Regeling van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat, van 25 juni 2021, nr. 2021-0000325150, tot wijziging van de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening en de Mijnbouwregeling in verband met de actualisatie van geometrische kaarten

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat;

Handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie;

Gelet op de artikelen 2.6.2, eerste, tweede, derde lid en elfde lid, 2.7.2, eerste lid, 2.7.3, eerste lid, 2.10.2, tweede lid, van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening en artikel 44 van het Mijnbouwbesluit;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling algemene regels ruimtelijke ordening wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1.1 wordt aan de begripsomschrijving van ‘GML-bestand bij deze regeling’ onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel k door ‘, of’ een onderdeel toegevoegd, luidende:

B

De kaart in bijlage 1.3 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage A bij deze regeling.

C

De kaart in bijlage 1.33 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage B bij deze regeling.

D

In bijlage 2 wordt in de tabel ‘2.2’ vervangen door ‘2.6’.

E

Bijlage 2.2 vervalt.

F

De kaart in bijlage 2.6 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage C bij deze regeling.

G

De kaart in bijlage 3.6 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage D bij deze regeling.

H

De kaart in bijlage 12.5 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage E bij deze regeling.

I

De kaart in bijlage 12.15 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage F bij deze regeling.

J

De kaart in bijlage 12.34 wordt vervangen door de kaart, opgenomen in bijlage G bij deze regeling.

K

Bijlage 16 wordt als volgt gewijzigd:

1. De overzichtskaart wordt vervangen door de overzichtskaart opgenomen in bijlage H bij deze regeling.

2. De detailkaarten 16.23, 16.38, 16.39, 16.40, 16.41, 16.43a, 16.43b, 16.50, 16.51, 16.52, 16.53, 16.54, 16.55, 16.56, 16.57, 16.58, 16.58a en 16.84 vervallen.

3. De detailkaarten 16.36, 16.41a en 16.43 worden vervangen door de detailkaarten 16.36, 16.41a en 16.43, opgenomen in bijlage I bij deze regeling.

4. De detailkaarten 16.70 en 16.71 worden vervangen door de detailkaarten 16.70 en 16.71, opgenomen in bijlage J bij deze regeling.

5. Na detailkaart 16.70 worden drie nieuwe detailkaarten 16.70a, 16.70b en 16.70c ingevoegd, opgenomen in bijlage K bij deze regeling.

6. Detailkaart 16.85 wordt vervangen door detailkaart 16.85, opgenomen in bijlage L bij deze regeling.

L

Bijlage 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de tabel vervallen de volgende twee rijen:

nieuwe hoofdweg A13/A16/A20 Rotterdam

17.2

nieuwe hoofdweg Rotterdam Vooruit (Nieuwe westelijke oeververbinding)

17.7

2. De overzichtskaart wordt vervangen door de overzichtskaart opgenomen in bijlage M bij deze regeling.

3. De detailkaarten 17.2 en 17.7 vervallen.

M

Bijlage 18.1 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage N bij deze regeling.

ARTIKEL II

Bijlage 5 bij de Mijnbouwregeling wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage O bij deze regeling.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2021.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren

BIJLAGE A BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL B

Bijlage 1.3 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE B BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL C

Bijlage 1.33 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE C BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL F

Bijlage 2.6 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE D BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL G

Bijlage 3.6 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE E BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL H

Bijlage 12.5 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE F BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL I

Bijlage 12.15 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE G BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL J

Bijlage 12.34 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE H BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL K

Bijlage 16 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE I BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL K

Bijlage 16 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE J BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL K

Bijlage 16 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE K BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL K

Bijlage 16 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE L BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL K

Bijlage 16 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE M BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL L

Bijlage 17 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE N BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL M

Bijlage 18.1 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

BIJLAGE O, BEHORENDE BIJ ARTIKEL II

Bijlage 5 bij de Mijnbouwregeling

TOELICHTING

I Algemeen deel

1. Inleiding

De Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (hierna: Rarro) geeft uitwerking aan enkele bepalingen in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (hierna: Barro). Het Barro voorziet in de juridische borging van het nationaal ruimtelijk beleid. Het bevat regels die de beleidsruimte van andere overheden ten aanzien van de inhoud van ruimtelijke plannen inperken, daar waar nationale belangen dat noodzakelijk maken.

2. Inhoud van de regeling

Deze wijzigingsregeling betreft regulier onderhoud en actualisatie van de Rarro. Het gaat om wijzigingen van de geometrische begrenzing van defensiegebieden, een mijnbouwgebied en reserveringengebieden voor hoofdwegen. Een deel van de wijzigingen ziet op technische grenscorrecties en een ander deel op meer substantiële veranderingen, zoals het schrappen of toevoegen van een bepaald gebied. In deze toelichting wordt nader ingegaan op de aard en aanleiding van elk wijzigingsonderdeel. De wijzigingen zijn vastgesteld mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat en handelende in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie.

Met deze regeling wordt een laatste onderhoudswijziging van de Rarro uitgevoerd voor de inwerkingtreding van de Omgevingswet, als de Rarro wordt ingetrokken. Het is onwenselijk om met dit onderhoud te wachten tot na inwerkingtreding van de Omgevingswet, omdat het de kwaliteit en overzichtelijkheid van de regelgeving ten goede komt als deze zo snel mogelijk wordt geactualiseerd. Daarnaast is bij een aantal onderdelen sprake van aanvullende redenen voor de noodzaak tot een zo snel mogelijke inwerkingtreding, die in deze toelichting per onderdeel besproken zullen worden. Tot slot voorziet deze regeling ook in een wijziging van een geometrische begrenzing in de Mijnbouwregeling vanwege een wijziging van de Rarro.

Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet komen de Rarro en de Mijnbouwregeling te vervallen en treden het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) en de Omgevingsregeling daarvoor in de plaats. Via een latere wijziging van de Omgevingsregeling zullen de wijzigingen in de Rarro en de Mijnbouwregeling uit deze regeling worden gecontinueerd in het stelsel van de Omgevingswet.

Defensieterreinen

Het gaat om de volgende wijzigingen:

  • grenswijziging onveilige gebied buiten het militair terrein behorende bij schietterrein Petten en schietbaan Petten;

  • grenswijziging militair terrein Generaal-majoor De Ruyter van Steveninckkazerne Oirschot;

  • grenswijziging militair terrein oefenterrein Oirschotse Heide;

  • grenswijziging militair luchtvaartterrein en munitieopslagplaats Vliegbasis Gilze-Rijen; en

  • grenswijziging munitieopslagplaats MC Rucphen en de A-, B- en C-zone van de bijbehorende explosieaandachtsgebieden.

Aan de grenswijziging van de onveilige gebieden buiten schietterrein Petten en schietbaan Petten ligt een bestuurlijke afspraak uit 2013 ten grondslag tussen de toenmalige Ninister van Defensie en de toenmalige Minister van Economische Zaken. In verband met de ontwikkeling van het windpark Hollandse Kust Noord was een grenswijziging in de Rarro met betrekking tot het conflicterende onveilige gebied van militair schietterrein Petten en schietbaan Petten gewenst. Dit in overeenstemming met de situatie ter plaatse. In de bestuurlijke afspraak is afgesproken dat de grenswijziging uiterlijk in 2021 vastgelegd moet zijn. Gelet op het feit dat de Omgevingswet pas na 2021 in werking zal treden, is het nodig om deze grenswijziging van het onveilige gebied vast te leggen in de Rarro, zodat aan de gestelde termijn kan worden voldaan. Overigens is het voornemen om schietbaan Petten in de toekomst zowel feitelijk als in de regelgeving op te heffen en dus om de geometrische begrenzing, inclusief het bijbehorende onveilige gebied, te laten vervallen. De schietbaan en het bijbehorende onveilige gebied overlappen namelijk voor een groot deel met de gebieden van schietterrein Petten. Om te kunnen voldoen aan de bestuurlijke afspraak en om een geometrische belemmering voor de ontwikkeling van het windpark te voorkomen, is ervoor gekozen om nu eerst het onveilige gebied behorende bij schietbaan Petten te wijzigen en volledig overeen te laten komen met het gewijzigde onveilige gebied behorende bij schietterrein Petten. De geometrische begrenzingen van schietbaan Petten zullen op een later moment door de Staatssecretaris van Defensie via een wijziging van het Bkl en de Omgevingsregeling worden geschrapt.

De grenswijziging van het onveilige gebied in de Rarro brengt ook met zich dat de geometrische aanduiding voor gebieden waar het plaatsen van een mijnbouwinstallatie verboden is, mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat is aangepast in bijlage 5 van de Mijnbouwregeling. Artikel 44 van het Mijnbouwbesluit bepaalt namelijk dat het verboden is om een mijnbouwinstallatie te plaatsen in gebieden die worden gebruikt als oefen- en schietgebied en bij ministeriële regeling zijn aangegeven.

Voor een inhoudelijke bespreking van de overige kleine geometrische wijzigingen van defensieterreinen wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting.

Reserveringsgebieden hoofdwegen

Verder bestaat deze regeling uit het schrappen van een aantal reserveringsgebieden voor de uitbreiding van hoofdwegen en het schrappen en toevoegen van reserveringsgebieden voor nieuwe hoofdwegen, in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat:

  • het schrappen van een reservering bij de A67 Leenderheide-Geldrop;

  • het schrappen van een reservering bij de A27 Houten-Hooipolder;

  • het toevoegen van een reservering bij de A58 Tilburg-Breda;

  • het schrappen van een reservering bij de A16 Rotterdam;

  • het schrappen van een reservering bij de Blankenburgverbinding;

  • het schrappen van een reservering bij de A1 Apeldoorn-Azelo; en

  • het schrappen van een reservering bij de A27/A1 knooppunt Eemnes.

Ook hier geldt dat het wenselijk is om de wijzigingen zo snel mogelijk in werking te laten treden door de Rarro te wijzigen, in plaats van te wachten tot inwerkingtreding van de Omgevingsregeling. Dit geldt in het bijzonder voor het toevoegen van de wegreservering bij de A58 Tilburg-Breda. Het is van belang deze reservering zo snel mogelijk vast te leggen in de Rarro, omdat zo kan worden voorkomen dat zich ongewenste ontwikkelingen zullen voordoen. Dit zou een eventuele uitbreiding van de hoofdweg in de toekomst kunnen bemoeilijken.

Voor een uitgebreide bespreking per onderdeel van de regeling dat ziet op de reserveringsgebieden voor de uitbreiding van hoofdwegen en nieuwe hoofdwegen wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting.

3. Gevolgen

Deze regeling bestaat uit de wijziging van geometrische begrenzingen die een onderdeel vormen van instructieregels uit de Rarro en het Barro en van regels in de Mijnbouwregeling en het Mijnbouwbesluit. De instructieregels zijn gericht aan decentrale overheden, die deze in acht moeten nemen bij hun ruimtelijke besluitvorming en er daarom rekening mee moeten houden in hun ruimtelijk beleid. Er is in zoverre geen sprake van directe gevolgen voor burgers, bedrijven en het milieu. Voor decentrale overheden kunnen de wijzigingen weliswaar bestuurslasten veroorzaken, maar daarvan is pas sprake bij de eerstvolgende herziening van hun ruimtelijke regels. Deze wijziging verplicht gemeenten namelijk niet tot het vroegtijdig aanpassen van geldende ruimtelijke regelgeving. Het onderdeel van de regeling dat ziet op de wijziging van de Mijnbouwregeling heeft slechts kleine gevolgen voor mijnbouwbedrijven, omdat dit zorgt voor wijzigingen van het toepassingsbereik van de verbodsbepalingen in de artikelen 19 en 44 van het Mijnbouwbesluit. Deze wijziging verkleint de geometrische begrenzing van oefen- en schietgebieden en leidt daarmee tot meer ruimte.

4. Consultatie

De ontwerpregeling is van 8 april tot en met 6 mei 2021 voorgelegd aan eenieder in het kader van internetconsultatie. Er is één reactie binnengekomen. Daarin wordt voorgesteld om de voorgelegde wijzigingen aan te vullen met het toevoegen van een reserveringsgebied voor de uitbreiding van de hoofdweg A67.

Deze reactie heeft niet geleid tot een wijziging van deze regeling. Deze regeling schrapt op de A67 (bij de aansluiting richting de A73) enkel een reservering vanwege de voorkeursbeslissing van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.1 Op de A67 tussen Venlo en Eindhoven is daarnaast reeds een reserveringsgebied voor uitbreiding van de hoofdweg gelegen, die niet is gewijzigd als gevolg van deze regeling.2 De verdere besluitvorming over maatregelen op het traject A67 Leenderheide-Zaarderheiken vindt plaats binnen de MIRT-planuitwerking die voor dit traject loopt. Zie voor meer informatie over dit project: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/a67-verbeteren-veiligheid-en-doorstroming-leenderheide-zaarderheiken/planning-en-aanpak.

Tijdens de consultatie is het ontwerp van deze regeling voorgelegd aan het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR). Het ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen gevolgen voor de regeldruk heeft.

5. Inwerkingtreding

De inwerkingtredingsdatum van onderhavige wijzigingsregeling is 1 juli 2021 voor de onderdelen die de Rarro en de Mijnbouwregeling wijzigen, in overeenstemming met de vaste verandermomenten voor wet- en regelgeving. Omdat er geen directe gevolgen voor burgers, bedrijven of medeoverheden zijn, wordt geen invoeringstermijn gehanteerd tussen het moment van publicatie in de Staatscourant en het moment van inwerkingtreding van de wijziging op 1 juli 2021.

II Artikelsgewijs deel

Artikel I

Onderdeel A

Artikel 2.1, twaalfde lid, van de Rarro bepaalt dat van alle aangewezen terreinen, gebieden, zones en objecten de geometrische plaatsbepalingen worden vastgelegd in GML-bestanden bij die regeling. Omwille van de kenbaarheid zijn die bestanden benoemd in artikel 1.1 van de Rarro, dat om die reden is aangevuld.

Onderdelen B, C, H en M

Vanwege de aanleg van een nieuwe ontsluitingsroute van Eindhoven Airport hebben de gemeente Eindhoven en het Ministerie van Defensie een grondruil gerealiseerd. Als gevolg hiervan was een deel van het bestaande militaire oefenterrein Oirschotse Heide niet meer bruikbaar. De begrenzing van het oefenterrein is daarom geactualiseerd in de bijlagen 1.33 en 18.1 van de Rarro. Ook is een klein deel van het militair terrein en munitieopslagplaats van de generaal-majoor De Ruyter van Steveninckkazerne bij deze ruil betrokken. Beide grenswijzigingen zijn in deze actualisatie van de bijlagen 1.3 en 12.5 verwerkt.

Onderdelen D en E

In de Rarro zijn voor Petten formeel twee schietlocaties aangewezen: schietbaan Petten, in bijlage 1.54 en het bijbehorende onveilige gebied in bijlage 2.2, en schietterrein Petten, in bijlage 1.59 en het bijbehorende onveilige gebied in bijlage 2.6. Deze locaties liggen heel dicht bij elkaar en overlappen elkaar. Om die reden en in verband met de komst van windpark Hollandse Kust Noord (zie de toelichting bij onderdeel F) is ervoor gekozen om de geometrische begrenzing van het onveilige gebied bij schietbaan Petten volledig te laten overeenkomen met de geometrische begrenzing van het onveilige gebied bij schietterrein Petten. Daarom kan voor zowel het onveilige gebied bij schietbaan Petten als bij schietterrein Petten dezelfde kaart worden gehanteerd. Met onderdeel D is daarom bijlage 2.2 geschrapt en wordt in onderdeel E voor het onveilige gebied van schietbaan Petten ook verwezen naar bijlage 2.6.

Onderdeel F

Vanwege de komst van het windpark Hollandse Kust Noord, is de onveilige zone van het schietterrein voor beproevingen in Petten verlegd in bijlage 2.6. De bestuurlijke afspraak is dat dit uiterlijk in 2021 wordt gerealiseerd. Hiertoe is een nieuw onveilig gebied gedefinieerd dat grotendeels samenvalt met bestaande andere beperkingengebieden als gevolg van luchtvaart- en schietactiviteiten voor de kust van Noord-Holland.

Onderdelen G en J

De provincie Noord-Brabant realiseert een omlegging van de N282 nabij de kern Hulten. Om dit mogelijk te maken was onder andere een grondruil noodzakelijk met het Ministerie van Defensie. Dit heeft geresulteerd in een aanpassing van de grens van de vliegbasis Gilze-Rijen in bijlage 3.6 en de bijbehorende munitieopslagplaats in bijlage 12.34. Deze aanpassing heeft geen gevolg voor de activiteiten vanaf de vliegbasis.

Onderdeel I

De gemeente Rucphen is voornemens om een nieuwe rondweg aan te leggen. Het tracé daarvan raakt de rand van het militaire logistieke complex Rucphen als gevolg waarvan een grenswijziging in bijlage 12.15 noodzakelijk is. Voor de activiteiten op het complex zijn er geen gevolgen.

Onderdelen K en L

De wijzigingen in bijlage 16 en 17 van de Rarro betreffen het schrappen en wijzigen van een aantal wegreserveringen om verschillende redenen, die hieronder per reserveringsgebied worden toegelicht. Daarnaast is de mogelijke uitbreiding van de A58 toegevoegd, zodat dit reserveringsgebied ook vaststaat op de kaart.

A67 Leenderheide – Geldrop, detailkaart 16.85

De reservering voor de extra rijstrook op de parallelbaan richting A73 in zuidelijke richting (hectometer 67.8Re op de A67 tot hectometer 43.7Li op de A73) vervalt en is geschrapt. In mei 2020 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat de voorkeursbeslissing A67 Leenderheide-Zaarderheiken genomen.3 Binnen de voorkeursbeslissing worden geen infrastructurele maatregelen genomen op het deel van het tracé waar bovenstaande reservering voor was opgenomen. Deze kan dus komen te vervallen.

A27 Houten – Hooipolder, gewijzigde detailkaarten 16.36, 16.41a en 16.43 en vervallen detailkaarten 16.38, 16.39, 16.40, 16.41, 16.43a en 16.43b

De bestaande reservering (grens noordoever ARK hectometer 67.4 Li) wordt geschrapt. De reservering ten noorden daarvan blijft bestaan, omdat deze hoort bij het project 'Ring Utrecht'.

Bij het knooppunt A27/A15 worden ook de bestaande reserveringen op de verbindingsbogen richting de A15 geschrapt, met uitzondering van de zuidwestelijke verbindingsboog. Deze blijft in stand. Dit betreft een reservering voor twee rijstroken, dit blijft zo tot hectometer 36.4Liy op de A27. Door het schrappen van de bestaande reserveringen op de verbindingsbogen, ontstonden er gaten in de doorlopende reservering van een rijstrook in beide rijrichtingen op de A15. Om deze gaten te dichten is een stuk van de reservering op de A15, ter hoogte van het knooppunt A27/A15, opnieuw ingetekend. Bij dit intekenen bleek eveneens dat de ligging van een deel van de reeds bestaande reservering van een rijstrook op dat deel van de A15 niet de juiste ligging had. Conform artikel 2.7.2 Barro moet deze namelijk worden ingetekend vanaf de buitenste kantstreep, maar dit was niet het geval. Bij het opnieuw intekenen is dit gecorrigeerd. De strook die nu is ingetekend op de A15 loopt van hectometer 94.47Li tot hectometer 96.83Li op de A15 en van hectometer 96.07Re tot hectometer 96.92Rem op de A15.

Bij het knooppunt A27/A2 worden ook de bestaande reserveringen op de verbindingsbogen richting de A2 geschrapt.

De reden voor het schrappen van de bestaande reserveringen is dat het tracébesluit4 onherroepelijk is. Hierdoor kan de reservering vervallen. Het aanpassen van een deel van de bestaande reservering op de A15 is nodig om gaten in de reservering, die reeds op de A15 is gedaan voor de MIRT-Verkenning Papendrecht-Gorinchem, te voorkomen. Deze gaten ontstonden door het schrappen van de reserveringen op de verbindingsbogen bij knooppunt A27/A15. Daarnaast is de aanpassing nodig vanwege een correctie. De ligging van de bestaande reserveringsstroken was op de desbetreffende locatie onjuist.

A58 Tilburg – Breda, detailkaarten 16.70a, 16.70b en 16.70c en gewijzigde detailkaarten 16.70 en 16.71

Bij deze hoofdweg is een reservering toegevoegd van een rijstrook aan beide zijden van de weg tussen hectometer 37.8Re en hectometer 56.7Re, en hectometer 37.8Li tot hectometer 56.15Li. Deze eventuele uitbreiding staat benoemd in de Startbeslissing voor de MIRT-Verkenning A58 Tilburg – Breda, genomen door de Minister van Infrastructuur en Waterstaat op 4 juni 2018.5 Als te onderzoeken alternatieven staat een verbreding naar 2x3 of 2x4 rijstroken opgenomen. In de programmaraad SmartwayZ is op 17 juni 2020 in de notitie kansrijke oplossingen vastgelegd dat een verbreding naar 2x3 kansrijk is, maar de verbreding naar 2x4 afvalt.6 Verder heeft afstemming plaatsgevonden met de bestuurlijke adviesgroep (BAG), waar alle betrokken gemeenten deel van uitmaken.

A16 Rotterdam, vervallen detailkaart 17.2

De bestaande reservering van de nieuwe hoofdweg in bijlage 17 van de Rarro is geschrapt. De reden voor het schrappen van de bestaande reservering is dat het tracébesluit7 onherroepelijk is. Hierdoor kan de reservering vervallen.

Blankenburgverbinding (incl reservering op A20 nabij Blankenburgverbinding), vervallen detailkaarten 16.84 en 17.7

De bestaande reservering van de nieuwe hoofdweg in bijlage 17 van de Rarro is geschrapt. Eveneens is geschrapt de bestaande reservering op de A20 tussen Kethelplein en reservering Blankenburgverbinding (hectometer 23.42Re tot hectometer 19.6Re en hectometer 22.2Li tot hectometer 18.8Li) en het stukje net ten westen van de reservering Blankenburgverbinding (hectometer 18.1Re tot hectometer 17.5Re). De reden voor het schrappen van de bestaande reservering is dat het tracébesluit onherroepelijk is.8 Daaronder vallen zowel de reservering van de nieuwe hoofdweg als de bestaande reserveringen op de A20 tussen Kethelplein en Blankenburgverbinding. Hierdoor kan de reservering vervallen.

A1 Apeldoorn-Azelo, vervallen detailkaarten 16.50, 16.51, 16.52, 16.53, 16.54, 16.55, 16.56, 16.57, 16.58 en 16.58a

De bestaande reservering is geschrapt. Deze kan vervallen omdat het tracébesluit9 onherroepelijk is.

A27/A1 knooppunt Eemnes, vervallen detailkaart 16.23

De bestaande reservering is geschrapt. Hier stond nog een reservering van twee rijstroken rond het knooppunt. De reden voor het schrappen van de bestaande reservering is dat het tracébesluit10 onherroepelijk is en het project al is afgerond. Om die reden kan de reservering vervallen.

Artikel II

Artikel 44 van het Mijnbouwbesluit bepaalt dat het verboden is om een mijnbouwinstallatie te plaatsen in gebieden die worden gebruikt als oefen- en schietgebied en bij ministeriële regeling zijn aangegeven. Vanwege de grenswijziging van het onveilige gebied behorend bij schietterrein Petten, is de geometrische begrenzing in bijlage 5 van de Mijnbouwregeling hierop aangepast.

Artikel III

Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling. De artikelen I en II van deze wijzigingsregeling treden in overeenstemming met de vaste verandermomenten voor wet- en regelgeving met ingang van 1 juli 2021 in werking.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, K.H. Ollongren


X Noot
1

Bijlage bij Kamerstukken II 2019/20, 35 147, nr. 3. Zie ook artikelsgewijze toelichting bij onderdeel L en K.

X Noot
2

Tussen kilometer 23,6 en kilometer 42,0, zie bijlage 16 van de Rarro, detailkaart 16.76 tot en met 16.76c.

X Noot
3

Bijlage bij Kamerstukken II 2019/20, 35 147, nr. 3.

X Noot
4

Kennisgeving Tracébesluit A27 Houten – Hooipolder, Stcrt. 2019, 571.

X Noot
5

Bijlage bij Kamerstukken II 2017/18, 34 775-A, nr. 68.

X Noot
7

Bekendmaking Tracébesluit A16 Rotterdam, Stcrt. 2016, 43172.

X Noot
8

Bekendmaking wijziging Tracébesluit Blankenburgverbinding, Stcrt. 2017, 58057.

X Noot
9

Bekendmaking Tracébesluit A1 Apeldoorn – Azelo, Stcrt. 2018, 35519.

X Noot
10

Bekendmaking Tracébesluit A27/A1 Aansluiting Utrecht-Noord – Knooppunt Eemnes – Aansluiting Bunschoten-Spakenburg, Stcrt. 2014, 25458.

Naar boven