Regeling wijziging 3 experimenteerregelingen Wet luchtvaart

6 oktober 2009

Nr. CEND/HDJZ-2009/1092 sector LUV

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Handelende in overeenstemming met de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer;

Gelet op artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling experiment concentreren uitvliegroute Spijkerboor wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel h door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • i. gebruiksjaar 2010: de periode van 1 november 2009 tot en met 31 oktober 2010.

B

In artikel 2 wordt ‘de gebruiksjaren 2008 en 2009’ vervangen door: de gebruiksjaren 2008, 2009 en 2010.

C

Aan artikel 3 worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 5. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel grenswaarden in handhavingspunten:

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,98

    (56,98)

    2

    100.475

    472.525

    57,70

    (58,70)

    3

    104.150

    474.925

    58,75

    (59,75)

    4

    106.325

    477.125

    58,26

    (59,26)

    5

    108.875

    478.725

    57,91

    (58,91)

    6

    109.675

    481.125

    57,40

    (58,40)

    7

    107.625

    486.025

    57,59

    (58,59)

    8

    107.725

    489.075

    58,57

    (59,57)

    9

    107.725

    492.100

    57,02

    (58,02)

    10

    108.525

    495.350

    59,22

    (60,22)

    11

    109.175

    498.100

    58,76

    (59,76)

    12

    109.550

    500.725

    58,45

    (59,45)

    13

    110.250

    503.025

    57,48

    (58,48)

    14

    110.775

    500.550

    56,81

    (57,81)

    15

    110.575

    496.725

    57,94

    (58,94)

    16

    111.750

    491.425

    56,94

    (57,94)

    17

    111.825

    487.425

    57,15

    (58,15)

    18

    111.950

    485.275

    61,25

    (62,25)

    19

    113.625

    482.275

    53,90

    (54,90)

    20

    116.175

    481.925

    57,73

    (58,73)

    21

    119.050

    481.900

    57,47

    (58,47)

    22

    122.025

    481.450

    57,53

    (58,53)

    23

    118.800

    481.050

    56,71

    (57,71)

    24

    114.525

    476.925

    57,56

    (58,56)

    25

    116.100

    474.050

    57,91

    (58,91)

    26

    113.575

    472.550

    55,43

    (56,43)

    27

    112.500

    468.500

    56,19

    (57,19)

    28

    112.600

    472.325

    55,51

    (56,51)

    29

    112.525

    475.400

    57,04

    (58,04)

    30

    110.475

    475.250

    57,46

    (58,46)

    31

    108.600

    475.075

    58,78

    (59,78)

    32

    110.150

    471.075

    56,96

    (57,96)

    33

    106.800

    471.150

    56,77

    (57,77)

    34

    103.400

    472.225

    57,32

    (58,32)

    35

    98.400

    470.300

    57,17

    (58,17)

  • 6. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel grenswaarden in handhavingspunten:

    Nr.

    X- coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,99

    (53,99)

    2

    104.150

    474.925

    50,42

    (51,42)

    3

    105.750

    476.600

    47,89

    (48,89)

    4

    108.875

    478.725

    47,72

    (48,72)

    5

    108.025

    485.875

    52,18

    (53,18)

    6

    108.350

    492.100

    51,90

    (52,90)

    7

    108.525

    495.350

    49,96

    (50,96)

    8

    109.275

    501.750

    48,51

    (59,51)

    9

    109.675

    504.850

    46,83

    (47,83)

    10

    110.825

    504.425

    47,44

    (48,44)

    11

    110.775

    500.550

    48,54

    (49,54)

    12

    110.575

    496.725

    49,87

    (50,87)

    13

    110.600

    494.400

    50,53

    (51,53)

    14

    110.175

    488.550

    52,44

    (53,44)

    15

    118.825

    481.650

    52,41

    (53,41)

    16

    120.250

    481.500

    51,32

    (52,32)

    17

    118.825

    481.350

    52,38

    (53,38)

    18

    111.000

    476.350

    47,51

    (48,51)

    19

    109.175

    474.600

    46,02

    (47,02)

    20

    110.750

    471.600

    46,15

    (47,15)

    21

    115.875

    468.125

    43,75

    (44,75)

    22

    111.800

    467.525

    44,17

    (45,17)

    23

    109.500

    468.025

    45,79

    (46,79)

    24

    106.000

    471.050

    46,15

    (47,15)

    25

    100.475

    472.525

    48,84

    (49,84)

D

Aan artikel 8 wordt een volzin toegevoegd, luidende:

De termijn van het op grond van artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode vanaf 1 november 2009 tot het tijdstip waarop het besluit tot wijziging van het LVB waarmee het experiment onderdeel wordt van dat besluit in werking treedt.

ARTIKEL II

De Regeling experiment microklimaat Rijsenhout wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel l door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • m. gebruiksjaar 2010: de periode van 1 november 2009 tot en met 31 oktober 2010.

B

In artikel 2 wordt ‘de gebruiksjaren 2008 en 2009’ vervangen door: de gebruiksjaren 2008, 2009 en 2010.

C

Aan artikel 3 worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 5. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel grenswaarden in handhavingspunten:

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,98

    (56,98)

    2

    100.475

    472.525

    57,70

    (58,70)

    3

    104.150

    474.925

    58,75

    (59,75)

    4

    106.325

    477.125

    58,26

    (59,26)

    5

    108.875

    478.725

    57,91

    (58,91)

    6

    109.675

    481.125

    57,40

    (58,40)

    7

    107.625

    486.025

    57,59

    (58,59)

    8

    107.725

    489.075

    58,57

    (59,57)

    9

    107.725

    492.100

    57,02

    (58,02)

    10

    108.525

    495.350

    59,22

    (60,22)

    11

    109.175

    498.100

    58,76

    (59,76)

    12

    109.550

    500.725

    58,45

    (59,45)

    13

    110.250

    503.025

    57,48

    (58,48)

    14

    110.775

    500.550

    56,81

    (57,81)

    15

    110.575

    496.725

    57,94

    (58,94)

    16

    111.750

    491.425

    56,94

    (57,94)

    17

    111.825

    487.425

    57,15

    (58,15)

    18

    111.950

    485.275

    61,25

    (62,25)

    19

    113.625

    482.275

    53,90

    (54,90)

    20

    116.175

    481.925

    57,73

    (58,73)

    21

    119.050

    481.900

    57,47

    (58,47)

    22

    122.025

    481.450

    57,53

    (58,53)

    23

    118.800

    481.050

    56,71

    (57,71)

    24

    114.525

    476.925

    57,56

    (58,56)

    25

    116.100

    474.050

    57,91

    (58,91)

    26

    113.575

    472.550

    55,43

    (56,43)

    27

    112.500

    468.500

    56,19

    (57,19)

    28

    112.600

    472.325

    55,51

    (56,51)

    29

    112.525

    475.400

    57,04

    (58,04)

    30

    110.475

    475.250

    57,46

    (58,46)

    31

    108.600

    475.075

    58,78

    (59,78)

    32

    110.150

    471.075

    56,96

    (57,96)

    33

    106.800

    471.150

    56,77

    (57,77)

    34

    103.400

    472.225

    57,32

    (58,32)

    35

    98.400

    470.300

    57,17

    (58,17)

  • 6. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel grenswaarden in handhavingspunten:

    Nr.

    X- coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,99

    (53,99)

    2

    104.150

    474.925

    50,42

    (51,42)

    3

    105.750

    476.600

    47,89

    (48,89)

    4

    108.875

    478.725

    47,72

    (48,72)

    5

    108.025

    485.875

    52,18

    (53,18)

    6

    108.350

    492.100

    51,90

    (52,90)

    7

    108.525

    495.350

    49,96

    (50,96)

    8

    109.275

    501.750

    48,51

    (59,51)

    9

    109.675

    504.850

    46,83

    (47,83)

    10

    110.825

    504.425

    47,44

    (48,44)

    11

    110.775

    500.550

    48,54

    (49,54)

    12

    110.575

    496.725

    49,87

    (50,87)

    13

    110.600

    494.400

    50,53

    (51,53)

    14

    110.175

    488.550

    52,44

    (53,44)

    15

    118.825

    481.650

    52,41

    (53,41)

    16

    120.250

    481.500

    51,32

    (52,32)

    17

    118.825

    481.350

    52,38

    (53,38)

    18

    111.000

    476.350

    47,51

    (48,51)

    19

    109.175

    474.600

    46,02

    (47,02)

    20

    110.750

    471.600

    46,15

    (47,15)

    21

    115.875

    468.125

    43,75

    (44,75)

    22

    111.800

    467.525

    44,17

    (45,17)

    23

    109.500

    468.025

    45,79

    (46,79)

    24

    106.000

    471.050

    46,15

    (47,15)

    25

    100.475

    472.525

    48,84

    (49,84)

D

Aan artikel 8 wordt een volzin toegevoegd, luidende:

De termijn van het op grond van artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode vanaf 1 november 2009 tot het tijdstip waarop het besluit tot wijziging van het LVB waarmee het experiment onderdeel wordt van dat besluit in werking treedt.

ARTIKEL III

De Regeling experiment routewijzigingen wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 1 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel i door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • j. gebruiksjaar 2010: de periode van 1 november 2009 tot en met 31 oktober 2010.

B

Aan artikel 4 worden twee leden toegevoegd, luidende:

  • 5. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel grenswaarden in handhavingspunten:

    Puntnummer

    X-coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    97.325

    470.400

    55,98

    (56,98)

    2

    100.475

    472.525

    57,70

    (58,70)

    3

    104.150

    474.925

    58,75

    (59,75)

    4

    106.325

    477.125

    58,26

    (59,26)

    5

    108.875

    478.725

    57,91

    (58,91)

    6

    109.675

    481.125

    57,40

    (58,40)

    7

    107.625

    486.025

    57,59

    (58,59)

    8

    107.725

    489.075

    58,57

    (59,57)

    9

    107.725

    492.100

    57,02

    (58,02)

    10

    108.525

    495.350

    59,22

    (60,22)

    11

    109.175

    498.100

    58,76

    (59,76)

    12

    109.550

    500.725

    58,45

    (59,45)

    13

    110.250

    503.025

    57,48

    (58,48)

    14

    110.775

    500.550

    56,81

    (57,81)

    15

    110.575

    496.725

    57,94

    (58,94)

    16

    111.750

    491.425

    56,94

    (57,94)

    17

    111.825

    487.425

    57,15

    (58,15)

    18

    111.950

    485.275

    61,25

    (62,25)

    19

    113.625

    482.275

    53,90

    (54,90)

    20

    116.175

    481.925

    57,73

    (58,73)

    21

    119.050

    481.900

    57,47

    (58,47)

    22

    122.025

    481.450

    57,53

    (58,53)

    23

    118.800

    481.050

    56,71

    (57,71)

    24

    114.525

    476.925

    57,56

    (58,56)

    25

    116.100

    474.050

    57,91

    (58,91)

    26

    113.575

    472.550

    55,43

    (56,43)

    27

    112.500

    468.500

    56,19

    (57,19)

    28

    112.600

    472.325

    55,51

    (56,51)

    29

    112.525

    475.400

    57,04

    (58,04)

    30

    110.475

    475.250

    57,46

    (58,46)

    31

    108.600

    475.075

    58,78

    (59,78)

    32

    110.150

    471.075

    56,96

    (57,96)

    33

    106.800

    471.150

    56,77

    (57,77)

    34

    103.400

    472.225

    57,32

    (58,32)

    35

    98.400

    470.300

    57,17

    (58,17)

  • 6. In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 3 van het LVB, gelden tijdens het verlengde experiment vanaf 1 november 2009 voor de in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende grenswaarden:

    Tabel grenswaarden in handhavingspunten:

    Nr.

    X- coördinaat

    Y-coördinaat

    Grenswaarde

    Maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden

    1

    102.750

    473.250

    52,99

    (53,99)

    2

    104.150

    474.925

    50,42

    (51,42)

    3

    105.750

    476.600

    47,89

    (48,89)

    4

    108.875

    478.725

    47,72

    (48,72)

    5

    108.025

    485.875

    52,18

    (53,18)

    6

    108.350

    492.100

    51,90

    (52,90)

    7

    108.525

    495.350

    49,96

    (50,96)

    8

    109.275

    501.750

    48,51

    (59,51)

    9

    109.675

    504.850

    46,83

    (47,83)

    10

    110.825

    504.425

    47,44

    (48,44)

    11

    110.775

    500.550

    48,54

    (49,54)

    12

    110.575

    496.725

    49,87

    (50,87)

    13

    110.600

    494.400

    50,53

    (51,53)

    14

    110.175

    488.550

    52,44

    (53,44)

    15

    118.825

    481.650

    52,41

    (53,41)

    16

    120.250

    481.500

    51,32

    (52,32)

    17

    118.825

    481.350

    52,38

    (53,38)

    18

    111.000

    476.350

    47,51

    (48,51)

    19

    109.175

    474.600

    46,02

    (47,02)

    20

    110.750

    471.600

    46,15

    (47,15)

    21

    115.875

    468.125

    43,75

    (44,75)

    22

    111.800

    467.525

    44,17

    (45,17)

    23

    109.500

    468.025

    45,79

    (46,79)

    24

    106.000

    471.050

    46,15

    (47,15)

    25

    100.475

    472.525

    48,84

    (49,84)

C

Aan artikel 9 wordt een volzin toegevoegd, luidende:

De termijn van het op grond van artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart verlengde experiment betreft de periode vanaf 1 november 2009 tot het tijdstip waarop het besluit tot wijziging van het LVB waarmee het experiment onderdeel wordt van dat besluit in werking treedt.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2009.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

De onderhavige wijzigingsregeling heeft betrekking op het voortzetten van een aantal experimenten op basis van artikel 8.23a van de Wet luchtvaart. Het betreft het experiment concentreren uitvliegroute Spijkerboor1, het experiment microklimaat Rijsenhout2 en het experiment routewijzigingen3. De ministeriele regelingen voor deze experimenten gelden alle voor het gebruiksjaar 2009, derhalve tot en met 31 oktober 2009.

Artikel 8.23a, zesde lid, van de Wet luchtvaart bepaalt dat indien voor de afloop van een experiment een ontwerp is bekendgemaakt om het experiment om te zetten in een structurele wettelijke regeling, de termijn van het experiment bij ministeriële regeling kan worden verlengd tot het tijdstip waarop het ontwerp is vastgesteld en in werking treedt. De genoemde experimenten zullen conform het besluit van de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van VROM4 structureel worden vastgelegd in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB). Een ontwerpwijziging daartoe is op 2 september 2009 bekend gemaakt 5 ten behoeve van de inspraak. Met de onderhavige regeling worden de experimenten verlengd tot het tijdstip waarop deze wijziging van het LVB in werking treedt.

Over de regeling bestaat overeenstemming met de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.


XNoot
1

Stcrt. 2007, 221.

XNoot
4

Zie brief aan Tweede Kamer d.d. 3 oktober 2008 en brief aan Tweede Kamer d.d. 2 september 2009, Kamerstukken II 2009/2010, 29 665, nr. 107, resp. Kamerstukken II 29 665, nr. 143.

Naar boven