)

Tijdsbesteding totaal (uren)

Verstrekking

3.100

1.00

3.100

Beheeracties

500

0.5

250

Wijzigingen registreren

2.000

0.35

500

verliesdeclaraties

200

4.00

800

Regresactie

400

0.25

100

Daarnaast vervalt het coronaluik. Als gevolg hiervan verdwijnen de subsidiemogelijkheden die waren opgenomen om ondernemingen te ondersteunen die werden geraakt door de gevolgen van de uitbraak van het coronavirus. Naar verwachting zullen er om deze reden minder subsidieaanvragen worden ingediend.

Het Adviescollege Toetsing Regeldruk heeft het voorstel niet geselecteerd voor advies, omdat de gevolgen voor de regeldruk naar verwachting gering zullen zijn.

6. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2022. Met deze publicatie- en inwerkingtredingsdatum wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van een kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden voordien bekend worden gemaakt. Dat wordt in dit geval gerechtvaardigd omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling.

II. Artikelsgewijs

Artikelen I, onderdelen A, C, D, E en F

Het samenstel van deze artikelen regelt het verval van het coronaluik.

Artikel I, onderdeel B

Dit artikel regelt de verlenging van de subsidiemodule tot 1 juli 2023.

Artikel II

Dit artikel regelt de verlening van de openstelling van de subsidiemodule tot en met 31 december 2022.

Artikel III

Dit artikel bepaalt de inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling op 1 juli 2023.

De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens


X Noot
1

Evaluatie BMKB 2015 – 2020 wordt in het derde kwartaal naar de Kamer toegezonden, samen met de evaluaties van Qredits en de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen.

X Noot
3

Kamerstukken II 2021/2022, 35 420, nr. 462.

X Noot
4

Verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU 2013, L 352).

Naar boven