ARTIKEL I
De regeling van 13 oktober 2010, CEND/HDJZ-2010/3 sector LUV, houdende vaststelling van het experiment uitbreiding toepassing
vaste bochtstraal tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep (CROS pilot 3b plus) (Stcrt. 2010, 16510) wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. De onderdelen d en e worden geletterd: e en f.
2. Na onderdeel c wordt een onderdeel ingevoegd, luidende:
B
In artikel 2 wordt na ‘het gebruiksjaar 2011’ ingevoegd: en het gebruiksjaar 2012.
C
Aan artikel 3 worden twee leden toegevoegd, luidende:
-
3. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november
2011 tot en met 31 oktober 2012 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lden dB(A)
Nr
|
X-coördinaat
|
Y-coördinaat
|
Grenswaarde
|
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden
|
1
|
97.325
|
470.400
|
55.98
|
(56.98)
|
2
|
100.475
|
472.525
|
57.70
|
(58.70)
|
3
|
104.150
|
474.925
|
58.74
|
(59.74)
|
4
|
106.325
|
477.125
|
58.75
|
(59.75)
|
5
|
108.875
|
478.725
|
57.90
|
(58.90)
|
6
|
109.675
|
481.125
|
57.41
|
(58.41)
|
7
|
107.625
|
486.025
|
57.65
|
(58.65)
|
8
|
107.725
|
489.075
|
58.63
|
(59.63)
|
9
|
107.725
|
492.100
|
57.06
|
(58.06)
|
10
|
108.525
|
495.350
|
59.24
|
(60.24)
|
11
|
109.175
|
498.100
|
58.77
|
(59.77)
|
12
|
109.550
|
500.725
|
58.45
|
(59.45)
|
13
|
110.250
|
503.025
|
57.49
|
(58.49)
|
14
|
110.775
|
500.550
|
56.82
|
(57.82)
|
15
|
110.575
|
496.725
|
57.98
|
(58.98)
|
16
|
111.750
|
491.425
|
56.96
|
(57.96)
|
17
|
111.825
|
487.425
|
57.15
|
(58.15)
|
18
|
111.950
|
485.275
|
61.25
|
(62.25)
|
19
|
113.625
|
482.275
|
53.90
|
(54.90)
|
20
|
116.175
|
481.925
|
57.75
|
(58.75)
|
21
|
119.050
|
481.900
|
57.51
|
(58.51)
|
22
|
122.025
|
481.450
|
57.58
|
(58.58)
|
23
|
118.800
|
481.050
|
56.76
|
(57.76)
|
24
|
114.525
|
476.925
|
57.56
|
(58.56)
|
25
|
116.100
|
474.050
|
57.91
|
(58.91)
|
26
|
113.575
|
472.550
|
55.43
|
(56.43)
|
27
|
112.500
|
468.500
|
56.20
|
(57.20)
|
28
|
112.600
|
472.325
|
55.52
|
(56.52)
|
29
|
112.525
|
475.400
|
57.04
|
(58.04)
|
30
|
110.475
|
475.250
|
57.46
|
(58.46)
|
31
|
108.600
|
475.075
|
58.77
|
(59.77)
|
32
|
110.150
|
471.075
|
56.95
|
(57.95)
|
33
|
106.800
|
471.150
|
56.76
|
(57.76)
|
34
|
103.400
|
472.225
|
57.32
|
(58.32)
|
35
|
98.400
|
470.300
|
57.17
|
(58.17)
|
-
4. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november
2011 tot en met 31 oktober 2012 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:
Tabel Grenswaarden handhavingspunten Lnight dB(A)
Nr
|
X-coördinaat
|
Y-coördinaat
|
Grenswaarde
|
Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden
|
1
|
102.750
|
473.250
|
52.99
|
(53.99)
|
2
|
104.150
|
474.925
|
50.42
|
(51.42)
|
3
|
105.750
|
476.600
|
48.35
|
(49.35)
|
4
|
108.875
|
478.725
|
47.71
|
(48.71)
|
5
|
108.025
|
485.875
|
52.19
|
(53.19)
|
6
|
108.350
|
492.100
|
51.91
|
(52.91)
|
7
|
108.525
|
495.350
|
49.98
|
(50.98)
|
8
|
109.275
|
501.750
|
48.46
|
(49.46)
|
9
|
109.675
|
504.850
|
46.73
|
(47.73)
|
10
|
110.825
|
504.425
|
47.40
|
(48.40)
|
11
|
110.775
|
500.550
|
48.53
|
(49.53)
|
12
|
110.575
|
496.725
|
49.88
|
(50.88)
|
13
|
110.600
|
494.400
|
50.54
|
(51.54)
|
14
|
110.175
|
488.550
|
52.44
|
(53.44)
|
15
|
118.825
|
481.650
|
52.49
|
(53.49)
|
16
|
120.250
|
481.500
|
51.35
|
(52.35)
|
17
|
118.825
|
481.350
|
52.47
|
(53.47)
|
18
|
111.000
|
476.350
|
47.52
|
(48.52)
|
19
|
109.175
|
474.600
|
46.03
|
(47.03)
|
20
|
110.750
|
471.600
|
46.18
|
(47.18)
|
21
|
115.875
|
468.125
|
43.75
|
(44.75)
|
22
|
111.800
|
467.525
|
44.17
|
(45.17)
|
23
|
109.500
|
468.025
|
45.80
|
(46.80)
|
24
|
106.000
|
471.050
|
46.15
|
(47.15)
|
25
|
100.475
|
472.525
|
48.84
|
(49.84)
|
D
Aan artikel 8 wordt een volzin toegevoegd, luidende:
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
Algemeen
In het Convenant hinderbeperking en ontwikkeling Schiphol middellange termijn zijn maatregelen vastgelegd die als doel hebben
de geluidhinder van het vliegverkeer voor omwonenden rondom Schiphol te beperken.
In 2007 is een ministeriële regeling in werking getreden die betrekking had op het concentreren van een deel van het verkeer
(KLM Boeing 737) op de uitvliegroute Spijkerboor vanaf de Kaagbaan tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep1. Het doel van deze hinderbeperkende maatregel was het per saldo terugdringen van het aantal ernstig gehinderden in met name
Nieuw-Vennep, Zwaanshoek, Cruquius en Hoofddorp. Op basis van de evaluatie van het toenmalige ministerie van Verkeer en Waterstaat
heeft de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) op 6 juli 2009 de Ministers van Verkeer en Waterstaat (VenW) en Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) positief geadviseerd om de CROS Pilot 3b om te zetten in definitieve regelgeving
in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Daartoe is de procedure gestart tot wijziging van het LVB ten behoeve van
de definitieve invoering van het experiment. Eind maart 2010 is dit gewijzigde LVB in werking getreden.
Het bovengenoemd CROS advies van 6 juli 2009 omvatte onlosmakelijk het advies om de toepassing verder uit te breiden en hiermee
zoveel mogelijk vliegtuigen en luchtvaartmaatschappijen van de vaste bochtstraal gebruik te laten maken. Dit is in lijn met
de aan de Alderstafel gemaakte afspraken in artikel 17 van het Convenant hinderbeperking en ontwikkeling Schiphol middellange
termijn.
CROS Pilot 3b+
Hiertoe hebben betrokken partijen de voorbereidingen gestart voor een experiment met de uitbreiding van de toepassing van
de vaste bochtstraal technologie op de huidige Spijkerboor vertrekroute tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep (CROS Pilot 3b+).
Op 23 april 2010 heeft de CROS een positief advies uitgebracht aan de Ministers van VenW en VROM over de te verwachten effecten
op de hinderbeleving van dit experiment en op 21 oktober 2010 is het experiment met het uitbreiden van het gebruik van een
vaste bochtstraal op de Spijkerboor vertrekroute vanaf de Kaagbaan van start gegaan. De uitbreiding betrof in eerste instantie
alle KLM straalvliegtuigen (met uitzondering van de Boeing 747, Fokker toestellen en McDonnell Douglas MD-11). Daarnaast is
met een publicatie in de luchtvaartgids (AIP) in april 2011 ook getracht andere luchtvaartmaatschappijen te laten participeren.
Het doel van het experiment was, teneinde een gunstig effect op de hinderbeleving in met name Nieuw-Vennep, Zwaanshoek, Cruquius
en Hoofddorp te bewerkstelligen, gedurende het gebruiksjaar 2011 te onderzoeken of door de uitbreiding van de deelname van
het aantal vliegtuigtypen en luchtvaartmaatschappijen dat gebruik maakt van de vaste bochtstraal technologie op de Spijkerboor
uitvliegroute vanaf de Kaagbaan de geluidbelasting en het aantal ernstig gehinderden verder kan worden verminderd. Door publicatie
in het AIP (luchtvaartgids) zijn per april 2011 ook andere luchtvaartmaatschappijen in staat gesteld de vertrekroute met vaste
bochtstraal te vliegen.
Op basis van de in kaart gebrachte effecten in het ‘Evaluatierapport Experimenten Hinderbeperkende maatregelen Schiphol’ en het positieve advies van de CROS om het huidige experiment CROS Pilot 3b+ om te zetten in definitieve regelgeving heb
ik besloten om de hinderbeperkende maatregel CROS Pilot 3b+ definitief vast te leggen in het LVB. Voor het tijdstip van aanpassing
van het LVB zal worden bekeken of hier een combinatie kan worden gemaakt met andere mogelijke aanpassingen van het LVB. Om
continuering van de maatregel te waarborgen verleng ik op basis van artikel 8.23a, vijfde lid, van de Wet luchtvaart vooruitlopend
op de aanpassing van het LVB de ministeriële regeling met een jaar.
Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdelen A en B
Deze wijzingen zijn noodzakelijk in verband met de verlenging en technisch van aard.
Onderdeel C
Naast het experiment uitbreiding toepassing vaste bochtstraal technologie tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep is in een gedeelte
van het gebruiksjaar 2011 het experiment voortzetting verlenging nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures van kracht geweest.
Dat betekende een wijziging van de grenswaarden in de handhavingspunten en de luchtverkeerswegen ten opzichte van de huidige
grenswaarden en luchtverkeerswegen. Vandaar dat in artikel 3 de vervangende grenswaarden voor bovengenoemde experimenten tezamen
voor het etmaal (Lden) en de nachtperiode (Lnight) zijn vastgelegd.
Om na afloop van het experiment de voortzetting van de hinderbeperkende maatregel verlenging nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures
juridisch mogelijk te maken is inmiddels een ontwerpbesluit tot wijziging van het LVB vastgesteld. Dit ontwerp is momenteel
nog in procedure.
Dat betekent een wijziging van de grenswaarden in de handhavingspunten in het gebruiksjaar 2012 ten opzichte van de huidige
grenswaarden in de handhavingspunten nu alleen betrekking hebben op de uitbreiding toepassing vaste bochtstraal technologie
tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep.
De in dit artikel genoemde vervangende grenswaarden gelden dus alleen voor de uitbreiding van de toepassing vaste bochtstraal
technologie tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep voor het etmaal (Lden) en de nachtperiode (Lnight).
Onderdeel D
Het verlengde experiment start op 21 oktober 2011 en eindigt op 21 oktober 2012.
Artikel II
De regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Omdat
de regeling moet aansluiten bij het gebruiksjaar van Schiphol (lopend van 1 november tot en met 31 oktober) kunnen de door
het rijk gehanteerde vaste verandermomenten voor regelgeving niet worden aangehouden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J.J. Atsma.