Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 25 oktober 2011, nr. IENM/BSK-2011/141850 tot wijziging van de regeling van 13 oktober 2010, CEND/HDJZ-2010/3 sector LUV, houdende vaststelling van het experiment uitbreiding toepassing vaste bochtstraal tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep (CROS pilot 3b plus) (Stcrt. 2010, 16510)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23a, vijfde lid, Wet luchtvaart;

Besluit:

ARTIKEL I

De regeling van 13 oktober 2010, CEND/HDJZ-2010/3 sector LUV, houdende vaststelling van het experiment uitbreiding toepassing vaste bochtstraal tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep (CROS pilot 3b plus) (Stcrt. 2010, 16510) wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De onderdelen d en e worden geletterd: e en f.

2. Na onderdeel c wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:

  • d. gebruiksjaar 2012: de periode van 1 november 2011 tot en met 31 oktober 2012;

B

In artikel 2 wordt na ‘het gebruiksjaar 2011’ ingevoegd: en het gebruiksjaar 2012.

C

Aan artikel 3 worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 3. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2011 tot en met 31 oktober 2012 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lden dB(A)

    Nr

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55.98

    (56.98)

    2

    100.475

    472.525

    57.70

    (58.70)

    3

    104.150

    474.925

    58.74

    (59.74)

    4

    106.325

    477.125

    58.75

    (59.75)

    5

    108.875

    478.725

    57.90

    (58.90)

    6

    109.675

    481.125

    57.41

    (58.41)

    7

    107.625

    486.025

    57.65

    (58.65)

    8

    107.725

    489.075

    58.63

    (59.63)

    9

    107.725

    492.100

    57.06

    (58.06)

    10

    108.525

    495.350

    59.24

    (60.24)

    11

    109.175

    498.100

    58.77

    (59.77)

    12

    109.550

    500.725

    58.45

    (59.45)

    13

    110.250

    503.025

    57.49

    (58.49)

    14

    110.775

    500.550

    56.82

    (57.82)

    15

    110.575

    496.725

    57.98

    (58.98)

    16

    111.750

    491.425

    56.96

    (57.96)

    17

    111.825

    487.425

    57.15

    (58.15)

    18

    111.950

    485.275

    61.25

    (62.25)

    19

    113.625

    482.275

    53.90

    (54.90)

    20

    116.175

    481.925

    57.75

    (58.75)

    21

    119.050

    481.900

    57.51

    (58.51)

    22

    122.025

    481.450

    57.58

    (58.58)

    23

    118.800

    481.050

    56.76

    (57.76)

    24

    114.525

    476.925

    57.56

    (58.56)

    25

    116.100

    474.050

    57.91

    (58.91)

    26

    113.575

    472.550

    55.43

    (56.43)

    27

    112.500

    468.500

    56.20

    (57.20)

    28

    112.600

    472.325

    55.52

    (56.52)

    29

    112.525

    475.400

    57.04

    (58.04)

    30

    110.475

    475.250

    57.46

    (58.46)

    31

    108.600

    475.075

    58.77

    (59.77)

    32

    110.150

    471.075

    56.95

    (57.95)

    33

    106.800

    471.150

    56.76

    (57.76)

    34

    103.400

    472.225

    57.32

    (58.32)

    35

    98.400

    470.300

    57.17

    (58.17)

  • 4. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2011 tot en met 31 oktober 2012 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lnight dB(A)

    Nr

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52.99

    (53.99)

    2

    104.150

    474.925

    50.42

    (51.42)

    3

    105.750

    476.600

    48.35

    (49.35)

    4

    108.875

    478.725

    47.71

    (48.71)

    5

    108.025

    485.875

    52.19

    (53.19)

    6

    108.350

    492.100

    51.91

    (52.91)

    7

    108.525

    495.350

    49.98

    (50.98)

    8

    109.275

    501.750

    48.46

    (49.46)

    9

    109.675

    504.850

    46.73

    (47.73)

    10

    110.825

    504.425

    47.40

    (48.40)

    11

    110.775

    500.550

    48.53

    (49.53)

    12

    110.575

    496.725

    49.88

    (50.88)

    13

    110.600

    494.400

    50.54

    (51.54)

    14

    110.175

    488.550

    52.44

    (53.44)

    15

    118.825

    481.650

    52.49

    (53.49)

    16

    120.250

    481.500

    51.35

    (52.35)

    17

    118.825

    481.350

    52.47

    (53.47)

    18

    111.000

    476.350

    47.52

    (48.52)

    19

    109.175

    474.600

    46.03

    (47.03)

    20

    110.750

    471.600

    46.18

    (47.18)

    21

    115.875

    468.125

    43.75

    (44.75)

    22

    111.800

    467.525

    44.17

    (45.17)

    23

    109.500

    468.025

    45.80

    (46.80)

    24

    106.000

    471.050

    46.15

    (47.15)

    25

    100.475

    472.525

    48.84

    (49.84)

D

Aan artikel 8 wordt een volzin toegevoegd, luidende:

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.

TOELICHTING

Algemeen

In het Convenant hinderbeperking en ontwikkeling Schiphol middellange termijn zijn maatregelen vastgelegd die als doel hebben de geluidhinder van het vliegverkeer voor omwonenden rondom Schiphol te beperken.

In 2007 is een ministeriële regeling in werking getreden die betrekking had op het concentreren van een deel van het verkeer (KLM Boeing 737) op de uitvliegroute Spijkerboor vanaf de Kaagbaan tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep1. Het doel van deze hinderbeperkende maatregel was het per saldo terugdringen van het aantal ernstig gehinderden in met name Nieuw-Vennep, Zwaanshoek, Cruquius en Hoofddorp. Op basis van de evaluatie van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) op 6 juli 2009 de Ministers van Verkeer en Waterstaat (VenW) en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) positief geadviseerd om de CROS Pilot 3b om te zetten in definitieve regelgeving in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Daartoe is de procedure gestart tot wijziging van het LVB ten behoeve van de definitieve invoering van het experiment. Eind maart 2010 is dit gewijzigde LVB in werking getreden.

Het bovengenoemd CROS advies van 6 juli 2009 omvatte onlosmakelijk het advies om de toepassing verder uit te breiden en hiermee zoveel mogelijk vliegtuigen en luchtvaartmaatschappijen van de vaste bochtstraal gebruik te laten maken. Dit is in lijn met de aan de Alderstafel gemaakte afspraken in artikel 17 van het Convenant hinderbeperking en ontwikkeling Schiphol middellange termijn.

CROS Pilot 3b+

Hiertoe hebben betrokken partijen de voorbereidingen gestart voor een experiment met de uitbreiding van de toepassing van de vaste bochtstraal technologie op de huidige Spijkerboor vertrekroute tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep (CROS Pilot 3b+). Op 23 april 2010 heeft de CROS een positief advies uitgebracht aan de Ministers van VenW en VROM over de te verwachten effecten op de hinderbeleving van dit experiment en op 21 oktober 2010 is het experiment met het uitbreiden van het gebruik van een vaste bochtstraal op de Spijkerboor vertrekroute vanaf de Kaagbaan van start gegaan. De uitbreiding betrof in eerste instantie alle KLM straalvliegtuigen (met uitzondering van de Boeing 747, Fokker toestellen en McDonnell Douglas MD-11). Daarnaast is met een publicatie in de luchtvaartgids (AIP) in april 2011 ook getracht andere luchtvaartmaatschappijen te laten participeren.

Het doel van het experiment was, teneinde een gunstig effect op de hinderbeleving in met name Nieuw-Vennep, Zwaanshoek, Cruquius en Hoofddorp te bewerkstelligen, gedurende het gebruiksjaar 2011 te onderzoeken of door de uitbreiding van de deelname van het aantal vliegtuigtypen en luchtvaartmaatschappijen dat gebruik maakt van de vaste bochtstraal technologie op de Spijkerboor uitvliegroute vanaf de Kaagbaan de geluidbelasting en het aantal ernstig gehinderden verder kan worden verminderd. Door publicatie in het AIP (luchtvaartgids) zijn per april 2011 ook andere luchtvaartmaatschappijen in staat gesteld de vertrekroute met vaste bochtstraal te vliegen.

Op basis van de in kaart gebrachte effecten in het ‘Evaluatierapport Experimenten Hinderbeperkende maatregelen Schiphol’ en het positieve advies van de CROS om het huidige experiment CROS Pilot 3b+ om te zetten in definitieve regelgeving heb ik besloten om de hinderbeperkende maatregel CROS Pilot 3b+ definitief vast te leggen in het LVB. Voor het tijdstip van aanpassing van het LVB zal worden bekeken of hier een combinatie kan worden gemaakt met andere mogelijke aanpassingen van het LVB. Om continuering van de maatregel te waarborgen verleng ik op basis van artikel 8.23a, vijfde lid, van de Wet luchtvaart vooruitlopend op de aanpassing van het LVB de ministeriële regeling met een jaar.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdelen A en B

Deze wijzingen zijn noodzakelijk in verband met de verlenging en technisch van aard.

Onderdeel C

Naast het experiment uitbreiding toepassing vaste bochtstraal technologie tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep is in een gedeelte van het gebruiksjaar 2011 het experiment voortzetting verlenging nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures van kracht geweest. Dat betekende een wijziging van de grenswaarden in de handhavingspunten en de luchtverkeerswegen ten opzichte van de huidige grenswaarden en luchtverkeerswegen. Vandaar dat in artikel 3 de vervangende grenswaarden voor bovengenoemde experimenten tezamen voor het etmaal (Lden) en de nachtperiode (Lnight) zijn vastgelegd.

Om na afloop van het experiment de voortzetting van de hinderbeperkende maatregel verlenging nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures juridisch mogelijk te maken is inmiddels een ontwerpbesluit tot wijziging van het LVB vastgesteld. Dit ontwerp is momenteel nog in procedure.

Dat betekent een wijziging van de grenswaarden in de handhavingspunten in het gebruiksjaar 2012 ten opzichte van de huidige grenswaarden in de handhavingspunten nu alleen betrekking hebben op de uitbreiding toepassing vaste bochtstraal technologie tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep.

De in dit artikel genoemde vervangende grenswaarden gelden dus alleen voor de uitbreiding van de toepassing vaste bochtstraal technologie tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep voor het etmaal (Lden) en de nachtperiode (Lnight).

Onderdeel D

Het verlengde experiment start op 21 oktober 2011 en eindigt op 21 oktober 2012.

Artikel II

De regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Omdat de regeling moet aansluiten bij het gebruiksjaar van Schiphol (lopend van 1 november tot en met 31 oktober) kunnen de door het rijk gehanteerde vaste verandermomenten voor regelgeving niet worden aangehouden.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.


X Noot
1

Regeling experiment concentreren uitvliegroute Spijkerboor, Stcrt. 2007, 225, nadien gewijzigd bij Stcrt. 2008, 223, en Stcrt. 2009, 15483.

Naar boven