TOELICHTING
I Algemeen deel
1. Inleiding
De Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (hierna: Rarro) geeft uitwerking
aan enkele bepalingen in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (hierna:
Barro). Het Barro voorziet in de juridische borging van het nationaal ruimtelijk beleid.
Het bevat regels die de beleidsruimte van andere overheden ten aanzien van de inhoud
van ruimtelijke plannen inperken, daar waar nationale belangen dat noodzakelijk maken.
2. Inhoud van de regeling
Deze wijzigingsregeling betreft regulier onderhoud en actualisatie van de Rarro. Het
gaat om wijzigingen van de geometrische begrenzing van defensiegebieden, een mijnbouwgebied
en reserveringengebieden voor hoofdwegen. Een deel van de wijzigingen ziet op technische
grenscorrecties en een ander deel op meer substantiële veranderingen, zoals het schrappen
of toevoegen van een bepaald gebied. In deze toelichting wordt nader ingegaan op de
aard en aanleiding van elk wijzigingsonderdeel. De wijzigingen zijn vastgesteld mede
namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat en handelende in overeenstemming
met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie.
Met deze regeling wordt een laatste onderhoudswijziging van de Rarro uitgevoerd voor
de inwerkingtreding van de Omgevingswet, als de Rarro wordt ingetrokken. Het is onwenselijk
om met dit onderhoud te wachten tot na inwerkingtreding van de Omgevingswet, omdat
het de kwaliteit en overzichtelijkheid van de regelgeving ten goede komt als deze
zo snel mogelijk wordt geactualiseerd. Daarnaast is bij een aantal onderdelen sprake
van aanvullende redenen voor de noodzaak tot een zo snel mogelijke inwerkingtreding,
die in deze toelichting per onderdeel besproken zullen worden. Tot slot voorziet deze
regeling ook in een wijziging van een geometrische begrenzing in de Mijnbouwregeling
vanwege een wijziging van de Rarro.
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet komen de Rarro en de Mijnbouwregeling
te vervallen en treden het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) en de Omgevingsregeling
daarvoor in de plaats. Via een latere wijziging van de Omgevingsregeling zullen de
wijzigingen in de Rarro en de Mijnbouwregeling uit deze regeling worden gecontinueerd
in het stelsel van de Omgevingswet.
Defensieterreinen
Het gaat om de volgende wijzigingen:
-
− grenswijziging onveilige gebied buiten het militair terrein behorende bij schietterrein
Petten en schietbaan Petten;
-
− grenswijziging militair terrein Generaal-majoor De Ruyter van Steveninckkazerne Oirschot;
-
− grenswijziging militair terrein oefenterrein Oirschotse Heide;
-
− grenswijziging militair luchtvaartterrein en munitieopslagplaats Vliegbasis Gilze-Rijen;
en
-
− grenswijziging munitieopslagplaats MC Rucphen en de A-, B- en C-zone van de bijbehorende
explosieaandachtsgebieden.
Aan de grenswijziging van de onveilige gebieden buiten schietterrein Petten en schietbaan
Petten ligt een bestuurlijke afspraak uit 2013 ten grondslag tussen de toenmalige
Ninister van Defensie en de toenmalige Minister van Economische Zaken. In verband
met de ontwikkeling van het windpark Hollandse Kust Noord was een grenswijziging in
de Rarro met betrekking tot het conflicterende onveilige gebied van militair schietterrein
Petten en schietbaan Petten gewenst. Dit in overeenstemming met de situatie ter plaatse.
In de bestuurlijke afspraak is afgesproken dat de grenswijziging uiterlijk in 2021
vastgelegd moet zijn. Gelet op het feit dat de Omgevingswet pas na 2021 in werking
zal treden, is het nodig om deze grenswijziging van het onveilige gebied vast te leggen
in de Rarro, zodat aan de gestelde termijn kan worden voldaan. Overigens is het voornemen
om schietbaan Petten in de toekomst zowel feitelijk als in de regelgeving op te heffen
en dus om de geometrische begrenzing, inclusief het bijbehorende onveilige gebied,
te laten vervallen. De schietbaan en het bijbehorende onveilige gebied overlappen
namelijk voor een groot deel met de gebieden van schietterrein Petten. Om te kunnen
voldoen aan de bestuurlijke afspraak en om een geometrische belemmering voor de ontwikkeling
van het windpark te voorkomen, is ervoor gekozen om nu eerst het onveilige gebied
behorende bij schietbaan Petten te wijzigen en volledig overeen te laten komen met
het gewijzigde onveilige gebied behorende bij schietterrein Petten. De geometrische
begrenzingen van schietbaan Petten zullen op een later moment door de Staatssecretaris
van Defensie via een wijziging van het Bkl en de Omgevingsregeling worden geschrapt.
De grenswijziging van het onveilige gebied in de Rarro brengt ook met zich dat de
geometrische aanduiding voor gebieden waar het plaatsen van een mijnbouwinstallatie
verboden is, mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat is aangepast
in bijlage 5 van de Mijnbouwregeling. Artikel 44 van het Mijnbouwbesluit bepaalt namelijk
dat het verboden is om een mijnbouwinstallatie te plaatsen in gebieden die worden
gebruikt als oefen- en schietgebied en bij ministeriële regeling zijn aangegeven.
Voor een inhoudelijke bespreking van de overige kleine geometrische wijzigingen van
defensieterreinen wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting.
Reserveringsgebieden hoofdwegen
Verder bestaat deze regeling uit het schrappen van een aantal reserveringsgebieden
voor de uitbreiding van hoofdwegen en het schrappen en toevoegen van reserveringsgebieden
voor nieuwe hoofdwegen, in overeenstemming met de Minister van Infrastructuur en Waterstaat:
-
− het schrappen van een reservering bij de A67 Leenderheide-Geldrop;
-
− het schrappen van een reservering bij de A27 Houten-Hooipolder;
-
− het toevoegen van een reservering bij de A58 Tilburg-Breda;
-
− het schrappen van een reservering bij de A16 Rotterdam;
-
− het schrappen van een reservering bij de Blankenburgverbinding;
-
− het schrappen van een reservering bij de A1 Apeldoorn-Azelo; en
-
− het schrappen van een reservering bij de A27/A1 knooppunt Eemnes.
Ook hier geldt dat het wenselijk is om de wijzigingen zo snel mogelijk in werking
te laten treden door de Rarro te wijzigen, in plaats van te wachten tot inwerkingtreding
van de Omgevingsregeling. Dit geldt in het bijzonder voor het toevoegen van de wegreservering
bij de A58 Tilburg-Breda. Het is van belang deze reservering zo snel mogelijk vast
te leggen in de Rarro, omdat zo kan worden voorkomen dat zich ongewenste ontwikkelingen
zullen voordoen. Dit zou een eventuele uitbreiding van de hoofdweg in de toekomst
kunnen bemoeilijken.
Voor een uitgebreide bespreking per onderdeel van de regeling dat ziet op de reserveringsgebieden
voor de uitbreiding van hoofdwegen en nieuwe hoofdwegen wordt verwezen naar de artikelsgewijze
toelichting.
3. Gevolgen
Deze regeling bestaat uit de wijziging van geometrische begrenzingen die een onderdeel
vormen van instructieregels uit de Rarro en het Barro en van regels in de Mijnbouwregeling
en het Mijnbouwbesluit. De instructieregels zijn gericht aan decentrale overheden,
die deze in acht moeten nemen bij hun ruimtelijke besluitvorming en er daarom rekening
mee moeten houden in hun ruimtelijk beleid. Er is in zoverre geen sprake van directe
gevolgen voor burgers, bedrijven en het milieu. Voor decentrale overheden kunnen de
wijzigingen weliswaar bestuurslasten veroorzaken, maar daarvan is pas sprake bij de
eerstvolgende herziening van hun ruimtelijke regels. Deze wijziging verplicht gemeenten
namelijk niet tot het vroegtijdig aanpassen van geldende ruimtelijke regelgeving.
Het onderdeel van de regeling dat ziet op de wijziging van de Mijnbouwregeling heeft
slechts kleine gevolgen voor mijnbouwbedrijven, omdat dit zorgt voor wijzigingen van
het toepassingsbereik van de verbodsbepalingen in de artikelen 19 en 44 van het Mijnbouwbesluit.
Deze wijziging verkleint de geometrische begrenzing van oefen- en schietgebieden en
leidt daarmee tot meer ruimte.
4. Consultatie
De ontwerpregeling is van 8 april tot en met 6 mei 2021 voorgelegd aan eenieder in
het kader van internetconsultatie. Er is één reactie binnengekomen. Daarin wordt voorgesteld
om de voorgelegde wijzigingen aan te vullen met het toevoegen van een reserveringsgebied
voor de uitbreiding van de hoofdweg A67.
Deze reactie heeft niet geleid tot een wijziging van deze regeling. Deze regeling
schrapt op de A67 (bij de aansluiting richting de A73) enkel een reservering vanwege
de voorkeursbeslissing van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.1 Op de A67 tussen Venlo en Eindhoven is daarnaast reeds een reserveringsgebied voor
uitbreiding van de hoofdweg gelegen, die niet is gewijzigd als gevolg van deze regeling.2 De verdere besluitvorming over maatregelen op het traject A67 Leenderheide-Zaarderheiken
vindt plaats binnen de MIRT-planuitwerking die voor dit traject loopt. Zie voor meer
informatie over dit project: https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/a67-verbeteren-veiligheid-en-doorstroming-leenderheide-zaarderheiken/planning-en-aanpak.
Tijdens de consultatie is het ontwerp van deze regeling voorgelegd aan het Adviescollege
toetsing regeldruk (ATR). Het ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel
advies, omdat het naar verwachting geen gevolgen voor de regeldruk heeft.
5. Inwerkingtreding
De inwerkingtredingsdatum van onderhavige wijzigingsregeling is 1 juli 2021 voor de
onderdelen die de Rarro en de Mijnbouwregeling wijzigen, in overeenstemming met de
vaste verandermomenten voor wet- en regelgeving. Omdat er geen directe gevolgen voor
burgers, bedrijven of medeoverheden zijn, wordt geen invoeringstermijn gehanteerd
tussen het moment van publicatie in de Staatscourant en het moment van inwerkingtreding
van de wijziging op 1 juli 2021.
II Artikelsgewijs deel
Artikel I
Onderdeel A
Artikel 2.1, twaalfde lid, van de Rarro bepaalt dat van alle aangewezen terreinen,
gebieden, zones en objecten de geometrische plaatsbepalingen worden vastgelegd in
GML-bestanden bij die regeling. Omwille van de kenbaarheid zijn die bestanden benoemd
in artikel 1.1 van de Rarro, dat om die reden is aangevuld.
Onderdelen B, C, H en M
Vanwege de aanleg van een nieuwe ontsluitingsroute van Eindhoven Airport hebben de
gemeente Eindhoven en het Ministerie van Defensie een grondruil gerealiseerd. Als
gevolg hiervan was een deel van het bestaande militaire oefenterrein Oirschotse Heide
niet meer bruikbaar. De begrenzing van het oefenterrein is daarom geactualiseerd in
de bijlagen 1.33 en 18.1 van de Rarro. Ook is een klein deel van het militair terrein
en munitieopslagplaats van de generaal-majoor De Ruyter van Steveninckkazerne bij
deze ruil betrokken. Beide grenswijzigingen zijn in deze actualisatie van de bijlagen 1.3
en 12.5 verwerkt.
Onderdelen D en E
In de Rarro zijn voor Petten formeel twee schietlocaties aangewezen: schietbaan Petten,
in bijlage 1.54 en het bijbehorende onveilige gebied in bijlage 2.2, en schietterrein
Petten, in bijlage 1.59 en het bijbehorende onveilige gebied in bijlage 2.6. Deze
locaties liggen heel dicht bij elkaar en overlappen elkaar. Om die reden en in verband
met de komst van windpark Hollandse Kust Noord (zie de toelichting bij onderdeel F)
is ervoor gekozen om de geometrische begrenzing van het onveilige gebied bij schietbaan
Petten volledig te laten overeenkomen met de geometrische begrenzing van het onveilige
gebied bij schietterrein Petten. Daarom kan voor zowel het onveilige gebied bij schietbaan
Petten als bij schietterrein Petten dezelfde kaart worden gehanteerd. Met onderdeel
D is daarom bijlage 2.2 geschrapt en wordt in onderdeel E voor het onveilige gebied
van schietbaan Petten ook verwezen naar bijlage 2.6.
Onderdeel F
Vanwege de komst van het windpark Hollandse Kust Noord, is de onveilige zone van het
schietterrein voor beproevingen in Petten verlegd in bijlage 2.6. De bestuurlijke
afspraak is dat dit uiterlijk in 2021 wordt gerealiseerd. Hiertoe is een nieuw onveilig
gebied gedefinieerd dat grotendeels samenvalt met bestaande andere beperkingengebieden
als gevolg van luchtvaart- en schietactiviteiten voor de kust van Noord-Holland.
Onderdelen G en J
De provincie Noord-Brabant realiseert een omlegging van de N282 nabij de kern Hulten.
Om dit mogelijk te maken was onder andere een grondruil noodzakelijk met het Ministerie
van Defensie. Dit heeft geresulteerd in een aanpassing van de grens van de vliegbasis
Gilze-Rijen in bijlage 3.6 en de bijbehorende munitieopslagplaats in bijlage 12.34.
Deze aanpassing heeft geen gevolg voor de activiteiten vanaf de vliegbasis.
Onderdeel I
De gemeente Rucphen is voornemens om een nieuwe rondweg aan te leggen. Het tracé daarvan
raakt de rand van het militaire logistieke complex Rucphen als gevolg waarvan een
grenswijziging in bijlage 12.15 noodzakelijk is. Voor de activiteiten op het complex
zijn er geen gevolgen.
Onderdelen K en L
De wijzigingen in bijlage 16 en 17 van de Rarro betreffen het schrappen en wijzigen
van een aantal wegreserveringen om verschillende redenen, die hieronder per reserveringsgebied
worden toegelicht. Daarnaast is de mogelijke uitbreiding van de A58 toegevoegd, zodat
dit reserveringsgebied ook vaststaat op de kaart.
A67 Leenderheide – Geldrop, detailkaart 16.85
De reservering voor de extra rijstrook op de parallelbaan richting A73 in zuidelijke
richting (hectometer 67.8Re op de A67 tot hectometer 43.7Li op de A73) vervalt en
is geschrapt. In mei 2020 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat de voorkeursbeslissing
A67 Leenderheide-Zaarderheiken genomen.3 Binnen de voorkeursbeslissing worden geen infrastructurele maatregelen genomen op
het deel van het tracé waar bovenstaande reservering voor was opgenomen. Deze kan
dus komen te vervallen.
A27 Houten – Hooipolder, gewijzigde detailkaarten 16.36, 16.41a en 16.43 en vervallen
detailkaarten 16.38, 16.39, 16.40, 16.41, 16.43a en 16.43b
De bestaande reservering (grens noordoever ARK hectometer 67.4 Li) wordt geschrapt.
De reservering ten noorden daarvan blijft bestaan, omdat deze hoort bij het project
'Ring Utrecht'.
Bij het knooppunt A27/A15 worden ook de bestaande reserveringen op de verbindingsbogen
richting de A15 geschrapt, met uitzondering van de zuidwestelijke verbindingsboog.
Deze blijft in stand. Dit betreft een reservering voor twee rijstroken, dit blijft
zo tot hectometer 36.4Liy op de A27. Door het schrappen van de bestaande reserveringen
op de verbindingsbogen, ontstonden er gaten in de doorlopende reservering van een
rijstrook in beide rijrichtingen op de A15. Om deze gaten te dichten is een stuk van
de reservering op de A15, ter hoogte van het knooppunt A27/A15, opnieuw ingetekend.
Bij dit intekenen bleek eveneens dat de ligging van een deel van de reeds bestaande
reservering van een rijstrook op dat deel van de A15 niet de juiste ligging had. Conform
artikel 2.7.2 Barro moet deze namelijk worden ingetekend vanaf de buitenste kantstreep,
maar dit was niet het geval. Bij het opnieuw intekenen is dit gecorrigeerd. De strook
die nu is ingetekend op de A15 loopt van hectometer 94.47Li tot hectometer 96.83Li
op de A15 en van hectometer 96.07Re tot hectometer 96.92Rem op de A15.
Bij het knooppunt A27/A2 worden ook de bestaande reserveringen op de verbindingsbogen
richting de A2 geschrapt.
De reden voor het schrappen van de bestaande reserveringen is dat het tracébesluit4 onherroepelijk is. Hierdoor kan de reservering vervallen. Het aanpassen van een deel
van de bestaande reservering op de A15 is nodig om gaten in de reservering, die reeds
op de A15 is gedaan voor de MIRT-Verkenning Papendrecht-Gorinchem, te voorkomen. Deze
gaten ontstonden door het schrappen van de reserveringen op de verbindingsbogen bij
knooppunt A27/A15. Daarnaast is de aanpassing nodig vanwege een correctie. De ligging
van de bestaande reserveringsstroken was op de desbetreffende locatie onjuist.
A58 Tilburg – Breda, detailkaarten 16.70a, 16.70b en 16.70c en gewijzigde detailkaarten
16.70 en 16.71
Bij deze hoofdweg is een reservering toegevoegd van een rijstrook aan beide zijden
van de weg tussen hectometer 37.8Re en hectometer 56.7Re, en hectometer 37.8Li tot
hectometer 56.15Li. Deze eventuele uitbreiding staat benoemd in de Startbeslissing
voor de MIRT-Verkenning A58 Tilburg – Breda, genomen door de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat op 4 juni 2018.5 Als te onderzoeken alternatieven staat een verbreding naar 2x3 of 2x4 rijstroken
opgenomen. In de programmaraad SmartwayZ is op 17 juni 2020 in de notitie kansrijke
oplossingen vastgelegd dat een verbreding naar 2x3 kansrijk is, maar de verbreding
naar 2x4 afvalt.6 Verder heeft afstemming plaatsgevonden met de bestuurlijke adviesgroep (BAG), waar
alle betrokken gemeenten deel van uitmaken.
A16 Rotterdam, vervallen detailkaart 17.2
De bestaande reservering van de nieuwe hoofdweg in bijlage 17 van de Rarro is geschrapt.
De reden voor het schrappen van de bestaande reservering is dat het tracébesluit7 onherroepelijk is. Hierdoor kan de reservering vervallen.
Blankenburgverbinding (incl reservering op A20 nabij Blankenburgverbinding), vervallen
detailkaarten 16.84 en 17.7
De bestaande reservering van de nieuwe hoofdweg in bijlage 17 van de Rarro is geschrapt.
Eveneens is geschrapt de bestaande reservering op de A20 tussen Kethelplein en reservering
Blankenburgverbinding (hectometer 23.42Re tot hectometer 19.6Re en hectometer 22.2Li
tot hectometer 18.8Li) en het stukje net ten westen van de reservering Blankenburgverbinding
(hectometer 18.1Re tot hectometer 17.5Re). De reden voor het schrappen van de bestaande
reservering is dat het tracébesluit onherroepelijk is.8 Daaronder vallen zowel de reservering van de nieuwe hoofdweg als de bestaande reserveringen
op de A20 tussen Kethelplein en Blankenburgverbinding. Hierdoor kan de reservering
vervallen.
A1 Apeldoorn-Azelo, vervallen detailkaarten 16.50, 16.51, 16.52, 16.53, 16.54, 16.55,
16.56, 16.57, 16.58 en 16.58a
De bestaande reservering is geschrapt. Deze kan vervallen omdat het tracébesluit9 onherroepelijk is.
A27/A1 knooppunt Eemnes, vervallen detailkaart 16.23
De bestaande reservering is geschrapt. Hier stond nog een reservering van twee rijstroken
rond het knooppunt. De reden voor het schrappen van de bestaande reservering is dat
het tracébesluit10 onherroepelijk is en het project al is afgerond. Om die reden kan de reservering
vervallen.
Artikel II
Artikel 44 van het Mijnbouwbesluit bepaalt dat het verboden is om een mijnbouwinstallatie
te plaatsen in gebieden die worden gebruikt als oefen- en schietgebied en bij ministeriële
regeling zijn aangegeven. Vanwege de grenswijziging van het onveilige gebied behorend
bij schietterrein Petten, is de geometrische begrenzing in bijlage 5 van de Mijnbouwregeling
hierop aangepast.
Artikel III
Dit artikel regelt de inwerkingtreding van deze wijzigingsregeling. De artikelen I
en II van deze wijzigingsregeling treden in overeenstemming met de vaste verandermomenten
voor wet- en regelgeving met ingang van 1 juli 2021 in werking.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren